NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
RM hade redan gjort sig rätt impopulära genom att aktivt motarbeta hobbysidan erebaltor.se och Svavelvinterrollspelet och det var, som jag minns det, främst upphovsmän som var förbannade. De fick stöd, naturligtvis, av större delen av wrnu. Vi talar trots allt om ett brott av ett impopulärt förlag. Som ingen orkade/kunde driva juridiskt. Men det var både osnyggt och olagligt.
Ah, jag fattar. Men om RM gjorde det på ett sätt som inte var helt okej och som gjorde många upprörda så kanske FL har goda chanser att sköta det hela snyggare så att åtminstone några böcker kan ges ut i nytryck. Jag håller tummarna för det i alla fall, så får retorvurmare det som dom vill ha och de kan samtidigt göra något helt nytt med varumärket utan att göra folk upprörda, och de som vill ha nya regler men ändå spela i gamla platser kan köra Kopparhavets hjältar :) Alla vinner 😁(y)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ah, jag fattar. Men om RM gjorde det på ett sätt som inte var helt okej och som gjorde många upprörda så kanske FL har goda chanser att sköta det hela snyggare så att åtminstone några böcker kan ges ut i nytryck. Jag håller tummarna för det i alla fall, så får retorvurmare det som dom vill ha och de kan samtidigt göra något helt nytt med varumärket utan att göra folk upprörda, och de som vill ha nya regler men ändå spela i gamla platser kan köra Kopparhavets hjältar :) Alla vinner 😁(y)
Ja, FL har naturligtvis alla möjligheter att göra det, om de önskar.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Men minns att diskussionen var rätt hetsk från båda sidor?
Jag vänder mig mot antydan att båda sidor hade lika stor del i det hela. Det var RM som gjorde fel och inte upphovsmännen. Att de förfördelade upphovsmännen sedan blev upprörda innebär inte att de är lika skyldiga till bråket.

Vi talar trots allt om ett brott av ett impopulärt förlag. Som ingen orkade/kunde driva juridiskt. Men det var både osnyggt och olagligt.
Bara för få en korrekt historieskrivning så såg jag mig tvungen att söka varumärkena Svavelvinter och Trakorien av det enda skälet att RM hävdade sig äga dem. Jag fick involvera jurister och det kostade mig en del pengar, men PRV gav mig rätt. Så visst drevs saken. När jag sedan med Klas Lindbergs hjälp lade ut de gamla konfluxmodulerna under CC-licens, så kontaktade jag samtliga illustratörer, layoutare, kartritare etc och alla gav sitt medgivande. Jag är övertygad om att ligan kommer att agera på motsvarande sätt.

I övrigt skrattade jag gott när piraterna gnällde över att RM stal deras stöldgods. Som jag minns saken så kom det invändningar från personer som stod dem nära.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag vänder mig mot antydan att båda sidor hade lika stor del i det hela. Det var RM som gjorde fel och inte upphovsmännen. Att de förfördelade upphovsmännen sedan blev upprörda innebär inte att de är lika skyldiga till bråket.
Jag ber om ursäkt, var inte aktiv på forumet under den tiden, och jag tror att forumtrådarna om det hela är borttagna. Borde nog inte tagit upp det alls, menade bara att jag hoppas att FL kommer få möjlighet att ge ut gammalt material och jag att det görs på ett sätt så att alla inblandade är glada och nöjda 🙂
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Jag ber om ursäkt, var inte aktiv på forumet under den tiden, och jag tror att forumtrådarna om det hela är borttagna. Borde nog inte tagit upp det alls, menade bara att jag hoppas att FL kommer få möjlighet att ge ut gammalt material och jag att det görs på ett sätt så att alla inblandade är glada och nöjda 🙂
Det är lugnt, jag vill bara att det ska vara helt klart vad som faktiskt hände. Jag är övertygad om att FL kommer att sköta detta på bästa sätt med upphovsmännen.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Och så världsmoduler lite efter D&D-modell. En Ereb Altor-bok, en Chronopia-bok…
En serie småmoduler med självbeskrivande namn?
Dolkar och Dubloner
Grevar och Baroner
Damer och Despoter
Divor och Divaner
Bovar och Banditer
Borgar och Bastioner
Kaskar och Batonger
Kupper och Konspirationer
Pryttlar och Pinaler
Kistor och Kartonger
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Absolut medhåll. Sätt konturerna och undvik "vita fläckar" (som i Ereb) men var försiktig med att fylla i innanför linjerna (även om förlaget kan ha riktlinjer som de håller för sig själva). Det viktiga här ju att om konturerna finns och vårdas av utgivaren kommer att material som andra ger ut alltid kunna passas in i min spelgrupp utan en massa bök - och det har ett rätt stort värde.
Jag har sagt det förr, men jag föredrar motsatsen - ingen sammanhållen karta, endast ifyllda kartbitar vars inbördes förhållande inte är så intressant. Långtbortistan ligger öster om Fjärran Faar, eller var det väster? Spelar det någon roll när resan dit kan sammanfattas "ni anländer i..."?
Adventurers travel at the speed of Plot.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har sagt det förr, men jag föredrar motsatsen - ingen sammanhållen karta, endast ifyllda kartbitar vars inbördes förhållande inte är så intressant. Långtbortistan ligger öster om Fjärran Faar, eller var det väster? Spelar det någon roll när resan dit kan sammanfattas "ni anländer i..."?
Adventurers travel at the speed of Plot.
Tja, smaken är olika. I den mån FL ska bry sig (kanske inte alls) så bör de väl göra det som stör flest minst. Vad är värst, att få ett sammanhang som man kan strunta i eller behöva hitta på ett sammanhang som inte finns? Men det är ett ämne för en annan tråd.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Ereb finns redan återuppståndet på ett utmärkt vis i Kopparhavets Hjältar. Jag ser ingen poäng alls med att Ligan också ger sig in i den världen. Och väl utbyggd fantasyvärld har de redan två stycken i Svärdets Sång och Symbaroum. Det behövs ingen tredje. Kort sagt: DoD i Ligans version behöver ingen utbyggd värld, vare sig gammal eller ny. Jag tycker ju egentligen att spelet i sig inte behövs, men eftersom det redan är inköpt och klart, så är väl frågan snarare vad de bäst gör med det. Och då är det tre saker jag ser som i alla fall lite intressanta:
1) Ett bra och slimmat system. Det överlägset bästa brp någonsin. Ingen nostalgiversion alltså, inte heller en uppdaterad nostalgiversion som väl var DoDR:s ambition (och som blev klart bättre än sitt rykte säger).
2) En blott antydd värld som bakgrund för öppna äventyr. Inte kampanjer utan kortare saker. Som Fanasy! gjorde så utmärkt.
3) Och om nu nostalgifaktiorn skall få sitt: låt Undhagen göra klart sin kampanj Ärans väg! Och ge då ut de tidigare delarna i uppdaterad version.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Ereb finns redan återuppståndet på ett utmärkt vis i Kopparhavets Hjältar. Jag ser ingen poäng alls med att Ligan också ger sig in i den världen. Och väl utbyggd fantasyvärld har de redan två stycken i Svärdets Sång och Symbaroum. Det behövs ingen tredje. Kort sagt: DoD i Ligans version behöver ingen utbyggd värld, vare sig gammal eller ny.
2) En blott antydd värld som bakgrund för öppna äventyr. Inte kampanjer utan kortare saker. Som Fanasy! gjorde så utmärkt.
Håller med om att något annat än Ereb vore kul men håller inte helt med om att Svärdets Sång har en utbyggd fantasyvärd om det är rent geografiskt vi pratar om. Visst har det en beskriven historia men hela grundboxen baseras näst intill på att placera by X och äventyrsplats Y var du vill. Dessutom byggt för att slumpa fram mycket under tiden spelarna reser runt och ruiner och annat kan dyka upp lite varstans efter tärningsslag. Tycker det skiljer sig rejält så sett från tex Symbaroum som har en mer bestämd värld där allt har sin plats.
Jag skulle dock föredra om nya Drakar och Demoner likt Symbaroum fick en mer bestämd geografisk värld som dock inte behöver vara komplett från start utan kan byggas ut efter hand.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Om den här tråden har utvecklats till en inofficiell önskelista över hur vi vill att nya DoD ska se ut så vill jag slå ett slag för resor och resurshantering. Det är nog det jag saknar mest i de gamla reglerna. När det tas upp, är det sällan särskilt handfast kopplat till spel. Det vore fint med något slags point-crawl-regler.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om den här tråden har utvecklats till en inofficiell önskelista över hur vi vill att nya DoD ska se ut så vill jag slå ett slag för resor och resurshantering. Det är nog det jag saknar mest i de gamla reglerna. När det tas upp, är det sällan särskilt handfast kopplat till spel. Det vore fint med något slags point-crawl-regler.
I Expert körde vi hårt med att räkna maten tillbaka på åttiotalet i min grupp, vilket gjorde att Jaga och Överlevnad var populära. Men det finns ju mycket mer än så man kan ha.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Om den här tråden har utvecklats till en inofficiell önskelista över hur vi vill att nya DoD ska se ut så vill jag slå ett slag för resor och resurshantering. Det är nog det jag saknar mest i de gamla reglerna. När det tas upp, är det sällan särskilt handfast kopplat till spel. Det vore fint med något slags point-crawl-regler.
Jag skulle gärna se en tråd där alla listar sina favoritdelar av de äldre systemen. Är det här rätt ställe eller är det bättre att återuppliva https://www.rollspel.nu/threads/vad-gillar-du-med-dod-85.73092 eller starta en ny?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hur är det drakar och demoner om man inte har med Ereb Altor? Namnet, loggan, BRP och fåniga ankor?

Man bör givetvis köra på en uppfräschat version av Ereb Altor. Tidiga dungeon crawl äventyr behöver inte förläggas på nån specifik plats, men sen får man gärna bygga ut dem bättre platserna i Ereb Altor såsom Kandra, Cerval, Trakorien, Torshem, Krilloan osv. Gärna med lite nya länder och platser på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hur är det drakar och demoner om man inte har med Ereb Altor? Namnet, loggan, BRP och fåniga ankor?

Man bör givetvis köra på en uppfräschat version av Ereb Altor. Tidiga dungeon crawl äventyr behöver inte förläggas på nån specifik plats, men sen får man gärna bygga ut dem bättre platserna i Ereb Altor såsom Kandra, Cerval, Trakorien, Torshem, Krilloan osv. Gärna med lite nya länder och platser på det.
(Obs inte skamlös reklam men...)
Menar du som Kopparhabets hjältar? Eller saknar du något där?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Efter att ha läst tråden avundas jag inte FL. Så många motstridiga och starka önskemål om vad DoD ska vara/bli. o_O
Det är ju en del av grejen DoD. Titta bara på fanbasens inställning till Äventyrsspels olika utgåvor, redan där finns det olika uppfattningar om vilken som var bäst.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det är ju en del av grejen DoD. Titta bara på fanbasens inställning till Äventyrsspels olika utgåvor, redan där finns det olika uppfattningar om vilken som var bäst.
Och i slutändan är det ingen mening för FL att försöka tillfredsställa någon opinion. De lär göra det så som de själva tycker är bäst. Alla kommer inte gilla den men så länge den är välgjord och trogen sin egen vision kommer den antagligen få bra kritik ändå.
 
Top