Nekromanti Fria bilder

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
(Inspirerade av Mekanurgs tråd om typsnitt)

Finns det hemsidor med bildararkiv där bilderna är fria att använda till vad man vill?

Jag vet att det fanns CD/DVD-skivor som man köper för 200kr så fick man typ 100-1000 bilder att använda fritt, kommersiellt eller inte. (Arfert, bilderna i PW, var kommer dom ifrån? Har du gjort dom själv?).

Så, känner någon till en sida med bilder (tecknade, foton) som jag kan använda som jag vill?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Wikimedia är en guldgruva. Det är svårt som fan att navigera men när man väl hittat något coolt ligger det i drivor!

Kolla upp exempelvis Howard Pyle, Albrech Durer och Albert Robida. Men det finns MASSOR!

Vid varje bild står det i vilken omfattning de får användas men de flesta är gröna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
PW-bilderna komemr från en CD från PhotoDisc som jag köpte för typ 10 år sen... En del av de bilderna har jag sett på nätet gratis också, fast i lägre upplösning..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Äntligen får jag möjlighet att dela med mig!

Jag har ett flertal sidor jag brukar vända mig till just för "copyfree"- grejer.

ImageAfter
MorgueFile
Unprofound

De där är väl de bästa egentligen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
ted said:
Kan även lägga till stock.xchng som ett alternativ.
Jag funderade på att lägga till dem, men visst är det så att varje person som lägger upp saker där kan sätta sina egna begränsningar eller licenser? Sålunda kan man inte vara säker på att allt där är "fritt" egentligen.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Kan tillägga hör att www.Elfwood.com är en riktigt bra sida om man vill ha bilder. Har tagit många bilder därifrån.

Men bilderna tillhör ju de som ritade dem så man får ju skriva ett mail och fråga.

De flesta tycker att det är okej.
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
krank said:
ted said:
Kan även lägga till stock.xchng som ett alternativ.
Jag funderade på att lägga till dem, men visst är det så att varje person som lägger upp saker där kan sätta sina egna begränsningar eller licenser? Sålunda kan man inte vara säker på att allt där är "fritt" egentligen.
Jo, det stämmer, men det mesta är av formen "ge mig credit och säg gärna till när du använder bilden" så den är egentligen inte särskilt restriktiv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
ted said:
Jo, det stämmer, men det mesta är av formen "ge mig credit och säg gärna till när du använder bilden" så den är egentligen inte särskilt restriktiv.
Mjä, men för mig som kollagekonstnär som använder 10-20+ bilder för att göra en bild så blir det lite långa creditslistor efter ett tag =)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,856
Location
Off grid
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Om jag gör följande:

1) scannar en bild från en bok
2) beskär den ganska kraftigt
3) Spegelvänder den
4) Tar bort färger
5) Frilägger bakgrunden
6) Lägger på kraftiga effekter i photoshop
7) Flyttar linjer, ändrar delar av motivet.
Åtta) Ändrar motivet kraftigt så att originalmotiviet inte längre dominerar bilden
9) Skriver ut och kalkerar av den
10) Sätter upp den på väggen och ritar av den
11) förstör bilden och ritar den på nytt ur minnet efter 5 års tid.

Vid vilket av stegen får jag upphovsrätten till verket?

//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

EvilSpook said:
Om jag gör följande:

1) scannar en bild från en bok
2) beskär den ganska kraftigt
3) Spegelvänder den
4) Tar bort färger
5) Frilägger bakgrunden
6) Lägger på kraftiga effekter i photoshop
7) Flyttar linjer, ändrar delar av motivet.
Åtta) Ändrar motivet kraftigt så att originalmotiviet inte längre dominerar bilden
9) Skriver ut och kalkerar av den
10) Sätter upp den på väggen och ritar av den
11) förstör bilden och ritar den på nytt ur minnet efter 5 års tid.

Vid vilket av stegen får jag upphovsrätten till verket?

//EvilSpook
Vad är det för slags bild? Fotolobbyn har varit ganska hård vad jag förstått, där kommer man typ inte undan förrän typ steg 9-11 eller så. Målningar och liknande brukar det vara lite lättare att använda; där finns ju vettiga regler för verkshöjd och sånt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,856
Location
Off grid
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

krank said:
Vad är det för slags bild? Fotolobbyn har varit ganska hård vad jag förstått, där kommer man typ inte undan förrän typ steg 9-11 eller så. Målningar och liknande brukar det vara lite lättare att använda; där finns ju vettiga regler för verkshöjd och sånt.
Vad som helst egentligen. Personer, husfasader, fordon, utsikt.?
//Spook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

EvilSpook said:
Vad som helst egentligen. Personer, husfasader, fordon, utsikt.?
//Spook
Det jag hörde senast är att det finns ett grundläggande men ganska lättuppnått verkshöjdskrav på fotona, men har de väl uppnått det är det kuksvårt att bli av med det när man manipulerar bilden.

Exempel: Plockar jag ett öga från en porrbild, vänder det, ändrar storleken, gör det svartvitt - tja, inte en jävel lär ju känna igen ögat, såklart, men i lagens mening får jag inte använda det ändå. Det finns ingen "citaträtt" för foton.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,856
Location
Off grid
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

krank said:
Exempel: Plockar jag ett öga från en porrbild, vänder det, ändrar storleken, gör det svartvitt - tja, inte en jävel lär ju känna igen ögat, såklart, men i lagens mening får jag inte använda det ändå. Det finns ingen "citaträtt" för foton.
Precis det där var min grundhypotes. Och den ende psykiskt störde porrfilmsproducent som känt igen ögat lär inte köpa mitt rollspel ändå. :gremwhistle:

//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

EvilSpook said:
Precis det där var min grundhypotes. Och den ende psykiskt störde porrfilmsproducent som känt igen ögat lär inte köpa mitt rollspel ändå. :gremwhistle:

//EvilSpook
Alltså, det är värt att skilja på "går antagligen inte till domstol" och "är legalt". Framförallt om man tänker trycka och ge ut sina grejer. Så länge man är medveten om skillnaden, liksom.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

EvilSpook said:
2) beskär den ganska kraftigt
För privat bruk får du givetvis göra det. Annars nej.

Åtta) Ändrar motivet kraftigt så att originalmotiviet inte längre dominerar bilden
Om man inte ser att det orginalbilden, visst. Annars nej.

9) Skriver ut och kalkerar av den
10) Sätter upp den på väggen och ritar av den
Nej, för kalkering. Ja, om du ritar av, såvida fotografen bara tryckt på kameraknappen utan någon större ansträngning för att göra en komposition.

11) förstör bilden och ritar den på nytt ur minnet efter 5 års tid.
Ingen aning. Antagligen får du göra det. Foton har upphovsrättsskydd till 50 år efter fotot tagits medan bilder har upphovsrättsskydd i 70 år efter upphovsmannens död.

/Han som tycker att alla spelmakare ska läsa igenom upphovsrätts-FAQ:en på Rollspelshörnan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Och så undrar folk varför jag brukar gnälla över immaterialrätten...

Nåja, tur att det finns bilder man faktiskt FÅR använda...


//Krank, bitter kollagekonstnär
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

I Sverige är det otroligt ovanligt att sånt här går till domstol... har väl hänt ett par gånger bara i modern tid.

Det mest välkända är väl när konstnären Bengt Olls blev anklagad för plagiat av ett foto av Evert Taube (vilket det var), men blev friad i HD.

Se bifogad bild (den är lite dålig, men nu får en uppfattning).
 

Attachments

Top