Nekromanti Fria Ligan ger ut nytt Mutant

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hipster Pokémon said:
krank said:
Jag hoppas också på ett enkelt regelsystem. Alltså varken d20 eller BRP, och verkligen inte EON, utan något som är enkelt. =)
d20-systemet är ju egentligen inte mycket mer än slå 1t20 + X och försök komma över eller lika med Y.

Ganska enkelt, tycker jag.
Jup. Underligt att inga i Sverige snor det, som BRP.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Anarchclown said:
Notera att Mungon Jerry var en bra idé. Det var en exempelkaraktär som var skitdålig.
Idén är inte det jag vänder mig emot...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Arfert said:
Tillbaka till Mutant: Jag håller med de i tråden som inte vill ha det för vuxet. De muterade djuren är Mutant, annars kan man lika gärna göra en nyversion av Wastelands.
Jag vill förtydliga att jag verkligen inte är emot muterade djur. Lite fabler + ganska äckliga fulmutanter är lajbans. Det är väl mest det studentikosa som gärna får stryka på foten.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså. Eftersom djuren är skapade i laboratorier så finns det ganska lite som talar om varifrån de bör komma rent faunamässigt. Tycker personligen att det borde vara en stor mängd möss, råttor och apor av just denna anledning. Kanske grisar också. Eftersom dessa väl är några av de djur som förekommer oftast i lab.

Logik som koncept i ett PA-spel stör mig överjävligt. "I framtiden har vi hittat på laservapen istället för att göra bättre projektilvapen, i framtiden har vi magi (psikrafter), i framtiden finns det djur som kan tala, i framtiden går det runt en massa robotar som alla har glömt hur det var förr. I framtiden finns det insekter som blir stora som bussar utan att dö av andnöd. I framtiden finns det människor som kan spruta eld. Men fyfan vad jag stör mig på den där muterade giraffen som kan flyga med tankekraft, det hade ju varit mycket mer logiskt med en muterad bäver som kunde flyga med tankekraft, det är ju trotts allt Sverige det här"

Alltså, om man vill göra Mad Max, där det inte finns annat än människor som kämpar vidare i ett döende landskap, då kan man göra det. Men blanda inte in logik eller realism i samma mening som eldsprutande eller magiskt flygande människor.

Jag är en stor anhängare av konsekvens regelmässigt och settingmässigt. Men detta är inte samma sak som att begränsa sin kreativitet utan egentliga anledningar IMO.

Det känns som att argumentet "Mungoer i Sverige flera hundra år efter katastrofen är helt ologiskt" bär ungefär lika mycket tyngd som "Svarta människor i Sverige flera hundra år efter kalabaliken i Bender, det är ju helt ologiskt".

Edit: Jag inser att detta kan ses på en attack mot just Rymdhamsters korta inlägg. Det var inte menat så. Det är bara jag som rantar lite.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Anarchclown said:
Alltså vatten och ammo är väl något som man inte behöver ett system för att hålla reda på? Det är väl något som man mest skriver upp när man använder? Känns konstigt att ha ett system för det som är annorlunda än "när du skjuter ett skott gör du av med ammo". Det är väl snarare världen som avgör hur mycket resurser du har tillgång till än regelsystemet eller? Om du hårdkodar in ammobrist i systemet så blir det ju ganska märkligt när man hittar och plundrar en oöppnat MOB-förråd. Eller missuppfattar jag något nu?
Jag tanker mig alltsa nagot form av abstrakt system, kanske nagot som gor att man far brist pa resurser vid dramatiskt ratt tillfallen. Kanske som svavelvinters OT fast kopplade till brist och tillgang, overlevnad (och garna ocksa hunger, torst, stralning etc).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ah. DVS att man inte ska hålla reda på det själv. Jag är iofs en stor hatare av konceptet bärförmåga. Men jag känner att man gott bara kan hålla reda på de 5 kulor man har än att ha ett system för det annat än att man räknar till 5. Men jag tror också att vi helt enkelt har olika förhoppningar om Mutant i detta fall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Anarchclown said:
Ah. DVS att man inte ska hålla reda på det själv. Jag är iofs en stor hatare av konceptet bärförmåga. Men jag känner att man gott bara kan hålla reda på de 5 kulor man har än att ha ett system för det annat än att man räknar till 5. Men jag tror också att vi helt enkelt har olika förhoppningar om Mutant i detta fall.
Fast hur ser man till, i designen av spelet, att folk bara har fem kulor? Upp till SL, kan man tycka, men som Mutant-SL kande jag aldrig att jag hade stod for det spelsattet. Och andra sidan av ekvationen ar att andra foremal skall ha brist-effekter - vatten, mat etc. Och att sitta och rakna timmar och sla FYS-slag a la BRP ar inte ett idealt system for mig.

Det handlar inte bara om BEP och utrustninglista. Det handlar om att ha ett helhetstank runt hur RPs (bristfalliga) utrustning far effekt i spel.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja. Eller i alla fall humor. Att skriva med liv och humor är i allmänhet en bra idé om man vill ha folk som läser vad man skriver. Att det finns humor i världen känns livsviktigt. Om inte annat, hur stor är inte chansen att det finns galghumor i en värld som har gått under? Sedan kan man för allt i världen låta bli att ge några som helst nickar till den preapokalyptiske läsaren om det nu stör att man gör det.

Att en text får mig att skratta har jag aldrig upplevt som så problematiskt, om jag inte skrattade för att det var dåligt skrivet DVS. Till och med Brott och Straff innehåller liksom humor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med om humor.. finns alldeles för många stenallvarliga spel. Och humorn var ett av Järnringens viktigaste framgångsfaktorer med Mutant.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jo. Men abstraktion kan ge dramatik, men döda inlevelse. Det är en svår balansgång. Jag upplever sällan att man kan skjuta hur mycket man vill i Mutant-vanilla eller Mutant UA. Kulorna tar liksom slut. När man som spelare har kontroll över när de tar slut känns det mer logiskt än att slumpen eller dramatiken skulle avgöra det åt en.

Med detta sagt så kan man ju titta på min tidigare rant angående vad jag tycker om logik i miljöer med flygande igelkottar som skjuter eld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det skulle vara väldigt viktigt, om man kör med en sån här abstraktion, att man som spelare inte upplever att spelet rumphumpar en vid varje tillfälle. Om vattnet alltid tar slut vid ett dramatiskt tillfälle oavsett hur väl man förbereder sig skulle jag bli ganska trött efter ett tag.

Ibland är det rätt kul med när allt går enligt planerna och inger exploderar i ansiktet på sig.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Anarchclown said:
Men blanda inte in logik eller realism i samma mening som eldsprutande eller magiskt flygande människor.
Men det där med http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_of_disbelief har vi väl ändå pratat om förrut? :gremsmile: Dvs är det logiskt och realistiskt _i den världen_ så är det ju logiskt och realistiskt, eller?

Angående humor så har jag ganska svårt för spel där det är liksom uttalat att "nu jävlar ska vi ha ROLIGT" och varenda npc heter grejer som Gregor von McKönskön och är en muterad val med bazookas istället för ögon. Men det är ju en smaksak.

Angående bärförmåga: Ofta överflödigt, men ibland skoj att hålla reda på just de där 5 kulorna man har kvar till pistolen. Återigen en smaksak, och det vore kanske trevligt om systemet lämnade öppet för både och.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja precis. Det är väl just att om man accepterat alla saker jag nämner i posten, som logiska, så känns det lite konstigt att klaga på vilken sorts djur som figurerar.

Men jo. Det är skillnad på spel som bara är skapta för att vara skojiga (även om jag gillar sådana också) och spel som är underhållande skrivna och där det finns humor i världen man spelar i. Vissa saker tycks ju inte heller försvinna, tex att kalla folk som är skitstora för lillen och att den lilla personen med storhetsvansinne heter något extremt pompigt som Maximus eller så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Den springande punkten i det här fallet var ju kanske inte att Jerry var en mungo utan just att han var en mungo som hette Jerry.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Rymdhamster said:
Den springande punkten i det här fallet var ju kanske inte att Jerry var en mungo utan just att han var en mungo som hette Jerry.
For att det var ett band? For obskyr referens for mig
 
Top