Nekromanti Framtiden för Zinescene-forumet

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Hemsidan Zinescene.org är nere och har varit så ganska länge. Dessutom var det ju väldigt länge sedan som Aldengran uppdaterade sidan. Nu när Lexelius startat ett forum med fansindiskussioner på www.80talsspel.com och Sverok har en fansinforum... vad göra? Om detta ska vara platsen där fansinmakare samlas måste man göra en ny profilering tycker jag. Det borde finnas en aktuell lista över utgivna fansin, gärna med recensioner och kommentarer, och guider över hur intresserade kan skapa egna fansin. Med andra ord en uppdaterad variant av Zinescene. Fråga är dock om det behöver ha formen av en traditionell hemsida, eller om man kan ha det inom ramen för ett forum. Typ en klistad tråd som heter "Aktiva fansin", med internetadresser och uppgifter om det senaste numret.

Vad tycker ni?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vad tycker ni?"

Att göra det här forumet till en levande och vital plats ser jag som prioritet nummer ett. Jag tycker att dina förslag låter bra, även om det krävs att någon tar tag i det och tar på sig att skriva ihop något. Men hur många aktiva fansinmakare finns det egentligen numera? Hur mycket finns det att diskutera?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad tycker ni?
Att det här låter som en bra grej !
Skulel verkligen uppskatta en lista över de fanzin som är aktiva idag, vad de avhandlar, var man får tag på dem & sdaånt.
Känns som jag inte riktigt har koll på hälften av vad som finnes här ute. Så en guide vore förbenat bra, minst sagt.
har inget enot att lägga upp det inom ramarna för ett forum som det här faktsitk, enkelt, överskådligt med lite kommentarer om varie fanzine.

/ Johan K, som läser alldleles för lite fanzine egentlgien..
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Vad tycker ni?
Helt klart behövs det en uppryckning om det ska vara någon idé med detta forum. Zinescenesidan har jag betraktat som död sedan länge (den uppdateras som sagt aldrig) och fansindelen på DFG-forumet är väl mer menat som en sorts länksamling till svenska och utländska fansin (och inte enbart rollspelsfansin).

Om man vill ha koll på aktiva svenska fansin så är Fenix fortfarande den mest kompletta sammanställningen (även om det bara publiceras tre Fansinspalter per år). Det skulle så klart underlätta om alla aktiva fansin postade här men så är inte fallet. Jag skulle säga att det finns sex aktiva fansin idag. Finns det något att diskutera här? Det borde det väl finnas men samtidigt har hälften av fansinen egna forum som de säkert redan får ut en del av.

En ny fansinhemsida vore så klart intressant men då krävs det en frivillig person som kan tänka sig att starta upp och sköta sidan, samt även fylla den med material (vilket inte lär ske automatiskt). Finns det en sådan person?
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Vad man kan göra

Håller med om att det kan vara svårt att hitta någon som vill hålla regelbunden koll. Om det inte går har jag några konkreta förslag som kan genomföras utan större besvär:
* Byt namn på Zinescene-forumet (till Fansin eller Rollspelsfansin, möjligen?)
* Alla svenska rollspelsfansin länkar till forumet från sina hemsidor
* Alla svenska fansinmakare är aktiva på detta forum
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Hur mycket finns det att diskutera?

En del. Först och främst att tipsa och kommentera nya nummer. Sedan kan det vara en bra kommunikationskanal mellan fansinmakare (typ: kan vi göra ett gemensamt meganummer?). Och personer som kanske funderar på att börja har möjlighet att ställa frågor. Man kan efterlysa frilansare. Och så vidare.

Det har dock varit lite låg aktivitet på sistone. Delvis tror jag att detta beror på att man inte profilerat det efter det att Zinescene trillade av pinn.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Det har dock varit lite låg aktivitet på sistone. Delvis tror jag att detta beror på att man inte profilerat det efter det att Zinescene trillade av pinn.
Vilket återigen beror på det brinnande problemet som Redaktionen påpekat om och omigen. Det behövs folk som vill kavla upp ärmar och hjälpa till. Det kommer nopg inte ske mycket mer med detta forum förrän någon faktiskt är beredd att kavla upp de ärmarna och ta ansvaret för forumet och samordnandet mellan alla fansin.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Vad man kan göra

* Att byta namn på forumet kan nog vara en idé. Idag vet väl ingen vad Zinescene är?
* Att länka till forumet från sin egen hemsida är en enkel åtgärd. Jag ska genast länka från DFG-forumets fansindel.
* Allt fansinfolk som vill vara aktiva här är redan det. De flesta postar redan info om nya nummer. Problemet är kanske att det finns flera som inte postar här (antingen postar de på andra ställen eller så postar de inte alls).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vad man kan göra

Alltså att posta information om nya nummer av olika fansin är nyheter och något för framsidan. Det som forumet främst är avsett för är diskussioner om precis allt som berör fansinmakande och fansin i största allmänhet.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Action!

Alltså att posta information om nya nummer av olika fansin är nyheter och något för framsidan. Det som forumet främst är avsett för är diskussioner om precis allt som berör fansinmakande och fansin i största allmänhet.
Fast då måste det gå undan. Det har hänt att det tagit allt från dagar till veckor innan nyheten kommit upp (förseningarna har gjort att vi i samband med något nummer struntat i att posta in nyheten).

Det är bra att det finns ett forum för fansindiskussioner men samtidigt har väl de fansin som redan postar här mest egna forum så det måste nog till någon större förändring för att det ska bli mer liv här.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Action!

"Fast då måste det gå undan. Det har hänt att det tagit allt från dagar till veckor innan nyheten kommit upp (förseningarna har gjort att vi i samband med något nummer struntat i att posta in nyheten)."

Det senaste året så har det varit tre personer som har arbetat med att lägga upp nyheter (märk väl, lägga upp och inte leta) så nyheter som har rapporterats in har kommit upp väldigt snabbt. Så om ni skickar in nyheter, recensioner och/eller artiklar så bör dessa komma upp tämligen omgående.

"Det är bra att det finns ett forum för fansindiskussioner men samtidigt har väl de fansin som redan postar här mest egna forum så det måste nog till någon större förändring för att det ska bli mer liv här."

Det är mycket möjligt och det är bra att frågan diskuteras. Men i slutändan så tror jag att det hela ändå kommer att utmynna i att någon måste åta sig att förbättra och förändra för att det faktiskt ska hända något.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Action!

"Det är bra att det finns ett forum för fansindiskussioner men samtidigt har väl de fansin som redan postar här mest egna forum så det måste nog till någon större förändring för att det ska bli mer liv här."


Det är mycket möjligt och det är bra att frågan diskuteras. Men i slutändan så tror jag att det hela ändå kommer att utmynna i att någon måste åta sig att förbättra och förändra för att det faktiskt ska hända något.
Jag tror att det är viktigt att detta forum används till "rätt" saker. Vi har ett fungerande DFG-forum för DFG och vi kommer att fortsätta att använda oss av det för DFG-frågor. Detta forum skulle hellre kunna användas som ett mer allmänt forum (mer som en mötesplats) men det är så klart enklare sagt än gjort. Om inga vill samarbeta så kommer heller inga samarbeten att föreslås. Om inga vill byta annonser så lär ingen föreslå det heller (vi har försökt byta annonser men i det kommande numret blev det inga pga platsbrist).

Skulle man kunna göra om detta forum till ett allmänt tidningsforum? Varför inte bara prata fansin, varför inte även prata Sinkadus och Codex? Jag förstår om Fenix behöver ett eget (officiellt) forum men vi andra skulle säkert kunna samsas i ett lite bredare forum.

Förr recenserades det även fansin här (vilket om jag ska vara ärlig sköttes så dåligt att vi till slut bestämde oss för att sluta skicka in recensionsexemplar) men det kräver samtidigt att någon tar på sig att recensera fansin (jag recenserar redan fansin i Fenix så det får bli någon annan).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Action!

"Skulle man kunna göra om detta forum till ett allmänt tidningsforum? Varför inte bara prata fansin, varför inte även prata Sinkadus och Codex? Jag förstår om Fenix behöver ett eget (officiellt) forum men vi andra skulle säkert kunna samsas i ett lite bredare forum."

"Förr recenserades det även fansin här (vilket om jag ska vara ärlig sköttes så dåligt att vi till slut bestämde oss för att sluta skicka in recensionsexemplar) men det kräver samtidigt att någon tar på sig att recensera fansin (jag recenserar redan fansin i Fenix så det får bli någon annan)."

Bra kommentarer och förslag alltihopa. För gärna dem vidare till någon av adminstratörerna, till exempel Yassilus.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Just guider och tips om vad man bör tänka på för ett fanzine låter bra.

Finns det några svenska fansin för utländska rollspel? Finns det något intresse för sådant?

Vad gäller för lagar när man gör ett fansin kring ett enda rollspel. Det kan ju ses som intrång på copyright eller varumärke?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Just guider och tips om vad man bör tänka på för ett fanzine låter bra.

Vad gäller för lagar när man gör ett fansin kring ett enda rollspel. Det kan ju ses som intrång på copyright eller varumärke?
Dessa två låter som mer som ämnen man kan ta upp på författarforum...

Finns det några svenska fansin för utländska rollspel? Finns det något intresse för sådant?
...och övriga ämnena lämpar sig bättre som artiklar.

/Han anser att det inte behövs ett Zinesceneforum
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Just guider och tips om vad man bör tänka på för ett fanzine låter bra.
En sådan artikel ska nog finnas på Runans hemsida. Pontus vet säkert mer.

Finns det några svenska fansin för utländska rollspel? Finns det något intresse för sådant?
Generellt sett finns det inga fansin som endast är för utländska spel och ytterst få som endast är för svenska spel. Utgard är ju ett DoDT-fansin och Frispel publicerar väl inte direkt något material till något specifikt spelsystem. Om det finns intresse för utländska spel? Det får vi nog utgå ifrån eftersom de flesta fansinen publicerar material till utländska spel.

Vad gäller för lagar när man gör ett fansin kring ett enda rollspel. Det kan ju ses som intrång på copyright eller varumärke?
Det är samma "intrång" oavsett hur många olika spel som får plats i tidningen. Ett spel eller fem spel spelar egentligen ingen roll.

Man skulle nästan kunna gissa sig till att du i alla fall haft tanken att starta ett fansin som handlar om ett specifikt, utländskt rollspel. :gremwink:
Bara att köra på och skulle problem uppstå finns det säkert någon här som kan hjälpa till lite.

När det gäller svenska enspelsfansin så finns det ett till DoDT (Utgard), det har funnits ett till Chock (HorrUm, numer olika skräckrollspel) och två till Mutant (Traffaut, nedlagd, och DFG, numer svenska/utländska rollspel. Sen ska det även ha funnits ett om Ars Magica och ett Glorantha om jag inte är helt ute och cyklar.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
"Vad gäller för lagar när man gör ett fansin kring ett enda rollspel. Det kan ju ses som intrång på copyright eller varumärke?"
Dessa två låter som mer som ämnen man kan ta upp på författarforum...
Eller så frågar man på ett fansinforum där det garanterat finns folk som har erfarenhet av både att skriva OCH publicera.

"Finns det några svenska fansin för utländska rollspel? Finns det något intresse för sådant?"
...och övriga ämnena lämpar sig bättre som artiklar.
Artiklar om svenska fansin som publicerar material till utländska spel?
Eller menar du att han borde skriva artiklar istället för att bry sig om fansin? :gremconfused:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Action!

Ett alternativ är att lägga upp en tråd här och sedan använda funktionen för att skicka in tråden som en nyhet. Då kommer ju informationen upp här direkt för de invigda och sen på framsidan så fort någon hinner godkänna den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Eller så frågar man på ett fansinforum där det garanterat finns folk som har erfarenhet av både att skriva OCH publicera.
Trodde man kunde få svar på sådant på författarforum. Fel av mig. Jag tycker dock det är dumt att ha ett forum för något som är såpass smalt och har ett såpass litet intresse. När var det en diskussion här senast? Att ha ett forum för att "det kan ju komma någon som vill fråga" är som att ha regler för syreskada i ett fantasyrollspel för "det kan ju komma ett sådant tillfälle".

Sedan tror jag faktiskt att det finns annat folk än rollspelare som gör fansin. Vilka foum häckar de på i så fall? Författarforum kanske var lite för djärvt att föreslå, men det var ett förslag i alla fall.

Artiklar om svenska fansin som publicerar material till utländska spel?



Eller menar du att han borde skriva artiklar istället för att bry sig om fansin?
Vad menar du med "bry sig"? Om man skriver en artikel så bryr man sig. Jag menar att hur man skriver fansin är såpass smalt och har såpass få kunniga att man lika gärna kan skriva artikelserier om det. Vill man kommentera och diskutera artiklarna så kan man göra det på makarforumet eller än hellre kulturforumet. Det är ju redan en tråd på kulturforumet om exempelvis rollspelsbloggar.

/Han som är lite sjuk och har kanske svårt att förklara sig
 
Top