Nekromanti Framtida vapen?

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
En fråga angående vapen och sådant...

Tittar man på dagens vapen och dess precision, finner man att de är av mycket god kvalitet (i många fall men lika många fall där det är tvärtemot).
Om vi skulle jämföra exempelvis en svensk PSG-90, så måste jag säga att avståndet för detta vapen blir aningen knasigt i Neotech2. Visst blir det bättre med korrekt sikte (missförstå mig rätt), men i vilket fall som helst är det onormalt kort avstånd man kan använda sig (om man titta på ett mycket långt avstånd).
Kan någon förklara hur det tänkt sig detta?

Nästa sak tänkte jag enkelt fråga mig, hur pass avanserade vapen/vapensystem kan man tänka sig att spelet räcker till?
Jag menar laserpistol som framgår är ju ett exempel på vapen som måste vara ganska "high-tech" ändå? Kan man tänka sig mera avacerade vapen än så?
I princip med den teknologi som finns, MÅSTE det finnas vapen med "bättre", "säkrare", "bättre precision" samt bättre vapensystem.
Naturligtvis kan jag tänka mig att kostnadsfrågan kan vara ett faktum, då vapnet i prototyp i säg självt inte kan vara speciellt billig att bygga och forska fram.
Att förstöra spelet med laser kanoner är kanske inte den bästa iden utan snarare "bättre" vapen. Mer effektiva och då menar jag inte att vapnet ska vara till för massförstörelse för "kåta" vapengalna spelare, utan som för företag och liknande.

Jobbig som jag kan vara, så har jag ett klagomål till. Nämligen angående färdigheten att kunna manövrera en stridsdräkt. Finns den färdigheten måste det finnas en dräkt... eller har jag fel? Därför undrar jag varför man inte har skapat ett sådant yrke och varför har man undvikit eller helt enkelt struntat i att ta med en dräkt i någon av de släppta böckerna?

// John "Darki" Mattsson (mannen som håller på att skapa ett sådant yrke som sist nämnts, samt har ett lager på g med nya yrken som RipperDoc sedan skall få)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Landmates

Man har inte släppt någon info om så kallade landmates (vår grupp kallar dom bara för servorustningar). Färdigheten manövrera stridsrustning finns ju som bekant vilket säger oss att stridsrustningar/landmates/servorustningar existerar.

Det är väl upp till SL att pyssla ihop dom. Men några saker kan man nog säga på rak arm.

1) Dom innehåller antingen servomotorer eller någon slags hydrualik så för att göra bäraren starkare.
2) Som en direkt konsekvens av denna utökade styrka, så kommer också rustningen kunna vara ganska tung. Alltså kan man göra den väldigt stryktålig. Vill inte spekulera i SKY värde men man kommer troligtvis inte igenom med annat än högpenetrerande prickskytte ammunition.
3) "Ska det smaka så ska det kosta". Prylen lär vara rejält dyr, och lär således inte användas av annat än special förband.

Sen kan man spekulera i massa mer eller mindre bissarra saker som man kan slänga in i servorustningar som SL.
Inbyggd HUD med måligenkänning och målidentifikation är naturligtvis standard.

Frågar man kan ställa sig är t.ex.

Ska rustning vara tätförsluten ? (alltså vara resistent mot gaser osv)
Klarar den sig i vakuum i sådana fall ?
Kan rustningen fungera även om personen i den är medvetslös ?
Hur mycket autostyrning har rustningen i sådana fall ?
Hur mycket vapensystem bär den på sig ?
Vilka vapensystem bär den på sig ?
Om den har mycket elektronik, hur mycket IS ligger det i den ?
Är ISen svart ?
o.s.v.

/Naug
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan någon förklara hur det tänkt sig detta?"

Mycket enkelt: "praktiskt avstånd". Man kan skjuta ihjäl folk med ksp-58 på kilometers håll (för några år sedan så var det någon stackare som blev träffad i tinningen av en kula som råkade gå över banvallen, och fick därav sin bane - fyra kilometer bort!), men det är inte praktiskt avstånd.

"Jag menar laserpistol som framgår är ju ett exempel på vapen som måste vara ganska "high-tech" ändå? Kan man tänka sig mera avacerade vapen än så?"

All vår början bliver svår. Vi har haft tekniken att producera högt gastryck genom explosiv förbränning av kemikalier och genom gastrycket hiva iväg en metallklump mot fienden i omkring 800 år eller så. Det var väl praktiskt användbart först efter några hundra år, och det var först då som den började fasa ut andra projektilkastarvapen (bågar och armborst).

Vi har idag tekniken att producera koherent ljus som kan hetta upp ett mål och därigenom få det att förbrännas. Kruxet är att vi är mer eller mindre på samma stadium som krutvapen var på tolvhundratalet: konceptet att använda det som vapen fanns, men det är inte praktiskt som vapen på slagfältet.

Att vi inte kan tänka oss mer avancerade vapen än så är att vi inte har några alternativa teknologier. I princip har vi kinetiska genom kemisk förbränning gastrycksdrivna projektiler (krutvapen), magnetiskt drivna kinetiska projektiler ("gaussvapen"), koherent elektromagnetisk strålning (laser, maser mm) och magnetiskt driven partikelstrålning (partikelstrålvapen, jonkanoner). Av dessa är ett praktiskt användbart, ett finns på planerna för ett praktiskt vapensystem år 2010, och övriga är koncept och experiment som mest. Att vi inte känner till "mer avancerade vapen" än så beror på att vi inte känner till några andra teknologier som skulle kunna tänkas användas för att ha ihjäl folk. Allting däröver är helt enkelt science fantasy, inte science fiction.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
" kinetiska genom kemisk förbränning gastrycksdrivna projektiler (krutvapen)"
det finns en del alternativ till kemisk förbränning åxå... det finns något slags "krut" som inte har med kemi att göra, utan snarare fysik(kommer inte ihåg riktigt men det hade med några skumma bindningar mellan molekyler att göra...) sedan så kan man åsta komma trycket med alternativa medel... typ värma vatten med elektisitet... å en sak till, alla dom vapnena du snackar om är ju typ saker som kan användas som handvapen.... glömm inte bort alla typer av massförstörelse vapen... nanovirus tex är ju gulligt. :C) nåja.
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Re:SKY värden till Landmates

Lite förslag till skyddsvärden till Landmates. Dessa är direkt plankade från Krilles Gränsvärldar.

Lätt spanningsrustning Sky 12
Medeltung rustning Sky 14
Tung rustning Sky 16

Kommer inte ihåg ifall sty modifieras när man har rustningen på sig men skulle tro det.
Om du vill ha inspiration hur dom kan se ut ta en titt i serien Appleseed. Bästa tipset jag kan ge :gremcool:
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
I princip med den teknologi som finns, MÅSTE det finnas vapen med "bättre", "säkrare", "bättre precision" samt bättre vapensystem.

Som den "vapenfetischisten" jag är har jag läst en del om nya vapen. (Jag påstår inte att jag kan allting om skjutvapen).
Det stod i en tidning jag köpte om en australiensare vars namn jag inte kommer ihåg. Han har utvecklat ett vapensystem som kallas Desert Storm som fungerar utan några mekaniskt rörliga delar exklusive avtryckaren. Den har inget konventionellt magasin utan kulorna ligger i rad i pipan med drivmedlet mellan kulorna. Tändningssystemet fungerar med elektriska "gnistor" som antänder krutet.

Eftersom den inte har några rörliga delar så kan den avfyra sina projektiler mycket snabbare än en vanlig pistol. Jag såg på Discovery Channel när dom demonstrerade hur snabbt den sköt. Den skjöt så snabbt att rekylen inte hann påverka träffbilden. Den kunde elektroniskt ställa in eldhastigheten mellan 1-9 kulor per avfyrning. När dom skjöt salvor så lät det som ett skott, båda kulorna avfyrades på en hundradels sekund.
Sedan hade den en fingeravtrycks identifikator. Hade du inte ett godkänt fingeravtryck så kunde du inte använda pistolen.

Han hade dessutom ett gevär och en "Gatling" på gång.

Jag hatar skiten.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Antar att det är "gaussvapen" som är planerat till 2010, med tanke på att USA har en "railgun" som kan såga sig igenom en stridsvagn förutsatt att den får nog med energi.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Landmates

Läs på sidan 53 i Avalanche. Där står det bland annat att Landmaten DO LM560 GOMGO! är 253 cm hög, 890 kg tung och kostar 1.735.00 Euro.

/RD
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
det finns något slags "krut" som inte har med kemi att göra, utan snarare fysik(kommer inte ihåg riktigt men det hade med några skumma bindningar mellan molekyler att göra...)

Beroende på hur man ser det så är ju även det kemi (vår gamle käre kemilärare Bosse sade alltid att "Allt är kemi"). Men det är klart, om inga som helst reaktioner mellan molekylerna sker så kan man ju tänka sig ett ämne som fungerar med "fysik". Kärnklyvning exempelvis (det är allt lite kemi i det med...).

Fram för handhållna kärnvapen!

/RD
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
sant. fast grejjen är väll den att det är väldigt lite kemi asså typ prov rör å stuff :C) å mer partikelacceleratorer å stuff. ellernått. :C) ) nja, jag är inte alls säker på hur det gick till min jag har för mig att dom pumpade in en förbanad djävlar massa energi i ett rent ämne(kommer inte ihåg vikket) å då fick den helt sepiga bindningar, å eftersom det behövdes så löjligt mycket energi(mer en en fusions reaktor a' nårra miljoner grader??) så kan man gärna inte värma det med en sådan däringa gasol brännare som kemister använder utan behöver kraftigare donningar... å dom donningarna räknas som fysiska donningar. :C) AAAaah! jag vett inte men det är nåt sånt iaf... dom sa att det var ett fysiskt sprängmedel iallafall!
(fram för handhållna kärnvapen!!!)
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
enl. krilles def. :C) så är railgun ett gaussvapen... nåjja... det är inte bara amerika som har railguns... det finns några privat personer som byggt egna railgunsingar... :C) (jag har haft planer på att bygga en på tal om potentiella terrorister på forumet) jag gillar en liknelse som en gubbe som håller på med en jätte railgun(0.1gram i 16000km/s:Cþ) "en railgun gör med en pansarvagn vad ett krypskyttegevär gör med ett ägg) :C) änn...a... öh..hö... var väll det jag ville ha sagt... energi rekordet har Maxwell Laboratories Green Farm forsknings institut... 32Megajoule... 1.6kilogram i 3300m/s det ni. hejdå lilla pansarvagn :C)


maxwells lilla gulle unge... :C) )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Antar att det är "gaussvapen" som är planerat till 2010, med tanke på att USA har en "railgun" som kan såga sig igenom en stridsvagn förutsatt att den får nog med energi."

Nepp. Det är en anti-robot-laser, avsedd att skjuta ner kort- och medeldistansrobotar, motsvarande SCUD. Lasern ska monteras i en Boeing 747-400 som fullastad har själva laservapnet, drivmedel för långa patrulltider, radarsystem, fjorton mans besättning och bränsle till fjorton skott med lasern.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
1 735 000 Euro [ANT]

Ska det förstås vara...

/RipperDoc - köp äventyren då, för bövelen :gremgrin:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: 1 735 000 Euro [ANT]

"köp äventyren då, för bövelen"

Jag har hört att dom är rätt så kassa och platta.
Vad tycker du om dom ?

/Naug
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
"Tråkigt" att det ska var aså opraktiskt att ha en. Om man nu inte känner för att försvara ett kärnkraftverk.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
äh... :C) du behöver ju inte kånka kring på ett kärnkraft verk... man kan teoretiskt bygga en railgun med kondensatorer... kolla på powerlabs eller amateur railgun så får du se nårra små gullegrisar som drivs på kondensatorer...(dom två är de största/seriösaste railgun projekten på internet(öh.. amatör saker då förstås)) och ifall du inte vill använda kondensatorer så använder man en speciell likströmms motor... homopolgenerator kallas dom(eller compulsator), dom går i teorin ut på att man snurrar upp en skiva(såg en med nårra ton tung skiva nånstans) i jättehög fart... nåjja... lite mer info om hompolegenerator å railgunsingar (VARNING det finns en del felaktigheter på den här sidan, och en del halvsanningar...)... öhö... JA just det... det finns patent på nårra sådan däringa homopol generatorer i ammerka ID nummer #4200831 å #4935708 (sök på usas patent måjjs utan # tecknet) tja. så är det nog inget mer... :C) JO! just det. en sådan homopol generator grej kan typ drivas medelst bilmotor, bra att vetta kanske... så du kan mycket väll lägga in det i neotechs värld som en tuff sak.
glömde å säga det. jag ääälskar railgunsingar.
 
Top