NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Bladerunner är ett portalverk i genren cyberpunk. De flesta nyare verk (även rollspel) som ingår i genren förhåller sig till (efterliknar, härmar) Bladerunner, inte minst visuellt. Jag ställer mig snarare frågan: vilka cyberpunkspel försöker inte i någon mån vara Bladerunner? Det är en fråga om tolkningar, inte om ett tvärsäkert argument där någon vinner en diskussion.
Jag skulle säga att jag knappt kommer på ett enda cyberpunkspel som försöker vara Blade Runner bortsett från rätt basala estetiska preferenser såsom stora städer, regn, flygande bilar, skitigt. Jag kan på rak arm komma på följande cyberpunkspel: Cyberpunk, Shadowrun, Mutant 2089, Cyber M/77 och Neotech. Jag tycker samtliga av dessa spel är betydligt mer lika Neuromancer och i viss mån Jack Womacks värld. Det centrala i dessa spel är ju cybernetik, olika gäng och VR, saker som inte alls förekommer i Blade Runner. Så nä, jag tycker inte att de verken försöker vara Blade Runner.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tänker snarare på dystopiska jättestäder med megaföretag, kapitalism på steroider (Reaganomics), mörka företagshemligheter, korrupt poliskår (ofta men inte alltid LA), trasiga relationer, ett ständigt regnande och brutalt våld utfört av punkiga figurer. Allt det finns i Bladerunner - och i flera eller alla av du spelen du nämner. Relevant i sammanhanget är att Bladerunner förmodligen är ett starkare varumärke (mer känt) än Neuromancer.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Jag tänker snarare på dystopiska jättestäder med megaföretag, kapitalism på steroider (Reaganomics), mörka företagshemligheter, korrupt poliskår (ofta men inte alltid LA), trasiga relationer, ett ständigt regnande och brutalt våld utfört av punkiga figurer. Allt det finns i Bladerunner - och i flera eller alla av du spelen du nämner.
Det finns ju, men det finns ju samtidigt så mycket annat också i spelen att jag tycker att beskrivningen att spelen vill vara Blade Runner inte är rättvis. Att de befinner sig inom samma genre har nog ingen ifrågasatt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag kan nog bara tala för mig själv, och jag hade väldigt lite tanke på Blade Runner när jag gjorde Rotsystem. Jag tänkte mer på serietidningar — Axa, Judge Dredd, BLAME. Och Dredd hade ju megastäder, megaföretag, kapitalism på steroider etc innan Blade Runner vad jag kan se (serien kom tydligen redan 1977). Om jag skulle nämna filmer så tänker jag nog Johnny Mnemonic i första hand. Alien.

Så jag skulle nog inte säga att Rotsystem försöker vara Blade Runner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
En stor del av Bladerunnes dragningskraft ligger i det estetiska. Och här kanske kreti och pleti tror att det är "mörkt och det regnar och det är japansk neon" men det är inte poängen. Poängen är att Bladerunner var en avantgardiskt visuell framtidsvision som låg (och fortfarande ligger) långt ifrån gängse cyberpunkig estetik. Att detta kombineras med filosofiska grubblerier och framtida våndor gör filmen till ett mästerverk. Den står på helt egna ben.

Jag vill absolut att FL ska vara trogen detta, för det är filmens kärna.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
10,000,000 SEK på 30h. Hygglig timpenning.
Har de bottnat på stretch goals nu då? ;)
Nå, hatten av för FL, har ingen champagneflaska att sabrera men jag dricker annat bubbel - Go, Ligan!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Allt man kan säga är hatten av och grattis till ligan. 🍾🥂


Det är oerhört kul att se att ligan ifrån mellanmjölkens förlovade land har lyckats bli ett sådant power house på den internationella rollspelsmarknaden.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag kan nog bara tala för mig själv, och jag hade väldigt lite tanke på Blade Runner när jag gjorde Rotsystem. Jag tänkte mer på serietidningar — Axa, Judge Dredd, BLAME. Och Dredd hade ju megastäder, megaföretag, kapitalism på steroider etc innan Blade Runner vad jag kan se (serien kom tydligen redan 1977). Om jag skulle nämna filmer så tänker jag nog Johnny Mnemonic i första hand. Alien.

Så jag skulle nog inte säga att Rotsystem försöker vara Blade Runner.
Boken kom 1968 även om filmen naturligtvis tillförde mycket eget.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Vad jag har sett så var Blade Runner:s största eftermäle inom genren hur cyberpunk världen ofta illustreras/presenteras - dekadent, mörk, regnig, gator upplysta av neon o folks egna ljuskällor istället för av riktig gatubelysning, klassiska basarer, blandningar av kulturer som rör sig på gatorna, o sådant.

11 MILJONER!!! *med Leif "Loket" Olsson-röst*
Som det här ser ut kommer det visa sig att det var en dubbel lott också
 
Top