entomophobiac;n309675 said:
Problemet i din mening är med andra ord, för mig, "om man gör spel baserade på en riktigt vidrigt rasistisk rasist". För varför inte låta bli i så fall?
Jag missade tydligen att skriva ut hela meningen - typiskt fall av att jag i början av meningen tänkte att "jag måste skriva med X, jag gör det i slutet av meningen" och i slutet av meningen tänkte "vad bra att jag tänkte på att skriva X i början av meningen, då behöver jag ju inte skriva det här"...
Såhär: Jag tycker inte nödvändigtvis att man måste skriva en disclaimer i varje enskild bok. Men jag tycker inte att det är speciellt orimligt att göra det i de böcker där det är relevant. Om man har en grundbok som går igenom mythosen till exempel, eller om man har ett äventyr som använder sig av delar av det rasistiska. Faktum är att det nog för mig skulle räcka med EN disclaimer - ett förord i grundboken eller kanske rentav ett blogginlägg man kan hänvisa folk till, där man beskriver hur man förhåller sig till författaren och till rasismen i mythosen. Helst med något slags "programförklaring", dvs ett konsekvent förhållningssätt som ska genomsyra produktlinjen.
Det är nämligen det som någonstans är det viktiga för mig – inte att man tar avstånd från rasismen utan att man skriver typ "vi är medvetna om rasismen, och såhär väljer vi att hantera de delarna i våra produkter". Jag och Gabrielle DeBourg har till exempel pratat om hur vi ser på det hela och formulerat en strategi för Kutulu, som i princip går ut på att så långt det är möjligt försöka skapa motbilder och andra perspektiv just när det gäller den mer öppna rasismen i verken. Dvs, gäller det "degenererade infödingar" så försöker man skriva in perspektiv där infödingarna kanske snarare visste något som de okunniga vita inte kände till. Förmänskliga de människor som Lovecraft dehumaniserade, och så. Utan att ge avkall på alla delar som trots allt är läbbiga hos Lovecraft utan att vara rent rasistiska - hans aversion mot saker som är slemmiga, jättegamla, jättelångt bort, mörka, eller kommer ur eller är i havet (typ sjömän, till exempel).
Så... Något slags förhållningssätt och programförklaring, helt enkelt. Inte bara ett avståndstagande.