Nekromanti Fria bilder

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Arfert said:
I Sverige är det otroligt ovanligt att sånt här går till domstol... har väl hänt ett par gånger bara i modern tid.
Oerhört intressant exempel! (och nä, inte sarkastisk)

Nå; jag tycker fortfarande att det finns en - om inte annat principiell - skillnad mellan att göra något legalt och att göra nåt illegalt men komma undan med det...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Ska man plagiera underlättar det såklart att man minst dessutom är en någotsånär erkänd konstnär, då kommer man troligen undan med mer...

..som han svenska konstnären Jan Håfström som kopierat gamla Fantomen-strippar från 50-talet och gjort tavlor, och fått en massa cred för det...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Arfert said:
..som han svenska konstnären Jan Håfström som kopierat gamla Fantomen-strippar från 50-talet och gjort tavlor, och fått en massa cred för det...
Där är det ju snarare frågan om en homage. Det är ju inte som om han försökt få det att framstå som om tavlorna enbart är hans verk.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

homage och homage... De är ju rena avritningar, och han lär ju inte ha frågat de som har rättigheterna till Wilson McCoys teckningar om lov i alla fall (han dog 1961, så de är inte fria än). Han kunde väl i alla fall gjort egna bilder i samma manér.

Men vadsjutton, en riktig konstnär har väl alltid rätt före en död serietecknare...

..sen kanske han HAR frågat om lov, då är det ju en helt annan sak.
 

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Bra länkar du nämnde, Krank!
De flesta har dock nämnt länkar till enbart fotografier.
Så jag vill lägga till www.deviantart.com . Där finns även riktigt sjyssta konstverk att nyttja.

Brukar använda deras fotoreferenser till olika konstnärsjobb.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Tempelhand said:
Så jag vill lägga till www.deviantart.com . Där finns även riktigt sjyssta konstverk att nyttja.
Fast det mesta där är väl å andra sidan inte det minsta fritt?
 

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Re: Fria bilder (När blir en stulen bild min?)

Hehehe... Men det brukar funka bra om man frågar kreatören.

Och stock photo sektionen kan vara en guldgruva. (Plus dom har en bra funktion där man kan plocka fram de populäraste/bästa bilderna inom varje kategori)
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Ni som vet, vilken storlek behöver en bild vara om man tänker trycka den? Bilderna som finns på wikimedia är ju av högst varierande storlek?

Några andra tips på ställen där man kan få tag på illustrationer av det äldre slaget (början på 1900-talet och tidigare)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Lord Hubba said:
Ni som vet, vilken storlek behöver en bild vara om man tänker trycka den? Bilderna som finns på wikimedia är ju av högst varierande storlek?
Det beror på hur stor du tänkte att den skulle vara när den trycks.

Alltså, såhär:

När man trycker, så räknar man med två mått, till skillnad från bara "pixlar" som man räknar i på en datorskärm. Man räknar dels i något vanligt mått, t.ex centimeter eller tum - och sedan i ett mått på hur många pixlar det är per tum.

Ju fler pixlar per tum, desto bättre tryckkvalitet. Jag brukar tycka att 200-300 är OK, men ska man trycka nåt riktigt riktigt proffsigt lär det vara 600+ som gäller, beroende på hur bra utrustningen på tryckeriet är.

I Photoshop/Gimp kan man under "Image Size" resp. "Resize Image" kolla de här värdena.

Har man en lågupplöst bild så kan man alltså trycka den som väldigt liten, så blir den högupplöst relativt storleken den har... är du med?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När dt gäller fyrfärgstryck på bra papper gäller 300 DPI (pixlar per tum) för både CMYK och gråskalebilder, ska man scanna in linjeteckningar (inte gråskala då) är det 1200 DPI som ger bäst resultat.

600 DPI är overkill, om man inte ska trycka fotoböcker på superglansligt papper i skitdyr kvalitet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Andy said:
Får man ta fria bilder där och dessutom göra om dom , tror du?
Ja, du får göra precis vad du vill med dem. Om jag förstått det rätt. Men som sagt, det stå tydligt vad som gäller vid varje bild.
 
Top