DoD Fria Ligans Trudvang

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det har ju pratats av Fria Ligans Trudvang i en del andra trådar. Jag tänker att ämnet förtjänar en egen tråd där vi kan diskutera det mesta som har att göra med denna nyhet. Saker som kommit upp i andra trådar är bland annat:

Reglerna: Trudvang kommer att använda sig av DoD23’s grundregler, men dessa kommer (såvitt jag förstår) till viss del vara anpassade till Trudvang.

Produkter: Som det ser ut nu är det fyra stycken böcker som kommer släppas: världsboken, spelarboken, Jorges bestiarium och kampanjsviten Den svarta solen. Inget annat planeras än så länge att ges ut, men Fria Ligan stänger inte dörren om dessa fyra böcker säljer bra.

Layout: Böckerna kommer såvitt jag förstår det ha en enhetlig layout som förmedlar Trudvangsk stämning men som samtidigt har några gemensamma nämnare med DoD23 så att man ska förstå att de ingår i samma produktserie.

Till sist vill jag verkligen rekommendera det senaste avsnittet av podcasten Altors vidder där magnus seter som sitter bakom spakarna för projektet intervjuas. Otrolig informationsrik och intressant intervju!

Personligen är jag glad för att DoD23's regler kommer att utspela sig i Trudvang. Dels för att det innebär att jag kommer att kunna spela det. Man har så lite fritid som småbarnsförälder och läsa regler hamnar sällan högt på priolistan. Men Drakar och Demoners regler kan jag ju redan :)

Vidare tror jag att Monsterattackerna kommer passa riktigt fint i Trudvang, inte minst för att det kommer att göra alla olika slags troll och jättar mer unika!

Till sist vill jag verkligen rekommendera det senaste avsnittet av podcasten Altors vidder där magnus seter som sitter bakom spakarna för projektet intervjuas. Otrolig informationsrik och intressant intervju!

Lyssnade precis på denna. Matnyttig info som jag sammanfattade till våra internationella kamrater.

Tycker det är en solid uppställning av böcker initialt. Hoppas även på fler äventyr då det blev ganska många till Trudvang Chronicles som aldrig kom ut på svenska. Samt Galtevår som inte var en del av kampanjen Den Svarta Solen.

Jag tycker det är betryggande att Magnus Seter är involverad och tror det är helt rätt person för jobbet.

Last edited:
Tycker det är en solid uppställning av böcker initialt. Hoppas även på fler äventyr då det faktiskt blev ganska många till Trudvang Chronicles som aldrig kom ut på svenska. Samt Galtevår som inte var en del av kampanjen Den Svarta Solen.
Ja, jag har för mig att Eld och Sot var den sista boken jag köpte och har väldigt dålig koll på vad som kom därefter. Så det vore kul att få ta del av senare alster 😊

Ja, jag har för mig att Eld och Sot var den sista boken jag köpte och har väldigt dålig koll på vad som kom därefter. Så det vore kul att få ta del av senare alster 😊
Tog en titt i bokhyllan:

Runes of memory
Wurmtongue*
The Elven Horn
Curse of Runes
The Elven Road

The Elven Road är från den sista kickstartern Riotminds gjorde och är på 224 sidor. Så ett riktigt mastigt äventyr som combo med världsboken Seed of Vanirs (japp det är den mytomspunna alvboken)

Kommer även att tänka på Järntunga som jag har för mig bara fanns i onlinetjänsten.

*Wurmtongue tror jag har funnits på svenska som gratis äventyr under namnet Ormtunga.

Last edited:
Tror detta kommer bli toppen! Tror ser fram emot att ha DoD23:s monsterattacker, tidssystem och prylar i Trudvang, och det säger jag som någon som tycker om Trudvang Chronicles.

Rörande Svarta solen så hoppas jag bl.a. att den filas till så att delarna lättare passar ihop nu när de släpps som en enhetlig kampanj. Går ju att etablera flera saker som händer i senare äventyr redan i Vildhjärta t.ex. utan att behöva ändra speciellt mycket.
Så skulle jag fundera på att få in Brea Eldstunga (från Eldsjäl) eller hennes allierade i något möte i Vildhjärta. Ysetur är runt 30 sidor av snösagas 120... Jag skulle enbart ha kvar byn, entréhallen och grottorna samt ersätta resten med slumptabeller för borgen ifall rollpersonerna går vilse. Det är coolt att infiltrera en uråldrig megaborg men rollpersonerna har ju inte något egentligt motiv att göra något annat än leta efter fångar. Eldsjäl behöver generellt en mer pedagogisk presentation så att en spelledare lättare kan förstå hur det är tänkt att spela äventyret...

Sedan hoppas jag såklart på att få se nyskrivna äventyr till Trudvang i framtiden!

Tror detta kommer bli toppen! Tror ser fram emot att ha DoD23:s monsterattacker, tidssystem och prylar i Trudvang, och det säger jag som någon som tycker om Trudvang Chronicles.

Rörande Svarta solen så hoppas jag bl.a. att den filas till så att delarna lättare passar ihop nu när de släpps som en enhetlig kampanj. Går ju att etablera flera saker som händer i senare äventyr redan i Vildhjärta t.ex. utan att behöva ändra speciellt mycket.
Så skulle jag fundera på att få in Brea Eldstunga (från Eldsjäl) eller hennes allierade i något möte i Vildhjärta. Ysetur är runt 30 sidor av snösagas 120... Jag skulle enbart ha kvar byn, entréhallen och grottorna samt ersätta resten med slumptabeller för borgen ifall rollpersonerna går vilse. Det är coolt att infiltrera en uråldrig megaborg men rollpersonerna har ju inte något egentligt motiv att göra något annat än leta efter fångar. Eldsjäl behöver generellt en mer pedagogisk presentation så att en spelledare lättare kan förstå hur det är tänkt att spela äventyret...

Sedan hoppas jag såklart på att få se nyskrivna äventyr till Trudvang i framtiden!

Magnus tar upp en av dom grejerna du nämner rörande Den Svarta Solen i Altors Vidder. Specifikt
Ysetur

Last edited:
Jag undrar om inte mer skulle kunna göras i Eldsjäl med Nornas spådom. I Likstorm förklaras ju hur allt hänger samman och bakgrunden till den Svarta solen för spelledaren men denna information har inget uppenbart sätt att nå till spelarna. Kanske skulle en del av denna berättelse kunna avtäckas i Eldsjäl?

I äventyret dyker ju fragment från en andra profetia från Norna upp på en runsten som används som altarskiva i klostret på ön. Det beskrivs att resten av spådomen försvunnit då runstenarna där den skrevs ned använts som byggmaterial etc. Jag tyckte själv att denna idé hade en spännande oanvänd potential, skulle det inte vara kul att kunna hitta fler runstenar och delar av spådomen runt om på ön? Det skulle ge rollpersonerna mer att upptäcka och större anledning att besöka de olika gårdarna som finns beskrivna.

Kanske skulle Maria kunna yttra en del av Nornas andra spådom i slutet på Snösaga som en cliffhanger. Rollpersonernas motivation för att besöka ön (förutsatt att man inte spelar de försakade karaktärerna) skulle då kunna vara att man hört rykten om runstenarna som matchar Marias sista ord.

Kan man få fråga vad grejen är med Trudvang i denna tråden? Jag hade lämnat DoD (och till viss del rollspel) när denna kom ut så jag är inte alls med på hypen. Vad är det Trudvang kommer tillföra DoD?

Kan man få fråga vad grejen är med Trudvang i denna tråden? Jag hade lämnat DoD (och till viss del rollspel) när denna kom ut så jag är inte alls med på hypen. Vad är det Trudvang kommer tillföra DoD?
Samma fråga var uppe i Vrållådan och @Brödbane summerade det ganska fint tyckte jag:

John Bauer möter The Northman till tonerna av Finntroll med doften av dimma, ljung, kopparmynt och mossig urskog.

Svarta Solen: Finns det några tankar att lätta rejält på rälsen, och gå mer sandlåda a la Drakkejsaren/Bittermarken?
I Snösaga och Likstorm tror jag det är svårt, om jag ska vara ärlig. Det är ju ett rätt ihopkopplat narrativ.
Man behöver ju vara med på bröllopet i Storhavn för att åka vretgard. Man behöver att Maria offras för att börja leta efter Stenflöjten i dvärgariket osv

Men Eldsjäl och Vildhjärta är mer sandlåda, även om det är svårt att avbryta och gå och göra något annat mitt i, som man kan göra i Drakkejsaren vad jag förstått.

Sen har jag också stort förtroende för att @Magnus Seter kan göra Eldsjäl till ett riktigt bra och spelbart äventyr 🤩 (för det var det tyvärr inte i Riotminds utgåva).

Sen har jag också stort förtroende för att @Magnus Seter kan göra Eldsjäl till ett riktigt bra och spelbart äventyr 🤩 (för det var det tyvärr inte i Riotminds utgåva).
Såvitt jag förstår det utefter intervjun i podden jag tipsade om så kommer det att arbetas för att få äventyren mer spelvänliga.

Jag har tyvärr bara spelat Vildhjarta. Vi hade Snösaga när det begav sig och jag var riktigt sugen på att få spela det! Det verkade så otroligt episkt vilket var helt min grej på den tiden! Men ingen av oss som vanligtvis var spelledare kunde ta oss igenom äventyret eller begripa hur vi skulle kunna göra det spelbart. Delar av det användes ändå av mig som stor inspiration i andra projekt även om jag inte begrep helheten. Så jag har haft nytta av det trots allt.

Angående Vildhjarta har jag några förhoppningar:

Äventyret går såvitt jag minns ut på att man skulle svara på ett antal gåtor vilka skulle ta en ut ur skogen. Här fanns det även en del falska gåtor som fungerade som villospår. Här minns jag det som rätt lätt att köra fast då man inte kunde veta vilka gåtor som var falska. Det hade varit bra med någon slags ledtråd anågende vilka gåtor som är falska och vilka som inte är det.

Det finns åtminstone en plats som beskrivs i detalj och sedan kommer en mening där det står "Det är inte meningen att rollpseronerna ska komma till den här platsen". Det är ju lite märkligt, varför beskrivs den ens då?

Det finns några ställen som är lite väl dödliga tycker jag. En fälla som med nästan 100% säkerhet kommer att döda hela spelgruppen och en plats där man dör omedelbart utan att kunna göra något åt det om man gör en grej som man inte borde göra men som jag minns som lite svår att förutse att man inte borde göra.

Äventyret uppmuntrar till att lösa problem med andra metoder än våld vilket jag tycker är kul. Men å andra sidan ställs rollpersonerna inför situationer som inte går att lösa på annat sätt än med våld vilket känns kontraproduktivt.

Back