NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Fick precis det här i min inkorg:

Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Hi! This is our Swedish-language newsletter – please unsubscribe here if you don't want our Swedish news. You will stay on the main English newsletter, which is English-only now. Now, for some Swedish news...

Fria Ligan har förvärvat Drakar och Demoner, Sveriges mest kända varumärke för bordsrollspel, och planerar en nyutgåva av spelet som kommer att ges ut under 2022.

Vi i Ligan har drömt länge om att ge ut en ny utgåva av Drakar och Demoner. Bordsrollspel har haft ett starkt uppsving internationellt och vi vill med detta flaggskepp få fler att upptäcka eller återupptäcka rollspel även här i Sverige.

Drakar och Demoner är vår första stora svenska satsning på flera år. Det nya Drakar och Demoner bygger vidare på det klassiska arvet, men tar även spelet in i nutiden. Spelet kommer redan från start att vara anpassat till spel och streaming online, och vi kommer att jobba aktivt med inklusivitet i både text och bild. Drakar och Demoner är ett spel för alla.

Grundspelet kommer att vara en box med böcker, tärningar och kartor. Det blir en instegsprodukt, en möjlighet för både nya och gamla spelare att snabbt ta klivet in i äventyret. Efter grundspelet planeras en rad äventyrsmoduler, både helt nyskrivet material och moderniserade nyutgåvor av klassiska äventyr som Dimön och Döda skogen av Roger Undhagen.

Reglerna kommer att bygga på samma grund i "Basic Roleplaying" som de gamla klassiska utgåvorna, men strömlinjeformade och moderniserade. Vi planerar även ett program för tredjepartsutgivning av material till spelet, och för redan samtal med potentiella samarbetspartners.

Fria Ligan har förvärvat varumärket Drakar och Demoner av Riotminds, som har förvaltat det i 20 år och släppt flera utgåvor av spelet.

Mer information om den nya utgåvan av Drakar och Demoner kommer under hösten!
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Va, är det första april idag? Det här är alldeles strålande nyheter, tack Fria Ligan!!!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det känns som att det torde vara relativt enkelt att göra Symbaroum till en setting/mod till Drakar & Demoner framöver så kan de eviga diskussionerna om det systemet som ändå funkar lite som just Drakar & Demoner rent praktiskt kanske försvinna.

Edit: Also... Nyutgåva på Svavelvinter med originalsystem?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ska bli spännande att se vad de gör av det, men det måste verka väldigt spännande för att få mig att köpa ett nytt Drakar och demoner för första gången sedan 1985.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
På ett sätt är det en väldigt bra nyhet. FL kommer nog kunna göra ett betydligt bättre jobb än Riotminds med varumärket.

Å andra sidan så undrar man ju om det till slut kommer finnas några stora svenska rollspel som inte ägs av Fria Ligan. De köper ju på sig varumärken som en nyrik oljebaron.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Faktiskt INTE pepp på detta. Det finns redan en uppsjö bra fantasyspel på svenska, inte minst Ligans eget Svärdets sång (eller än mer deras Symbaroum!). Jag kör hellre År Noll-motorn än brp, och ser inget behov alls av ännu mer nostalgiutgivningar i Sverige. Satsa energin på nya grejer istället!
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
WRNU har ju översvämmats av BRP-trådar senaste tiden. Är jag konspiratorisk eller har vi ingått i en ovanligt utstuderad marknadsundersökning?
Jag tror mer det visar att FL har ögonen på pulsen. Folk har spelat massor av icke-BPR på senaste tiden, nu börjar suget efter ursprunget komma tillbaka. Perfekt läge att släppa en upphottat, cool DoD-utgåva som visar var skåpet ska stå i BRP-sverige!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Riktigt coolt. Jag har visserligen ingen häst i DoD-racet men jag tror ändå att Fria Ligan kommer att förvalta varumärket bättre än Riotminds.

Jag är rätt förvånad, måste jag säga. Jag trodde att Riot skulle hålla i DoD-märket så länge de överhuvudtaget kunde.


Jag hoppas att Fria Ligan gör något spännande med varumärket. Inte bara ett Svärdets Sång-hack, utan något nytt och intressant som blinkar mot men inte bara upprepar det gamla. Även om jag absolut skulle vara intresserad av en Chronopia-revival…
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Faktiskt INTE pepp på detta. Det finns redan en uppsjö bra fantasyspel på svenska, inte minst Ligans eget Svärdets sång (eller än mer deras Symbaroum!). Jag kör hellre År Noll-motorn än brp, och ser inget behov alls av ännu mer nostalgiutgivningar i Sverige. Satsa energin på nya grejer istället!
Jag är inte heller särskilt sugen på att återvända till Drakar och demoner. Det var kul då men precis som du säger har ligan redan många bra fantasyspel. Kommer de att mäkta med att rodda fyra fantasyspel (varav två dessutom kommer att få en 5E-variant)?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Spännande och intressant! Och oväntat.

Det jag går igång mest på är planerna på att tillåta tredjepartsutgivning. Ska bli spännande att läsa mer när de släpper mer information om det!

Sen ska det bli intressant med det där om att bygga på ett klassiskt arv men att modernisera det, hade det varit någon annan än Fria Ligan som sagt det tror jag reaktionerna hade varit lite annorlunda, men de har ju ett grundmurat förtroende.

Noterar att de även har Ärans väg, Ereb Altor och Partisan som varumärken. :)
 
Top