NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,226
däremot ställer jag mig väldigt frågande till DoDs status och kännedomen om DoD bland ungdomarna
Jag tror man får se det ur ett vidare perspektiv. För dagens ungdom är DnD nog likställt med rollspel, ja, men i samhället i stort är antagligen DoD fortfarande det enda svenska begreppet som finns med räckvidd utanför hobbyn. Ett framgångsrikt DoD kommer få mycket draghjälp av allt runt runtomkring så om något svenskt spel ska ha chansen att kunna ses som ett alternativ är det just DoD. (Sen om det lyckas är en annan fråga.)
 

EvilSpook

Swordsman
Joined
15 Oct 2008
Messages
788
Location
Rachdrand
Nja, omväxling förnöjer. Olika spel erbjuder olika stilar, olika spelvärldar och inte minst olika kampanjer. Så nog finns det utrymme för att växla hos många grupper.
Jag är helt inne på Ymirs linje. Jag är uppenbart inte målgruppen för spelet men om det ska bli ett naturligt val för nybörjar-gymnasister behöver det också ha nåt som gör det lite speciellt, och mer attraktivt än de andra. Man behöver nog också en nostalgisk koppling för att få valuta för varumärket.

Jag är dock rädd att ligan filar bort alla igenkänningsfaktorer och lägger ribban för lågt. Och varför ska man då välja det framför spel som faktiskt har spelvärldar och kampanjer!?

Enbart omväxling kommer ju inte sälja spelet.

//EvilSpook
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
156
Jag är dock rädd att ligan filar bort alla igenkänningsfaktorer och lägger ribban för lågt. Och varför ska man då välja det framför spel som faktiskt har spelvärldar och kampanjer!?

//EvilSpook
För att luta sig på empirin kring Ligans tidigare produkter så tror jag svaret är:
Hysteriskt snygga bilder & internet-hype.
 

ChrilleT

Warrior
Joined
1 Feb 2014
Messages
225
Säg att jag skulle göra en uppföljande intervju närmare årsskiftet.

Vad skulle ni vilja att jag frågade?
1. När tiden gått lite så tycker jag det blir aktuellt att fråga igen vilka mer som är inblandade i allt från artwork till vem som skriver äventyr och eventuella världsbeskrivningar.
2. När det kommer till monsterböcker/boxar så undrar jag om de sneglat på att göra något mer likt Jorges Bestarium eller Zonernas Zoologi med en mer berättande stil eller om de kommer köra på i äldre retrostil med kortare och mer faktabaserade texter som i tex Monsterboken. Här skulle jag personligen hellre se att Ligan inte går på retrospåret utan att de gör något textmässigt mer likt Jorges Bestarium.
3. När det kommer till visuella stilen på bilderna så verkar Ligan vilja ha en tydlig linje och att Johan Egerkrans står för det mesta (likt Nils Gulliksson i Svärdets Sång) men om ni skulle få för er att göra nyversioner av Roger Undhagen´s eller någon annans gamla äventyr kommer ni behålla den äldre grafiska stilen eller uppdatera med Egerkrans färgbilder?
 

Måns

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
12,593
Location
Athos
Vi vat
Jag känner lite som Ymir utan att ha något att baka upp det med. Jag tycker det är bra att DoD kommer ut på nytt i en ny version, men är det verkligen det som ungdomar i Sverige förknippar rollspel med? Tiderna förändras, men jag kan bara utgå anekdotiskt från när jag gick på gymnasiet och då var det vampier som definierade rollspel bland de som spelade på den skolan jag gick på, inte DoD. Sen fanns så klart kännedom om DoD, men jag upplevde aldrig att det var DoD som var rollspel för oss på den tiden, utan det var mer DnD och Vampier.
Enligt SF-bokhandeln så har DoD alltid sålt bra, och i synnerhet är det föräldrar och förstagångsköpare som är kunderna. Hade ju varit väldigt trevligt om spelet fick lite högre anseende bland oss här också så att även "dekonstruvistiska hipsters" kunde uppskatta spelet.

F.ö spelar vi de spel som någon i gruppen vill spelleda. Vi har inte valt ut några spel och så är det de spelen som gäller för all framtid.
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,049
Location
Kullavik
Min förhoppning är att ett nytt välproducerat DoD skulle kunna ge DnD en rejäl match om svenska marknaden. Vore kul om Fria Ligan lyckades på samma sätt som Äventyrsspel gjorde på sin tid (även om rollerna nu är omvända och det är DnD som verkar ha det monopol som Äventyrsspel då hade).
 

afUttermark

Swordsman
Joined
17 Oct 2011
Messages
679
Jag vill bara spela Eon om jag får vara Cirefalier och svärdsmästare. Drakar och demoner är ju svensk fantasy. Det är väl lite skitsamma, min mamma har aldrig hört talas om andra rollspel men hon när jag säger att jag ska spela frågar hon: är det de där drakar och demoner, eller??
Åh då brukar jag rusa ut ur huset slamrandes i ytterdörren och väsa: Du fattar ju ingenting, det är KH nu, DoD är ju gammalt, men snart kanske det kommer tebax och då kommer det äga, morsan. Du och alla andra belackare kommer få se, och vi ska resa oss ur askan som fågel Fenix och alla ska skanderande sjunga DEODE, DEODE, DEODE.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,226
Och varför ska man då välja det framför spel som faktiskt har spelvärldar och kampanjer!?

Enbart omväxling kommer ju inte sälja spelet.
Nej, så klart men samtidigt är det väl tydligt att spelvärldar inte är det enda som säljer (och lika tydligt att DoD 2022 är avsett att få kampanjer).

Oaktat det så, och utan att fastna i en diskussion om inaktiva spel, så rent kommersiellt består väl den svenska arenan idag av:
  • Svärdets sång
  • Symbaroum
  • Eon
  • Sagospelet Äventyr
  • Kopparhavets hjältar
Det enda av dessa som jag kan se som en direkt konkurrent till DoD 2022 är Kopparhavet, men att de två inte skulle kunna samexistera har jag svårt att se. Det spel som tydligast fyller den nisch DoD ger sig in är väl i så fall Fantasy! men vad gäller framtida försäljning ser de inte ut som konkurrenter på det viset.

Sen finns det så klart ett gäng andra spel men antingen är de internationellt inriktade (som Mörk borg) eller relativt små (som Zanguina) eller hyfsat inaktiva rent kommersiellt (som Hjältarnas tid).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,226
Enligt SF-bokhandeln så har DoD alltid sålt bra, och i synnerhet är det föräldrar och förstagångsköpare som är kunderna.
Precis, och enligt samma logik skulle inte heller DDR haft en plats i så fall, trots att den bevisligen fanns. Det känns på förhand fullt rimligt att DoD 2022 kan ta samma utrymme och även utöka det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
950
Min förhoppning är att ett nytt välproducerat DoD skulle kunna ge DnD en rejäl match om svenska marknaden.
Det tror jag också. Men det måste bli den bästa versionen av DoD, och fortfarande vara DoD, enligt de flesta personer som någonsin spelat DoD. Då tror jag absolut på framgång.

Men det är ju väldigt lätt att föreställa sig en ny version som är en mix och en kompromiss så att ingen egentligen älskar den, och alla föredrar någon annan version (eller HT). Ungefär som det blev med DoD 2016.
 

Franz

Hero
Joined
4 Dec 2010
Messages
1,687
Egentligen tror jag att Riotminds tänkte väldigt rätt med sitt första DoD6 från år 2000. Detta var alltså innan världen Trudvang etablerades och innan allt blev väldigt mycket fantasyviking. Reglerna var inte särskilt bra, men allt var väldigt basic på ett sätt som gjorde det lätt för nya att komma in i rollspelandet, med en utpräglad sagokänsla som snarare presenterades i prosan, layouten och illustrationerna än i spaltmeter av lore. Och just sagokänslan gjorde att spelet kändes annorlunda mot vad som kommit innan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
10,456
Location
Stockholm
Men det måste bli den bästa versionen av DoD, och fortfarande vara DoD, enligt de flesta personer som någonsin spelat DoD.
Det tror jag är en omöjlig ambition att anamma. Jag tror att det räcker att det är en bra version av DoD som drar tillräckligt med inspiration från det tidigare arvet för att få med sig det gamla gardet.

"Perfect is the enemy of good" och allt det där.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
950
Reglerna var inte särskilt bra
Ingen DoD version har haft särskilt bra regler. Jag tror man behöver få till bra regler, först och främst. (De måste fungera både för krigare och andra karaktärer, de måste fungera både för nybörjare och rutinerade spelare, och de måste fungera för nybakade rollpersoner och erfarna rollpersoner).

Det tror jag är en omöjlig ambition att anamma. Jag tror att det räcker att det är en bra version av DoD som drar tillräckligt med inspiration från det tidigare arvet för att få med sig det gamla gardet.

"Perfect is the enemy of good" och allt det där.
Ok. Jag menade, målgruppen måste tycka att det är den version av DoD de föredrar, framför de gamla versionerna (eller HT). Så det är den nya versionen de faktiskt väljer att spela.
 

Franz

Hero
Joined
4 Dec 2010
Messages
1,687
Ingen DoD version har haft särskilt bra regler. Jag tror man behöver få till bra regler, först och främst. (De måste fungera både för krigare och andra karaktärer, de måste fungera både för nybörjare och rutinerade spelare, och de måste fungera för nybakade rollpersoner och erfarna rollpersoner).
Ingen version av DoD (som jag spelat) går att spela utan husregler tycker jag, men samtidigt vill jag hävda att DoD91 hade bättre regler för sin tid än vad DoD6 hade för sin tid.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
603
Location
Nirvana
Spelet behöver rimligen vara både nostalgiskt och nyskapande och tilltala både tonåringar och deras betalande föräldrar.

Utöver detta tror jag att det behövs en spelvärld som lanseras med ett rejält kartpaket. Rollspelare gillar kartor. Spelvärlden kan kanske vara ett upphottat Ereb Altor, men ännu hellre något nytt. Kanske kan kartor få en mer konceptuellt framskjuten position i spelet?

Förmodligen behöver en monsterbok finnas med på ett tidigt stadium. Den behöver vara påkostad (många illustrationer) och innehålla varelser av det slag folk förväntar sig. En annan modul jag tror på är en fylligt beskriven stad. Kanske ett reviderat Kandra i en annan tidsålder och med intressantare? Eller en stad med ett koncept som är helt nytt?

Väsentligt i sammanhanget är också att Drakar & Demoner inte är Svärdets Sång eller DnD. Det behöver på alla sätt vara ett annat spel med egna premisser. En del av detta kan vara att särskilt tydligt utgå ifrån frågan ”vad gör man?” och sedan leverera ett par riktigt bra svar, som leder till intressanta produkter.

Några gruppkoncept (alltså svar på frågan om vad man gör) som jag gärna hade sett i just Drakar & Demoner: drakjägarna, orchklanen, magikerakademin, ankornas handelshus, barbarstammen, piratbesättningen, riddarorden, skattletarna, alvkungens hov, nekromantikersektens tjänare. Gruppkoncepten skulle kunna bli spelarböcker och/eller äventyr. Eller modulära produkter i stil med zonkompendierna till År Noll.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,226
Spelet behöver rimligen vara både nostalgiskt och nyskapande och tilltala både tonåringar och deras betalande föräldrar.
Det tror jag inte stämmer rent kommersiellt. Möjligen behöver det vara både och för att tilltala olika vuxna segment, men tonåringar struntar nog i hög grad i båda värdena i sig.
 
Last edited:
Top