Nekromanti Framtid?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag funderade på en sak. Teknologin för utskrifter och digitaltryck går ständigt framåt. Idag kan man med en ganska billig laserskrivare få ut högar av gratisspel ett och annat kommersiellt sådant. De rollspel man hittar i butiken är dock fortfarande överlägsna i tryckkvalitet, bindning och ren bekvämlighet. Om man har pengarna är det bra mycket trevligare att få en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg.

Hur länge kommer det vara så?

Tekniken för digitaltryck och utskrifter går ständigt framåt. Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Tekniken för digitaltryck och utskrifter går ständigt framåt. Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?
För min del räcker det med billigare skrivare som klarar dubbelsidig utskrift. Färglaser hade varit kul, men inte ett krav (de är dessutom så förbaskat dyra i drift).

Skriv ut, sätt in i en pärm, sät ev i registerflikar. Klart!

Räcker fint för mig.
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Teori

Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?
Det skulle öppna upp för många enskilda rollspelsskapare att nå ut till folk. Möjligheten att då kunna sitta på en uppsjö olika rollspel och tillbehörsmoduler utan att behöva trycka ett enda exemplar innan någon beställer måste ju vara rena rama drömmen. Om tekniken att framställa den färdiga boken blir lagom liten och billig, kan ju en butik ställa upp med själva produktionen och låta beställning gå genom butikens egna system.

Scenario: Du går till din lokala mat-/rollspelsbutik/postkontor och tittar igenom Mongoose's nya sortiment via en enkel display. Du hittar det du vill ha, pröjsar med e-pengar och får filen skickad till butiken. Butiken skriver ut filen på högkvalitetspapper och binder ihop boken tack vare sin boktryckare/skrivare/kopiator. Du tar boken, pizzabiten och coca colan och går hem, redo att testa alla de nya reglerna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?
Det låter lite som den bild jag en gång hittade, från en artonhundratalstidning där det fanns en fantasifull artikel om hur en hushållerska i framtiden kunde tänkas fjärrstyra sopborstar och disktrasor genom att rycka i olika trådar som satt fast i vajrar i taket.

Visionen om fjärrstyrning var rätt, men idén om att det skulle ske först och främst i hushållsarbete visade sig något felaktig, och att medlet skulle vara trådar var direkt felaktig.

På samma sätt gissar jag att det här med "hårda pärmar och bra papper" är ett nittonhundratalssätt att tänka. Visst, tryckning blir hela tiden enklare och billigare, men jag tror att framtiden hör till skärmar som man på något sätt alltid kan ha med sig. Hela idén med pappersmassa och tryckfärger känns så... förra millenniet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Framtiden är ljus

Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?
Den kommer att bli mycket större, i alla fall om man med spelmarknaden menar spelutbudet. De som försörjer sig på att tillverka spelen kommer däremot att bli ännu färre än de är idag (om det är möjligt).
Jag ser det som enbart positivt att man kan få spel publicerade billigt på nätet eller via digitaltryck. Det har aldrig publicerats så mycket rollspelsmaterial i Sverige som nu.

/tobias
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Framtid? [lite ot]

Instämmer: "Digitala tidningar" är i utveckling redan nu.

Det är en intressant frågeställning från Vindhand för övrigt - Jag älskar verkligen hur information har blivit mer och mer fri genom skrivkonst, tryckkonst, internet.. Små ideella grupper som ger ut fansin, små samhällen på internet som www.newgrounds.com eller www.rollspel.nu där man är fri att leva med likasinnade och deras värderingar, och där man kan utveckla detta.. Ifall det blir ännu lättare att nå ut med sitt lilla budskap och personliga vision (som animemusikvideor och annan kultur) så är det en ljus framtid vi har framför oss.

Visst, nazism och fundamentalism är budskap de flesta inte njuter av att se spridas, men jag har den synen på sådana ideologier att de kräver inskränkthet och isolation - inte öppenhet och kommunikation.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Konservativa gamlingar

På samma sätt gissar jag att det här med "hårda pärmar och bra papper" är ett nittonhundratalssätt att tänka. Visst, tryckning blir hela tiden enklare och billigare, men jag tror att framtiden hör till skärmar som man på något sätt alltid kan ha med sig. Hela idén med pappersmassa och tryckfärger känns så... förra millenniet.

Jag funderade litet på det... problemet med den teorin är att den teknologin redan finns. Att hitta en laptop som är mindre och lättare än en genomsnittlig grundregelbok är inte svårt. De har massor med attraktiva funktioner som t.ex. snabb sökning eller t.o.m. automatisering av tråkiga delar av reglerna. Spelen finns att ladda ned, även om det ibland är olagligt. Trots det verkar det vara ganska få som ersätter sin regelboksbunt med sin laptop.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Interfejs

"Trots det verkar det vara ganska få som ersätter sin regelboksbunt med sin laptop."

Problemet tror jag är gränssnittsberoende. Det är enklare för en spelledare att slå upp sidan 247 i regelboken, än att markera sidfältet, knacka in 247 i rutan, trycka enter och sen scrolla en liten bit. Det blir inte lättare av att dra med råttan i rullisten ner till ungefär 250 och sedan klicka i rullisten eller pageup till rätt ställe. Än värre blir det med kladdplatta eller musvårta.

Med en snuddkänslig skärm där spelledaren i kanten kan peka på sidan han vill läsa och sedan dra lite tills han hittar rätt, så talar vi plötsligt i en helt annan liga. Om den dessutom har 300dpi eller 600dpi istället för laptopens ynka 72 så blir det mycket lättare att läsa också.

Slutligen så får man vara glad om man hittar en laptop på under 2 kilo till överkomligt pris, och det är inte många regelböcker som kommer över ens ett kilo. Det är faktiskt klart mycket lättare att manövrera ett kilo bok än två kilo laptop.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ny marknad, andra problem.

Scenario: Du går till din lokala mat-/rollspelsbutik/postkontor och tittar igenom Mongoose's nya sortiment via en enkel display. Du hittar det du vill ha, pröjsar med e-pengar och får filen skickad till butiken. Butiken skriver ut filen på högkvalitetspapper och binder ihop boken tack vare sin boktryckare/skrivare/kopiator. Du tar boken, pizzabiten och coca colan och går hem, redo att testa alla de nya reglerna.

Intressant... lagerhållning i en sådan affär är ju nästan gratis relativt sett (marginalkostnaden för att hålla även det minsta nichespelet tillgängligt är ju minimal). "Out of print" skulle förlora sin betydelse.

Då som nu skulle dock tillgängligheten av spelare vara avgörande. Jag har hört många (särskilt amerikaner :gremsmile:) säga att de gärna skulle spela litet spel X om de bara kunde hitta spelare som ville testa något annat än D&D/Vampire.

En annan risk är naturligtvis att MMORPGerna blir tillräckligt bra för att svälja de traditionella spelens kundbas. Teknologin i internetnärvaro går säkert också framåt...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Interfejs

Problemet tror jag är gränssnittsberoende.

Definitivt. Böcker och papper har egenskaper som inte är lätta att ersätta med datorer. Upplösning och touch-skärm är bara ett minimalt steg på vägen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Konservativa gamlingar

problemet med den teorin är att den teknologin redan finns.
Datorer har fungerat länge, men ingen skulle ha velat använda dem till allt som vi använder dem till idag för tio år sedan. Jag gillar Bill Gates' syn på just den här saken; "om det nu är så viktigt med sträv papperskänsla och det speciella ljud som hör till bläddrande av papper, då får vi väl helt enkelt bygga lövtunna skärmar med papperskänsla och med insamplade pappersljud när vi bläddrar dem mot varandra." [våldsamt fritt citat]

Liksom; de skärmar vi har idag är uppgraderade nittonhundratalsskärmar. De påminner nog inte mycket om framtidens skärmar. Men okej, nu tänker jag på sådant som jag ser framför mig kanske ett par generationer efter min död. Du har förmdligen inte samma perspektiv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Konservativa gamlingar

Jag funderade litet på det... problemet med den teorin är att den teknologin redan finns. Att hitta en laptop som är mindre och lättare än en genomsnittlig grundregelbok är inte svårt. De har massor med attraktiva funktioner som t.ex. snabb sökning eller t.o.m. automatisering av tråkiga delar av reglerna. Spelen finns att ladda ned, även om det ibland är olagligt. Trots det verkar det vara ganska få som ersätter sin regelboksbunt med sin laptop.
Visst finns det mindre och lämpligare maskiner. Handdatorer är rätt så smidiga och med WindowsCE/PocketPC är de också rätt så kapabla. Vill man ha lite större skärm så är Tablet PC's (ser it som bara skärmen på en bärbar ungefär, används med penna) rätt bra.

När vi spelar är det inte ovanligt att det står datorer på bordet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Interfejs

Slutligen så får man vara glad om man hittar en laptop på under 2 kilo till överkomligt pris, och det är inte många regelböcker som kommer över ens ett kilo. Det är faktiskt klart mycket lättare att manövrera ett kilo bok än två kilo laptop.
Fast många spel är ju baserade på att man MÅSTE köpa massor av tilläggsböcker. Ska du spela Vampire som WW vill så har du nog 20 kg pappersböcker i varje hand.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Interfejs

Fast många spel är ju baserade på att man MÅSTE köpa massor av tilläggsböcker. Ska du spela Vampire som WW vill så har du nog 20 kg pappersböcker i varje hand.
*grin* Fler spel som lider av det...
Hade faktiskt som tanke innan att skaffa mig en scanner och en bärbar dator och göra ett rejält arbete för att som spelledare till Shadowrun slippa släpa med mig den gigantiska högen med sourcebooks.

Men om man kunde få fram source-books som inte bara var platta PDF'er utan levande hyperlänkdokument så att när man är i en sourcebook som nämner en viss sak, lätt kan länka till den bok där det verkligen beskrivs.. och på det viset virtuellt samla ihop alla regler som gäller för en viss sak. Gärna med någon sorts smart markering så att man slipper obsoleta saker.

En annan nackdel är att datorer behöver ström och har begränsad batterilivslängd.Ergo man är begränsad av var man kan spela. :gremfrown:

/Ulfgeir
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Re: Framtid? Jatack.

Tekniken för digitaltryck och utskrifter går ständigt framåt. Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?
Det är den moderna trycktekniken som gör det möjligt att driva Rävspel och andra små rollspelsproducenter. Jag ser bara goda möjligheter för framtiden i min bransch.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Re: ny marknad, andra problem.

"En annan risk är naturligtvis att MMORPGerna blir tillräckligt bra för att svälja de traditionella spelens kundbas."

MMORPGer är klart underlägsna i fråga om att ge uttryck för den egna kreativiteten. Om jag vill slänga in ett nytt och egenpåhittat monster i DoD är allt som krävs att jag kan reglerna och kan skriva. I ett MMORPG är det betydligt krångligare, såväl i fråga om rätten att göra det som i de krav på teknisk förmåga som ställs om jag ska programmera in ett nytt monster. MMORPGer skapar helt enkelt inte samma obegränsade möjligheter som ett rollspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur länge kommer det vara så?
Säg det...
För min del så slår en inbunden bok det flesta utskriftsgrejer.... Så för min del så får det gjärna fortsätta att vara inbundet under en LÅNG tid..
Men säkerligen så kommer det att bli konkurensmässigt svårt att hålla jämn tackt med de gratis grejer som släpps på internett.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Interfejs

Mm, men å andra sidan kräver WWs moduler att du ständer bläddrar mellan olika bitar, slår upp och kollar upp saker. Det får mig ofta att önska att jag hade än fler av dem i hyllan, för pdf är så outhärdligt frustrerande.

Men för WW-fraktioner med 'konstnärliga projekt' och liten budget, Arthaus tex, blev ju pdf-utgivning av moduler ett alternativ direkt. Så slutade ju Mage: Sorcerers Crusade, tex, och märk att jag använder 'slutade', för jag tror att boktryckarkonsten kommit för att stanna för all tid. .

- Ymir, tycker böcker är lättare än pdf att skumma
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Interfejs

Mm, men å andra sidan kräver WWs moduler att du ständer bläddrar mellan olika bitar, slår upp och kollar upp saker. Det får mig ofta att önska att jag hade än fler av dem i hyllan, för pdf är så outhärdligt frustrerande.
Det går att lägga in hyperlänkar i PDF och flera andra format. Det borde lösa problemet.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
" De rollspel man hittar i butiken är dock fortfarande överlägsna i tryckkvalitet, bindning och ren bekvämlighet. Om man har pengarna är det bra mycket trevligare att få en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg. "

Instämmer givetvis. Jag har tusentals sidor pdf-scenarion utskrivna, mestadels på out of print-prylar. Har dock inte orkat köpa pärmar ännu..*S*

" Hur länge kommer det vara så?"

Tills dess var man har egen färglaser och eget bokbinderi?
:gremlaugh: :gremlaugh:

" Vad händer med spelmarknaden den dag man kan beställa en trådbunden produkt med hårda pärmar, bra papper och färg från en lämplig fil (PDF?) och få den hemlevererad för ett rimligt pris?"

Som jag såg härnedan, då upphör kanske "out of print" att ha betydelse, något jag inte skulle sakna direkt. Och vad det "papperslösa samhället" anbelangar tycker jag fortfarande att det är för åbäkigt (tom med en laptop) att ha ALLT på skärm. Jag använder förvisso laptop som spelledare, men då mestadels till andra saker som musik, panik-googla fram information, etc..*S*

Än så länge är pdf-filer och liknande bra mycket mer ansträngande än färdigtryckta produkter tycker jag, för att inte tala om den konstnärliga aspekten. Men jag kanske bara är konservativ..

:gremlaugh:
 
Top