NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Nej då. De kör vidare med Trudvang etc. Varumärket »Drakar och Demoner« har varit frikopplat från Trudvang i många år nu.
Där ser man hur bra koll jag har. Nåja, jag har verkligen inget intresse av endera, så det kanske är förklarligt. Tack.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Äntligen, ur ett perspektiv, och nä, ur ett annat. Jag har alltid gillat RM:s idéer för DoD, sen kanske inte allt har fallit helt ut. FL har jag fullt förtroende för ur spelskaparsynpunkt. Jag är nog främst taggad på att se vad de gör med spelet, snarare än att de gör spelet.

Nu får någon gärna rätta mig (eller komplettera min info), men minns jag fel gällande att FL var nära att köpa DoD redan för några år sen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Äntligen, ur ett perspektiv, och nä, ur ett annat. Jag har alltid gillat RM:s idéer för DoD, sen kanske inte allt har fallit helt ut. FL har jag fullt förtroende för ur spelskaparsynpunkt. Jag är nog främst taggad på att se vad de gör med spelet, snarare än att de gör spelet.

Nu får någon gärna rätta mig (eller komplettera min info), men minns jag fel gällande att FL var nära att köpa DoD redan för några år sen?
De har pratat om det men det har aldrig klaffat förrens nu.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Nu finns det inte något kvar om drakar och demoner och materialet till DoD2016 på Riotminds hemsida.
Synd att det inte kunde vara kvar i någon form, kör en halvt avsomnad serie med döttrarna.
C
 
Last edited:

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Vilken tur att varken Järnringen eller Fria ligan lyckades förvärva licensen vid sina första försök. Annars hade vi kanske inte fått se dessa två fantastiska spel (Symbaroum och Svärdets sång), som är så mycket bättre än DoD! :p
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Samma här, fin men kommer som det ser ut inte användas: flyttar spelet med döttrarna till annan motor (inte för att jag tyckte DoDR var dålig, men tråkigt att köra med något när man vet att en uppgradering är på gång)
C
I was kinda gearing up to do DoD16 either in the fall or early next year when one of my games have ended, but now I'm not sure if we'll just wait or not.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Ingen koll på honom alls... har han gjort något i rollspelssvängen tidigare?
Rosenborg är huvudillustratör i kommande monsterboken och expansionen Blodslandet till Svärdets sång. Jag har arbetat mycket med honom och han är bra. Kolla på kickstartern ifråga för exempel om ni är nyfikna! Jag associerarar närmast, helt personligt och med all respekt till Alvaro Tapias stil.
 
Last edited:

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Eftersom jag (ännu) inte känner till något om ligans bakgrund till eller planer för nya DoD*, utan blev lika överraskad som alla andra, så tar jag mig friheten att spekulera:

Jag misstänker att Riotminds kontaktade ligan och erbjöd dem varumärkena som ett paket därför att de ansåg sig ha kommit till vägs ände med grejorna och ville klämma ut så mycket av det återstående värdet som möjligt. RM visste att FL sitter på resurserna och de har dessutom visat intresse tidigare. Jag tror att ligan i så fall slog till mer av skälet ”varför inte” än för att de hade planer för hur nya DoD ska bli. Jag tror heller inte på någon planerad money grab utan mer på affektionsvärde som drivkraft. Att ligan samtidigt fick varumärket Ereb Altor beror antagligen på att de köpte hela paketet och behöver inte innebära att den världen nystartas.

* Och nej, jag har ingen aning om huruvida jag eller Trakorien kommer att bli inblandade i ett nytt DoD. Dock arbetar jag ju med ligan redan i Svärdets sång, så det kan hända att diskussionen kommer upp. Vi har en bra relation och jag är därför nöjd med att de tog över DoD, inte minst för att jag och RM som bekant hade en del missämja. Svärdets sång är för mig något helt annat än gamla DoD även om spelet använder Nisses bilder (vilket var en av utgångspunkterna för projektet) och har ett retrostuk.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag misstänker att Riotminds kontaktade ligan och erbjöd dem varumärkena som ett paket därför att de ansåg sig ha kommit till vägs ände med grejorna och ville klämma ut så mycket av det återstående värdet som möjligt. RM visste att FL sitter på resurserna och de har dessutom visat intresse tidigare. Jag tror att ligan i så fall slog till mer av skälet ”varför inte” än för att de hade planer för hur nya DoD ska bli. Jag tror heller inte på någon planerad money grab utan mer på affektionsvärde som drivkraft. Att ligan samtidigt fick varumärket Ereb Altor beror antagligen på att de köpte hela paketet och behöver inte innebära att den världen nystartas.
Väl formulerat!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Eftersom jag (ännu) inte känner till något om ligans bakgrund till eller planer för nya DoD*, utan blev lika överraskad som alla andra, så tar jag mig friheten att spekulera:

Jag misstänker att Riotminds kontaktade ligan och erbjöd dem varumärkena som ett paket därför att de ansåg sig ha kommit till vägs ände med grejorna och ville klämma ut så mycket av det återstående värdet som möjligt. RM visste att FL sitter på resurserna och de har dessutom visat intresse tidigare. Jag tror att ligan i så fall slog till mer av skälet ”varför inte” än för att de hade planer för hur nya DoD ska bli. Jag tror heller inte på någon planerad money grab utan mer på affektionsvärde som drivkraft. Att ligan samtidigt fick varumärket Ereb Altor beror antagligen på att de köpte hela paketet och behöver inte innebära att den världen nystartas.

* Och nej, jag har ingen aning om huruvida jag eller Trakorien kommer att bli inblandade i ett nytt DoD. Dock arbetar jag ju med ligan redan i Svärdets sång, så det kan hända att diskussionen kommer upp. Vi har en bra relation och jag är därför nöjd med att de tog över DoD, inte minst för att jag och RM som bekant hade en del missämja. Svärdets sång är för mig något helt annat än gamla DoD även om spelet använder Nisses bilder (vilket var en av utgångspunkterna för projektet) och har ett retrostuk.
Det stämmer alldeles utmärkt! Vad gäller Trakorien så är det något vi får prata om framöver. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Har funderat lite och tänker att det vore kul om Drakar och Demoner delades upp, dels i ett nytt spel och dels i ett retrospel. Nu menar jag ett riktigt retrospel där all text får vara som den varit, helt orörd. Kanske kan man slå ihop många av de tunna häftena till tjockare böcker, ex. en bok för Äran väg, en bok för alla handböcker etc. Och att de känns lyxiga och inbundna. Det vore asfräckt, jag skulle köpa utan att tveka!

Sen hur det nya spelet skulle se ut har jag ingen aning om, men i och med att man åter ger ut det gamla har man kanske lite större svängrum med det nya. Och alla som blev besvikna på DoD Retro får vad de ville ha för fem år sedan 😁
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
men i och med att man åter ger ut det gamla
Tror inte FL kan förvärva rätten till hela DoDs produktion på det viset - bara varumärket. Ska tex Dimön och Döda skogen få ny dräkt måste de komma överens med Undhagen och samma med alla andra författare för respektive bok. Gamla Target games innehade kanske upphovsrätten till dem men den återgår väl till ursprungsförfattaren en tid efter att texten inte längre ges ut. (Jag tror i varje fall det är så, men jag kan vara snett ute.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tror inte FL kan förvärva rätten till hela DoDs produktion på det viset - bara varumärket. Ska tex Dimön och Döda skogen få ny dräkt måste de komma överens med Undhagen och samma med alla andra författare för respektive bok. Gamla Target games innehade kanske upphovsrätten till dem men den återgår väl till ursprungsförfattaren en tid efter att texten inte längre ges ut. (Jag tror i varje fall det är så, men jag kan vara snett ute.)
Om det är på det viset ska de så klart inte ge ut gamla grejer. Jag minns att Riotminds gav ut alla gamla grejer gratis på PDF för några år sen, så jag tänkte bara att om dom hade rätt att göra det så kanske FL tagit över dom rättigheterna. Men det kanske var så att RM inte riktigt hade rätt att göra som de gjorde? Hade kanske inte helt förvånat mig då det inte är första gången de gjort knasiga saker... Hursomhelst, det kanske inte är möjligt att göra som jag hoppas, men det är min önskedröm 🙂 A man can dream 😊😊😊
 
Top