NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Med tanke på alla olästa rollspelsböcker jag har är det uppenbart att läsandet i sig inte är den del av hobbyn som jag är mest road av. Jag förvånas även av personer som köper, läser eller till och med skriver rollspel utan att spela. För mig är spelandet det som driver allt annat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag skriver rollspel mestadels för att jag inte kan låta bli. Jag vet bokstavligen inte hur man slutar. Vad skulle jag annars göra med min tid? Och med idéerna jag får till rollspelsvärldar?

Jag läser rollspel för att jag är nyfiken på dem, och för att jag när någon slags dröm om att en vacker dag spela rollspel igen.

Men jag spelar inte. För att jag varken har tiden eller den sociala energin, och vet inte heller om jag har det fokus som krävs längre. Framför allt inte för spelledarrollen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har knappt spelat överhuvudtaget på 1,5 år, men läser både rollspel och äventyr så ofta jag får tid över (just nu Pendragon reglerna digitalt på surfplattan och Destroyer of Worlds till Alien RPG som fysisk bok). Vet egentligen inte riktigt vad ambitionen är med att läsa. Kanske hitta något som jag kan SL:a längre fram. Kanske bara för att se om jag kan hitta några intressanta och originella regler/äventyr som inte känns gjort innan.

EDIT: Lite smått förvånad att den här tråden inte blivit modererad än. Tycker diskussionen spretar åt alla möjliga håll :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Okej, vad kan Drakar och Demoner bli i framtiden? Vi vet var vi kommer från men vart är vi på väg?

Att bli rollspelens Monopol tror jag finns inom räckhåll. Det som alla har hemma och som man spelar för att man inte känner till nått bättre.

OBS! Med det sagt dissar jag inte DoD utan mer reflekterar över den ställning spelet kan komma att uppnå. Vad tror ni?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag hoppas att det kan bli en inkörsport till rollspelandet som är skilt ifrån Dungeons $ Dragons.
Lyckas det så kan det fungera som en tratt vidare till andra svenska spel och att det fortsätts ge ut rollspel på svenska.
Det sista är viktigt för mig
(Off Topic rant, ta bort om nödvändigt då jag ser det som ett stort svek av Riotminds att de inte ens vill diskutera att sälja PDF:er/print on demand av sitt äldre svenska material till DoD6/trudvang/etc)

Blir det bra blir det en volvo, funkar i alla lägen men kan användas i olika varianter. Skillnad mellan en televerketorange gammal 142:a och en Polestar

C
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Okej, vad kan Drakar och Demoner bli i framtiden? Vi vet var vi kommer från men vart är vi på väg?

Att bli rollspelens Monopol tror jag finns inom räckhåll. Det som alla har hemma och som man spelar för att man inte känner till nått bättre.

OBS! Med det sagt dissar jag inte DoD utan mer reflekterar över den ställning spelet kan komma att uppnå. Vad tror ni?
Jag håller med och det känns som Fria Ligans naturliga nästa steg. En väldigt mysig tanke är att DoD skulle bli ett familjespel, som typ spelas vid jul eller i sommarstugan över generationer.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Okej, vad kan Drakar och Demoner bli i framtiden? Vi vet var vi kommer från men vart är vi på väg?

Att bli rollspelens Monopol tror jag finns inom räckhåll.
Min gissning är att det ”bara blir en ny BRP”. För att bli ett nytt monopol , (men i den här tidsåldern) krävs det väldigt mycket mer för att hamna hemma i allas hyllor.

Jag har nu fått uppfattningen a Fria Ligan inte alls tänkt ta det klivet. Vill man göra det senare riskerar man att det blir piecemailat och ett nytt lapptäcke som Ereb Altor var.

//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
OK, det här börjar bli gräsligt off topic och borde kanske brytas ut, men...
Jag vill påminna om att när du märker att du går Off Topic så går det utmärkt att själv starta en ny tråd om det ämne du vill diskutera, så slipper någon moderator gå igenom hela diskussionen för att hitta vilka inlägg som ska ingå i en eventuell ny tråd. Du kanske till och med får fler svar då, eftersom andra som vill diskutera ämnet kanske inte tittar i en diskussion som ska handla om Fria Ligans Drakar och Demoner.

Tack på förhand.
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Det DoD som faktiskt heter Drakar och Demoner och utspelar sig i Ereb Altor och har åtminstone några äventyr tror jag inte behöver oroa sig!?
De andra däremot (och Kopparhavet?) kanske riskerar att komma upp på WWFs lista?

//EvilSpook

Tomas berättar mer om deras tankar kring Ereb Altor och spelvärlden till nya Drakar och Demoner...
 
Top