Nekromanti Fria Ligan hintar om Cthulhu-take på Barangers artbook "Call of Cthulhu"

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Fast det är väl iofs precis så det står i den svenska utgåvan av konstboken?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Henke;n309631 said:
Fast det är väl iofs precis så det står i den svenska utgåvan av konstboken?

Ok, det vet jag ingenting om för jag äger inte boken. Men jag syftade mer på det tilltänkta spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Grisodlar'n;n309629 said:
De tog bort kommentarerna på det videoklippet (del 2), men de borde fan skämmas när Lovecrafts verk har varit deras födokrok under alla år.
Så om man gör spel baserade på verk som innehåller rasism, skapade en riktigt vidrigt rasistisk rasist, men inte tycker att just rasismen är det viktiga i vederbörandes verk, så bör man ändå inte ta avstånd från rasismen?


Jag tycker - föga förvånande - tvärtom. Om man ger ut något av Lovecraft eller som använder sig av mythosen så bör man på något sätt hantera det faktum att rätt mycket av Lovecrafts texter bygger på att han bland annat tycker att det är äckligt med rasblandning och bruna människor. Här är inte ett fall där det är vettigt att skilja på verk och skapare - många av texterna genomsyras av rasism, inte sällan tydligt uttalad men också strukturellt. År 2019 tycker jag det minsta man kan begära av någon som tjänar pengar på att sälja något relaterat till mythosen att de tar avstånd från Lovecrafts rasism och rasismen i originaltexterna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
krank;n309661 said:
Så om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist, men inte tycker att just rasismen är det viktiga i vederbörandes verk, så bör man ändå inte ta avstånd från rasismen?
Ibland gör ju avståndstagandet också att fokuset flyttas *till* rasismen. Lovecrafts verk har massor med olyckliga undertoner, ren uttalad rasism och ordval som ingen modern författare med sina sinnen i behåll skulle använda. Men om varje utgivet verk måste komma med en disclaimer så blir det till slut överdrivet kan jag tycka. Lovecrafts verk är nästan 100 år gamla idag och Lovecraft var gammaldags redan för sin egen tid.

Om du inte vill framstå som rasist, skriv inte rasism i din egna text. Att ta avstånd från vad som skrevs på 20-talet av en excentrisk låtsasaristokrat blir fånigt till slut, eftersom det inte är något du har ansvaret för. Vill du inte promotea Lovecrafts rasism, promotea den inte. Men den kommer existera oavsett ditt avståndstagande.

Problemet i din mening är med andra ord, för mig, "om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist". För varför inte låta bli i så fall?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Tycker det vore trist om den här tråden övergick i att handla om rasism istället för en spännande framtida produkt från Fria Ligan.

Kan vi nöja oss med att enas kring att rasism är skit?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank;n309661 said:
Så om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist, men inte tycker att just rasismen är det viktiga i vederbörandes verk, så bör man ändå inte ta avstånd från rasismen?
Personligen skiter jag i om du tar avstånd från rasism, kommunism, feminism, din farfar, Volvo 740, islamism, Satan och Riddar Kato. Det enda jag bryr mig om är hur väl spelet överensstämmer med Lovecrafts verk. Jag får hoppas att Kutulu kommer med en extra röd varningsetikett. Egentligen förstår jag inte varför man gör ett spel baserat på mannens livsverk om man hyser en sådan avsky för författaren ifråga. Jag får hoppas att du lämnar Edgar Allan Poe i fred iallafall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
entomophobiac;n309675 said:
Problemet i din mening är med andra ord, för mig, "om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist". För varför inte låta bli i så fall?
Jag missade tydligen att skriva ut hela meningen - typiskt fall av att jag i början av meningen tänkte att "jag måste skriva med X, jag gör det i slutet av meningen" och i slutet av meningen tänkte "vad bra att jag tänkte på att skriva X i början av meningen, då behöver jag ju inte skriva det här"...

Såhär: Jag tycker inte nödvändigtvis att man måste skriva en disclaimer i varje enskild bok. Men jag tycker inte att det är speciellt orimligt att göra det i de böcker där det är relevant. Om man har en grundbok som går igenom mythosen till exempel, eller om man har ett äventyr som använder sig av delar av det rasistiska. Faktum är att det nog för mig skulle räcka med EN disclaimer - ett förord i grundboken eller kanske rentav ett blogginlägg man kan hänvisa folk till, där man beskriver hur man förhåller sig till författaren och till rasismen i mythosen. Helst med något slags "programförklaring", dvs ett konsekvent förhållningssätt som ska genomsyra produktlinjen.

Det är nämligen det som någonstans är det viktiga för mig – inte att man tar avstånd från rasismen utan att man skriver typ "vi är medvetna om rasismen, och såhär väljer vi att hantera de delarna i våra produkter". Jag och Gabrielle DeBourg har till exempel pratat om hur vi ser på det hela och formulerat en strategi för Kutulu, som i princip går ut på att så långt det är möjligt försöka skapa motbilder och andra perspektiv just när det gäller den mer öppna rasismen i verken. Dvs, gäller det "degenererade infödingar" så försöker man skriva in perspektiv där infödingarna kanske snarare visste något som de okunniga vita inte kände till. Förmänskliga de människor som Lovecraft dehumaniserade, och så. Utan att ge avkall på alla delar som trots allt är läbbiga hos Lovecraft utan att vara rent rasistiska - hans aversion mot saker som är slemmiga, jättegamla, jättelångt bort, mörka, eller kommer ur eller är i havet (typ sjömän, till exempel).

Så... Något slags förhållningssätt och programförklaring, helt enkelt. Inte bara ett avståndstagande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Grisodlar'n;n309694 said:
Egentligen förstår jag inte varför man gör ett spel baserat på mannens livsverk om man hyser en sådan avsky för författaren ifråga.
Så du tänker dig att man liksom bara kan ha EN åsikt om varje författare? Inget "jag gillar 80% av det den här författaren gjorde men de här andra 20%:en tycker jag jätteilla om"?

Det finns ganska få författare jag har såpass ensidiga åsikter om, tror jag. De flesta har ju både positiva sidor och negativa sidor, och jag har inga problem att tala gott om de positiva sidorna samtidigt som jag fördömer de negativa.

Jag hyser ingen avsky mot Lovecraft som person. Jag avskyr däremot hans rasism. Jag avskyr inte hans verk - tvärtom sitter jag ju just nu och avnjuter en riktigt tjock komplett samling av alla hans texter. Men jag avskyr de delar av texterna som visar på hans rasism. Eftersom jag tycker att de delarna gör texterna sämre, plus att de reproducerar tråkiga normer - som att "infödingar" är primitiva eller att svarta människor är korkade. Jag tycker inte att hans texter hade varit sämre av att sakna de elementen. Det känns mest som helt onödiga inpass som inte tillför något.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Grisodlar'n;n309694 said:
Egentligen förstår jag inte varför man gör ett spel baserat på mannens livsverk om man hyser en sådan avsky för författaren ifråga.
Fast har vi inte alltid gjort det när vi gjort adaptioner? För varje adaption av ett verk uppdaterar vi olika delar av det för att passa vår tids värderingar. Det har vi gjort sedan den tiden då vi började återberätta sagor, där bitar som ansågs förlegade togs bort. Hur många filmer uppdaterar inte sina verk för att reflektera tiden de görs i bättre: som typexempel kan vi till exempel ta Arwen i Sagan om Ringen-filmerna. Tolkiens verk hade en enorm brist på kvinnor, samtidigt som Arwen är en viktig person för Aragorn men syns sällan i texterna. Men i böckerna förekommer väldigt många random alvkaraktärer som dyker upp i enstaka scener där Arwen ofta tog deras plats. Det gjorde att hon nu fick en mer aktiv roll, syntes mer och att det fanns lite mer kvinnor innan Eowyn dyker upp (som också fick mycket mer att göra). På kuppen gjorde det att Aragorns och hennes förhållande blev mer intressant i ett visuellt medium och storyn blev mer strömlinjeformad. Det var ett steg i rätt riktning för att motarbeta ett problem med Tolkiens texter som Jackson och Walsh hade påpekat.

Det här är lite det som vi tänkt med Kutulu: det finns vissa bitar i Lovecrafts verk som helt ärligt är helt horribla. Som krank nämner så är inte rasismen i dem bara förlegad, utan faktiskt också något som aktivt ibland sänker kvalitén på flera av verken (ta Rats in the Walls: det är omöjligt att ta den seriöst med det namnet på katten för mig). Jag tycker därför att det är en grej vi som skapar Lovecraftanska verk i modern tid ska ha i åtanke till hur vi vill förhålla oss till: det enklaste sättet är att undvika, medan det andra är att tolka om. Just till Kutulu har jag (som Krank nämnde) byggt flera bitar på att tolka saker annorlunda: hur vore det om detta "degenererade folk" inte alls var det? Det ger en möjlighet till ett annat djup i verken, ett nytt sätt att se på dem och framförallt en möjlighet att kunna uppskatta det som var bra med Lovecraft. För en hel del av hans noveller är mästerverk och har format mig så och allt det som är bra vill jag destillera och ta vara på, samtidigt som allt det som är förlegat kan uppdateras.

Lovecraft är också tacksamt att tolka om, för det har alltid gjorts. Redan när han levde bjöd Lovecraft in till att själva skriva och expandera mythosen och flera av hans litterära vänner bidrog redan då till att bygga ut den. Redan från början var det en värld som han själv lämnade öppet för tolkningar: varför ska vi då idag stänga tolkningar där vi vill problematisera och jobba bort från många av de dåliga värderingarna som ofta genomsyrade Lovecrafts verk?

Med det sagt:

Barangers konstbok är awesome och ohyggligt snygg. Kul att FL ska göra något Cthulhu-baserat också, kan bli väldigt spännande att se vad det blir av det!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Tänker ta tillfället i akt att också länka till den här videon av Hbomberguy om att göra adaptioner av Lovecraft i nutid för den kan inte länkas tillräckligt:

 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja du, Gabrielle, jag tillhör inte skolan som tycker att Sagan om ringen-filmerna blev bättre för att Arwen fick mer plats eller att de gjorde en ny Ghostbusters-film med bara kvinnor, etc. Faktum är att jag avskyr sådant. Och när det kommer till Lovecraft och namnet på hans katt samt katten i The Rats in the Walls, så förstår jag inte hur det kan förstöra resten av berättelsen? Har du läst Mark Twains klassiska böcker om Tom Sawyer och Huckleberry Finn på engelska? Där har du en hel drös med trigger-ord, även om Twain själv inte var rasist. Lovecraft själv var betydligt mer komplex än "en riktigt vidrigt rasistisk rasist" som Krank uttryckte det. Jag rekommenderar allt som S. T. Joshi har skrivit om författaren ifråga. Men man kan inte bara radera Lovecrafts xenofobi, ersätta det med thailändska ladyboys och sedan kalla ett spel "Lovecraftian". Det Lovecraft skrev handlade om skräcken för det okända, och du skulle lätta kunna sätta in författaren själv i protagonistrollen i många av hans noveller.

Jag rekommenderar den här videon och kanalen:

https://youtu.be/Wz1Ff808VxE
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Grisodlar'n;n309790 said:
Och när det kommer till Lovecraft och namnet på hans katt samt katten i The Rats in the Walls, så förstår jag inte hur det kan förstöra resten av berättelsen? Har du läst Mark Twains klassiska böcker om Tom Sawyer och Huckleberry Finn på engelska? Där har du en hel drös med trigger-ord, även om Twain själv inte var rasist.
Du ser ingen skillnad i hur orden används av de båda författarna? Alls?

Grisodlar'n;n309790 said:
Lovecraft själv var betydligt mer komplex än "en riktigt vidrigt rasistisk rasist" som Krank uttryckte det.
Jag har inte påstått att han inte var mer komplex. Faktum är att det var hela min poäng - eftersom han var komplex så går det utmärkt att ha en nyanserad åsikt, där man både kan konstatera att han var en duktig författare, men också att han var rasist och att hans rasism var vidrig.

Observera alltså att jag aldrig skrev "vidrig rasist" utan "vidrigt rasistisk rasist". Att han var rasist är konstaterat. Alltså var han rasistisk. Det var vidrigt att han var rasistisk. Alltså var han vidrigt rasistisk.

Du verkar tro att bara för att man konstaterar att någon är rasist, så är det den enda åsikt man har om personen ifråga. Det verkar jättemärkligt.

Grisodlar'n;n309790 said:
thailändska ladyboys
Jösses.

Grisodlar'n;n309790 said:
Det Lovecraft skrev handlade om skräcken för det okända, och du skulle lätta kunna sätta in författaren själv i protagonistrollen i många av hans noveller.
Och det faktum att han betraktade svarta och "infödingar" som delar av "det okända" är vad som gör att vi med gott samvete kan kalla honom för rasist. Vi som inte ser svarta som "det okända" däremot har ganska lätt att plocka bort den biten, för den var aldrig speciellt skrämmande för oss. När han försökte framställa svarta som skrämmande så blev det mest fånigt. Litegrann som när han försöker få en att vara rädd för sjömän, till exempel.

Delar man inte Lovecrafts rasism så delar man inte heller till 100% hans uppfattning om vad som är skrämmande. Vill man då ha samma sorts känsla av "det okända" som han ville skapa, så får man göra det med andra medel. Det blir fortfarande lovecraftskt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
What a boy he was! I watched him grow from a tiny black handful to one of the most fascinating & understanding creatures I've ever seen. He used to talk in a genuine language of varied intonations—a special tone for every different meaning. There was even a special "prrr'p" for the smell of roast chestnuts, on which he dotes. He used to play ball with me—kicking a large rubber sphere back at me from half across the room with all four feet as he lay on the floor. And on summer evenings in the twilight he would prove his kinship to the elfin things of shadow by racing across the lawn on nameless errands, darting into the blackness of the shrubbery now & then, & occasionally leaping at me from ambush & then bounding away again into invisibility before I could catch him.
  • H. P. Lovecraft to Harry O. Fischer, 10 Jan 1937, quoted in H. P. Lovecraft: A Biography 40
Det är allmänt känt att Lovecraft älskade katter, speciellt den svarta katten med det säregna namnet. Tråden jag länkar nedan ger en mer nyanserad bild av varför katten heter som den heter i The Rats in the Walls. Väl värt att läsa:

https://www.reddit.com/r/Lovecraft/duplicates/917u74/on_lovecrafts_cat/
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Ämnet för tråden är Fria Ligans hypotetiska Cthulhu-spel och illustrerade version av The Call of Cthulhu. Om någon vill fortsätta att diskutera H P Lovecraft i allmänhet kan han eller hon starta en ny tråd på Kulturforumet.

Ha en trevlig måndag!

Tillägg: Grisodlar'n -- "Ladyboy" är en nedsättande term om transpersoner. Du hade säkert kunnat driva hem din poäng utan att använda den. Gör så nästa gång!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Hej "The Great Old Ones" ! (stretchmålet Call of Cthulhu-rollspel uppnått)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Den tidiga pitchen kring rollspelet enligt Kickstarter uppdateringen:
"The focus will be to emulate the feel of the Lovecraft stories, where characters truly go mad and die. This means we'll focus on well written and lavishly produced one-shot scenarios with pregens, not longform campaign play. And of course, awesome art and rules. We aim for a 2020 release. Much more information about this will come later!"

Tycker det låter fantastiskt, men hoppas ändå det kommer finnas möjlighet att spela kampanjspel för den som önskar.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Gurgeh, är du helt säker på att ladyboy är en kränkande term? Eller antar du bara det? Jag rekommenderar klippet nedan:

https://youtu.be/M53WBYa_n4c

Studera också uttalandet från Asian Boss:

"From our research, the term "ladyboy" is a popular term used to describe transgender women in Thailand. Here at Asian Boss, we strive to provide the most authentic insight from Asia and in doing so, won't impose Western ideals of political correctness on terms that many locals, including our interviewee, don't find offensive.?"
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Grisodlar'n: Om en moderering handlar om att inte gå Off Topic är det inte lämpligt att svara på den med mer Off Topic. Det står dessutom i reglerna att du inte ska göra det:


Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Skriv INTE något mer i den här tråden om det inte har en väldigt tydlig koppling till Fria Ligans planer på ett Cthulhu-rollspel!
 
Top