Framtiden för Symbaroum: Stadsstaterna

Necross

Swashbuckler
I denna intervju (särskilt efter ungefär 31 minuter) pratar Mattias Johnsson Haake om Symbaroums framtid, som utspelar sig i stadsstaterna. Men hela intervjun var intressant, jag rekommenderar den. Åsikter, insikter, allmänna utrop?

Intressant! Jag har funderat lite på vad man kan utforska mer i Symbaroums värld. Skulle gärna se vad som finns bortom horisonten på världskartan

Ja, att det blir Stadsstaterna har väl varit på tapeten ett tag i alla fall, fast kanske inte spikat?

Ja jag hade gärna sett en kampanj om alvernas bakgrund.
Jo. Och det verkar ju finnas någon pågående konflikt i väst liksom någon skrivning (i MM?) om att alverna kom till Symbaroum västerifrån.

Eller ja, intialt bara engelska iaf. Det fanns väl en möjlighet det kanske skulle komma på svenska i ett senare skede (skeptisk). Men jag kommer sakna alla färgstarka svenska namn som finns i materialet.
Det är väl bara att lägga som ett stretchgoal antar jag. PDF iaf borde ju inte vara helt ogörligt.

Det är väl bara att lägga som ett stretchgoal antar jag. PDF iaf borde ju inte vara helt ogörligt.
Nja, riktigt så enkelt är det inte. De skriver den troligtvis på engelska direkt. Ett svenskt stretchgoal tror jag inte lockar så många andra än just svenskar, vilka de verkar bedöma vara en för liten grupp för motivera en utgåva.

Hur kan den svenska gruppen har varit stor nog för att motivera > 10 böcker. Men plötsligt vara alldeles för liten?
Rent krasst har den väl antagligen inte varit det. Inte om man kan antagligen att större delen av den svenska publiken ändå köper på engelska.

För egen del tycker jag det är trist och som någon skrev klurigt att lära om. Samtidigt, just i och med att det sker i samband med en omstart på settingen (och troligen regelrevison) känns det lite lättare att svälja. Lite som ett nytt spel.

Hmm. Jag tvivlar dock starkt på att större delen av svenska publiken köper på engelska. Om det rent generellt är ett antagande - varför släpps några spel då både på engelska och svenska? Då borde alla bara anta att ”större delen av publiken köper det väl ändå på engelska”.

Namnet Symbaroum är verkligen utomvärldsligt. Om man läser det med latinska, grekiska, arabiska förväntningar ser det helt fel ut. Och sådana förväntningar är ju fel i sig. Det är som om spelet hette Nyköpirp eller Antiochöå.

varför släpps några spel då både på engelska och svenska?
Vet inte. Men de flesta svenskspråkiga spel har ju kommit på svenska först och antagligen främst satsat på den svenska marknaden. Då är så klart svenska rationellt. Först i nästa steg har man översatt till engelska.

Men Ligan har väl rakt av deklarerat att de inte kommer göra så mycket mer på svenska, undantaget DoD? Exemplifierat av nya expansioner till Väsen helt på engelska, T2000, Blade Runner, Alien,nya Coriolis. Liksom nya Kult från Helmgast och så vidare.

Jag har full förståelse för Fria Ligans beslut att bara ge ut nya utgåvan på engelska. Men jag tvivlar på att jag personligen kommer att vilja ha den utgåvan. Mer troligt är att jag använder det befintliga materialet till ett kampanjramverk till Daggerheart.

Här satt jag och hoppades på att Fria Ligan om de släppte en uppdatering på Symbaroum skulle bara anpassa det till nya DoD-reglerna för att det är samma jäkla spel ändå. Men men. En ny utgåva kanske funkar för en del.

Vet inte. Men de flesta svenskspråkiga spel har ju kommit på svenska först och antagligen främst satsat på den svenska marknaden. Då är så klart svenska rationellt. Först i nästa steg har man översatt till engelska.

Men Ligan har väl rakt av deklarerat att de inte kommer göra så mycket mer på svenska, undantaget DoD? Exemplifierat av nya expansioner till Väsen helt på engelska, T2000, Blade Runner, Alien,nya Coriolis. Liksom nya Kult från Helmgast och så vidare.
Expansioner som är förlagda i Sverige till Nordiska Väsen kommer också på svenska; exempelvis nya Mina mardrömmars stad. Dock inte expansioner som utspelar sig utanför Sverige.
Kommer ett nytt Mutant någon gång, vilket väl inte är helt omöjligt, lär det också bli på svenska, precis som nu sker med DoD.
Övriga spel är nog inte hållbara på svenska, synd men sant.

Back