NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Jag är inte så entusiastisk för Dimön och Döda skogen, men lite entusiastisk för äventyr i samma stil som Dimön och Döda skogen.

Det är så jag uppfattar det. Dock är det inte min grej. Jag är 100% setting. Kartor, monster och en elak trollkarl kan jag lätt fixa själv.
 

Eh... Den här såg jag ju. Kanske tänkte bort den för att få ragea. Borde gå och lägga mig nu

Frågan återstår ändå om vad Fria Ligan kommer att göra. Ska rena grundegenskapsvärden användas på andra sätt direkt i resolutionen? Utan att det blir bättre att slå mot en grundegenskap än mot ett halvlågt färdighetsvärde? Och kan det göras utan att skingra nostalgin?
 
Har inte läst alla inlägg i tråden när jag skriver. Så om det redan har postats ber jag om ursäkt.
Men Riotminds hade en kikstarter på D&D för ett tag sedan

Var/är backer på den, och är väldigt nöjd med hur det blev.
 
Blir det ankor så tror jag det blir ett buskis-rollspel som nostalgier kommer köpa men inte spela och som inte får någon livslängd. Ungefär som förra retro-versionen.
 
PS. Och hur hanterar de bristen på kontakt mellan grundegenskaper och färdigheter, som hängde med till Expert?
Grundregeln är väl att en färdighet är N x GE, där N är hur tränad man är i just den färdigheten. Så om akrobatik ingår i ditt jobb, men inte är det viktigaste har du kanske 3xSMI i akrobatik.

Jag tycker personligen att det här är ett mycket elegant system som får alldeles för lite kärlek. Till exempel skulle N kunna användas för "B-färdigheter" - har du tränat till nivå 5 (mästare) behöver du inte slå för att läsa boken, etc. Då kan du ha en lärd man som är mästare på svärd men dålig på att använda dem i praktiken pga låg SMI.
Man skulle också kunna använda N för att påverka progressionen - slår du perfekt får du göra ett förbättringsslag, men utför du ett hjältedåd får du öka N i en färdighet.
Man skulle också kunna använda N för magipoäng, skadebonusar, eller andra värden som man vill ha på en mindre skala: har du tränat magi till gesäll (3) kan du påverka 3 personer samtidigt.

Sen skulle jag såklart bli väldigt glad om just Drakar och Demoner fick en väldigt sparsmakad design. Men N x GE systemet tycks mig fullt av potential!
 
Blir det ankor så tror jag det blir ett buskis-rollspel som nostalgier kommer köpa men inte spela och som inte får någon livslängd. Ungefär som förra retro-versionen.

På riktigt. Kopparhavets hjältar har sålt väldigt bra, och det spelas rätt mycket. Du behöver inte gissa. Vi har redan svaret. Vår senaste KS gick väldigt bra, för att vara ett äventyr. Sedan beror det kanske inte uteslutande på ankorna men helt betydelselösa är de knappast.
 
Last edited:
Det skall vara ankor och det skall vara quack fu så det rinner över på alla kanter av bägaren.

Det är väll förövrigt inte värre att ha ankor än antropomorfa vargar och katter och tjurar och pantrar med vingar ?
 
Tills dess tänker jag hävda att svensk buskistradition och M:UA har väldigt, väldigt få gemensamma beröringspunkter

Och jag har inga egna erfarenheter att gå på, men har vid upprepade tillfällen hört MUA och buskis nämnas ihop.
 
Johan Egerkrans skriver så här på Facebook:

Free League Publishing has acquired the rights to the seminal Swedish RPG Drakar och Demoner, and will release a new edition in 2022. Coinciding with this momentous occasion, my pals at Fandrake will publish a book delving into the 40-year old history of the game.

I have been assured ducks will remain a playable character option.

Ankor confirmed?
 
Johan Egerkrans på Facebook för 2 minuter sen:

"Good news everyone!
Free League Publishing has acquired the rights to the seminal Swedish RPG Drakar och Demoner, and will release a new edition in 2022. Coinciding with this momentous occasion, my pals at Fandrake will publish a book delving into the 40-year old history of the game.
I have been assured ducks will remain a playable character option."
 
Back
Top