Nekromanti Fria Ligan ger ut nytt Mutant

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Anarchclown said:
Ja. Eller i alla fall humor. Att skriva med liv och humor är i allmänhet en bra idé om man vill ha folk som läser vad man skriver. Att det finns humor i världen känns livsviktigt. Om inte annat, hur stor är inte chansen att det finns galghumor i en värld som har gått under? Sedan kan man för allt i världen låta bli att ge några som helst nickar till den preapokalyptiske läsaren om det nu stör att man gör det.

Att en text får mig att skratta har jag aldrig upplevt som så problematiskt, om jag inte skrattade för att det var dåligt skrivet DVS. Till och med Brott och Straff innehåller liksom humor.
För mig är skillnaden mellan in-gamehumor och out-of-gamehumor enorm. Jag gillar galghumor i spelvärlden och så, men jag har enormt svårt när det är något skämtsamt som bara är riktat till mig som spelare. För mig bryter det inlevelsen rejält, eftersom en del av skämtet ju då blir just att min rollperson inte fattar - det blir en disconnect, plötsligt förväntas jag ha roligt medan min rollperson har det jobbigt - och dessutom ska jag delvis ha roligt ÅT rollpersonen.
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Registreringsskylten i trailern säger IMM 931.
IMM är ju Icke Muterad Människa, vad är 931?
ICA om man tar det i bokstavsordning.
Några andra teorier?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Mycket, mycket spännande! Som uråldrig Mutant-SL/-spelare så ser jag fram mot detta med stora ögon, öppen mun och dräggel i mungipan.

Ang. humor så är problemet med humor att det är bland det mest subjektiva som finns - vissa fattar Monty Python, andra inte. Vissa skrattar så de gråter åt Stefan&Krister, andra skakar oförstående på huvudet. Vissa tycker att David Brent och The Office är det bästa efter syre och soljus, andra förstår ingenting alls.

Själv hade jag jättesvårt för humorn i MUA. Jag kom inte in i spelet när det blev för mycket spex-humor, speciellt inte när spelet på andra sätt var så mörk. Men jag rycktes ut ur illusionen för ofta och för kraftigt. Så jag hoppas att det finns en annan typ av humor i År Noll, en mer in-game-humor. Gärna lite med svärta, åt det absurda (för Mutant har alltid varit ett absurt spel - när en slutboss är älgen Bengt, liksom...). Och färre gangsterbossar som heter Cappuccino.

En sak som jag skulle gilla att se är en smula (och absolut inte för mycket) simulation av att äventyra och leva i spelvärlden. Att mat och vatten, underhåll och sällsynthet, får ta lite plats. The One Ring gjorde resandet i rollspel intressant - en light-version av det tror jag skulle kunna göra mycket för att fånga en stämning hos spelarna, så inlevelsen blir lite större än bara "nu kör vi!".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Den Upplyste Despoten said:
En sak som jag skulle gilla att se är en smula (och absolut inte för mycket) simulation av att äventyra och leva i spelvärlden. Att mat och vatten, underhåll och sällsynthet, får ta lite plats. The One Ring gjorde resandet i rollspel intressant - en light-version av det tror jag skulle kunna göra mycket för att fånga en stämning hos spelarna, så inlevelsen blir lite större än bara "nu kör vi!".
+1
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Den Upplyste Despoten said:
Ang. humor så är problemet med humor att det är bland det mest subjektiva som finns - vissa fattar Monty Python, andra inte. Vissa skrattar så de gråter åt Stefan&Krister, andra skakar oförstående på huvudet. Vissa tycker att David Brent och The Office är det bästa efter syre och soljus, andra förstår ingenting alls.
Hmm.. Undra vad det säger om mig att jag finner allt ovan ungefär lika trist. :gremtongue:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Robert Jonsson said:
Den Upplyste Despoten said:
Ang. humor så är problemet med humor att det är bland det mest subjektiva som finns - vissa fattar Monty Python, andra inte. Vissa skrattar så de gråter åt Stefan&Krister, andra skakar oförstående på huvudet. Vissa tycker att David Brent och The Office är det bästa efter syre och soljus, andra förstår ingenting alls.
Hmm.. Undra vad det säger om mig att jag finner allt ovan ungefär lika trist. :gremtongue:
Antingen är du svintråkig eller så skrattar du åt någon av de andra 99,874 humorgenrer som finns. Välj själv. :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
krank said:
Den Upplyste Despoten said:
En sak som jag skulle gilla att se är en smula (och absolut inte för mycket) simulation av att äventyra och leva i spelvärlden. Att mat och vatten, underhåll och sällsynthet, får ta lite plats. The One Ring gjorde resandet i rollspel intressant - en light-version av det tror jag skulle kunna göra mycket för att fånga en stämning hos spelarna, så inlevelsen blir lite större än bara "nu kör vi!".
+1
Definitivt. Den här sortens moderna syn på resurshantering (inte gammaldags detaljism, och inte heller total indieabstraktion, om ni förstår hur jag menar) tror jag har mycket att erbjuda.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Arfert said:
Hipster Pokémon said:
krank said:
Jag hoppas också på ett enkelt regelsystem. Alltså varken d20 eller BRP, och verkligen inte EON, utan något som är enkelt. =)
d20-systemet är ju egentligen inte mycket mer än slå 1t20 + X och försök komma över eller lika med Y.

Ganska enkelt, tycker jag.
Jup. Underligt att inga i Sverige snor det, som BRP.
Hmm. Inte något officiellt/pubbat i alla fall....
Säger jag mer än så kommer NDA-gudarna döda mig i dokumentförstöraren.

Kul med Mutant: År Noll !
Ni vet väl vem som låg på som en muterad mördarsnigel i höstas?
( http://www.gestaltarskiten.se/mutant-rollspelet-del-1-fabeln/
http://www.gestaltarskiten.se/mutant-rollspelet-del-2-fria-tiden/
http://www.gestaltarskiten.se/mutant-rollspelet-del-3-framtiden/ )
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Grymt avis på er trailer*. Spelet kan bli kul, har inte så mycket att säga om det just nu. Fick en tanke kring hur man kan hantera utrustning/ammo, men idén känns inte riktigt mogen - men det vore en mer abstrakt metod att göra det på än "räkna skott", och med något sätt där man kunde bättra på sina odds att inte få slut på ammo/mat/vatten (mot andra möjliga problem, kanske).

*Varför är det så gott om folk som är bra på att rita/design i svenska rollspel, och varför har jag så dåliga kontakter vad gäller sånt? :gremwink:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Necross said:
humor så har jag ganska svårt för spel där det är liksom uttalat att "nu jävlar ska vi ha ROLIGT" och varenda npc heter grejer som Gregor von McKönskön och är en muterad val med bazookas istället för ögon. Men det är ju en smaksak.
Men.... Jag förstår inte hur folk läser mua. Referenshumorn är ju ingenting man skrattar åt - utan något som ligger i bakgrunden och gör att världen känns bizarr och skruvad.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Dubbelposta inte

Det är onödigt att posta samma inlägg i två olika trådar. Det räcker gott och väl med en post.

Ha det i åtanke i framtiden.

Tack.
 
Top