Fria ligans bomb

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Tycker definitivt Sagan om Ringen som setting är en big deal ur ett rollspelsperspektiv. MERP var en viktig milstolpe i vad man skulle kunna kalla världsbeskrivande spel - lite parallellt med SW d6 skulle man kunna säga, även om spelen inte kunde varit mer olika systemmässigt. Och TOR är välrenommerat och sågs som nyskapande eller åtminstone lite i framkant när det kom.

Visst, det finns alla caveat med att spela i en setting som redan har en centralberättelse (vilket ju även gäller Star Wars), men i praktiken är det ganska lätt att komma runt det. MERP/SRR är för mig närmast synonymt med mitten av 3e åldern, och kriget mot Angmar (och allvarliga skadetabellen. Good times!)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Shit vad snåla en del av er är med gratulationer. Det är väl FANTASTISKT att ett svenskt spelförlag får ge ut det mest ikoniska fantasyvarumärket i världen! Jag föreställer mig att detta kan få stor positiv effekt på försäljningen av Ligans övriga spel också (som säkert redan går bra, men ändå!).

Vad gäller TOR 2 hoppas jag för min del på ett något mindre typsnitt och icke-blankt papper. Allra helst tvåfärgstryck på riktigt bra bokpapper!

Och oavsett vilket förstås ett stort grattis!

Hälsar

Christian, bokpappersälskare och blankt pappers-hatare
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jocke;n343926 said:
Jag har förstått det som att c7 inte var direkt glada av att bli av med licensen när tor 2 var i princip klart.
Nej, det kunde man läsa mellan raderna. Om man bortser från den svenska aspekten hade jag inte haft några invändningar emot att det stannade hos C7. Men nu när det lämnade är det super att det hamnar hos Ligan!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Fiktionslek;n343928 said:
Shit vad snåla en del av er är med gratulationer.
Vill minnas att du inte använder Facebook så jag kan nämna att gratulationerna haglar in där.

Fiktionslek;n343928 said:
...och icke-blankt papper.
Kraftigt medhåll!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
crilloan;n343931 said:
Vad blir det för regelsystem?

(snälla, inte tärningspölar)
C
Gissar på TOR 2e-motorn, det vill säga den som var i stort sett klar när Cubicle7 tappade bollen.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
En liga att sämja dem,

en liga att främja dem,

en liga att djupt i mörkrets

vilda riken tämja dem -

bland söders höjder, där skuggor ruva.

(Grattis!)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Frågan är ju om de kommer att ge ut TOR 2e-motorn som den ser ut idag (i princip färdig?), eller om de om de kommer att hjälpa till att se över 2e-reglerna med ny input tillsammans med Sophisticated Games och Francesco Nepitello?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
krank;n343909 said:
Meh. Eller jag menar, kul för dem! Och snällt mot min plånbok också. Jag har ju inte ens köpt Alien än, så jag uppskattar det lilla andrummet =)

Jaja, jag tänker glädjas åt att det betyder att de, när scifi-andan faller på, inte har ännu ett spel som pockar på uppmärksamhet utan att de då kan fortsätta jobba på att leverera nästa del i Corioliskampanjen =)

Alltså, det där var fult och ogint av mig, precis som Fiktionslek skriver. Jag gör ett nytt försök.

Givetvis är det jäkligt kul och coolt att ett svenskt företag får (ännu) en riktigt högstatus-licens. De läggs på hög, verkligen! Stor fjäder i hatten och jag är framför allt glad, känner jag, för alla de som ganska nyligen sörjde just över att TOR 2 inte skulle bli av. Det är alltid trevligt när nerläggningshotade produkter får nytt liv!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ymir;n343925 said:
Hur populära är Sagan om Ringen-rollspel, egentligen?
Helt anekdotiskt men för min del är det som koncept nog #1. Samtidigt har du kanske inte helt fel eftersom jag genom åren spelat mycket mindre i Midgård än jag velat - ofta eftersom det finns ett litet men ganska starkt motstånd, som annan fantasy inte alls genererar - vilket gör det enklare att välja andra spel i genren. Och det finns ju mycket bra där.

Ett skäl skulle kunna vara att LotR som setting, ur min synvinkel, har starka drag av culture gaming. För mig lockar möjligheten att använda förkunskaper från de olika böckerna, men jag kan också förstå att det framstår som en onödigt hög tröskel för andra.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag gissade rätt!

Grattis till Fria Ligan! Nu är det bara Star Wars kvar! :grin:
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
hur tar jag bort en kommentar jag gjort, svarade på en tidig kommentar utan att, dumt nog, läsa slutet av tråden. och det blev ju bara dumt.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Rangertheman;n343932 said:
Gissar på TOR 2e-motorn, det vill säga den som var i stort sett klar när Cubicle7 tappade bollen.
Det stämmer. Vi kommer att ta en titt på allt material tillsammans med Francesco och kanske skruva på saker här och var, men spelet kommer att behålla Francescos regelgrund.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Fria Ligan ska vara grymt stolta över vilken kredd de har förtjänat, i Sverige givetvis men speciellt utomlands. Helt jäkla ascoolt.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
TomasFriaLigan;n343941 said:
Det stämmer. Vi kommer att ta en titt på allt material tillsammans med Francesco och kanske skruva på saker här och var, men spelet kommer att behålla Francescos regelgrund.
Vad betyder det för en som inte är insatt. Är det i princip samma system som The one ring använde? (Slå antal T6 + T12, addera resultat och räkna antal sexor?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Wow, för mig som ÄLSKAR att rollspel i Tolkiens Midgård är detta fantastiska nyheter!!! Då kanske jag blir sporrad att skriva mina två stora Midgårdskampanjer för allmän beskådan :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
En fortsättning på en existerande linje, alltså? Det var då för väl. Annars hade det här blivit fjärde nya sagan om ringen-rollspelet sen millenieskiftet =D

Kul att höra att TOR inte går i graven i alla fall. Blir kul att se vad som händer med det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
TomasFriaLigan;n343941 said:
Det stämmer. Vi kommer att ta en titt på allt material tillsammans med Francesco och kanske skruva på saker här och var, men spelet kommer att behålla Francescos regelgrund.
Är förresten AiME inkluderat i dealen? Francesco är väl en av skaparna av den också?
 
Top