Nekromanti Franvarande spelare

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Toaletter & Diverse

Ok, det här var väldans länge sedan, men ändå värt att nämna.

I ett rollspel (en kampanj som förövrigt pågick riktigt länge) löste vi det på ett enkelt sätt: när en spelare var frånvarande föll en toalett ner från himlen och hamnade över hans huvud. Han blev inte medvetslös eller något sådant, han gick bara runt med en toalett över skallen, och eftersom det var svårt för SLP att bete sig allvarligt mot någon med en toa upp och ner över huvet så struntade de helt enkelt i personen.

Första gången det hände har jag för mig att vi hade en relativt bra förklaring till det, men efter att en toalett (det var f.ö. en trevlig typ av toalett, från japan) fallit tusentals meter uppifrån på någons skalle utan att gå sönder (ofta var det samma roll också) ett halvdussin gånger kunde vi inte låtsas som om det var logiskt. Vi bara spelade på, och allt var frid och fröjd. (Naturligtvis så glömde vi helt enkelt bort rollen någon minut efter sessionens början, totally Mark-style)

Det är inte som om jag är stolt över det (nu när jag ser tillbaka verkar det ungefär som att.. eh... *funderar och ser sig om i rummet* försöka lösa svälten i världen genom att massproducera Läkerol), men det är något ni alla kanske borde eftertänka som ett alternativ.

/Jakob, undviker att programmera sin läxa genom att skriva meningslösa, men jädrans intressanta, inlägg

<font size="1"> Edit: titeln verkade så tråkig... </font size>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Är det här ett vanligt problem för folk? Jag och de olika spelgrupper jag varit i har alltid kört med att man letar upp en dag då alla kan och sen spelar man då. Dvs alla är med eller så skjuter man upp spelmötet. Det bygger förstås på spelare som klarar av att inte dubbelplanera, inte upptäcker nån annan aktivitet de hellre pysslar med dagen innan och ställer in etc. Men det har aldrig varit nåt problem.

Om spelare skulle saknas så skulle jag göra lite olika beroende på situationen (antar här att jag i förväg vet om att spelaren är borta, om han helt enkelt inte skulle dyka upp skulle jag antaligen vilja kicka honom ur spelgruppen *känslig*).

1) Om spelsession kommer innehålla t.ex. en massa gåtlösande och den klurigaste spelaren saknas så skulle jag antagligen inte spelleda det jag tänkt. Hela upplevelsen skulle bli så annorlunda utan den spelaren så det är roligast att spara det äventyret till en full grupp.

2) Om det är vid passande lägen, hjältarna är i ett slott och han som spelar magikern är borta, kan man lira ändå och säga att han sitter kvar i slottet och läser sina böcker. Är RP:na dock ensamma ute i öknen blir det värre. Jag gillar inte "magikern är med men han säger och gör inget... blir det strid så gömmer han sig eller kastar en eldboll varannan stridsrunda"... stämningsdödande++.

3) Så om det inte finns någon bra förklaring "han blev kidnappad av sandfolket, vi måste rädda honom" så skulle jag nog likt punkt 1 göra något annat. Spela nåt löst äventyr till ett annat rollspel om det nu är rollspel som gäller.

Feng Shui är ju ett trevligt spel att ha om man behöver ett snabbt enkvällslir. Skapa lite hjältar på någon minut (eller ha kvar de gamla) och sen snor man plotten från den senaste hong kong-rullen man sett och lirar. :gremsmile:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag föreslår att du kollar in The Gamers, som visar hur det kan skötas. Om man inte är en omoralisk person utan respekt för upphovsrätten så kan filmen köpas här,.

Själv så kör jag med zombie mode och rollpersonen stannar i största möjliga mån kvar på värdshuset etc. istället för att följa med in i grottor å så. Men det har ju hänt att vissa har blivit hjältar och räddat de övriga (utan SL fusk) under spelarens frånvaro. Lite lustigt när det händer. :gremgrin:

A.
 
Top