Fria Ligans äventyr och kampanjer

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
... är litterär kvalitet något bra i meningen att det är trevligt att läsa texten.
Helt klart. Det är aldrig en nackdel om texten är välformulerad, väldisponerad och inspirerande. När jag citarade @CapnZapp och vände mig emot "litterära kvaliteter" var den formuleringen liktydig med en tydligt förutbestämd berättelse. Även uttryckt som:

Välj ett alternativ och skriv historien och alla dess detaljer kring just detta alternativ. [...] Berätta storyn så som just du tycker det blir coolast. Precis som en manusförfattare gör.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Nej det var en obskyr liten grupp entusiaster som älskade allt Järnringen gjorde.

De startade till och med egen utgivning och döpte sig efter en Coriolis-fraktion.

Tror den hette "Fria bandet" eller "Liberala ligan" eller nåt sånt :p

I och med att det varit en del diskussioner om ägandeskapet kring de tidiga Coriolis-äventyren, så vill jag bara bifoga denna bild av insidan på Mahanjis Väktare som står i min bokhylla. Alltdå för att förklara mitt ursprungliga antagande.

Det är ju tydligt att flera av Ligans medarbetare är involverad (Kosta, Nils K etc) men man måste ju säga att det är rätt lätt att få uppfattningen att det inte var Fria Ligan (som man ser företaget idag) som låg bakom, utan Järnringen.

Hur det faktiskt förhöll sig historiskt har jag ingen aning om, utan överlämnar till alla gamla rävar här på forumet som varit inblandade i processen.

20220924_125635.jpg
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
I och med att det varit en del diskussioner om ägandeskapet kring de tidiga Coriolis-äventyren, så vill jag bara bifoga denna bild av insidan på Mahanjis Väktare som står i min bokhylla. Alltdå för att förklara mitt ursprungliga antagande.

Det är ju tydligt att flera av Ligans medarbetare är involverad (Kosta, Nils K etc) men man måste ju säga att det är rätt lätt att få uppfattningen att det inte var Fria Ligan (som man ser företaget idag) som låg bakom, utan Järnringen.

Hur det faktiskt förhöll sig historiskt har jag ingen aning om, utan överlämnar till alla gamla rävar här på forumet som varit inblandade i processen.

View attachment 9993
Jo precis, som jag skrev i en tidigare post:

Eller, tekniskt sett gav Järnringen ut Mahanjis, men det var Ligan-Kosta som skrev det. :)
Ljusblomman, Gränsrymden och Iskallt inferno gavs ut av Ligan på "licens", enbart som PoD.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nja, det tror jag inte. Min uppfattning är nog att relationen är den omvända. Men jag kan ha missat något.
Så kan det säkert vara. Men jag tror inte att det spelar så stor roll. Det som Järnringen-författarna (den ursprungliga kärnan från Umeå) började med var som bekant att ge ut klassiska Mutant i en mer utförlig och beskrivande tappning. Vad jag förstår har de sedan gjort ungefär samma sak i Symbaroum och Coriolis med skillnaden att det är deras egna varumärken. De spelen är jag dock inte så insatt i. Att de rymmer mycket beskrivande text (åtminstone Symbaroum) är dock uppenbart.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag tror vi kan sammanfatta efter 5 sidors diskussion, att vad man tycker om FL produktion beror ganska mycket på vad för form ett äventyr och en kampanj ska ha för att fungera för dig.

Ska man konkretisera vad som fungerade mer eller mindre bra kanske de olika spellinjerna ska betraktas var för sig, eftersom Symbaroum och Coriolis, för att ta två exempel, skiljer sig duktigt mycket åt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag tror vi kan sammanfatta efter 5 sidors diskussion, att vad man tycker om FL produktion beror ganska mycket på vad för form ett äventyr och en kampanj ska ha för att fungera för dig.
Så är det såklart, men det visste vi nog alla redan innan. :) Det intressanta tycker jag är själva diskussionen. Att titta på skillnaderna, styrkorna, svagheterna, influenserna mellan produktlinjerna, utvecklingen över tid och så vidare.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Du vill alltså ha ett hårt rälsat äventyr. Men frågan om rälsat eller fritt/platsbaserat är inte alls samma sak som frågan om hur välbeskrivet något ska vara, och jag tycker att hela den här diskussionen lider av en viss begreppsförvirring just därför.
Notera att för mig är "rälsat", alltså adjektivet (adverbialet?) med stark negativ prägel, något jag applicerar på scenarier där äventyrarna måste fatta oförklarliga eller obskyra eller specialiserade beslut för att storyn ska kunna fortsätta.

Bara det att författaren målar upp en historia från början till slut är för mig inte "rälsat" i betydelsen "någonting att undvika". Tvärt om, om författaren inte visar upp minst ett exempel på hur storyn kan ta sig från A till B, tja, då har vi ingen story. Och spretar scenariot för att författaren lägger lika mycket tid på flera olika utfall, ja då blir huvudstoryn med all sannolikhet skissartad och torftig. Det är då vi har en produkt där författaren bara gör halva jobbet enligt mig - delar ut trådar och frön och dylikt okokt och ofärdigt - men lämnar det åt dig att skapa det specifika, det tajta, det unika, att "knyta ihop säcken".

Att begära att hjältarna fattar vissa beslut (eller att de accepterar beslut tagna av SLPer osv) är inte per definition negativt. Att av principskäl vägra acceptera att vissa grundläggande saker måste hända för att den intressanta storyn ska alls inträffa innebär att man ser på scenarioskrivande på ett väsentligt annorlunda sätt än mig. Den kompromisslösa definitionen av "rälsat" är för mig ointressant.

Det är om äventyret misslyckas med att klart framställa de olika valmöjligheterna och konsekvenserna därav känslan av "rälsat" infinner sig. Rälsat är när storyn abrupt klipps av ett misslyckat slag eller när spelledaren i princip måste tala direkt till spelarna ("om ni inte använder Religion skillen här kan ni inte besegra spökena"/"här måste ni välja att lita på Greve Skumberg"/etc). Rälsat är oxå när avgörande skeenden är upp till SLP, inte hjältarna. Rälsat är när man får känslan av att författaren egentligen ville skriva en novell eller roman men var begränsad till formatet "rollspelsscenario".

Sålänge äventyret är konstruerat på ett sätt där spelarna ofta naturligt väljer en väg som funkar (i termer av att äventyrsmaterialet förblir relevant) och i övrigt ger ett grundläggande stöd till SL för att hantera avvikelser så vill jag inte tala om "rälsat", iallafall inte med någon som reflexmässigt värjer sig.

PS. Hade du tittat på mina egna rollspelsanteckningar, alltså när jag skapar historier och scenarier själv, hade du antagligen betraktat dem som hyfsat öppna, odetaljerade och orälsade. Men det är ju just därför jag förväntar mig mer när jag betalar för att någon annan ska göra jobbet!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag är lite förvånad över att fler inte hyllar Coriolis-kampanjen. Den är väl i samma stil som kampanjerna till MUA och Symbaroum?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag är lite förvånad över att fler inte hyllar Coriolis-kampanjen. Den är väl i samma stil som kampanjerna till MUA och Symbaroum?
Nu är väl jag en av de starkaste kritikerna till Ikonernas nåd, men en av grejerna med Törnekronan-kampanjen är väl att den var tydligt uttänkt från början och att man skapade settingen efter den för att det skulle finnas en harmoni. Samma sak tycker jag man kan se i ex Mutant.

Ikonernas nåd är inte färdig, sista boken har blivit uppskjuten flera gånger nu, men de verkar väldigt tydligt att samma helhetsyn inte finns i där. Jag skulle snarare säga att författaren våldför sig rätt ordentligt på världen för att stöpa om den "in medias res". Olika aktörers agenda byts ut och blir mycket mer endimensionella bland annat. Nya regler och nya typer av "magi" läggs till.
Sen hoppas jag ju att inga kampanjböcker i Törnekronan har som slutfajt att rollpersonerna passivt ser på medans skurkarna utför folkmord, iklädda vattentätt plot-armour, enbart för att det ska bli ledsen stämning.

Har förstått att det kanske finns en tanke om att göra om Coriolis och släppa en andra edition med en del förändringar, så det kan vara det som ligger bakom. Men det gör ju att det blir en tydlig disharmoni mellan värld och story.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Jag är lite förvånad över att fler inte hyllar Coriolis-kampanjen. Den är väl i samma stil som kampanjerna till MUA och Symbaroum?
Samma stil och samma stil. Båda är ju någon slags trad. Så absolut samma upplägg. Men det är min åsikt att undegångens arvtagare är bättre hantverk.

Bra saker som jag upplever att mua-kampanjen gör som corioliskampanjens inte gör.

-fastare förankring i världen och bättre plantering. det känns som att det man stöter på återkommer och har betydelse.

-tar sin tid, på ett bra sätt. Flera äventyr utspelar sig på samma plats. Man hinner bygga upp relation till platser och folk.

-förgstarkare SLPer. De känns ofta mer som roliga och intressanta karaktärer än plottedskap.

-mer öppen struktur. Om man skulle rita upp mua-kampanjens äventyrsstrultur skulle den nog se ut typ som ett pärlhalsband. Alltså varje äventyr löper automatiskt vidare till nästa del men i varje "pärla" finns det en del svängrum. Medan coriolis kampanjen mer känns som ett snöre. (Alltså i te helt såklart, men mer)

-detaljer, och det här kan ju vara både bra och dåligt men jag låtar åt mer bra i det här faktiskt. "Ja du dyrkar upp, kassaskåpet i det hyfsat menlösa kontoret, för ligger två nummer av polizgazeyten en rökkorv och papper på andelar till en skrotgruva" det känns ju kul om man vill hålla det hyfsat blorbigt.

Det betyder, ju dock inte att corioliskampanjens nödvändigtvis är dålig men mua-kampanjen är väldigt, väldigt bra
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Så absolut samma upplägg. Men det är min åsikt att undegångens arvtagare är bättre hantverk.
Det förklarar absolut varför den ena hyllas men inte den andra. Trist att Coriolis-kampanjen inte håller högre klass. Det är ett snyggt spel med en spännande värld.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Hur står det till med Gryningens beskyddare? Någon som läst, spellett eller spelat? Hiss eller diss? Själv gillar jag bilderna skarpt men har inte känt något direkt sug att läsa eller spela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hur står det till med Gryningens beskyddare? Någon som läst, spellett eller spelat? Hiss eller diss? Själv gillar jag bilderna skarpt men har inte känt något direkt sug att läsa eller spela.
För mig var det lite av en besvikelse. Arvet från MUA borde vara en mustig gryta att ösa ur, men kampanjen/äventyret tar inte riktigt tillvara på det. Jag tror jag har skrivit någon form av recension av det. Jag skulle nog säga att det är ett rätt ordinärt äventyr, 3/5. Men med tanke på allt gods det har att ta av är det under förväntan. Det är långt ifrån MUAs många toppar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Hur står det till med Gryningens beskyddare? Någon som läst, spellett eller spelat? Hiss eller diss? Själv gillar jag bilderna skarpt men har inte känt något direkt sug att läsa eller spela.
Det är inget dåligt äventyr, men utan att avslöja en massa spoilers kan jag säga att det är ganska mycket välbekant skåpmat. Till mina invändningar hör också att jag inte riktigt köpte urban ångpunk (med biografer och järnvägar) som den bästa möjliga uppdateringen av Pyrisamfundet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Hur står det till med Gryningens beskyddare? Någon som läst, spellett eller spelat? Hiss eller diss? Själv gillar jag bilderna skarpt men har inte känt något direkt sug att läsa eller spela.
Avvaktat med att läsa eftersom jag ändå är sugen på att spela det (gärna med MUA-regler, se nedan). Jag gillar den uppdaterade historieskrivningen men är lite tveksam till den teknologiska nivån precis som @Oscar Silferstjerna (för att det skulle bli ett för stort hopp från MUA) och gillar faktiskt inte bilderna. (Och tycker inte reglerna i Hindenburg fångar det som var kärnan i MUA.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Det låter lite som att jag som inte spelat MUA borde ha lättare att uppskatta Gryningens beskyddare. Eller inte spelat och inte spelat. Jag har faktiskt spelat MUA en gång på konvent. Det var dock ett mindre lyckat spelpass, av flera olika anledningar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det låter lite som att jag som inte spelat MUA borde ha lättare att uppskatta Gryningens beskyddare. Eller inte spelat och inte spelat. Jag har faktiskt spelat MUA en gång på konvent. Det var dock ett mindre lyckat spelpass, av flera olika anledningar.
Hindenburg är en bra äventyrsplats och sandbox. Egentligen oavsett vilken version man väljer. Staden finns ju i tre versioner, varav den äldsta är från 80-talet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det låter lite som att jag som inte spelat MUA borde ha lättare att uppskatta Gryningens beskyddare. Eller inte spelat och inte spelat. Jag har faktiskt spelat MUA en gång på konvent. Det var dock ett mindre lyckat spelpass, av flera olika anledningar.
Ja, på många sätt är det en reboot. Kanske vettigt kanske inte. KS:en gick väldigt bra men det är lite buzz. Vet inte i hur stor utsträckning det spelas.
 
Top