NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det var väl en amerikansk illustratör om jag inte minns fel? Kan föreställa mig hur han tänkte: "Yes, nu är jag äntligen färdig med bilden på de två balla äventyrarna! Men vänta lite, what the fuck?! Det står att de vill ha med en humanoid anka också! Alltså hur ligger det till på loftet där borta i Sverige?! Jaja, jag får väl krafsa dit något. Hur ritar man en anka nu igen? Hm, vart har jag lagt mina Carl Barksserier...?"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tror som du. Men för min smak för ett sådant här spel ska det gärna finnas lite världsbygge med en karta så man direkt får lite kontext gratis: Dimön ligger i Svartsjön, som ligger de i norra delarna av landet Kostermark. Döda skogen ligger öster om Randiga bergen i Kostermark. Det betyder inte det är önskvärt med 10 sidor om Kostermarks historia och politik men kanske en halva sida som ger lite känsla. Jag hade tittat på Mörk borg och sen dubblad den volymen (den är i det spelet ca 3 A4-sidor löptext). Jag tror man underskattar vilken tröskel det kan vara att faktiskt själv hitta på den kontexten för nybörjare och hur mycket det ger för inlevelsen att ha den.
Det är antagligen också bra att hålla det hela organisatoriskt lättviktigt. Kanske fanns här en gång Det Gamla Imperiet som lämnat ruiner, monster och skatter efter sig, men nu finns ingen statsbildning, bara gårdar, byar, några befästningar (en utpost för en riddarorden?), och någon mindre stad. Vandrande äventyrare är det man har att kalla in när det är trassel. Man gör en dygd av att vara maximalt generisk medeltidsfantasy. Nya äventyr kan fylla på vid kartkanten om det behövs.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Trodde först att du hade photoshoppat. Ser ut som olika illustratörer. Men nej, så där ser det ju faktiskt ut.
Det är nog den bilden som jag minns bäst från hela 91-ans utgåva, just för att den bryter så mycket mot sig själv.

I tidigare versioner har "näspetarbilden" etsat sig fast.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det är antagligen också bra att hålla det hela organisatoriskt lättviktigt. Kanske fanns här en gång Det Gamla Imperiet som lämnat ruiner, monster och skatter efter sig, men nu finns ingen statsbildning, bara gårdar, byar, några befästningar (en utpost för en riddarorden?), och någon mindre stad. Vamdrande äventyrare är det man har att kalla in när det är trassel. Man gör en dygd av att vara maximalt generisk medeltidsfantasy. Nya äventyr kan fylla på vid kartkanten om det behövs.
Jag skulle säga tvärt om. Plocka in de stora maktfaktorerna, imperierna, klimatzinerna, teknologi, religioner, språken och det metafysiska.
Allt som det andra bygger på och som lirade dåligt i lapp-täcket Ereb Altor.

Ruiner, monster, skatter och byar kan jag göra själv.

//EvilSpook
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Har inte läst alla inlägg i tråden när jag skriver. Så om det redan har postats ber jag om ursäkt.
Men Riotminds hade en kikstarter på D&D för ett tag sedan
Jo tack, vi är alla väl medvetna om det. Men eftersom pressmeddelandet från FL uttryckligen säger att de skall tillbaks till de "klassiska utgåvorna" för inspiration, så är RMs insats att betrakta som överspelad nu.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har nämnt det förut, men det stora problemet jag har med ankor (vilket verkligen tydliggörs i den ovan bifogade bilden) är att de ser ut som Kalle Anka, och inte som en människa med ett ankhuvud. Vargmän, kattmän och andra djurfolk är någorlunda realistiskt tecknade. De ser aldrig ut som Stora stygga vargen eller Gustaf. Om de gjorde det skulle de se lika felplacerade ut som ankorna.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Grundregeln är väl att en färdighet är N x GE, där N är hur tränad man är i just den färdigheten. Så om akrobatik ingår i ditt jobb, men inte är det viktigaste har du kanske 3xSMI i akrobatik.

Jag tycker personligen att det här är ett mycket elegant system som får alldeles för lite kärlek. Till exempel skulle N kunna användas för "B-färdigheter" - har du tränat till nivå 5 (mästare) behöver du inte slå för att läsa boken, etc. Då kan du ha en lärd man som är mästare på svärd men dålig på att använda dem i praktiken pga låg SMI.
Man skulle också kunna använda N för att påverka progressionen - slår du perfekt får du göra ett förbättringsslag, men utför du ett hjältedåd får du öka N i en färdighet.
Man skulle också kunna använda N för magipoäng, skadebonusar, eller andra värden som man vill ha på en mindre skala: har du tränat magi till gesäll (3) kan du påverka 3 personer samtidigt.

Sen skulle jag såklart bli väldigt glad om just Drakar och Demoner fick en väldigt sparsmakad design. Men N x GE systemet tycks mig fullt av potential!
Vilka spel har denna eleganta mekanik, och var kommer den ifrån?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det är antagligen också bra att hålla det hela organisatoriskt lättviktigt. Kanske fanns här en gång Det Gamla Imperiet som lämnat ruiner, monster och skatter efter sig, men nu finns ingen statsbildning, bara gårdar, byar, några befästningar (en utpost för en riddarorden?), och någon mindre stad. Vandrande äventyrare är det man har att kalla in när det är trassel. Man gör en dygd av att vara maximalt generisk medeltidsfantasy. Nya äventyr kan fylla på vid kartkanten om det behövs.
Absolut medhåll. Sätt konturerna och undvik "vita fläckar" (som i Ereb) men var försiktig med att fylla i innanför linjerna (även om förlaget kan ha riktlinjer som de håller för sig själva). Det viktiga här ju att om konturerna finns och vårdas av utgivaren kommer att material som andra ger ut alltid kunna passas in i min spelgrupp utan en massa bök - och det har ett rätt stort värde.

Jag skulle säga tvärt om. Plocka in de stora maktfaktorerna, imperierna, klimatzinerna, teknologi, religioner, språken och det metafysiska.
Allt som det andra bygger på och som lirade dåligt i lapp-täcket Ereb Altor.
Jag förstår vad du menar men tror det är en planering som bäst görs på två fronter. Den yttre är den som syns för spelarna och där tycker jag ett spel av denna karaktär ska ha rätt lite hårda fakta för att ge spelgrupperna frihet. Den inre sköts av förlaget och bör innehålla en redaktionell del där det som ges ut på något vis granskas så att de passar i världsbygget men det behöver inte inverka på bilden utåt. Jag gissar att det var här Ereb Altor trampade lite snett.
 
Last edited:

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Vilka spel har denna eleganta mekanik, och var kommer den ifrån?
DoD1. Mitt minne förskönade lite grann, för det är lite olika formler för olika yrken. Men i princip har du 5xGE i expertområden och 2xGE i andra områden (om vi extrapolerar). Den fredlösa har till exempel fem olika grundegenskaper som vi summerar, medan krigaren har 5x genomsnittet av några grundegenskaper.

(Jag trodde faktiskt det var likadant i 2 och 3, men där är det 2xGE + 20 för tränade och +50 för expertiser. Så jag ska erkänna att jag hade lite fel).
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Haha. Jag mindes fel. Formeln är 2 x GE + X. Jag ber om ursäkt.
1) Inte säker på att det är bättre med den ”rätta” formeln faktiskt. Ditt första förslag var oethört elegant! Har inte räknat på det ännu, men tror möjligen du oavsiktligen uppfann en utmärkt version av brp 😀
2) var kommer systemet ifrån, och vilka spel har det? (Alltså det ”rätta”; för det fanns väl inte i DoD?)
 
Last edited:

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
1) Inte säker på att det är bättre med den ”rätta” formeln faktiskt. Ditt första förslag var oethört elegant!
2) var kommer systemet ifrån, och vilka spel har det?
Jag uppdaterade min post för att förtydliga. Sorry för korspostning. Den formel jag påstod fanns är implicit i DoD1, den andra står uttryckligen i DoD2.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag uppdaterade min post för att förtydliga. Sorry för korspostning. Den formel jag påstod fanns är implicit i DoD1, den andra står uttryckligen i DoD2.
Jag kollade just igenom DoDR, och där har varje färdighet ursprungligen GE x N i CL, där N varierar mellan 0 och 4 beroende på yrke. Nu steg den versionen i min aktning högst betydligt!
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag hoppas också på ett ytterst minimalt världsbygge. Gärna får det komma fram främst i äventyren. (De facto har jag just ovetandes gjort en modell för Fria Ligan att gå efter - det är bara att trycka Ctrl+C:
;)
Hoppas lite på att de kör Morwhayle-konceptet med en regelbok och sedan ett äventyrshäfte. Allt mjukpärm och skönt i handen, kring 100 sidor per bok :)

Parentes:
Sen blir jag intresserad när FL (och folk överlag) nämner Dimön i samma mening som Döda skogen. Jag har nämligen aldrig spelat Dimön själv, men läste just igenom det och blev mest förvirrad och trött. Har folk överlag bra minnen av det? Jag gjorde nämligen ovetandes just ytterligare en gratis tjänst åt FL ;) och piffade upp Skelettbyns hemlighet ( https://www.rollspel.nu/threads/operation-skelettbyns-hemlighet.77782/ ) och hade så roligt att jag tänkte göra om samma grej med Dimön. Men det äventyret visade sig vara en helt annan slags best - rälsad och konstig, och saknar den lättsamma enkelhet och öppenhet som Skelettbyn har och som också Döda skogen har i mina ögon. Kände att jag mentalt satte undan restaureringspenseln och började treva efter motorsågen så jag beslöt att lämna det därhän :)

Anyway - intresserad av hur folk upplever Dimön (men det är visserligen OT)
 
Top