Nekromanti Fria spelvärden

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tveksam om de krävs erfarenhet

Tja, det ligger nog någonting i vad du skriver, men jag är inte helt övertygad - det var därför jag la in möjligen.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Vad tycker ni om fria spelvärden?
Kanoners, lätthanterligt och smidigt. Argument som för mycket frihet har jag knappt upplevt, när någon haft svårt att komma på något har vi spånat i grupp, eller ryckt fram regler / gamla karaktärer.
En av de första gångerna jag stötte på det var det en sl som hade tanken att det skulle översättas till värden i GURPs, men aldrig han göra det och insåg att det flöt smidigt i alla fall.
Och nybörjarvänligt! Inga fördommar att kämpa emot om vad man kan göra och total frihet. Har åtminstone en spelledarekompis som knappt har tittat på något annat. Och mycket enklare för mig som sl att förklara för nya spelare.

I vilka spelvärldar eller situationer passar fria spelvärden bäst?
Alla, men inte alla spelgrupper. Skulle för några år sedan sagt erfarna spelgrupper, men nu har jag sett så många nybörjare ha enkelt för det, så tror det var min fördom.

Varför är det så sällsynt med fria spelvärden?
Svårt att paketera i en regelbok, enklare att skapa regeler och så kan den som vill skippa listorna med värden.

Och en komentar över bärplockare och lönnmördare, vi brukar köra på ju smalare defention desto mer är färdigheten/egenskapen värd, fast har inte varit med om att det varit några större problem (nån gång lite eftertanke på om hur förmågan "spöa kamsportnuppar 30 poäng" stod mot "kampsport 100 poäng")
 
Top