Nekromanti Fria Ligan hintar om Cthulhu-take på Barangers artbook "Call of Cthulhu"

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
I dagens nya kickstarter för den engelska översättningen av "The Call of Cthulhu - Illustrated by Baranger" så har Fria Ligan lagt in ett stretchgoal med följande beskrivning:
"If we reach this goal we will produce a full-length role playing game. This came will feature Barangers art and will present a new take on Lovecraft’s stories. Once ready a PDF of the book will be included in all pledges on level HIGH PRIEST OF CTHULHU and above."

Tror ni det handlar det om ett helt nytt spel eller kommer man översätta Kutulu? Ännu ett nytt Cthulhu-rollspel känns kanske inte är vad man behöver just nu tänker jag? (Fast först måste man ju nå 500kkr).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Henke;n309389 said:
Tror ni det handlar det om ett helt nytt spel eller kommer man översätta Kutulu? Ännu ett nytt Cthulhu-rollspel känns kanske inte är vad man behöver just nu tänker jag? (Fast först måste man ju nå 500kkr).
Hoppas på Kutulu! Så vi alla kan kalla krank för "sell out!" ;) (och för att det är ett jävla bra CoC-spel!)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,721
Location
Eskilstuna
Henke;n309389 said:
I dagens nya kickstarter för den engelska översättningen av "The Call of Cthulhu - Illustrated by Baranger" så har Fria Ligan lagt in ett stretchgoal med följande beskrivning:
"If we reach this goal we will produce a full-length role playing game. This came will feature Barangers art and will present a new take on Lovecraft’s stories. Once ready a PDF of the book will be included in all pledges on level HIGH PRIEST OF CTHULHU and above."

Tror ni det handlar det om ett helt nytt spel eller kommer man översätta Kutulu? Ännu ett nytt Cthulhu-rollspel känns kanske inte är vad man behöver just nu tänker jag? (Fast först måste man ju nå 500kkr).
Kutulu ligger ju hos Eloso numera. Men det omöjliggör ju iofs inte en annan förläggare på andra språk.

Jag missade faktiskt det där extramålet när jag bläddrade igenom. Det känns inte direkt som kampanjens fokus – snarare som en eftertanke – vilket gör mig lite skeptisk till hur genomarbetat spelet lär vara. Men jag blir gärna positivt överraskad!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
ceruleanfive;n309399 said:
Kutulu ligger ju hos Eloso numera. Men det omöjliggör ju iofs inte en annan förläggare på andra språk.

Jag missade faktiskt det där extramålet när jag bläddrade igenom. Det känns inte direkt som kampanjens fokus – snarare som en eftertanke – vilket gör mig lite skeptisk till hur genomarbetat spelet lär vara. Men jag blir gärna positivt överraskad!
FL gör ju inte halvdana spel. Åtminstone inte än så länge. De har nog en plan för det här, och kan de ge ut ett engelskt CoC-spel kan de nog börja räkna in sig bland den internationella speleliten på allvar. Tror inte de skulle slarva bort den möjligheten!

Eloso ja... Synd. Då blir det nog något eget. Spec. med tanke på Elosos egna CoC-planer.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Det är inte Kutulu som mycket riktigt ligger hos Eloso numera utan ett helt nytt spel utvecklat av oss. Det är för övrigt samma metod vi gjorde med Forbidden Lands (som var ett stretchgoal i Nisse Gullikssonboken).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
NilsK;n309401 said:
Det är inte Kutulu som mycket riktigt ligger hos Eloso numera utan ett helt nytt spel utvecklat av oss. Det är för övrigt samma metod vi gjorde med Forbidden Lands (som var ett stretchgoal i Nisse Gullikssonboken).
.. och i Tales from the Loop-kickstartern (även fast det stretchgoal:et aldrig låstes upp)... :)

Jag önskar givetvis lycka till och tycker det är spännande. Kanske detta betyder en ännu mer optimal motor när man spelleder skräckspel...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Med en innovativ motor och Barangers illustrationer kan det bli riktigt kul. Ett spel till med MYZ-motorn...nja, inte så spännande...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Rangertheman;n309404 said:
Med en innovativ motor och Barangers illustrationer kan det bli riktigt kul. Ett spel till med MYZ-motorn...nja, inte så spännande...
Fast jag tycker det beror på. Även om motorn i grunden är den samma så har varje spel sina egna sidomekaniker som lyfter fram settingen. Det är ju inte direkt som när Äventyrsspel använde BRP både i Mutant och Drakar och Demoner :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ser att boken redan är fundad (förmodar att det var inom nån timme då jag precis fick ett mail om att kickstartern är live). Skulle såklart förvåna mig om den inte rusar hela vägen till 500kkr.

Även om kickstartern bara pekar på en engelsk version så hoppas jag att det även blir en svensk översättning (även om det förmodligen kommer konkurrera med både Call of Cthulhu och Kutulu på svenska). Att Ligan dessutom flaggat för sitt Nordiska Väsen rollspel och Eloso har både Chock, Kutulu och CoC på svenska gör ju att det ser trångt ut i genren (vilket iofs är ett fantastiskt lyxproblem).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
ceruleanfive;n309399 said:
Kutulu ligger ju hos Eloso numera. Men det omöjliggör ju iofs inte en annan förläggare på andra språk.
Det finns visserligen en översatt version av Kutulu-texten, som mest väntar på att jag ska få arslet ut vagnen och låta den läsas av några språkkunniga modersmålstalare... Men i dagsläget tror jag inte att den versionen kommer att ges ut av Fria Ligan, varken här eller i andra länder =)

För egen del kommer jag ju att hålla ögonen öppna - jag är inte orolig över någon konkurrens utan tror att Kutulu har tillräcklig säregenhet för att kunna klara sig även när antalet lovecraftska spel ökar. Jag är hemskt nyfiken på hur Fria Ligan tar sig an genren, mythosen och materialet!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
[FONT=&quot]Om ni undrar vilken vinkel det nya spe[/FONT][FONT=&quot]let kommer att ha så räcker det visserligen med att titta på bilderna, men man kan även läsa detta: [/FONT]

[FONT=&quot]“The widespread opinion that Lovecraft is a writer of suggestion, of the unspeakable is, in my opinion, limited. Even if this aspect is very present in his works (things hidden in the shadows, which cannot be described because they drive those who see them mad), there is another part of his style that I would describe as “epic”. Descriptions of gigantic, sorry, "cyclopean" creatures, and lost cities of biblical proportions abound in some short stories, and sometimes as well as descriptions teeming with details. [/FONT]The Call of Cthulhu[FONT=&quot], like most great short stories, falls into this category. How many times when I read it did I dream of seeing these literary images translated visually, especially on the big screen? To sum up, even if it is true that the suggested aspect of Lovecraft is difficult to translate into illustration, this is not the case with the epic aspect which, on the contrary, lends itself very well to this.”[/FONT]
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Måns;n309400 said:
FL gör ju inte halvdana spel.
Nu har jag bara backat Coriolis, men den kampanjen gjorde att jag slutade backa FLs Kickstarterkampanjer, med Paradoxsamarbetet för Crusader Kings-brädspelet som enda undantag. Mot den bakgrunden håller jag helt enkelt inte med. :D

Men det här är intressant hur det än blir. Barangers grafik är fenomenalt fin.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n309424 said:
Nu har jag bara backat Coriolis, men den kampanjen gjorde att jag slutade backa FLs Kickstarterkampanjer, med Paradoxsamarbetet för Crusader Kings-brädspelet som enda undantag. Mot den bakgrunden håller jag helt enkelt inte med. :D
Oj, om du betraktar Coriolis som "halvdant" har du höga krav. Märk väl att jag pratar om helheten här, inte huruvida ett enskilt spels system/layout/scenarion/etc råkar falla mig i smaken eller inte. Faktum är att jag inte spelar några av deras spel, men "halvdant" är verkligen inte ens i närheten av hur jag skulle beskriva M:Å0, Svavelvinter, Svärdets sång och Tales from the Loop.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Måns;n309422 said:
[FONT=&quot]Om ni undrar vilken vinkel det nya spe[/FONT][FONT=&quot]let kommer att ha så räcker det visserligen med att titta på bilderna, men man kan även läsa detta: [/FONT]

[FONT=&quot]“The widespread opinion that Lovecraft is a writer of suggestion, of the unspeakable is, in my opinion, limited. Even if this aspect is very present in his works (things hidden in the shadows, which cannot be described because they drive those who see them mad), there is another part of his style that I would describe as “epic”. Descriptions of gigantic, sorry, "cyclopean" creatures, and lost cities of biblical proportions abound in some short stories, and sometimes as well as descriptions teeming with details. [/FONT]The Call of Cthulhu[FONT=&quot], like most great short stories, falls into this category. How many times when I read it did I dream of seeing these literary images translated visually, especially on the big screen? To sum up, even if it is true that the suggested aspect of Lovecraft is difficult to translate into illustration, this is not the case with the epic aspect which, on the contrary, lends itself very well to this.”[/FONT]
Så det blir kanske Cthulhu goes Godzilla?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n309426 said:
Så det blir kanske Cthulhu goes Godzilla?
Ja, men gissningsvis enligt Tales from the Loop-modell, där man ges verktyg att skapa sin egen Cthuloida kataklysm. Något intrikat världsbygge a la Kult: Divinty Lost tror jag inte att det blir.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Måns;n309425 said:
Oj, om du betraktar Coriolis som "halvdant" har du höga krav. Märk väl att jag pratar om helheten här, inte huruvida ett enskilt spels system/layout/scenarion/etc råkar falla mig i smaken eller inte. Faktum är att jag inte spelar några av deras spel, men "halvdant" är verkligen inte ens i närheten av hur jag skulle beskriva M:Å0, Svavelvinter, Svärdets sång och Tales from the Loop.
Coriolis faller mig i smaken till 100%. Jag har spellett en rätt lång kampanj i det. Men det är väldigt slarvigt skrivet, systemet är trasigt och känns ofta otestat, plus att jag tycker äventyren har bättre idéer än genomföranden. De läser oftast som noveller.

Den enda aspekt av det som definitivt har med smak att göra är att jag vill ha hårdare scifi än vad Coriolis är, men det är givetvis en ren smaksak och inte något som gör att jag tycker sämre om det.

Dock är Ur varselklotet en fantastiskt bra produkt. Och jag älskar både Svavelvinterboken och första M:Å0-boxen. Men jag upplevde det som att de tog sig an mer än de klarade att leverera med Coriolis och har inte riktigt återfått förtroendet för deras Kickstarterkampanjer efter det.

Grinig gubbe, kanske.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n309453 said:
Grinig gubbe, kanske.
Lite. Du gillar ju 2 av 3 spel men väljer ändå att såga FL rätt av... ;)

Jag är inget fan av Coriolis. Jag gillar premissen, och att det var bättre än orginalet, men Coriolis led nog lite av att vara FL:s första egna spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Måns;n309455 said:
Lite. Du gillar ju 2 av 3 spel men väljer ändå att såga FL rätt av... ;)
Jag väljer att lägga mina pengar på annat, i alla fall. Men det är kul med en guldålder för svenska rollspel hur som helst!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
303kkr nu så bara 197kkr kvar till "The Great Old Ones" rollspelet
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Spontant känns det väl som att ett nytt Cthulhu-spel är det sista som behövs på rollspelsfronten. Men jag hoppas att de satsar på skräck, degeneration, xenofobi och vansinne, inte pulp, plysch-Cthulhu och politisk korrekthet. Och jag hoppas innerligen att de inte producerar en fyra minutersvideo där de gör reklam för sitt spel men känner sig nödgade att lägga in en blänkare om hur vedervärdiga Lovecraft's personliga åsikter var, som Chaosium gjorde när de gjorde reklam för sin nya grundbox. De tog bort kommentarerna på det videoklippet (del 2), men de borde fan skämmas när Lovecrafts verk har varit deras födokrok under alla år.
 
Top