Nekromanti Framtid?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,972
Location
Linköping
... panik-googla fram information ...

Hehe, man kan ha vrålrutan/#rpgonline igång på sin laptop (förutsatt att man har internetaccess förvisso, men det var ju framtiden vi snackade om så det förutsätter jag) och kör man fast är det bara att de om råd.

SL: "De missade helt att läsa den heliga inskiptionen i rum 4, vad ska jag göra nu?"
Vitulv: "Döda dem!"
Rising: "Helig skrift? Vad lökigt?"
Mogge: "Du suuuuger!"
Dnalor: "Rälsade äventyr är skräp"

hmmm, or not
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Hur länge kommer det vara så?"

För evigt om jag får bestämma. .pd-filer i all ära, men de slår inte en rejäl inbunden bok. Jag tänker inte avstå ifrån mina älskade böcker om inte teknologin tar gigantiska jättekliv framåt. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en .pdf-version av ett rollspel som jag verkligen ville ha. Fast nu är jag kanske konstig åt andra hållet istället. :gremlaugh:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Constant internet access..

"Hehe, man kan ha vrålrutan/#rpgonline igång på sin laptop (förutsatt att man har internetaccess förvisso, men det var ju framtiden vi snackade om så det förutsätter jag) och kör man fast är det bara att de om råd."


Det är ju en idé förstås, men när man vill ha detaljerade kartor för omedelbar utskrift över Boston, Paris och NY anno 1920 så tror jag de kommer till korta..*True excerpt from my latest session*

:gremlaugh:

SL: "De missade helt att läsa den heliga inskiptionen i rum 4, vad ska jag göra nu?"
Vitulv: "Döda dem!"
Rising: "Helig skrift? Vad lökigt?"
Mogge: "Du suuuuger!"
Dnalor: "Rälsade äventyr är skräp"
Ithaqua: "Låt dem ta konsekvenserna. And..smile" :gremgrin:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Konservativa gamlingar

Men okej, nu tänker jag på sådant som jag ser framför mig kanske ett par generationer efter min död.

Jag ger elektroniskt papper 20 år att slå igenom. Lyckas det inte på den tiden blir jag våldsamt besviken.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Dyra olyckor

Det är faktiskt klart mycket lättare att manövrera ett kilo bok än två kilo laptop.
Och man blir mycket mer ledsen om man tappar en laptopp i marken än om man gör det samma med en bok. Det är heller inte kul att glömma en bärbar nånstans. Jag glömde min nästan nyiköpta laptop på ett matställe en gång. Jag blev riktigt nervös då. :gremooo: Som tur vad tog personalen hand om den. (Samma restaurang gav mig dock magsjuka en månad senare. Dom fick ingen hittelön. Kanske finns det ett samband. :gremgrin: )

Alltså: en till nackdel med datorer är att de är dyrbarare och kanske ochså ömtåligare än böcker.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Konservativa gamlingar

"Jag ger elektroniskt papper 20 år att slå igenom. Lyckas det inte på den tiden blir jag våldsamt besviken."

Besviken vet jag inte om jag blir, men med största säkerhet förvånad. Jag menar, hur såg datorerna ut 1984, för tjugo år sedan? Hur trodde vi då att de skulle se ut idag?

Reserverar mig för övrigt för eventuella meningsskiljaktigheter i våra definitioner av "elektroniskt papper".

Zap
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Konservativa gamlingar

tja, när min pappa började arbeta med sina mini datorer (typ 25 år sen.) då var datorerna så stora att man kunde gå in i dom och var inte alls tänlkte för hemma bruk (tänk så fel man kan ha). Men utvecklingen har faktiskt stannat av på sistone
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Dyra olyckor

Alltså: en till nackdel med datorer är att de är dyrbarare och kanske ochså ömtåligare än böcker.
Men det är mycket lättare att ha några datorer i reserv än några extra ex av alla böcker...
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Dyra olyckor

Men det är mycket lättare att ha några datorer i reserv än några extra ex av alla böcker...
Ja, det är mer troligt i varje fall. Att folk köper dubletter av böcker är väl inte särskilt vanligt. Att det är billigare att köpa två datorer tror jag visserligen inte. Ska du ha nya laptops så blir det nog väldigt dyrt, fast det kanske är något folk kan skaffa ändå, men av andra anledningar... men inte jag, och nog inte särskilt mycket folk över huvud taget egentligen. Fast det verkar som om du sitter på 2+ i varje fall, men jag tror som sagt var att du är en minoritet.

Fast det här är nog en återvändsgränd. :gremlaugh:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Interfejs

En annan nackdel är att datorer behöver ström och har begränsad batterilivslängd.Ergo man är begränsad av var man kan spela.

Och det är inte rekommenderat att använda datorer anslutna till vägguttag när det åskar. Regnoväder är ju annars utmärkta rollspelstillfällen. Batterier tycker jag är lite opålitliga, de tar alltid slut vid obekväma tillfällen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Dyra olyckor

Ja, det är mer troligt i varje fall. Att folk köper dubletter av böcker är väl inte särskilt vanligt. Att det är billigare att köpa två datorer tror jag visserligen inte. Ska du ha nya laptops så blir det nog väldigt dyrt, fast det kanske är något folk kan skaffa ändå, men av andra anledningar... men inte jag, och nog inte särskilt mycket folk över huvud taget egentligen. Fast det verkar som om du sitter på 2+ i varje fall, men jag tror som sagt var att du är en minoritet.
Jag tycker inte att man ska betrakta kostnaden för hemelektronik på ett traditionellt sätt. Hemelektronik är ett självändamål och man blir berikad när man köper den. Med andra ord så är det en inkomst att köpa hemelektronik.

2+ passerade jag förresten för 20 år sedan. Tror att jag har över 30 nu, kanske 40 (fast bara 4-5 laptops). Definitivt fler än vad jag har gafflar i alla fall.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dyra olyckor

"2+ passerade jag förresten för 20 år sedan. Tror att jag har över 30 nu, kanske 40 (fast bara 4-5 laptops). Definitivt fler än vad jag har gafflar i alla fall. "

Fast du är väl inte representativ för den gemene rollspelaren på något sätt? :gremlaugh:
Att äga fler datorer än gafflar är väl extremt för de allra flesta för övrigt?
 
Top