Nekromanti Framtiden för Zinescene-forumet

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Man skulle nästan kunna gissa sig till att du i alla fall haft tanken att starta ett fansin som handlar om ett specifikt, utländskt rollspel.
Jo - visst finns det en tanke i bakgrunden om att skapa ett fansin. Jag inser dock att det kanske blir en utdragen process med artikelförfattande och liknande. Att skapa hemsida och göra tidningslayout är inte min starkaste sida. Dock vill jag gärna lära mig layoutarbetet.

Sen är det även en kostnadsfråga huruvida man ska gå i tryck med tidningen och vad krävs då? Inte vet jag.

Därför ser jag det här forumet som en plats att kunna hitta den informationen.

Beträffande copyright och varumärkesintrång så får jag väl helt enkelt fråga speltillverkaren ifråga. Kanske de ställer upp ett licenskrav och då är det väl inte lika intressant längre med att trycka själva fansinet.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Sen är det även en kostnadsfråga huruvida man ska gå i tryck med tidningen och vad krävs då?
En kopierad papperstidning kostar och kräver lite mer arbete men jag tycker i alla fall att det är värt det (resultatet blir mycket bättre). Kolla runt bland tryckerier på nätet och be om offert från ett par så får du en bild av var prislappen kommer att hamna. Sen kan det vara värt att tänka på porto (A5 blir på många sätt billigare än A4) och hur tidningen ska säljas (det är billigare att sälja själv än genom butik).

Beträffande copyright och varumärkesintrång så får jag väl helt enkelt fråga speltillverkaren ifråga. Kanske de ställer upp ett licenskrav och då är det väl inte lika intressant längre med att trycka själva fansinet.
Eller så gör du som alla andra fansin, du gör lite som du vill.
Så länge du inte tjänar pengar på någon annans spel och så länge du inte skadar någon annans varumärke så har jag svårt att tänka mig att något förlag skulle gråta blod för att du jobbar gratis åt dem och publicerar extramaterial till deras spel. Det ska nog mycket till innan det blir aktuellt med någon licens -- så länge avtal saknas kan förlaget stoppa ditt fansin när de vill, om det ska till ett licensavtal så tvingas förlaget avstå från vissa rättigheter och den situationen lär nog knappast uppstå.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Action!

Skulle man kunna göra om detta forum till ett allmänt tidningsforum? Varför inte bara prata fansin, varför inte även prata Sinkadus och Codex? Jag förstår om Fenix behöver ett eget (officiellt) forum men vi andra skulle säkert kunna samsas i ett lite bredare forum.
Jag har extremt svårt att tänka mig att det finns något att diskutera om Sinkadus eller Codex, faktiskt.

I mitt tycke är det här forumet alldeles för dött för att ha ett existensberättigande. De få gånger man vill diskutera en fansinfråga borde rollspelsforumet duga fint.

För övrigt bör den här sortens metadiskussioner föras på Rollspel.nu-forumet. Då är det större chans att folk ser dem.


/Dimfrost
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Action!

I mitt tycke är det här forumet alldeles för dött för att ha ett existensberättigande. De få gånger man vill diskutera en fansinfråga borde rollspelsforumet duga fint.

För övrigt bör den här sortens metadiskussioner föras på Rollspel.nu-forumet. Då är det större chans att folk ser dem.
Du har nog rätt i att det krävs mer för att forumet ska ha ett existensberättigande. Att flytta fansinforumet till rollspelsforumet tror jag inte är så lyckat om man är ute efter att fansinforumet ska överleva. Då kommer jag nog att flytta "Fansinspaltens forum" till någon annan hemsida.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Action!

Jag menar alltså att fansindiskussioner kan höra hemma på rollspelsforumet om det här forumet skulle stängas. Att det är "Fansinspaltens forum" är inget jag var direkt medveten om.


/Dimfrost
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Fansinspalten och forum

Att det är "Fansinspaltens forum" är inget jag var direkt medveten om.
Det är det inte heller men jag brukar hänvisa hit i tidningen när det gäller tips om nya fansin och nya nummer. Om Zinesceneforumet läggs ned är det inte värre än att jag hänvisar till något annat diskussionsforum.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Re: Action!

I mitt tycke är det här forumet alldeles för dött för att ha ett existensberättigande. De få gånger man vill diskutera en fansinfråga borde rollspelsforumet duga fint.
Jag håller med till viss del. Forum som det inte händer mycket i känns lite överflöiga och kanske borde få stryka på foten för att leta sig vidare i cyberkosmos. Men samtidigt är det en ganska så taskig inställning. Är det så störande att det finns forum som har oregelbundna inlägg eftersom det blir så naturligt? Med dina preferenser så borde vi även ta bort en del av Indieforumen där inget nytt har hänt under solen sen - lång tid tillbaka.

Men i skuggan av att det inte händer så mycket på Zinescene kanske vi ska vända oss till ett annat nytt forum i fortsättningen för att disskutera olika rollspelfansin. En Bättre Plats i Fortsättningen?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Fansinspalten och forum

Om Fansinspalten är en del av Fenix så kan den väl också diskuteras på Fenix forum?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
En ny fansinhemsida vore så klart intressant men då krävs det en frivillig person som kan tänka sig att starta upp och sköta sidan, samt även fylla den med material (vilket inte lär ske automatiskt). Finns det en sådan person?
Med tanke på trådarna längre ner återkommer jag till ditt inlägg.

Om nu Zinescene får sparken här på Rollspel.nu så vore det kanske inte dumt att starta upp en helt ny sida med det innehåll du skriver om. Tyvärr är jag själv inte den person som kan "driva" en sådan sida. Mina kunskaper i hemsidornas förovade kunskap är så pass begränsade. Dock tror jag på att det vore intressant om man kunde samla de svenska fansinmakarna under samma flagga. Likaså skulle sidan säkert kunna stå för recensioner av både svenska och utländska fansin med anknytning till rollspel och dess närliggande områden.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Action!

Forum som det inte händer mycket i känns lite överflöiga och kanske borde få stryka på foten för att leta sig vidare i cyberkosmos. Men samtidigt är det en ganska så taskig inställning. Är det så störande att det finns forum som har oregelbundna inlägg eftersom det blir så naturligt? Med dina preferenser så borde vi även ta bort en del av Indieforumen där inget nytt har hänt under solen sen - lång tid tillbaka.
Tja, jag anser att forum måste ha en viss aktivitet för att de ska få finnas. Till exempel vill jag ha bort SF-, Skräck- och DoD-forumen, vilket jag har skrivit om tidigare på forumforumet. Indieforumen fungerar lite annorlunda. De har en egen kategori som ligger längst ned, och det är deras skapare som har valt att ha ett forum där, vilket är samma logik som ligger bakom existensen av till exempel Western och Gondica även om de är inaktiva. Jag är lite kluven till indieforumen, men det är i alla fall så jag resonerar för ögonblicket.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Action!

Vänta, den uppenbara lösningen undgick mig. Vad sägs om att Zinescene-forumet flyttas till indieforumskategorin i stället för att tas bort när (om) forumet omorganiseras? Det känns riktigt på så många sätt.


/Dimfrost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Action!

Vad sägs om att Zinescene-forumet flyttas till indieforumskategorin i stället för att tas bort när (om) forumet omorganiseras? Det känns riktigt på så många sätt.
Jag tänkte på precis samma sak när jag läste jämförelsen med Indiespel och att göra fansin är ju jäkligt indie. Jag tycker många av Indiforumen tar plats (det är för många forum på Rollspel.nu för min smak - det kan nog te sig avskräckande för nybörjare), men har en ursäkt för det eftersom det är privatpersoner som driver spel som inte spelas särskilt mycket.

/Han som tycker det är konstigt att han ändrar åsikt bara för att forumet kategoriseras om
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Fansin goes indy

Vad sägs om att Zinescene-forumet flyttas till indieforumskategorin i stället för att tas bort när (om) forumet omorganiseras?
Ett fansinforum under indiedelen? Det går nog utmärkt, exakt var forumet placeras är nog inte så viktigt -- huvudsaken är att det finns kvar.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Eftersom jag är gammal fansinmakare själv och dessutom var aktiv med att sälja fansin åt andra på konvent och som skribent i Zinescene-fansinet så känner jag lite som detta forums beskyddare. Det finns en anledning till att detta är det enda publika forum som jag är moderator på.

Om jag får bestämma så är det ingen fara på taket att forumet försvinner alltså. Tycker helt klart det borde finnas ett bra ställe för fansin att synas och diskuteras. Förslaget att lägga det uner indie-kategorin tänkte jag också komma med, då dessa har en annan bedömningsgrad.

För övrigt ser jag även positivt på att ha fler resurser för fansinmakare. Ett ställe med samlad information om fansin, recensioner och kanske lite artiklar med olika tips. Om det inte passar in i nya innehållspolicyn för Rollspel.nu, som jag ännu inte sett och inte kan uttala mig om, så kan jag nog hjälpa till att sätta upp en sån.
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Indie/Fansin + ny fansinresurs = bra

Om jag får bestämma så är det ingen fara på taket att forumet försvinner alltså. Tycker helt klart det borde finnas ett bra ställe för fansin att synas och diskuteras. Förslaget att lägga det uner indie-kategorin tänkte jag också komma med, då dessa har en annan bedömningsgrad.
Tycker också att det låter som ett bra förslag. Och så gärna döpa om det till Fansin med tanke på att Zinescene är lite obegripligt.

För övrigt ser jag även positivt på att ha fler resurser för fansinmakare. Ett ställe med samlad information om fansin, recensioner och kanske lite artiklar med olika tips. Om det inte passar in i nya innehållspolicyn för Rollspel.nu, som jag ännu inte sett och inte kan uttala mig om, så kan jag nog hjälpa till att sätta upp en sån.
Det bästa tror jag skulle vara någon form av databaslösning där fansinmakare själva kunde lägga upp information om nya nummer och andra nyheter, gärna också med en kommentarsfunktion.

Jag tror det skulle vara bra om en sådan lösning kunde integreras med detta fansinforum under domänen www.rollspel.nu. Risken med att ha den på en extern sida är att inga andra än redan invigda hittar den. Om den finns här där alla rollspelare finns blir det nog lättare att få fler rollspelare att läsa fansin.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Indie/Fansin + ny fansinresurs = bra

Skulle kunna gå att kalla det för Tidningar och Media eller nåt liknande för att täcka upp alla medium, som podcast och bloggar och sånt kanske.

Tyvärr vill jag inte lägga till funktionalitet i nuvarande system, men när vi uppgraderar skulle det vara mycket enklare. Däremot finns det ju redan en artikel-kategori för Fansin där information om olika fansin finns, dit kan vem som helst skicka in info. Det finns även en kategori för fansin under recensionerna. Så en stor del av det finns ju redan.

Skulle kanske kunna göras en del för att det kan synas mer, skulle kunna lägga in länkar till dem här på forumet. Sen går det kanske lägga in nåt på framsidan också, men det vet jag inte riktigt hur det skulle kunna passas in på ett bra sätt i befintlig design och struktur.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Indie/Fansin + ny fansinresurs = bra

Men skulle inte ett forum för Tidningar och Media ligga alldeles för nära kulturforumet? I och för sig, så länge det ligger med ett tydligt indiefokus är det nog ingen fara.


/Dimfrost
 

--nix--

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
24
Location
Upplands Väsby
Re: Fansinspalten och forum

Varför inte samarbeta med de som recenserar? Dubbel vinst om vi kan samla allt på ett ställe...
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Fansinspalten och forum

Varför inte samarbeta med de som recenserar? Dubbel vinst om vi kan samla allt på ett ställe...
Vad menar du med att samarbeta (en visst samarbete förekommer redan)? Om du tänkte att Fenixrecensioner ska publiceras på flera ställen så är det säkert möjligt (inget som jag avgör) med något halvårs fördröjning.
 
Top