NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jo, men det är ju DoD. Jag pratade om Symbaroum där.
Ja och det jag säger är att om Fria Ligan äger både Symbaroum och Drakar & Demoner finns det ingen anledning att inte göra Symbaroum som började med att vara lite deras version av Ereb Altor i alla fall till en av flera settings till DoD och dess BRP-baserade system.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Deras uttalande får mig att misstänkta att de kommer köra en väldigt retro-inspirerad variant, och eftersom det är DoD och de är kompetenta så lär det sabba marknaden för alla konkurrenter. Tyvärr, för vi har redan DoD som folk minns det, och jag tror inte FL kommer göra ett bättre jobb och ha lika mycket stöd för sin produkt än exempelvis Hjältarnas Tid.

Men jag kan ha fel. Jag har typ ingen nostalgi för DoD dock.

Och engelska namnet är ju Dragonfire. Det vet vi från Well of Souls.

 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Vad gäller bilder hoppas jag de hittar en ny och enhetlig stil med en framträdande illustratör som bärande inslag. Egerkrans hade varit perfekt (hans bilder var ju en av de bästa grejerna med med DoD2016) men han är ju så att säga "upptagen" antar jag och retro-grejen med Gulliksson är ju tagen av Svärdets sång.
Vad är Egerkrans tagen till? Finns det nåt som hindrar att han gör illustrationer till även nya DoD? Jag skulle säga att det vore en perfekt illustratör att anlita igen, och gärna till alla efterkommande produkter också. Jag gillar Brasgalla som Riotminds anlitade till Monsterboken, men hade hellre sett kontinuiteten med samma illustratör som i grundboxen. Plus att jag tycker att hans stil passar perfekt för ett intro-rollspel för barn och unga, vilket ju verkar vara ett av målen med nya DoD om man går på pressreleasen. :)
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Ja och det jag säger är att om Fria Ligan äger både Symbaroum och Drakar & Demoner finns det ingen anledning att inte göra Symbaroum som började med att vara lite deras version av Ereb Altor i alla fall till en av flera settings till DoD och dess BRP-baserade system.
Finns massor med skäl varför. Men främst vill du vill hålla dina IP separerade, speciellt när det innebär en massa extra jobb för väldigt liten vinst.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Hmmm. Kanske kan släppa en BRP-version av Kampen om Morwhayle också när de ändå håller på istället för en PBTA-hack.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Finns massor med skäl varför. Men främst vill du vill hålla dina IP separerade, speciellt när det innebär en massa extra jobb för väldigt liten vinst.
Jag betvivlar att jobbet skulle vara större än att få kräsna 5E fans nöjda. Ett spelsystem och en setting är för övrigt lite per default separata IP. Vilket är varför vi har sett Dragonlance med annat system än D&D tex och Ravenloft utlånat till White Wolf ett tag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Jag ändrar mig, det är för OT
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jag betvivlar att jobbet skulle vara större än att få kräsna 5E fans nöjda. Ett spelsystem och en setting är för övrigt lite per default separata IP. Vilket är varför vi har sett Dragonlance med annat system än D&D tex och Ravenloft utlånat till White Wolf ett tag.
5e har en bra mycket större ekonomisk bas än vad en svensk nostalgiutgåva har som systemgrund. Och det är ännu mindre av de nostalgiska personerna som är intresserade av en ny värld — de vill ha det gamla. Så nej, jag tror inte en Symbaroum BRP kommer hända ens som konverterings-pdf..
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Vad är Egerkrans tagen till? Finns det nåt som hindrar att han gör illustrationer till även nya DoD? Jag skulle säga att det vore en perfekt illustratör att anlita igen, och gärna till alla efterkommande produkter också. Jag gillar Brasgalla som Riotminds anlitade till Monsterboken, men hade hellre sett kontinuiteten med samma illustratör som i grundboxen. Plus att jag tycker att hans stil passar perfekt för ett intro-rollspel för barn och unga, vilket ju verkar vara ett av målen med nya DoD om man går på pressreleasen. :)
Nej så klart. Blir det valet applåderar jag det. Tänkte mest att eftersom han gjort DDR kanske FL kan vara tveksamma till att ta in honom igen till en produkt med samma namn utan istället gå för en visuell stil som sticker ut åt något annat håll. (Av samma skäl tänker jag att de inte kommer att återanvända Gulliksson igen, även om de kan göra det med.)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Fantastiskt rolig nyhet att Fria Ligan ska ge ut DoD.
Finns ju hur många frågor som helst som vore kul att få svar på nu som vem som kommer få jobba med bilder och grafiska stilen, Kommer det utspela sig i Ereb Altor eller helt ny värld, Hur ska de lyckas hantera alla sina fantasyspel samtidigit osv.
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Tänkte mest att eftersom han gjort DDR kanske FL kan vara tveksamma till att ta in honom igen till en produkt med samma namn utan istället gå för en visuell stil som sticker ut åt något annat håll.
Ah! Ja du tänker så.

Jag personligen hoppas att de specifikt inte tänker på det sättet. Halva grejen med DoD är ju att det är synonymt med rollspel i Sverige, och har varit det typ sen 80-talet. Det ligger otroligt mycket tradition i själva varumärket Drakar och Demoner. Även om inte alla har exakt samma uppfattning (det märks ju tydligt varje gång DoD kommer på tal 😅 ) så vill jag gärna se att man tar och bygger på det gamla och gör en version som är modern och uppdaterad, men känns som minnet av den version som man spelade back in the day, och inte ska trixa till det och göra nåt unikt och nytt.

Ett bra sätt att göra det är ju att återkoppla till det visuella i tidigare utgåvor. Svärdets sång gör ju det fantastiskt rent visuellt. Jag skulle gärna se att de körde Egerkrans, och därmed knöt samman till den bästa delen av senaste versionen, och sen inspireras av andra bra saker med tidigare utgåvor. I min mening hade det varit till exempel klassiska Ereb Altor, och jag vet att det finns många som älskar Expert och det vore väl fint att titta mycket på det när man gör reglerna. Men det här är ju bara min önskelista.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
men känns som minnet av den version som man spelade back in the day, och inte ska trixa till det och göra nåt unikt och nytt.
Absolut, och jag skulle gissa att det är vad FL siktar på också. Jag använde inte "sticka ut" som i meningen iögonfallande och nyskapande utan bara "inte samma som i spel X".
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag tänker att det är rätt… hmm, modigt antar jag? av dom att ta sig an DoD. Känns helt omöjligt att göra nåt som inte gör nån del av fansen besvikna och/eller arga.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
So have people started posting their wish lists yet? :)

I hope:

*Cosmopolitan fantasy (lots of different critters to play, karkion, vargs, ducks, kat people, dudes who turn into deer, minotaurs)
*Set in or supported by an actual classic-feeling Ereb Altor book.
*I would be fine if they dropped the grid movement, but Im okay having it as well.
*I think most people want more capable wizards but don't go overboard. Keep it semi-low magic.
*No character classes :mad:
*More rules for "campaign season" like finding employment, long travels, downtime etc.
*Supports both "pig farmer" and "pretty heroic" play.
*Hit locations!
*Compatible with existing BRP bestiaries.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Dimön och Döda skogen signalerar maximalt back-to-basics, vilket antagligen är sunt - inställningen verkar vara att göra spelet man sätter i händerna på en förvirrad förälder till tonåring, och väldigt nybörjarinriktat, och då finns det goda argument för att ha så lättviktigt världsbygge som möjligt. Gör man det rätt kan det nog bli ett OK BRP-OSG också. Kan FL fånga upp både nya spelare och "det var bättre förr, ju förr desto bättre"-DoD-nostalgikerna har man en stor marknad.
 
Top