NYHET Fria Ligan kickstartar nytt Stålenhag-rollspel, The Electric State.

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Fria ligan ska tydligen kickstarta ett nytt rollspel baserat på Simon Stålenhags bok The Electric State. Spännande är också att sagda bok även ska bli en storfilm 2024 i regi av Russo-bröderna.

Saxat från Fria Ligans Facebook:

The Electric State RPG Coming To Kickstarter On December 5 ✨
https://www.kickstarter.com/projects/1192053011/the-electric-state-roleplaying-game

⚠

A group of travelers heading out on a journey through a strange America in an alternate 1997. The ruins of gigantic battle drones litter the countryside, heaped together with the discarded trash of a high tech consumerist society in decline.

☄

The new tabletop RPG is based on the internationally acclaimed narrative art book The Electric State by artist and author Simon Stålenhag, soon to be adapted into a major motion picture by the Russo brothers (Avengers: Endgame), starring Millie Bobby Brown (Stranger Things) and Chris Pratt (Guardians of the Galaxy).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Står inget om spelet kommer även på svenska. Någon som vet?
Nix, men i och med att det är en engelskspråkig setting (USA) och även kommer vara kopplat till en engelskspråkig film så har jag svårt att se att Ligan tycker det är ekonomiskt försvarbart med en svensk variant. Det kostar ju mer än det smakar med dubbelspråkiga projekt generellt.
Senaste boken till Ur Varselklotet (setting i Storbritannien) var ju exempelvis bara på engelska.

Detta är dock enbart en kvalificerad killgissning.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det är ett road trip spel inspirerat av filmer som Easy Rider och Thelma & Louise, och det påminner en del i utförandet om spel som Wanderhome och Under Hollow Hills. Rollpersonerna är reseärer i en pågående apokalyps. Det är på väg någonstans, vart och varför definieras av kampanjen. Istället för "äventyr" finns Locations, alltså platser dit man kommer och kan stanna en, två eller tre (eller fler!) spelpass. På dessa platser sker farliga och märkliga saker, en del relaterat till rollpersonerna, en del helt orelaterat. Rollpersonerna interagerar med vad som sker på platsen, och det som uppstår då blir berättelsen.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Läste konstboken rätt nyligen för första gången och det är ett rätt dystopiskt - samhället håller på att falla samman scenario som pågår. Tror nog det kan fungera bra som ett "roadtrip" kampanj/äventyr
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Tog mig ett tag att inse att det här var den som hette "Passagen" på svenska.

Men är den verkligen "under katastrofen"? Jag skulle klassa den som helt klart EFTER katastrofen. I alla fall boken.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Jag trodde att det skulle vara mer aktivitet i den här tråden idag.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Tyvärr hjälpte inte kickstarten mig. Jag förstår fortfarande inte vad man gör, kan inte visualisera hur ett spelpass ser ut..
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Tyckte ju att @Nässe förklarade det rätt tydligt ovan?
Jag är kanske lite korkad med jag fattar ändå inte. :)
Jag förstår att resan är målet, men man brukar ju ändå behöva något form av mål. Vad gör man på platserna men kommer till? Löser mysterier? Försöker överleva platsen? Hitta delar för att ta sig vidare? Knyta band till de som finns på platsen? Bli kär? Eller är det en mix av allt? Och hur stödjer då systemet det?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
jag måste säga att jag också känner mig lite osäker på målsättningen och utmaningarna man kan möta. Som jag minns Stålenhags bok, så var den ganska sval och melankolisk, inte så mycket konflikter eller aktörer som huvudkaraktären mötte.

Tycker även att det är konstigt att man inte trycker mer på arketyperna man kan spela och vad de har för förmågor, känns som det borde vara viktigt om man fokuserar just på gruppens utveckling.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Jag är kanske lite korkad med jag fattar ändå inte. :)
Jag förstår att resan är målet, men man brukar ju ändå behöva något form av mål. Vad gör man på platserna men kommer till? Löser mysterier? Försöker överleva platsen? Hitta delar för att ta sig vidare? Knyta band till de som finns på platsen? Bli kär? Eller är det en mix av allt? Och hur stödjer då systemet det?
Jag tolkar det som om att du definierar målet själv vid spelstarten. Kanske så att det finns några exempel med som "Finna er försvunna syster", "hämta [föremål] som finns [plats A]" och så vidare. Kanske lite mer ouppnåeligt än så möjligen om man vill trycka på att målet är ingenting, resan är allt. Det är det bakomliggande skälet till en roadtrip. Det är dock inte själva grejen med kampanjen, utan det är hindren man ska övervinna på vägen (Charta 77:s En björn och en Tiger börjar spela i mitt huvud nu). Det är platserna som man stannar på som utgör det utmaningarna.

Så ett roadtrip rollspel där ni själva bestämt målet till varför ni reser - och en massa random encounters som ni utsätts innan ni når målet. Ja, det är iaf. så som jag tolkat det. Jag tyckte det kändes så lättförstått att jag nu medan jag skriver det här undrar om jag inte missförstått något eftersom alla andra inte verkar tycka det är lättförståeligt. :gremcrazy:
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag måste kolla upp Wanderhome och Under Hollow Hills som Nässe nämnde. Efter jag läst om dem kanske allt faller på plats.
 
Top