Nekromanti Fria Ligan gör Legenden om Morwhayle – Rollspelet

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm kan bli intressant, mycket intressant. Håller med Arfert om att det vore trevligt med ett nybörjarvänligt Morwhayle.





/Posuer
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Faktiskt intressantare än Svavelvinter ur branchperspektiv. Nåt som lockar yngre och bokhandeln kanske kan ta in.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Japp ur det perspektivet så vore det underbart faktiskt. Just kopplingen mellan ett nybörjarvänligt rollspel och en svensk fantasybok kan bli riktigt bra. Såvitt jag vet är det väl inte gjort än i Sverige. Att ge ut rollspel efter böcker alltså?




/Poseur är dock personligen mer intresserad av Svavelvinter
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Arfert said:
Faktiskt intressantare än Svavelvinter ur branchperspektiv. Nåt som lockar yngre och bokhandeln kanske kan ta in.
Indeed! Morwhayle har ju sålt som smör vad jag förstått, legat etta på... Adlibris? Bokus? Nånstans, iaf. Inkörsport-potentialen med rätt regelverk och rätt pedagogik etc... Enorm.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Japp ur det perspektivet så vore det underbart faktiskt. Just kopplingen mellan ett nybörjarvänligt rollspel och en svensk fantasybok kan bli riktigt bra. Såvitt jag vet är det väl inte gjort än i Sverige. Att ge ut rollspel efter böcker alltså?
Inte efter svenska böcker i alla fall.

/tobias
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Yes, det är tänkt att vara ett nybörjarrollspel.

Hade gärna fått sålt bättre imho. Fortfarande barnbok vilket innebär att det är långt ifrån kioskvältar-siffror även om man toppar nån lista här eller där.

Än så länge verkar det mest vara vuxna som läst boken.

Jag har lite svårt att hänga med i alla forum som jag vill hänga på så eventuella svar kan dröja. Men på fantasyforum.se tittar jag in varje dag så det går bra att diskutera spelet där också. Regelfrågor och allt sånt hänvisar jag till Fria ligan.

P
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag hoppas också på det bästa. Första boken i sviten upplevde jag som en bra fantasybok med mycket att hämta för alla åldrar. Vilket jag förövrigt ser som något positivt. Hoppas rollspelet förmår att anamma samma bredd.

Om rollspelet kan få samma mysiga sagokänsla som finns i The Portent och Morwhayle så kommer jag att vara mycket positiv till produkten.

... Och frågorna till Bergting antar jag att jag får ta på Fantasyforum istället (där jag ändå hänger) - för att få snabba svar. =)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Håller med. Det verkar ju väldigt fördelaktigt för hobbyn om rollspelet kan stå bredvid de andra böckerna i serien hos bokhandlare. Eller att den kommer upp som liknande produkt hos e-handlare. Då finns det ju stor chans att de som gillar serien blir intresserade av att köpa spelet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Zire said:
Håller med. Det verkar ju väldigt fördelaktigt för hobbyn om rollspelet kan stå bredvid de andra böckerna i serien hos bokhandlare. Eller att den kommer upp som liknande produkt hos e-handlare. Då finns det ju stor chans att de som gillar serien blir intresserade av att köpa spelet.
+1
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Nästa rollspelsnyhet blir att Fria Ligan tar över ALL rollspelsproduktion i Sverige, och kommer att producera spel för alla licenser du kan föreställa dig, från Beck till Arn till Jalle, Julle och Hjulius. :gremwink:

Jag känner inte till något om Morwhayle utöver att det är en fantasybok, men det låter som om det skulle kunna vara en bra inkörsport för rollspel till ungdomar, om det är ett bra spel, och om ungdomar orkar lägga tid på sådant. Sedan hoppas jag att fria ligan inte tar sig för mycket vatten över huvudet, utan lyckad göra klart sina projekt.

/tobias, lyckas inte göra klart sina projekt
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Poseur said:
Just kopplingen mellan ett nybörjarvänligt rollspel och en svensk fantasybok kan bli riktigt bra. Såvitt jag vet är det väl inte gjort än i Sverige. Att ge ut rollspel efter böcker alltså?
/Han som tycker att det vore ballt om det var en fantasybok som publicerades med ett tillhörande spel i slutet så att folk kunde spela i världen
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
Poseur said:
Just kopplingen mellan ett nybörjarvänligt rollspel och en svensk fantasybok kan bli riktigt bra. Såvitt jag vet är det väl inte gjort än i Sverige. Att ge ut rollspel efter böcker alltså?
/Han som tycker att det vore ballt om det var en fantasybok som publicerades med ett tillhörande spel i slutet så att folk kunde spela i världen
Han börjar kämpa med romanmanus nästa? :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
solvebring said:
Han said:
/Han som tycker att det vore ballt om det var en fantasybok som publicerades med ett tillhörande spel i slutet så att folk kunde spela i världen
Han börjar kämpa med romanmanus nästa? :gremwink:
Lockande tanke, men min författarförmåga är nog för bristfällig. :gremsmile: Vi har Hammaren och Trollspöt som är skrivet med ingame-text. Jag vet inte hur bra det funkade egentligen.

/Han som mest tänkte att spelet i boken skulle väcka nyfikenhet kring rollspel snarare än att vara ett fullt fungerande spel
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Tror det är en bra idé för spelet och för spelare, men något som garanterat skrämmer bort presumtiva "vanliga" köpare som aldrig sett ett rollspel innan. Däremot korsbefruktning på Bokus och SF bokhandeln, som tipsades om tidigare: Har du köpt den här så passar den här. Det tror jag stenhårt på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bergting said:
Tror det är en bra idé för spelet och för spelare, men något som garanterat skrämmer bort presumtiva "vanliga" köpare som aldrig sett ett rollspel innan. Däremot korsbefruktning på Bokus och SF bokhandeln, som tipsades om tidigare: Har du köpt den här så passar den här. Det tror jag stenhårt på.
Frågan är väl också den hur många de vanliga skönlitterära förlagen som skulle våga nappa på det. Med andra ord tror jag att utgivningen skulle bli en svår sak.

Though, it's an awesome idea! =)
 
Top