Nekromanti Franvarande spelare

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag borjar med att ursakta mig for franvaro av diverse prickar, hoppas inlagget gar att lasa enda.

Hur gor ni nar en eller fler spelare saknas och ni ska spela anda? Vad hander med de spelarnas rollpersoner?
I min spelgrupp(som jag har spelar med i flera ar) har losningen var en av tva.

1. Rollpersonerna ar forsvunna. Inger sager nagot sa ar inget sagt. Denna losningen blir inte sa konstig nar det gar att forklara hur han kan ha forsvunnit plotsligt. "Han fick en plotslig influensa och ligger hemma". Denna forklaring funkar inte om man i ett spelmote springer omkring i vildmarken och ska fortsatta nasta spelmote och en spelare saknas. Plotsligt ar rollpersonen borta... stamningsdodare! Det blir ocksa annu konstigare nar det visar sig att den forsvunna rollpersonen kan eller har nagot som ar nodvandigt for att kunna fortsatta. Helt plotsligt ar han nodvadig for att han har en viss fardighet.(Rollpersonen poppar fram ut tomma intet, dyrkar upp ett las och forsvinner sparlost igen...funkar om han ar en ninja...kanske)
Denna losningen funkar ibland och ar rent bedrovlig for det mesta.

2. En annan spelare far skota rollpersonen. Forutom nar rollpersonen behovs till nagot gar han med som en zombie. Det blir latt lustigt nar det ar marioteten av spelarna som saknas. Man har tva rollpersoner med fyra gronsaker i koppel efter sig :gremlaugh: . Problemet brukar vara att spelarna (iallafall i min grupp) brukar vara valdigt motvilliga till att skota en annan rollperson.

Hur gor ni? Hur loser man problemet bast?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En klassisk och praktisk lösning är hörndimensionen. Rollpersonen följer med, men ingen pratar om honom, ety han befinner sig i hörndimensionen. Nästa spelmöte, när han är med, så kliver han ut ur lämpligt hörn och äventyrar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
För mig funkar det bra att de frånvarande spelarnas rollpersoner försvinner spårlöst och utan förklaring, för att sedan återvända till spelet när spelarna är närvarande igen.

Jag hatar när spelmötets första 2 timmar går åt till att "få in en rollperson i äventyret" på ett trovärdigt sätt. Trots alla ansträngningar brukar förklaringen ändå kännas krystad och dessutom är det bortkastad tid.

Man vänjer sig förvånansvärt snabbt vid att rollpersoner kommer och går med ett diskret *poff*-ljud.

Gordeg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur gor ni? Hur loser man problemet bast?
Well, ibland så låter jag bara spelarpersonen vara ett "bihang", ibland så har det passat bra att personen har haft vissa religösa företelser, så han har försvunnit iväg för att göra dessa ritualer för att sedan komma tillbaka & vara en del i gruppen igen. Eller så har det varoit en viss downperiod, så det har passat bra att personen i fråga har varit borta en sväng.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Några olika lösningar

1. Spela trupp-spel (från engelskans troupe). Kortfattat och förenklat kan man säga att spelarna har med sig en mängd olika karaktärer som de kan växla mellan. Ofta har man en huvudkaraktär som är ens egen, sedan kan man ha en mängd slitochslängkaraktärer som vem som helst kan lira. Om rp-gruppen ändå består av fler karaktärer än spelare är man inte så beroende av att folk försvinner eller det dyker upp nya spelare. Dessutom kan du ändra perspektiv. Är två av riddarna borta - låt resterande gruppen spela väpnarna/tjänarna under ett spelmöte. Deras bekymmer är ofta av en helt annan skala än de stora hjältarnas. Du kan till exempel bygga ett spelmöte kring en bortsprungen häst eller jakten efter helande örter.

2. Utgå från en fast punkt. Låt spelarna vara anställda av någon som ständigt ger nya uppdrag eller vara medlemmar av en sammanslutning som ständigt ger sig ut på små korta äventyr snarare än långa isolerade resor. Om man utgår från basen nästan varje spelmöte så kan nya konstalationer vara med varje vecka utan att det stör rytmen.

3. Karaktärsberoende frånvaro. I vår spelgrupp försvinner karaktärerna på olika sätt beroende på deras personliget. En del dricker sig fulla, andra rusar iväg på något stolleprov, andra blir sjuk av sina sår.

4. Handlingsberoende frånvaro. Låt frånvaron bli en viktig del av äventyret. En person blir tagen som fånge och de andra måste leta efter honom. Någon kanske blir förgiftad (se tjänarförslaget ovan).

5. Konventsspela. D v s spela ett annat rollspel. Skapa karaktärer och spela ett kort äventyr.

//erik. le snörvel
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Om du vet med dig att du har sådana problem så planera för det redan när du planerar kampanjen.

Exempel:

Min (hittills ospelade, sånär som första två meningarna...) kampanj Razor Ridge är gjord med detta i åtanke. Spelarna har en detektivbyrå och slåss mot en massa övernaturlig otyg och deras anhang i den till synes sömniga staden Razor Ridge. För att hantera problemet med frånvarande spelare har jag gjort följande anpassningar:

* Det är en detektivbyrå, inte hobbydeckande. Ibland är någon ute på rutinuppdrag för att tjäna brödfödan.
* De förväntas hålla en "case log", så det är naturligt att alla är informerade.
* Varje scenario är relativt kort och borde gå att spela på ett speltillfälle (vilket i praktiken betyder 2-8 tillfällen...). Färre konstiga brytpunkter, mao.

Jag har också gjort vissa anpassningar för att hantera karaktärer som dör och hur nya kommer med i bilden efter det.

* Varje spelare får göra två karaktärer. En spelas av spelaren, den andra är en NPC som på något sätt hör till gruppen (anställd, anhörig, antastningsobjekt (sorry, menade att de har ett förhållande, men ville inte bryta an-trenden) osv). NPCn är en del av spelet och kan mycket väl komma att användas som kidnappningsoffer eller annan plot device. När en karaktär dör så får spelaren ta över sin NPC, vilken då redan är sammansvetsad (bildligt menat) med gruppen, samt göra en ny NPC som spelledaren kan väva in vid tillfälle. Detta gör också att spelarna känner lite mer samhörighet med personerna i sin närhet, och ger spelledaren lite bättre möjligheter att interagera med dem.
* Jag har funderat på att utöka konceptet i föregående punkt med någon form av latenta förmågor. NPC-erna ska inte vara så bra att man bara kan luta sig tillbaka och låta dem göra jobbet, samtidigt så ska de vara lika bra som en PC när de tas över av en spelare. Detta skulle man kunna lösa genom att låta en viss del av deras egenskaper/förmågor vara låsta tills dess att karaktären tas över av spelaren. Man kan alltid låtsas att det var uppdämd karaktärsutveckling, lärdom av traumatiska upplevelser eller nåt.

När jag ändå babblar om spelmässiga anpassningar för att undvika väntetid så kan jag nämna en till:

* För att undvika att spelare har tråkigt för att någon spelare hoggar all spelledartid så tänkte jag låta inaktiva spelare ta över icke-centrala NPCs och till och med hitta på dem själv on the fly.

Exempel: En spelare ska handla en massa campingutrustning och broderar ut det så att de andra får vänta. Eftersom ingenting viktigt förväntas hända, det är bara traditionella inköp blandade med allmänt babbel, så kan en spelare hoppa in och ta rollen av ägaren till affären. De andra spelarna blir strax trötta på att vänta och hittar därför på Bob och Joe som stannar utanför i sin pickup och kommer in för att köpa en platta Bud, ammunition och tändstickor, eftersom de ska utrota tvättbjörnarna som välter deras soptunnor.

Vad har man då uppnått? Alla spelarna är aktiverade, NPCs blir mer varierande eftersom de kommer från fler huvuden, spelledaren avlastas lite och får mer tid över till att planera och hålla rätt på saker, nya färgstarka NPCs och skeenden har införts som spelledaren kan utnyttja senare och spelarna har fått lite mer kontakt med spelvärlden. Kanonbra!

Naturligtvis så får det inte urarta, men hanteras det seriöst och moget så kan det tillföra mycket till spelet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Frånvarande spelare

Jag är såpass sorglig att jag typ har en kampanj för varje tänkbar konstellation spelare (nåja, nästan iallafall). Så, om någon inte kan närvara, kör man helt sonika en kampanj han inte är med i. (Det blir lite lättare när man har en kärntrupp av dedikerade spelare utan liv, som man alltid kan räkna med).

Om den lösningen inte fungerar, får man fasa ut rollpersonen för tillfället; om det går att göra på ett tillräckligt dramaturgiskt snyggt sätt. Gör det inte det, föredrar jag att ställa in spelmötet - hellre det än halvmesyrer som att rollpersonen bara följer med i bakgrunden eller försvinner hux flux. Om det inte är för att kampanjen är för karaktärsdriven för sådana lösningar, är det helt enkelt för att jag är för pretto för att använda dem.

- Ymir, nördig
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
I den grupp jag spelar med nu så brukar vi ha att rollpersonerna får "håll" och kan inte närvara. =^_^= Ibland är rollpersonerna iväg på saker som har med deras vardagliga liv att göra. som nu när vi spelade Mutants & Masterminds, så har folk hemliga identiteter och jobb.

I andra kampanjer har vi ibland haft att andra spelare spelat den frånvarande spelarens rollperson.

/Ulfgeir
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag gillar iden med att ha tva karaktarer och iden om att lara spelare hoppa in och kort spela NPCs. Kommer anvanda av mig av bada i kommande kampanj!
Tack for tipsen..
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Hur gor ni nar en spelare forsvinner i ett laga dar det inte funkar att rollpersonen plotsligt forsvinnner. Om man tex har gatt vilse mitt ite i vildmarken
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kommer anvanda av mig av bada i kommande kampanj!
Då kommer säkert spelarna att klaga mindre på lukten också...

Sorry, den var för lätt för att jag skulle kunna låta den passera.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
För mig funkar det bra att de frånvarande spelarnas rollpersoner försvinner spårlöst och utan förklaring, för att sedan återvända till spelet när spelarna är närvarande igen.

Det här är den enklaste lösningen tycker jag, för mig funkar det bra.

Dessutom så gäller det att man är tydlig med att alla spelare "spelar med" dvs att ingen börjar färdas över halva världen för att hitta karaktären, använder magi för att hitta och kominucera med honom.

men det är väldigt mycket upp till varje spelgrupp.

Bombu
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Frånvarande spelare

Jag sköter rollpersonens som en spelledarperson såvida jag inte lyckas hitta på en anledning till att personen försvinner. Är de i en stad så är det genast mycket lättare. Rollpersonerna i min ägo tar alltid passiva och riskfria beslut. De sitter på vakt när rollpersonerna gör inbrott, de ger sig innan de blir nerhuggna och så vidare. Sådant som spelarna egentligen borde göra.
:gremtongue:

/Han som en gång hittade på att en av rollpersonerna blev kidnappad och som har använt sig av "övergivna" rollpersoner som storyhookar (blivit förgiftade, råkat ut för trubbel, mött en bekant med trubbel med mera)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Frånvarande spelare

De frånvarande spelarnas rollpersoner är odödliga initiativlösa zombies. De bidrar inte med ett vitten, men de har varit med om allt som de andra rollpersonerna har, de känner alla SLPs osv osv.

Så kör vi i Vampiregruppen, själv tycker jag att det nästan är att gå till överdrift att de skall vara så passiva, men det funkar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Du menar när man inte kan låta någon försvinna utan att det påverkar storyn. Det är väl bara att isåfall låta det påverka storyn.

Är rollpersonerna vilse mitt ute i vildmarken så kan man ju föra in en anledning till varför en av dem plötsligt försvinner utan ett ord. Ett monster kanske kommer och rövar bort personen, eller så får denne en vision, meddelande, infall eller liknande och försvinner iväg självmant. Är rollpersonerna fångade i en fängelse cell, så kanske rollpersonen blir bortförd från de andra av okänd anledning.

I värsta fall så får man låta rollpersonen försvinna, och sedan komma på anledningen till det i efterhand.

- Zire
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja, om det är ett sådant läge så är personen antingen med som en total zombie. Kan inte göra någonting aktivt pga "håll".

Är det så att scenariot kräver denne persons medverkan så blir det ofta att vi spelar något annat den kvällen.

/Ulfgeir
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Helt olika beroende på kampanj, allt från spela något annat, till "morot över huvudet" (dvs karaktären är med men inte gör något aktivt och är markerad för alla med en osynlig morot över huvudet) till karaktären är av en eller annan anledning inte med på den delen av plotten (matförgiftning, förkylning och giftemål är exempel på använda förklarningar)
 
Top