Nekromanti Fria Ligan ger ut nytt Mutant

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Mwn ojoj. De goda nyheterna bara trillar in den här veckan. Friskt satsat och bra jobbat. Ser verkligen fram mot Mutant i FL:s tappning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det ser riktigt, riktigt coolt ut!

Jag gillar att de väljer att gå ifrån M:UA's grafiska stil så tydligt som de gör. M:UA's stil var fucking awesome och nog den grej jag gillade mest med det spelet, men det är helt rätt att byta stil när man ska göra en ny version.

Jag tänker hoppas att de vågar tänka eget och fritt när de bygger regelsystemet också. Riotminds har visat att man faktiskt inte måste vara slav till nostalgikerna för att sälja in en produkt baserad på ett klassiskt varumärke. Jag tänker hoppas på ett spel utan fyndtabeller, metahumor riktad mot rollpersonerna och med nedtonad göteborghumor/studentikos humor. Jag lär väl inte få som jag vill, men jag är glad ändå för det här kommer att bli AWESOME.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Re: Fria Ligan ger ut nytt Mutantr

låter ju jättekul och bra men kitikern i mig säger de har 4 stora rollpel på gång samtidigt. Frågn är om det blir en järnringen av det hela
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det är mycket nu. Kul!

Mutant har alltid varit ett jävligt coolt lir i mina ögon, eller rättare sagt: konceptet Mutant har alltid varit coolt. Det jag gillar är hur fluff och crunch passar ihop: bara att behöva välja mellan att spela IMM, MM, MD eller PSI är as-spännande och får det att kittla i min mage. Trots att jag är fyrtio år och defintivt borde ha tröttnat.

Sedan om Fria Ligan: jag älskar ju deras kulturgärning med Svavelvinter, deras ENORMT höga kvalitetskrav, samarbetet med Erik Granström, men tycker ändå att totalintrycket av regelmassan i Svavelvinter är instabilt. Sorry.

Som jag förstår ambitionen med deras Svavelvinter så känns det som att de vill ha ett samberättarspel men med regler för hur man ska samberätta enligt någon sorts gejmistisk regelfilosofi och sån't står mig upp i halsen. Då kan man ju varken vara kobold-optare och glasklart välja feats på ett enkelt sätt ELLER för den delen gå djupt in i sin roll och i interaktionen runt spelbordet. Här tror jag att man osentimentalt måste skilja på Erik Granströms fantastiska epos med alla des olika relationer och karaktärsutveckling och hur ett rollspel ska fungera. Eller: om vi vill åt det där intrigerandet och relationsdramerna så fungerar det bäst i så lösa regeltyglar som möjligt. Tycker jag.

Förstås med reservation
för att jag missförstått reglerna och är en konservativ idiot.

Hursomhelst så skulle jag i punktform vilja ha ett Mutant: År 0 som...

1. Har en enkel regelmotor. Det finns ingen anledning att leta efter en "perfekt regelmotor" om den aldrig kommer till vettig användning (Corioooolis?). Spara energi och arbetstimmar och gå för ett BRP/d20/EON-liknande regelsystem.

2. Behåller Fyndtabellen. Fluffmässigt jätteviktig.

2c. Helst inte så utpräglad göteborgshumor som i M:UA. Ska vi sitta runt spelbordet och skratta åt studentikosa tokigheter eller klara äventyret? Va?! :gremwink:

3. Rp ska över tid öka sina FV:n, egenskaper och utrustningar genom ackumulerad kunskap om forntidens teknologi. Levels, förbättrade FV, nya förmågor, kvittar mig lika, men det ska gå att utveckla sin rollperson. Man börjar med märklig 1700-talsteknologi, men slutar med lazer-bazer-vapen och implantz.

3b. Pill. Det ska vara en feature att spelarna behöver hålla reda på hur många patroner de har till sitt hagelgevär, hur många energipack C de har, hur mycket energi det är kvar i den där "Stridsrustningen" etc. Pill. Resurshanteringspill. Askul!

"Shit, det är en muterad jättebäver som skjuter laser ur ögonen! Ta fram ditt Maservapen!"
"Men jag har bara tre skott kvar och desutom har jag bara 55% i Maservapen!"
"Nej gör inte det, ni glömmer bort att det borde finnas ett Dråparträd därinne och då behöver vi VERKLIGEN Maservapen!"


Sånt vill jag höra runt spelbordet! Många tycker att den där typen av öppen crunchighet förstör inlevelsen, men jag tycker tvärtemot att den förtydligar val-och-kval-upplevelsen för spelarna.

4. Kampanjvärlden får stort fokus genom att den innehåller särskilda och spännande kännetecken. En tilläggsmodul per halvår.

5. MÅNGA äventyr, gärna tre-delade kampanjer med lika stort fokus på utforskande av världen, sex äventyr om året, samt en större kampanj per år.

6. Fyndtabell. Ett måste.

7. En spelvärld där kunskapen om framtiden är så avgörande att myndigheterna i Pyrisamfundet (eller dess motsvarighet) motarbetar folks spontana upptäckarlust. Kunskaper om forntiden och dess teknologi ska ligga under "Kontoret för kunskaper om forntiden" och det ska vara förbjudet i dubbel bemärkelse att gå in i förbjudna zoner. Givetvis leder det här till att kunskapsinsamlingen om forntiden dels bedrivs av myndigheter och dels av den undre världen.

Hoppas, hoppas.

:gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Mitt hjärta håller på att spricka av all awesomeness som väller ut på den svenska rollspelsmarknaden just nu. Härligt!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Grymt roliga nyheter.

Är det något jag hoppas på är det att man behåller Mutants själ, och inte gör det _för_ "vuxet" - PA bör inte ta sig själv på för stort allvar, tycker jag. Lite av det referensbaserade får man också gärna ha kvar - så att det inte blir Wasteland av det. Men med en annan, lägre ton än MUA (dräck, inte träcklurk). Och gärna något som inte utspelar sig i Pyri eller i en 1800talsmiljö - behöver man ens en "värld"? Så länge det finns zoner, landsvägsriddare och zonfarare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Fantastiskt!

Öööh, ja, det är väl typ det som går att säga.

En renässans för svenska rollspel. Nu finns det hur mycket som helst, för alla smaker och i alla storlekar och det kommer mera.

Men lite tunt på SF-fronten ... Coriolis har en del att leva upp till.

Det som jag spontant funderar över när det gäller Mutant: År Noll (asbra namn!) är hur de då ska hantera muterade djur. Ska bli spännande att se!

/Magnus
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Trevligt - om spelet är hälften så bra som den sparsmakade trailern är jag nöjd. John Carpenter kunde inte gjort den bättre själv.

Det vore coolt om de kan behålla världen intakt, men med ett enkelt, strömlinjeformat system. Och med dörrar öppna för olika spelstilar (muterade djur-slapstick OCH mer allvarsamt spel).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag passar på att länka till ett gammalt inlägg jag skrivit, eftersom det blir mer och mer sant. :gremwink:

Spådom

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Basenanji said:
1. Har en enkel regelmotor. Det finns ingen anledning att leta efter en "perfekt regelmotor" om den aldrig kommer till vettig användning (Corioooolis?). Spara energi och arbetstimmar och gå för ett BRP/d20/EON-liknande regelsystem.
Jag hoppas också på ett enkelt regelsystem. Alltså varken d20 eller BRP, och verkligen inte EON, utan något som är enkelt. =)

Also: Fyndtabeller utan göteborgshumor kan jag köpa. Det är ju bara att skita i dem om man, som jag, ogillar slumptabeller.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
BRP är ju enkelt. Och antagligen det bästa tradsystemet med lite modernare och bättre utformning än i gamla mutant (som faktiskt sög vad gäller regler)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Magnus Seter said:
Det som jag spontant funderar över när det gäller Mutant: År Noll (asbra namn!) är hur de då ska hantera muterade djur. Ska bli spännande att se!
Ja, det vore kul med lite mer konsekvens kring muterade djur, så att de kommer från ett visst ställe t ex. Tidigare har det varit en enda röra av kycklingar och elefanter i samma kvarter.
 
Top