NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Okej, vad kan Drakar och Demoner bli i framtiden? Vi vet var vi kommer från men vart är vi på väg?
Kärnan i den här diskussionen är väl att vi inte vet varifrån vi kommer? Eller snarare att alla kommer från olika håll.

Vi snackar om ett spel som hade sina glansdagar före internet, och spelades av barn.

Det fanns liksom få möjligheter för olika utspridda spelgrupper i landet att bilda konsensus om vad DoD var, hur man spelade det.

Snarare fanns det hundratals olika superlokala tolkningar av spelet.

Den här tråden, och alla ”vad är unikt med DoD”-trådar som florerat på forumet genom åren, bevisar det med all tydlighet.

Ingen spelade med dungeons - det kryllade av dungeons. Ankor var pinsamma - Ankor var bäst. Magiker var ospelbara - Alla magiker hade armborst.

Att Konfluxsviten skulle vara DoDs zenit var inget jag upplevde då. I min grupp var Den Stora Kampanjen snarare Nidländska reningen

Kanon etablerades i efterhand. På internet.

Då, på 80-talet, fanns det så få kontaktytor mellan hobbyns utövare. Sinkadus, kanske nått konvent, en förening (också ofta superlokal), nån kusin man träffade två gånger om året. Marginalföreteelser i sammanhanget.

Jag skulle vilka påstå att det fanns så många olika tolkningar att det inte ens fanns olika ”skolor”. Debatten om seriöst/oseriöst i Sinkan är väl det närmsta man kommer, men det är inte riktigt en DoD-specifik diskussion.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Efter att ha följt en hejarns massa diskussioner om den här nyheten den senaste veckan har jag noterat att folk som inte hänger på Rollspel.nu i mycket större utsträckning önskar sig rena nytryck, med Nisse-bilder och Ereb Altor.

Framförallt i rollspelsgrupperna på Facebook.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Efter att ha följt en hejarns massa diskussioner om den här nyheten den senaste veckan har jag noterat att folk som inte hänger på Rollspel.nu i mycket större utsträckning önskar sig rena nytryck, med Nisse-bilder och Ereb Altor.

Framförallt i rollspelsgrupperna på Facebook.
Ja, jag har noterat samma sak. Och det beror såklart på att de har slarvat bort/sålt sina gamla och bara vill ha nytt. Eller så har de kvar sina gamla böcker och kommer inte köpa det nya spelet ändå. Eller köper det oavsett. Hade jag varit ansvarig på något företag, oavsett bransch, så hade jag kategoriskt sagt nej till alla förslag som syftade till liknande nostalgisläpp. Varför har inte VW skapat en ny identisk bubbla eller folkabuss? Det är ikoner. Eftertraktade av många och få har råd. Men ändå ser vi inte det. Varför? Jag tror att det på sikt helt enkelt är bad business. Det är mycket bättre för varumärket att dessa lever kvar på en andrahandsmarknad och fortsätter skapa mytiskt värde medan den aktiva tillverkningen/försäljningen snarare syftar till att få nya kunder, skapa nya marknadssegment. De där nostalgikerna som vill ha Volvo 240 igen är inte bra kunder. Det är bättre att satsa på utveckling och förnyelse.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Apropå Johan Egerkrans. Jag gillar hans stil, men är det inte han som illustrerat den senaste riotminds versionen? Riskerar inte nästa produkt att av den anledningen bli väldigt lik den som nu säljs i butiker?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
De där nostalgikerna som vill ha Volvo 240 igen är inte bra kunder. Det är bättre att satsa på utveckling och förnyelse.
Jag bryr mig inte om ifall du och Volvo tycker att jag är bra eller dålig. Jag vill ha en svart 245GLT med dragkrok och utan några mil på mätaren. Är det verkligen för mycket begärt? ☹

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Apropå Johan Egerkrans. Jag gillar hans stil, men är det inte han som illustrerat den senaste riotminds versionen? Riskerar inte nästa produkt att av den anledningen bli väldigt lik den som nu säljs i butiker?
Jag tror det. Och att det är poängen. Kreti och pleti vet inte vilka förlag som ger ut spelen, precis att de flesta inte vet vilken producent som ligger bakom musiksläpp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Efter att ha följt en hejarns massa diskussioner om den här nyheten den senaste veckan har jag noterat att folk som inte hänger på Rollspel.nu i mycket större utsträckning önskar sig rena nytryck, med Nisse-bilder och Ereb Altor.

Framförallt i rollspelsgrupperna på Facebook.
Precis, det är en av orsakerna till att jag tycker att både ett nytryck och ett helt nytt spel samtidigt kan vara en bra idé.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Precis, det är en av orsakerna till att jag tycker att både ett nytryck och ett helt nytt spel samtidigt kan vara en bra idé.
Never mind, missförstod.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag tror personligen att det är en helt galen idé att släppa två spel samtidigt med samma namn men olika innehåll.
Jag vill minnas att det var något spelföretag som gjorde precis det, de hade ett nytt spel och via kickstartern kunde man köpa nytryck av en gammal utgåva också. Det förutsätter kanske visst intresse för den gamla utgåvan för att det skall bära sig, men det kanske det gör här. Den gamla och den nya versionen får vara draglok åt varandra.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag vill minnas att det var någon spelföretag som gjorde precis det, de hade ett nytt spel och via kickstartern kunde man köpa nytryck av en gammal utgåva också. Det förutsätter kanske visst intresse för den gamla utgåvan för att det skall bära sig, men det kanske det gör här. Den gamla och den nya versionen får vara draglok åt varandra.
Ligan gjorde ju det får Mutant Hindenburg /MUA. Skillnaden är att det var efter de gick samman med Järnringen, så de hade rätt till allt MUA material. För DoD är upphovsrättssituationen mycket mer invecklad
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag vill minnas att det var någon spelföretag som gjorde precis det, de hade ett nytt spel och via kickstartern kunde man köpa nytryck av en gammal utgåva också. Det förutsätter kanske visst intresse för den gamla utgåvan för att det skall bära sig, men det kanske det gör här. Den gamla och den nya versionen får vara draglok åt varandra.
OffT Jag stödde kickstartern för att få PDF av de gamla materialen :D !
(med det sagt att jag kan komma att spela Hindenburg inom snar framtid. Döttrarna skulle gå igång på alla cylindrar om jag visar dom boken)

OnT. Vad gäller DoD. Det skulle bara vara de som är övernostalgiska och varit tvungna av sin fru/make att göra sig av med det vid källarstädning som är intresserade av en reprint. Alla andra har det kvar eller är nöjda med att ha de gamla "piratPDF" som snurrat runt.

Man måste vara blind, eller väldigt kär :love:, för att 30-40 år senare inte se de delarna som inte fungerar. Vilket Riotminds faktiskt insåg i sin version från 2016.
/C
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Chaosium har de senaste åren släppt Runequest 1 och 2 i nytryck, inklusive en del (alla?) gamla äventyr. Detta gjordes strax innan de släppte version 7. Och nyligen kickstartade de Call of Cthulhu v1 från 1981, plus några klassiska äventyr. Rent ekonomiskt verkar det ha varit väldigt bra för dem.

Fansen har älskat det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tror personligen att det är en helt galen idé att släppa två spel samtidigt med samma namn men olika innehåll.
Jag tror att det helt beror på hur man gör det. Säg att "Drakar och Demoner - Classic", d.v.s. nyutgåva av gamla spelet bara kan beställas via en hemsida så att det inte blandas ihop i hyllorna, säg att loggan ser annorlunda ut, att formatet är annorlunda etc. Jag är 100% övertygad om att det går att göra på sätt så att man undviker förvirring hos konsumenten.
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Och nyligen kickstartade de Call of Cthulhu v1 från 1981
Om man ska vara petig så är det andra utgåvan de ger ut.

Av intresse för diskussionen om ett eventuellt återtryck av DoD-material är också hur de har gjort det. De säger att de har "remastrat" materialet. Från Kickstarterns FAQ:

What does "remastered" mean?

We scanned in near mint condition original printed products. The art was cleaned up. The text was OCR'd and thoroughly checked. Original typos were corrected and all errata was incorporated into the text. The layout was redone in a style very very similar to the originals, but standardized across all of the books. Bonus material was added, such as designer's notes, bonus scenarios, articles from various sources, some history, plus a few other surprises. You get all of the original material, neatly laid out, and as searchable PDFs.
 
Top