DoD Fria Ligans Trudvang

Gillar för övrigt den lätt modifierade Trudvangloggan! Ny eller har den synts förr?

Tänker kampanjen kanske landar på 12-13MSEK, så det finns ju ett gäng töjmål kvar sätta upp. 8 nås om några dagar, så får se vad som sker då.

Kicktraq har inte kunnat sätta en en projection än, så får se vad den tror när den tycker den har nog med data.

Såg denna kommentar från en backare: ”And while we are at it, let's lay out The Saga of the Black Star so it's solo-friendly. It's not that difficult, as Son of Oak has shown in their latest campaign.”

Och eftersom det högst troligt är jag som kommer att layouta så undrar jag: vad sjutton är ”solo-friendly layout”?

Såg denna kommentar från en backare: ”And while we are at it, let's lay out The Saga of the Black Star so it's solo-friendly. It's not that difficult, as Son of Oak has shown in their latest campaign.”

Och eftersom det högst troligt är jag som kommer att layouta så undrar jag: vad sjutton är ”solo-friendly layout”?

Om det är Legend of Mist som åsyftas så ser det ju som ngt väääääldigt annorlunda än Trudvang, lite comic / solitäräventysstuk?

Tänker kampanjen kanske landar på 12-13MSEK, så det finns ju ett gäng töjmål kvar sätta upp. 8 nås om några dagar, så får se vad som sker då.

Kicktraq har inte kunnat sätta en en projection än, så får se vad den tror när den tycker den har nog med data.
Kicktraq har frispel initialt och har ofta fel sedan när det kommer in i kickstarterlunken och puttrar på. Så kika själv hur mycket det går upp varje dygn nån gång nästa vecka och tänk att det kan röra sig en del (dock inte som första två timmarna) sista dygnet.

Snart kommer också "djupt besviken-tomten" och "hur kan eran kommunikation vara SÅHÄR DÅLIG-tomten". Sen kommer "jag har tappat ALLT FÖRTROENDE-tomten" och slutligen kommer garanterat "vi har inte hört något på x antal veckor, vid det här laget är det bara att inse att FL har blåst oss och att alla pengarna är förlorade för alltid-tomten"

Brace for it baby, brace yourself.
"Inget solo-mode? 👎"-tomten

Kicktraq har frispel initialt och har ofta fel sedan när det kommer in i kickstarterlunken och puttrar på. Så kika själv hur mycket det går upp varje dygn nån gång nästa vecka och tänk att det kan röra sig en del (dock inte som första två timmarna) sista dygnet.
Man får inte glömma "HELVETE NU STÄNGER DE SNART DÖRRARNA"-tomten som drar till med en rejäl spurt!

Tänker kampanjen kanske landar på 12-13MSEK.

Jag tror faktiskt kalaset landar på runt 16m SEK 🤣

Det var en väldigt bra fråga. 🤔 Jag hoppas bara att Son of Oaks senaste kampanj fungerar väldigt bra att köra "multiplayer" också...

Det är nog att element för hur man spelar solo genomsyrar alla kampanjens händelser utspritt genom hela boken, istället för ett appendix/kapitel för generellt solo så som i Coriolis TGD, The Walking Dead etc.

Vilket skulle sabba lite för oss som vill spela rollspel i grupp. 🙂

Du måste layout så det blir som ett "chose your own adventure" så klart :)

Vad sjutton är ”solo-friendly layout”?
Har finurlat på denna ett tag, tänker lite som @P.eLL.e ovan samt samt att man genom informationsdesignen tillsammans med layouten lägger upp så att det underlättar solospel genom att inte ge allt för mycket hintar vad som kommer hända frammåt i början på boken. Tror man syftar på att det är mer kronologisk upplagt, där man presenterar situationer där solospelaren kan ta ställning vad den gör för att sedan läsa vad som händer vid interaktion. Vet ärligt talat inte riktigt hur detta skulle se ut. Ser samtidigt inte hur detta inte skulle påverka produkten i stort, är ju en helt annan typ av upplevelse, inte oförenligt men helt klart ett lager till av komplexitet. Jag för min del har inga problem med att spela de flesta av Fria ligans äventyr så som de är skrivna, men är en person som inte är känslig för spoilers heller, resan är äventyret!
Du måste layout så det blir som ett "chose your own adventure" så klart :)
Haha, blir ju typ lite så, fast en smula öppnare genom att man inte bara hoppar runt? Tycker personligen att @Dante bara kan köra sin grej!

inte ge allt för mycket hintar vad som kommer hända frammåt i början på boken
Jag misstänker också det och är därför rabiat motståndare, för är det någonting som det skulle behövas mer av snarare än mindre så är det information om vad som händer längre fram i äventyret och snabbare förståelse av hur delar sitter ihop. Just nu så är det oftast så att man måste läsa igenom hela äventyret, göra egna anteckningar om strukturen, hur det sitter ihop, så att man vet vad som är arkitekturen och vad som är detaljer. Gör det något om de fimpar handelsmannen? Måste de hitta kartan eller är det bra-att-ha? Hur viktig är Felicias ledtråd? Det borde räcka med att läsa en synopsis, kolla starten och sedan köra (och läsa övriga detaljer allt eftersom).

Jag misstänker också det och är därför rabiat motståndare, för är det någonting som det skulle behövas mer av snarare än mindre så är det information om vad som händer längre fram i äventyret och snabbare förståelse av hur delar sitter ihop.
Helt på din sida, hade varit intressant att se något exempel på det jag försöker beskriva, men det är inte det jag vill ha ut av Trudvang. Iofs så är många OSR-äventyr ganska lätta att spela så ifall man hoppar de första sidorna beskrivande text och hoppar rakt in i äventyret, men troligen inte med det som intention.

Last edited:
Jag tror det på ett sätt vore mer konstruktivt om solospelare mer tydligt separerade sig från övrig rollspelshobby. Att vilja att varenda Fria ligan-bok ska ha en soloanpassning måste väl vara sämre än att utgå från ett dedikerat solospel, tänker jag? I mina ögon är de två spelsätten så pass väsensskilda att ett solokapitel blir ett rätt beige mellanting, liksom.

Är dock ödmjuk inför att jag inte har benkoll på soloscenen, gissningsvis finns det ett helt hav av utmärkta solospel. Men ja, jag tycker det är fel väg att gå att börja soloanpassa "vanliga" rollspelsböcker - både för solospelare och spelgrupper.

Last edited:
Back