NYHET Fria Ligan kickstartar nytt Stålenhag-rollspel, The Electric State.

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag tolkar det som om att du definierar målet själv vid spelstarten. Kanske så att det finns några exempel med som "Finna er försvunna syster", "hämta [föremål] som finns [plats A]" och så vidare. Kanske lite mer ouppnåeligt än så möjligen om man vill trycka på att målet är ingenting, resan är allt. Det är det bakomliggande skälet till en roadtrip. Det är dock inte själva grejen med kampanjen, utan det är hindren man ska övervinna på vägen (Charta 77:s En björn och en Tiger börjar spela i mitt huvud nu). Det är platserna som man stannar på som utgör det utmaningarna.

Så ett roadtrip rollspel där ni själva bestämt målet till varför ni reser - och en massa random encounters som ni utsätts innan ni når målet. Ja, det är iaf. så som jag tolkat det. Jag tyckte det kändes så lättförstått att jag nu medan jag skriver det här undrar om jag inte missförstått något eftersom alla andra inte verkar tycka det är lättförståeligt. :gremcrazy:
Ok, målet är kanske lätt att definiera (om än lite endimensionellt) men det är snarare utmaningarna på vägen som känns oklara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det är dock inte själva grejen med kampanjen, utan det är hindren man ska övervinna på vägen (Charta 77:s En björn och en Tiger börjar spela i mitt huvud nu). Det är platserna som man stannar på som utgör det utmaningarna.
Det jag blir nyfiken på är ju vad de där utmaningarna består i. "Random encounters" låter ju t.ex. för mig som en massa slagsmål mest, och det verkar ju inte så kul.

Är det typ "äventyrsplatser" där man som SL tvingas improvisera ihop egna handlingar utifrån en given sandlåda fylld med LP:er med agendor?
Är det typ "ett mysterie per stad" där man som SL nogsamt förbereder varje stad, mysteriet i staden, äventyrets struktur och tidslinje fram tills rollpersonerna anländer?
Är det typ "en stor strid per stad"?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
"Random encounters" låter ju t.ex. för mig som en massa slagsmål mest, och det verkar ju inte så kul.
Det finns INGET för mig som likställer "random encounters" med slagsmål. Kan det vara det? Ja, förstås. Är det lättast att göra sådant? Troligen. Måste det vara det? Nä.

Jag tänker mig något mer i stil med "Rollpersonerna anländer till den lilla staden Alphaville och deras bil går sönder någon kilometer utanför staden och de tvingas vandra in i staden. Väl där inser de att inga bilar används då allt bränsle mystiskt tagit slut, men är väldigt eftertraktat. Får invånarna i Alphaville veta om att deras bil har bränsle kommer det snabbt bli ett eftertraktat byte. Rollpersonerna har nu möjlighet att försöka finna en mekaniker som inte tjallar för att komma därifrån. De kan även sälja bränslet och försöka få tillgång till nytt färdmedel. De kan förstås även börja gräva i vad som ligger bakom bränslebristen."

Sedan när de valt hur de vill hantera mötet och löst det så fortsätter deras road trip vidare till nästa "random encounter". Varje möte i sig torde förstås finnas där för att framhäva världens stämning ytterligare och på så sätt absorberar rollpersonerna världen organiskt i takt med roadtripen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
Ok, målet är kanske lätt att definiera (om än lite endimensionellt) men det är snarare utmaningarna på vägen som känns oklara.
Yeah, det kan jag nog skriva under på. Tror och hoppas på att de vill utveckla det i takt med att crowdfundern tar fart.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Det finns INGET för mig som likställer "random encounters" med slagsmål. Kan det vara det? Ja, förstås. Är det lättast att göra sådant? Troligen. Måste det vara det? Nä.
Har också svårt att se att det skall bli fokus på slagsmål i detta spel, baserat på boken och tidigare spel i serien. Snarare motsatsen.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Det här känns som en given jättesuccé och kommer givetvis vara supersnyggt, men jag personligen blev redan mättad av Ur Varselklotet, åtminstone spelmässigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det finns INGET för mig som likställer "random encounters" med slagsmål. Kan det vara det? Ja, förstås. Är det lättast att göra sådant? Troligen. Måste det vara det? Nä.
Jag skrev heller inte varken "likställer" eller "måste". Turligt nog.

Men det var den association jag fick, eftersom random encounters så ofta dyker upp i sammanhang kring D&D och liknande spel, där ett "random encounter table" ofta tycks innehålla framför allt saker man förväntas slåss mot. Samt att de flesta random encounters jag själv stött på varit i datorrollspel…

Men jag köper helt att du inte menade sådana random encounters. Jag ville mest påpeka att begreppet "random encounters" inte gav mig någon vidare ledning i vad det faktiskt handlade om.

Jag ska i och för sig säga att jag inte nödvändigtvis fick någon tydlig bild av den typ av encounters du beskriver när du beskrev tydligare heller. Jag fattar ju såklart situationen, men jag har svårt att se den generaliserad, hur man som SL förbereder, etc. Jag har fortfarande ingen bild riktigt av vad gör man.

Men så är jag erkänt trögfattad när det gäller sånt också.

Ligans spel har varit ganska… varierade i sina SL-verktyg. Ur Varselklotet tyckte jag dock var föredömligt på många plan, så jag hoppas att man får likvärdiga verktyg här.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag tänker mig något mer i stil med "Rollpersonerna anländer till den lilla staden Alphaville och deras bil går sönder någon kilometer utanför staden och de tvingas vandra in i staden. Väl där inser de att inga bilar används då allt bränsle mystiskt tagit slut, men är väldigt eftertraktat. Får invånarna i Alphaville veta om att deras bil har bränsle kommer det snabbt bli ett eftertraktat byte. Rollpersonerna har nu möjlighet att försöka finna en mekaniker som inte tjallar för att komma därifrån. De kan även sälja bränslet och försöka få tillgång till nytt färdmedel. De kan förstås även börja gräva i vad som ligger bakom bränslebristen."
Jag har också svårt att tror att strid är i fokus, antagligen är det mer problemlösning som i Ur varselklotet man möter.

Men just det här känns ju väldigt apart från råmaterialet. Stålenhags Kalifornien är ju en väldigt öde plats. De enda andra aktörerna jag minns från boken är typ förvirrade, sönderfallande robotar och apatiska cyberzombies. Tror det är nån hygglig småbilsägande familj också som huvudkaraktären liftar med en bit, men det finns liksom inte så mycket att bygga interaktion med som i ditt exempel.
Därför är jag nyfiken på vad Ligan valt att befolka den med för aktörer (och även hur rollpersonerna passar in i dessa grupperingar).
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
Jag skrev heller inte varken "likställer" eller "måste". Turligt nog.
Nej, jag ville mest ge emfas för att det inte var alls så som jag menade då jag skrev "random encounters" - och kände att jag behövde förtydliga mitt resonemang för att bygga upp det.

Och nejm, jag vet ju inte alls vad som menas egentligen. Bara att det var den bilden som @Nässe gav mig med sin beskrivnin - något som jag upplevde att jag var ensam om då alla tyckte det kändes otydligt.
 

Freddan101

Veteran
Joined
11 Sep 2023
Messages
24
Tog mig ett tag att inse att det här var den som hette "Passagen" på svenska.
Haha. Tack för att du påpekade detta. Var på vippen att beställa boken men har ju redan Passagen som jag ännu inte läst. 😊

Backade kickstartern instinktivt igår men får väl erkänna att det framförallt är för att jag gillar Stålenhag. Frågan är om det blir ett bra rollspel.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Har också svårt att se att det skall bli fokus på slagsmål i detta spel, baserat på boken och tidigare spel i serien. Snarare motsatsen.
I Ur Varselklotet fanns det väl inte ens regler för strid, än mindre regler för att kunna dö?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Tror att den samlade kraften som är WRNU har skapat förändring igen!

Är rätt säker på att man nu uppdaterat texten på kickstartern med mer detaljerad info om vad man gör samt vilka typer av aktörer & fiender man möter.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Noterar nu att denna drog in nästan exakt lika mycket pengar (fast det är väl mindre inräknat inflationen) och bara hade runt 100 backare färre än Flodskörden (5715 mot 5843 - Ur varselklotet hade 4557). Det känns som att Stålenhag-spelen har en stabil publik därute. Kul.
 
Top