DoD Fria Ligans Trudvang

Kul att det som jag hoppats på blir ett fristående spel som inte kräver Drakar och Demoners grundregler. Förvirrandet att det ändå ska heta Drakar och Demoner Trudvang (Dragonbane - Trudvang).

Håller tummarna för att det här blir en succé!

Kul att det som jag hoppats på blir ett fristående spel som inte kräver Drakar och Demoners grundregler. Förvirrandet att det ändå ska heta Drakar och Demoner Trudvang (Dragonbane - Trudvang).

Äh det är ju snarare tillbaka till rötterna!
Känns helt rätt med en fristående regelbok, sjukt peppad! Nu håller man tummarna för att det blir så poppis att ni blir tvingade att ge ut mer trudvang (drömmen hade varit Järntunga och Skymningsgäld i fysiska böcker för första gången)!

Attachments

• Screenshot_20260120_182634_Foxit PDF Editor.jpg
    Screenshot_20260120_182634_Foxit PDF Editor.jpg
    62.5 KB · Views: 19

Det är väl inte förvirrande, då det är Drakar och Demoner: Trudvang? Det är alltså 100% kompatibelt och baseras på samma regelsystem. Det som gör att det blir fristående - är att de Drakar och Demoner-basregler som behövs för att spela spelet (under 50 sidor?) kommer att finnas inkluderade i Trudvang.

Ju mer jag tänker på att det blir en fristående produkt desto bättre idé tycker jag att det är. Det skulle ju oavsett bli en regelbok. Och desto matigare den är desto mer anpassat till världen blir den. Och desto matigare den blir desto mindre blir även andelen regler i grundboken som blir aktuella. Så då kan man lika gärna inkludera de delarna i den nya boken tycker jag.

Ju mer jag tänker på att det blir en fristående produkt desto bättre idé tycker jag att det är. Det skulle ju oavsett bli en regelbok. Och desto matigare den är desto mer anpassat till världen blir den. Och desto matigare den blir desto mindre blir även andelen regler i grundboken som blir aktuella. Så då kan man lika gärna inkludera de delarna i den nya boken tycker jag.
Jo men verkligen; slipper man bläddra i båda böckerna.

Jag personligen hade ju föredragit DoD23’s regler för att jag inte har tid att lära mig nya. Men det är absolut ingen dealbreaker, och är de nya reglerna snarlika men lite anpassade så är det ju inget problem. Och dessutom då trevligt att ha en bok mindre att behöva bläddra i 😊

Jag personligen hade ju föredragit DoD23’s regler för att jag inte har tid att lära mig nya. Men det är absolut ingen dealbreaker, och är de nya reglerna snarlika men lite anpassade så är det ju inget problem. Och dessutom då trevligt att ha en bok mindre att behöva bläddra i 😊
Det blir i princip identiska regler, bara med nya yrken, släkten, hjälteförmågor, magi osv.

Jag är själv inte särskilt investerad i DoD, men jag tycker alltid det är rätt val att låta såna här settings bli ett komplett spel!

Jag är själv inte särskilt investerad i DoD, men jag tycker alltid det är rätt val att låta såna här settings bli ett komplett spel!
Helt rätt när det gäller settings som Trudvang. Man skulle utan problem kunna spela kampanjer i t ex Mundana, Ereb Altor eller Forgotten Realms och fullt ut använda Drakar och Demoner 23-reglerna som de är, utan att det skulle skava någonstans. (Och det utan att på något vis basha någon av de världarna eller spelen som utspelas i dem.)

Men i fallet med Trudvang, så som det skrivet, så behöver den världen förankras i reglerna på ett sådant vis att om man inte använder ett regelsystem specifikt skrivet till det så måste man ändå skriva om det man nu tänkt sig använda till den milda grad att det i praktiken i slutändan är ett nytt spel i alla fall.

Så ligan har tagit helt rätt beslut.

Ser nu att det är nästan 8k som följer denna kickstarter. (y) Någon som vet hur många av dessa som brukar backa? 50%? 70%?

Back