NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Kommer de slå sitt rekord för The One Ring 2e?
Jag skulle tro (och hoppas på) det utifrån kicktraq:en


EDIT: Och då menar jag utifrån "projection" på 16,5 till 21mkr - inte 34mkr :)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Oh! Nya stretch goals, 25 & 27 - riktigt sweet!
Så, 2 veckor och 4 millar - yes we can!
Eller, ja, you can, den svenska marknaden är mättad och inga miljoner kommer ur den. Så, Stora Landet i Väster, vi litar på er XD
(egoistisk - jag?...nääääää)

Men oavsett - Full fart framåt för Fria Ligan! *fanfaaar!*
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Så, Stora Landet i Väster, vi litar på er XD
(egoistisk - jag?...nääääää)
Undrar var deras backers egentligen finns. Stora landet i väster och inte lika stora landet inte lika långt i väster är säkert välrepresenterade, men de har säkert backers i hela världen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Undrar var deras backers egentligen finns. Stora landet i väster och inte lika stora landet inte lika långt i väster är säkert välrepresenterade, men de har säkert backers i hela världen.
Man kan se det på KS! (Men jag är för lat för att göra det just nu :) )
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Undrar var deras backers egentligen finns. Stora landet i väster och inte lika stora landet inte lika långt i väster är säkert välrepresenterade, men de har säkert backers i hela världen.
Ganska exakt hälften från USA, 49%. 46% på One Ring.

(Du hittar det under community på kickstartersidan.)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
15 miljoner svenska riksdaler! 2 dygn kvar... Spänningen är olidlig, ja, jag säger olidlig! Hur ska detta gå?! Vilka stretch goals ska vi nå?!!!
*pust, pust, pust*
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
15 miljoner svenska riksdaler! 2 dygn kvar... Spänningen är olidlig, ja, jag säger olidlig! Hur ska detta gå?! Vilka stretch goals ska vi nå?!!!
*pust, pust, pust*
Wow, det är bara att gratulera Fria Ligan! Så awesome!!! 😁
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Förvånansvärt trög avslutning kan jag känna spontant. Man är van vid att sista dagarna närmast fördubblar de första dagarnas insamling, men även om det nu börjar rulla in en del pengar så är jag tveksam till att det sammantaget handlar om mer än ett par miljoner (fantastiskt mycket pengar i sig, men kanske inte i relation till det som samlades in i början.
Nu har iofs inte kickstartern gått i mål än så det är för tidigt att dra några slutsatser, men jag funderar ändå vad det kan bero på. Egna reflektioner är att de som i vanliga fall avvaktar att pledge:a till slutet kanske hoppade på tidigt pga en gåva till dem som pledge:ade inom 24 timmar. En annan tanke är att när vi pratar såpass astronomiska summor som denna kickstarter drar in, så följer det inte längre trenden med en slutspurt motsvarande den i starten. Detta kanske är vanligt om man ser till kicktraq-trenden som tidigt pekade mot 15-17mkr.

Viktigt att påpeka tydligt att jag på inget sätt vill förringa eller förminska den här fantastiska kickstartern och de otroliga belopp den drar in (Jämför bara med hur imponerad man var när Genlab Alfa drog in strax under 500.000 på infiegogo 2014 som då var ett fantastiskt bra resultat).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
@Henke Ja, det är lite lustigt hur fort vi har vant oss vid dessa framgångssagor. TOR drog väl in 17mil och är, tror jag, 10:e bästa spel-KS någonsin.
Förvånansvärt trög avslutning kan jag känna spontant. Man är van vid att sista dagarna närmast fördubblar de första dagarnas insamling, men även om det nu börjar rulla in en del pengar så är jag tveksam till att det sammantaget handlar om mer än ett par miljoner (fantastiskt mycket pengar i sig, men kanske inte i relation till det som samlades in i början.
Nu har iofs inte kickstartern gått i mål än så det är för tidigt att dra några slutsatser, men jag funderar ändå vad det kan bero på. Egna reflektioner är att de som i vanliga fall avvaktar att pledge:a till slutet kanske hoppade på tidigt pga en gåva till dem som pledge:ade inom 24 timmar. En annan tanke är att när vi pratar såpass astronomiska summor som denna kickstarter drar in, så följer det inte längre trenden med en slutspurt motsvarande den i starten. Detta kanske är vanligt om man ser till kicktraq-trenden som tidigt pekade mot 15-17mkr.
Det är ju idag och imorgon som slutspurten ska dra igång, och vi såg tendenser till det igår. Så det är nog inte alls försent än. TOR avslutade starkt och låg på ungefär samma nivå. Kanske t.o.m något lägre.

Och ja, förstår att du helt och hållet pratar grafen här och inte KSens uppenbara framgång. Jag är djupt imponerad.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Såhär ser det ut enligt Kicktraq. Vet inte exakt vilka parametrar som spelar in här, men kan tänka mig att en lång period utan större rörelser ger en lägre "range" (15,5mkr > 15,9mkr) på samma sätt som det under första dagarna trendade mot 30mkr pga stort och snabbt inflöde. Jag skulle faktiskt bli förvånad om man inte passerar 15,9mkr och tror fortfarande man kommer passerar ToR.

En spontan gissning: 18,5mkr? :)

1653461620275.png
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Förvånansvärt trög avslutning kan jag känna spontant.
Ja, det är lite underligt och har inte ändrats nu med 10 timmar kvar. Det kan ju fortfarande ta relativ fart men är kanske inte så troligt. Så här ser kurvan ut nu:
1653553807209.png

Jämför vi med Tor så slutade den så här:
1653553851070.png
Mythic Britain som är FLs tredje bästa ser liknande ut:
1653553952060.png

Nu säger ju det inget om framgången i absolut tal (vilket jämförelsen mellan ToR och Väsen med sina liknande kurvor men olika summor visar) och FL ska så klart vara jättenöjda med Blade Runner. Däremot säger det ju att Blade Runner antagligen hittade sina backare snabbare. Kan man identifiera den omständigheten iförväg kan det säkert påverka hur en kampanjen läggs upp - längd, marknadsföring och så vidare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gissar också att Ligan har tjänat ihop så pass stort förtroende nu att de som var intresserade av ett Ligan-spel om Bladerunner hoppade på med en gång istället för att gå och vänta och fundera på om det är värt det (för att sedan drabbas av FOMO i slutet av kampanjen).

Och att så många backade på en gång låste ju upp massa strechgoals på kort tid, så de som i vanliga fall hade gått och väntat på att se vilka strechgoals som blir upplåsta behövde inte vänta länge och kunde också hoppa på direkt de med.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Ojojoj! 16 miljoner och grattis till dem som spelar med Roll20!

Såg verkligen fram emot stretch goal 27, fast styva 900kkr på 6h blir tungt...

Men fantastisk KS oavsett - vilken resa! Så jäkla häftigt att få vara med.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
7 min kvar. O jag ser folk hoppa in hela tiden för en sista minuten plegde. Men tror inte vi kommer komma upp i 17 mille på denna korta tid
 
Top