NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Eeeh, asså latin blir väl Saturnicopia om vi ska vara såna... Chronos är väl Saturnus i romersk mytologi..? ;)
Det är frågan om det var titanen eller tiden man refererade till i det gamla namnet. För ordet cronos är ju båda medan på latin säger man ju inte att man har lite dåligt Saturnus, utan tempo.
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Det är frågan om det var titanen eller tiden man refererade till i det gamla namnet. För ordet cronos är ju båda medan på latin säger man ju inte att man har lite dåligt Saturnus, utan tempo.
Ja ja, såklart. Jag vet. Jag läste också klassisk grekiska och latin i gymnasiet. Jag bara dummar mig såklart. 😅 Ho chronos didascalos ton antropon estin, och så vidare.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja ja, såklart. Jag vet. Jag läste också klassisk grekiska och latin i gymnasiet. Jag bara dummar mig såklart. 😅 Ho chronos didascalos ton antropon estin, och så vidare.
Jag har inte läst något av det i någon större utsträckning. Jag är bara ok på språk i allmänhet. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Vad gäller bilder hoppas jag de hittar en ny och enhetlig stil med en framträdande illustratör som bärande inslag. Egerkrans hade varit perfekt (hans bilder var ju en av de bästa grejerna med med DoD2016) men han är ju så att säga "upptagen" antar jag och retro-grejen med Gulliksson är ju tagen av Svärdets sång.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Om man får önska sig något då öskar jag mig andra, bättre, regler för att göra rollpersonerna bättre över tid. Oavsett om det är xp för att höja värden, nya yrken lex Warhammer, levels eller något nytt kul vill jag tydligt kunna se Zero-Hero redan i DoD.
Mina förhoppningar:
• Två ingångs-punkter för rollpersonskapande: en för nostalgiker som vill ha dåliga färdighetsvärden och en för de som vill att även start-personer ska börja någorlunda kompetenta.
• Finputsande av regler. Skriv om dem så att de är lättare att förstå, förenkla där de bara 80-tals barocka bara för att "så skulle det vara".
• Möjligtvis extra XP att spendera på färdigheter man känner för baserade på spelardefinierade mål. ("Jag vill stjäla en sten från en drake!" => "Det gick ju inte så bra men du lever så här har du 10 poäng att fördela på valfria färdigheter.")

Sedan tycker jag att det saknas ett mer episkt fantasy-spel på svenska då alla försöker vara gritty. Ska det vara grisodlaraspekt så ska det åtminstone vara mer Hen Wen än bacon.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Förbättringsslag? Köpte man inte rakt av när man samlat ihop tillräckligt? Kan hända blandar jag ihop lite olika varianter av DoD och Mutant. Det har väl varit lite olika varianter genom åren.
Ja. Det har varit olika i olika versioner.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Sedan tycker jag att det saknas ett mer episkt fantasy-spel på svenska då alla försöker vara gritty. Ska det vara grisodlaraspekt så ska det åtminstone vara mer Hen Wen än bacon.
Efter att ha spelat Femte Konfluxen och tre av delarna till Symbaroum så undrar jag försynt hur mycket mer episkt du vill ha det? :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vad gäller bilder hoppas jag de hittar en ny och enhetlig stil med en framträdande illustratör som bärande inslag. Egerkrans hade varit perfekt (hans bilder var ju en av de bästa grejerna med med DoD2016) men han är ju så att säga "upptagen" antar jag och retro-grejen med Gulliksson är ju tagen av Svärdets sång.
Henrik Rosenberg är en gissning från min sida.

EDIT: Gud vad pinsamt! Rosenborg heter han! Henrik Rosenborg. Shaken, not stirred.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Förbättringsslag? Köpte man inte rakt av när man samlat ihop tillräckligt? Kan hända blandar jag ihop lite olika varianter av DoD och Mutant. Det har väl varit lite olika varianter genom åren.
Du blandar måhända ihop DoD82/84/85/87 (förbättringsslag) och EDD (erfarenhetspoäng). (Rollspelsverket har som alla bör veta bestämt att alla utgåvor av spelet efter 1990 inte är riktiga varianter av DoD, varför jag inte nämner dem här).
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Efter att ha spelat Femte Konfluxen och tre av delarna till Symbaroum så undrar jag försynt hur mycket mer episkt du vill ha det? :)
Okej, jag vill medge att Symbaroum kan vara det. Men samtidigt är det väldigt dödligt hela tiden och på gränsen till grimdark. Jag är fruktansvärt trött på grimdark. Och jag vill se andra tärningar än en t20.

(Jag vill också säga emot mig själv nu med att jag tycker att en förbättrad och bättre skriven Symbaroum hade varit att föredra framför deras 5e-version och det hade varit något jag hade velat ha.)

Och med episkt: om ett äventyr slutar så här istället för att låta det vara början då är det inte episkt.
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Vad gäller bilder hoppas jag de hittar en ny och enhetlig stil med en framträdande illustratör som bärande inslag. Egerkrans hade varit perfekt (hans bilder var ju en av de bästa grejerna med med DoD2016) men han är ju så att säga "upptagen" antar jag och retro-grejen med Gulliksson är ju tagen av Svärdets sång.
Alvaro Tapia är ju ”tingad” av Svärdets sång, Trudvang Chronicles och Ruin Masters (Caldarox) med tre snarlika (och ändå olika) stilar. Hade annars varit min favorit för att ge spelet en ruffigare känsla (likt Gullikssons bilder) än den lite ”gulligare” Egerkrans.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Okej, jag vill medge att Symbaroum kan vara det. Men samtidigt är det väldigt dödligt hela tiden och på gränsen till grimdark. Jag är fruktansvärt trött på grimdark. Och jag vill se andra tärningar än en t20.

(Jag vill också säga emot mig själv nu med att jag tycker att en förbättrad och bättre skriven Symbaroum hade varit att föredra framför deras 5e-version och det hade varit något jag hade velat ha.)
Jag kan leva med 5E men ännu mer kan jag leva med en BRP-version av det. Dessutom har ju grund-BRP T100 och inte T20. :)
 
Top