Nekromanti Nya Drakar och Demoner

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
När DoD Trudvang nu gått i graven för gott (antar vi) hur skulle du vilja att "nya Drakar och Demoner skulle se ut".

Så frågan lyder hur skulle du om du ägde rättigheterna till varumärket drakar och demoner utforma spelet? Hur skulle kampanjvärlden se ut? Vilket regelsystem skulle du vilja att Nya DoD använde sig av? Hur skulle du marknadsföra det?

Vore kul att höra era visioner. Min kommer efter midsommarens rus och bakrus.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Jag skulle nog göra ett rätt generiskt fantasyspel, med fokus på "episkt" äventyrande. Ett traditionellt men superslimmat grundsystem som kunde expanderas om man så önskade. Kompetenta rollpersoner redan från början. En setting med ganska få färdiga hållpunkter, tanken är att man ska hitta på mest själv. Och så ett gäng färdiga äventyr på det, kanske en större kampanj.

Målet är att spela på vilkan att vara hjälte och igenkänningen i fantasymiljön.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Utan att fundera så mycket på det:
Enkla regler, breda rollpersoner som kan kompletteras och formas i olika steg utefter egen smak (mycket plats åt spelaren), en mörk men också episk kampanjvärld. Kanske lite galen också. Att försöka möta Trudvang med Chronopia i någon slags form hade varit coolt. Liksom krank skulle jag vilja ha en värld där man kan fylla i mycket själv. Kanske en grov överblick, men mer stämning och fakta och så en stor hop material och verktyg för att hjälpa spelarna att bygga vidare på egen hand.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag skulle skriva om Drakar och Demoner Expert till ett referenssystem med torr svenska. Det vill säga, jag skulle inte lista tusen hjälteförmågor men jag skulle sätta skalan och berätta att man borde få 1-3 hp per session och att Järnnäve är värt 1. -Eller att en dvärg har STY 4T6.

Därefter skulle jag fixa ett exklusivt avtal med t ex Publit som skulle gå ut på att vem som helst kan trycka sina egna alster och få DoD-loggan på köpet/omslaget mot att jag fick 1$ (som en app) per tryckt ex med loggan.

Sen kunde jag luta mig tillbaka i förvissningen att spelet är i goda händer och tjäna pengar utan att lyfta ett finger. Jag skulle erkänna att Drakar och demoner är de som spelar det.

Andra skulle skriva böcker med tusen hjälteförmågor, och jag skulle få pröjs. Precis som när de vispar ner Daim i allt möjligt.

Tjö
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Samma här - generiska regler, försöka hålla dem så enkla som möjligt.
Känns givet att ha med raser och klasser, grundegenskaper och färdigheter - eftersom det känns som ett hyggligt befäst grundkoncept vid det här laget. (Även om helt andra möjligheter finns, är det ganska enkelt att ta till sig och "simulationistiskt" vilket, tror jag, är enkelt för nya spelare.)

Jag skulle koncentrera mig på att skapa många möjligheter för spelarna att "spela roligt" och anpassa reglerna efter önskade spelstilar, världar et.c. Se till att alla sorters karaktärer är spelbara och har något att ge från start - samtidigt som det är lika viktigt att undvika att de skenar iväg och blir övermäktiga efter ett tag. (En utmaning med andra ord.)

Sen öppna för tredjeparter att skapa material till grundreglerna under tydliga och öppna villkor. (Nån slags Creative Commons-licens t.ex.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter som om du beskriver Fantasy!, Krank. :gremwink:

Fast med ett annat magisystem, och som bygger på en T20' kanske.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag skulle vilja ha ett rättvisande namn. Heter det Drakar och Demoner så ska man stöta på bägge. Drakar och Demoner I MASSOR!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Jag skulle vilja ha ett rättvisande namn. Heter det Drakar och Demoner så ska man stöta på bägge. Drakar och Demoner I MASSOR!
Det här håller jag med om. När jag spelar ett spel som heter Drakar och demoner vill jag slåss mot drakar och demoner, inte mot orcher och svartalfer.

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Det blev ju påkommet långt innan Anders Blixt blev inblandat, så jag tror inte Mekanurg har gjort det. Då är det mer troligt med Fredrik Malmberg, även om jag gissar att det kan ha varit Lars-Åke Thor som var namngivaren.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Det blev ju påkommet långt innan Anders Blixt blev inblandat, så jag tror inte Mekanurg har gjort det. Då är det mer troligt med Fredrik Malmberg, även om jag gissar att det kan ha varit Lars-Åke Thor som var namngivaren.
Klas Berndal, kanske?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Det spel jag beskriver nu skulle antagligen inte tilltala dagens kids, utan bara nostalgiska töntar som läst mycket regelteori. Gissa vilken av kategorierna jag tillhör?

Nya Drakar och demoner

1) Det skulle inte vara en sida tjockare än DoD från 1994.

2) Det skulle komma i en låda med ett regelhäfte, tärningar, ett par äventyrshäften och en sida med små bilder på äventyrare och monster som man kan sätta i medföljande plastfötter och använda som spelpjäser.

3) Regelsystemet skulle vara enkelt, gärna något i stil med Lone Wolf Multiplayer Game Book. Man väljer en ras och ett yrke och ett antal specialförmågor som bestäms av rasen och yrket.

4) Man ska spela äventyrare. Absolut ingeting någonstans i reglerna ska antyda att man kan spela personer som syssler med något annat än att resa runt i världen och anta farliga uppdrag.

5) Det finns ingen beskriven värld, bara en generell beskrivning av saker som förekommer i världen: pirater, imperier, monster, häxor, krigsherrar, ruiner och så vidare.

6) Varje äventyr inleds med en beskrivning av hur rollpersonerna hamnade där de är nu. "Ni var livvakter på en handelsskepp som slukades av en jättebläckfisk. Mirakulöst överlevde ni fastklamrade vid stormasten som var för svår att svälja, och nu har ni spolats upp på en sandstrand som efter tio meter övergår i tjock djungel. I fjärran kan ni se ett torn som reser sig över träden. Vad gör ni?"

7) Det ska egentligen finnas regler för ganska lite saker. Äventyren ska vara uppbyggda lite som soloäventyr, där det avgörande är besluten, inte färdigheter och regler. Om rollpersonerna tar en fackla från väggen i gravkammaren händer det här, om de ger tillbaka nätet till fiskarens hustru händer det här, om de placerar rubinen i statyns ögonhåla händer det här.

8 ) Det ska naturligtvis finnas regler för strid, men så lite sådana som möjligt. Alla existerande stridssystem till Drakar och demoner har varit mördande tråkiga att använda. Jag har fyra saker jag skulle vilja se i stridssystemet: spelarnas val ska spela roll, ett tärningsslag per aktör och runda, spelplan som visar området används och positionen spelar roll, spelledaren slår inte för monstrens handlingar utan dessa utförs automatiskt (eventuellt får spelarna slå när deras rollpersoner skyddar sig mot attackerna).

9) Naturligtvis börjar man som skickliga äventyrare och blir långsamt bättre, snarare än att börja som dålig och snabbt utvecklas till för bra.

10) Man ska möta drakar och demoner och slåss med dem.

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Möjligt, men ser vi till credit-listan i första versionen ser det ut så:

Svensk översättning och bearbetning: Tomas Björklund, Lars-Åke Thor och Fredrik Malmberg.
Grafisk formgivning och originalframställning: Klas Berndal.
Jag tror det är mer rimligt med någon ur den första kategorin och av dem så var det Lars-Åke Thor och Fredrik Malmberg som var engagerade i produkten betydligt längre än Björklund av vad jag kan minnas.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Arfert said:
Robert Jonsson said:
Det blev ju påkommet långt innan Anders Blixt blev inblandat, så jag tror inte Mekanurg har gjort det. Då är det mer troligt med Fredrik Malmberg, även om jag gissar att det kan ha varit Lars-Åke Thor som var namngivaren.
Klas Berndal, kanske?
De som krediteras för översättning, på insidan av regelbokens pärm på första utgåvan är: Tomas Björklund, Lars-Åke Thor och Fredrik Malmberg.

Klas Berndal stod för orginal och formgivning.

Mest sannolikt känns någon av de tre konstruktörerna/översättarna, men det kan ju för allt i världen ha varit någon av de andra som var inblandade (ett gäng till som får "särskilt tack") som kläckte själv titeln...

Edit: ninjad medan jag letade fram boken...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Robert Jonsson said:
Det blev ju påkommet långt innan Anders Blixt blev inblandat, så jag tror inte Mekanurg har gjort det.
Det stämmer. Första DoD kom ju redan 1982, medan jag anställdes 1985. Men jag minns faktiskt inte vem som hittade på namnet. Det var ingen på kontoret som gjorde någon stor sak av att ta cred för det. Gissningsvis handlade det om en brainstormingsession.
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
26
Location
Är belägen i Västerås.
Personligen skulle jag nog allt önska att världen återgår lite till det "gamla goa", med varelser som de ovan nämner. Just drakar, demoner och andra mörka väsen.
Dessutom kanske forma det lite som det uppkommande "Skyrim" i "Elder Scrolls"-serien till konsollerna, att man kan & bör möta de lite mer episka drakarna och andra mäktiga monster lite mer frekvent. Mycket och givande information att finna angående världen man spelar i vore verkligen inte fel heller.

Gällande regelsystem skulle jag önska mig ett ganska enkelt system i grund och botten. Fast då med möjligheter att utveckla dessa i form av extra moduler.
Jag tror att ett nybörjarvänligt rollspel skulle sälja bättre, på tal om marknadsföring, som kommer nedan.

När det kommer till marknadsföringen skulle jag bara säga: Våga sticka ut.
Varför inte köra en mäktig och lockande reklam på dumburken till och med!? Erbjudanden för nybörjare och lite annat smaskigt för att få med så många som möjligt.
Kanske till och med en riktigt simpel demo till butiker. Möjligheterna är oändliga! :gremlaugh:

Blir det ett vettigt regelsystem i en mäktig kampanjvärld så kommer åtminstone jag stå och stampa när det skulle vara aktuellt! :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Ling said:
När det kommer till marknadsföringen skulle jag bara säga: Våga sticka ut. Varför inte köra en mäktig och lockande reklam på dumburken till och med!? Erbjudanden för nybörjare och lite annat smaskigt för att få med så många som möjligt. Kanske till och med en riktigt simpel demo till butiker. Möjligheterna är oändliga!
Marknadsföring kostar ... tyvärr alldeles för mycket. :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Arfert said:
Låter som om du beskriver Fantasy!, Krank. :gremwink:
Kanske. Fast lite mer i riktning mot '91, kanske, mer färdigheter och mindre oldschool tror jag.


Jag tror f.ö att jag skulle ha raser, men inga klasser - yrken som var balanserade och som medgav goda möjligheter att hitta på egna enligt nåt smart balanssystem.
 
Top