NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hur ser ni på nya drakar , tror ni att det kommer tilltala den yngre demografin/eventuellt locka in nya rollspelare eller är det purely for the nostalgics ?
Jag tror att OM Ligan kan skapa en version som känns fräsch men som bygger på de starka känslor som vi gamla stötar har och med det skapar en version som kan leva länge, så tror jag att det kommer att dra in nya rollspelare.

Det är ju ändå det starkaste rollspelsvarumärket i Sverige, och det faktum att spelet kommer att vara på svenska ska inte underskattas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Ja, Drakar är det mest korrekta svaret :)

"Dodd" kan accepteras.
Drakar är absolut godkänt. Lite slarvigt och nonchalant men funkar. Inte lika illa som att kalla Call of Cthulu för Calle, men nästan ;) Dodd kan verkligen inte acceptera, och jag är rätt säker på att en kommuniké från Rollspelsverket är att vänta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Lite nyfiken på hur du uttalar etc, mfl och bla :)
Språket är inte alltid logiskt, även konstiga och inkonsekventa språkregler kan uppstå och gälla 🙂
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tänker att "Dvärgar" där egentligen pekar på "De erebosiska alperna" i öster, och att de, som sig bör, talar Schwizerdütsch.
Alpdvärgar!!!!! (✿☉。☉)

*mållös*
(Kontext: Alpdvärgar är ett av folkslagen som Linné inkluderar i kategorin "homo monstrus" i sina texter på 1700-talet).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Alpdvärgar!!!!! (✿☉。☉)

*mållös*
(Kontext: Alpdvärgar är ett av folkslagen som Linné inkluderar i kategorin "homo monstrus" i sina texter på 1700-talet).
De kommer från Rosengartenbergen

Check your sources.

(Dietrich von Bern...)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Prediction:

Släpper man ett tunt spel med några remakes på tidiga dungeon crawls kommer en massa 70-talsnostalgiker köpa det, men ingen kommer spela det.

Släpper man istället en rejäl jäkla kalleanka-fri Elriclåda med ovan nämnda dungeon crawls i tillägg till re-makes av dem bästa äventyren, kampanjerna och äventyrsplatserna så kommer det bli en monstersuccé som spelas av allt och alla.

Givetvis kommer alla avantgardistiska dekonstruktuvistiska hipsters på detta forum hoppas på det första alternativet och förfasas över det andra alternativet.
Jag skulle säga att det tydligaste kännetecknet på en avantgardistisk dekonstruktivistisk rollspelshipster är att hen är fullkomligt ointresserad av Drakar och demoner...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra symbolik för hur många invånare upplevde Europa förr - bara draget lite längre. Vildmarken var farlig och laglös.
Verkligen inte. Världen har alltid varit full av handelsvägar, infrastruktur och kommunikation, det är essentiella funktioner för all civilisation. En points of light-setting såsom citatet ovan beskriver den hade aldrig gett upphov till några större innovationer, och samhällen hade förblivit på en mycket primitiv nivå, järnålder i absolut bästa fall, och mycket benägna att kollapsa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker nog faktiskt tvärtom. Ifall nya DoD kan bli en sån kompromiss som ingen är helt nöjd med men som väldigt många tycker är tillräckligt bra för att spela, så att det på riktigt kan bli den dominerande stora produkten som alla känner till och vill spela (och inte bara för att man återigen blandat ihop den med Dungeons & Dragons) så hade väl det varit toppen. Ett svenskt D&D liksom.
Det skeppet har seglat. Rollspelssverige är alldeles för balkaniserat nu för att alla plötsligt skulle köpa ned sig igen och spela DoD.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att Fria Ligans DoD kommer gå bra i rena kickstarter-siffror, givetvis. Men vad händer efter det? De vill ha en livskraftig tredjepartsutgivning, men det är det otroligt få spel, proportionellt sett, som har i dagsläget, och de kännetecknas samtliga av extremt starka, och internationella, fanbases. Vi pratar D&D, Star Wars, Vampire... Jag har mycket svårt att se ett spel på svenska uppnå det. Vår marknad är alldeles för splittrad redan, i synnerhet inom fantasy-genren, och i synnerhet om Fria Ligan menar allvar med att de inte har för avsikt att konkurrera med Kopparhavets hjältar, än mindre kannibalisera sina egna produkter... I början av 2000-talet, tex, fanns det mycket fan-material till Eon online - för det var sjukt många på den tiden som spelade Eon (det var det största forumet på wrnu, för tusan). Men sedan dess har mängden personer som spelar varje enskilt svenskt rollspel minskat drastiskt pga kommersiell balkanisering, och mängden fan-material till individuella spel har också gjort det.

Alltså, såhär...

Om nya DoD inte tar spelare, och content-skapare, från Eon, KH, Symbaroum, Svärdets sång....

Var tusan ska då alla dessa tredjeparts-designers komma ifrån egentligen?

D&D-crowden? Jag tror att den är mycket svårflörtad, och ganska fäst vid att spela just D&D.
 
Last edited:
Top