Nekromanti Framgångsslag

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Det vet jag inget om...

Please! håll isär begreppen. D&D är Dungeons and Dragons, det omtalade hack'n'slash spelet.
DoD 6 är Drakar och Demoner, ett svenskt spel med sin egen charm. inte det bästa regelsystem, men det är fan itne lika hack'n'slash som D&D... (om man generaliserar)

Jag vet att jag har rätt!
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Oj, förlåt!

Glömde läsa noga där... Men iofs spelledar jag inte Duengons And Dragons heller... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Baldurs gate [OT, såklart...]

Jo, nog kan det vara så. Speciellt i 1an där ens karaktärer är låga levlar vilket av någon konstig anledning inte gör att man kan lösa större intriger än så på grund av ens sopiga färdighet med svärd.

Fast vad är egentligen skillnaden mellan "min mamma är borta" och "min hovmagiker har försvunnit"? Säger bara att man inte bör säga att D&Ds kassa system bör försvaras med historien i BG1 eller BG2.

OT: Vill ni ha bra story, spela Planescape: Torment till PC.

Zaiber - Religion är coolt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Det vet jag inget om...

vad gör d&d så mycket mer hack n slash?

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ja... MEN...

I en spelgrupp där alla litar på att ingen annan ska läsa i boken (som i våran) så funkar våran metod JÄKLIGT bra...

I en omgivning där man har en hög grad av tillit till sina spelare, kan man inte då i stället lita på att de inte missutnyttjar reglerna?
Det har t.ex. fördelen att man inte behöver "låsa" en person till att vara SL.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
xp för dödade monster

även om man kan få xp för annat också så är det mest väldefinierade sättet att bli bättre på att döda monster. Om man har en bra och snäll DM kanske man kan bli bättre tjuv av att rollspela väl men det krävs enbart en medioker sl som följer reglerna för att man skall tjäna på att döda saker :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: xp för dödade monster

och om sl också följer reglerna får man en massa xp för klarade äventyr.. precis som i DoD ... dessutom får tjuvar (och andra) xp för att desarmera fällor och massa sånt..

vad har det med HnS att göra? ... mina rollpersoner blir bättre av att slåss i n2 också..

men den här diskussionen skall inte tas här...

chrull
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: xp för dödade monster (ot)

och om sl också följer reglerna får man en massa xp för klarade äventyr..

Det ändrar ju inte det faktum att man får xp för att döda saker; m.a.o, HnS belönas av reglerna.

men den här diskussionen skall inte tas här...

Du har nog rätt :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: xp för dödade monster (ot)

men.. nästan ALLA spel belönar strid. n2 gör det.. men precis som i d&d är det inte bara strid som belönas..

att man dessutom inte får xp för att döda monstren, utan för att klara av utmaningen som monstrena utgör gör att det hela blir mindre HnS ...

Men visst, självklart kan man HnS:a hela tiden i D&D, och det är bra mycket lättare där än i n2, eftersom n2 är så dödligt.. men d&d är inte ensamt om ett orealistiskt skadesystem..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: xp för dödade monster (ot)

men.. nästan ALLA spel belönar strid. n2 gör det.. men precis som i d&d är det inte bara strid som belönas..

men D&D belönar strid särskilt _mycket_... Det kommer gå mycket långsammare att gå upp i level om man är pacifist än om man är en renodlad hack'n'slashare; ergo: regelsystemet premierar att man dödar saker.

att man dessutom inte får xp för att döda monstren, utan för att klara av utmaningen som monstrena utgör gör att det hela blir mindre HnS ...

Hårklyverier IMHO.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Usch... läs inte. jättelångt dravvel om regler etc

NEJ!
hallå, moderator! lås tråden! de diskuterar Neotech på neotechformet! snakka om att hamna OT...

och angånde diskussionen som inte bör tas här: man får slå förbättringslag, alltså inte samma grej som "döda X antal fulmonster så levlar du nästa gång" utan 'ah, jag lyckades att försvara mördaren. *kryssar* nu får jag slå när spelsessionen/äventyret/kampanjen är slut. att man sen får det på färdigheterna Pistol och Gevär kvittar väl. klart man blir bättre ifall man skjuter mycket, det som stör mig i dnd och Dod ät Hit-points fenomenet. en krigare får 5t6 Hp per 'level' i DoD, och det blir en hel del (en dvärg på level 3 för mig har 80 hitpoints. han överlever maxskadan av de flesta vapen i huvvet(han har 27 hitpoints i huvvet) och ett tvhandssvärd gör 4t6+1 om jag inte minns fel. får man inte maxskadan med tvåhandsvärdet och itne har en skadebonus som är alltör hög (han överlever en skadebonus på 1t3 okså, men då svimmar han) så klarar han det, inte en s en kritisk skada!)
En liten förklaring ifall du itne spelat det: för att få en skadebonus på 1t3 ska STy och STO tillsammans överträffa 26. gränsen för 1t6 går vid 31, dvs minst 15 i en och 16 i den andra. de flesta normala männiksor har således 1t3 i skadebonus. om de drämmer min dvärg i huvvet, utan hjälm, full kraft, gör maximal skada så svimmar han. now that's orealistiskt. en krigare på level 1 har runt 30-35 HP totalt när ahn börjar, dvs runt 10 i huvvet. utan hjälm behöver man göra 10 för att han ska svimma, dvs med normal skadebonus och hyfsat vapen gör man det i ett slag. lite mer realistiskt? jo. detta trots att dvärgen är ovetandes om anfallet, det blir bara lättare att träffa (!).

i n2 gör amn som bekant (antalet skadetärningar * 10)= skadan i ett omedvetet anfall. dvs med en grundskada på ob1t6 (bör väl vara normalt) och med en påk/batong på ett ovetandes offer gör man minst 20 dvs minst två extraskador. man får minst smärta 10 (förutom hjärna, men där får man 33 trauma...) och detta ger ett chockslag med tre eller två tärningar, i snitt (6 skadekolumner) och det ska under chockvärde, runt 10-12 är väl normalt. se? inte lika lätt att klara sig.

hoppas du fattade något av ovanstående. det gjorde jag knappt själv.

ps har man en hjälm på sig i DoD (genomsnittshjälmen är öppen metallhjälm) så drar man av 10 av alla skador man får.

Jag vet att jag har rätt!
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Det är sant... MEN...

Att vi litar på varandra på det sättet så att de som spelar endast kan lite regler är egentligen till för en sak: Mindre regel-tjafs under spelandet... eller är det fler än jag som varit inne i en superhet fight som slutat i en tvåtimmars-diskussion sedan? Jag antar att det är fler än jag...

Angående att "låsa" en person till att vara SL... Det har vi i gruppen själva valt. Vi har upptäckt att det är mycket bättre att ha lite mer allvarsamma spelkvällar än de när man var yngre och körde oseriösa Chronopia-äventyr med omväxlande spelledare....

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
regelgräl

Att vi litar på varandra på det sättet så att de som spelar endast kan lite regler är egentligen till för en sak: Mindre regel-tjafs under spelandet... eller är det fler än jag som varit inne i en superhet fight som slutat i en tvåtimmars-diskussion sedan?

Om det funkar för er så är det ju bra :)

Personligen ser jag även detta som ett problem med reglerna som hemlighållandet enbart ger tillfällig lindring för...
Har man bra och enkla regler blir det svårare att ha regelgräl; det finns inte lika mycket detaljer att bråka om och SLs sunda förnuft är alltid en vital del av handlingen. Har man överdetaljerade regler som inte vanligtvis lämnar något utrymme för SL så blir det lätt så att spelare anser att SL "bryter" mot reglerna när han försöker anpassa något som funkar dåligt. Är det dessutom regler som aspirerar till att vara "realistiska" kan spelarna alltid ta till "men rimligtvis borde jag ju kunna..." i de fall reglerna är emot honom/henne.


nåja... smaksak
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Håll er till Neotech!

Ville inte låsa tråden eftersom andra delar innehåller vettiga inlägg, men D&D och dylikt hör tyvärr inte hemma på detta forumet.
Försök gärna att diskutera rätt ämnen på rätt forum.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: xp för dödade monster (ot)

Det är ju svårt att ändra på? Eller?

Grejen är skulle jag gissa tradition. Men om någon skulle vilja ändra traditionen är det busenkelt. Liknande policybeslut måste tas i de flesta rollspel. Varför skall ens rollperson bli bättre, kg lik, välfunna repliker eller en kombination?

Snow
Dead, but still walking around
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: xp för dödade monster (ot)

Det kommer gå mycket långsammare att gå upp i level om man är pacifist än om man är en renodlad hack'n'slashare

så kan du inte säga... det där är väldigt idividuellt. om jag spelar en god karaktär får jag alltid mer xp om jag löser skaer fredligt än med våld.. alltså kan jag levla mycket fortare som pacifist än om jag skulle slå på allt..

men om er spelledare belönade HnS mer än annat så får det står för er..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: xp för dödade monster (ot)

så kan du inte säga... det där är väldigt idividuellt. om jag spelar en god karaktär får jag alltid mer xp om jag löser skaer fredligt än med våld.. alltså kan jag levla mycket fortare som pacifist än om jag skulle slå på allt...

Det kräver ju en del av SL... skillnaden är att xp för rollspel och story är rätt flytande men xp för att döda saker är väldefinierat och pålitligt.

men om er spelledare belönade HnS mer än annat så får det står för er..

Kanhända... jag anser fortfarande att systemet fokuserar sig på våld och belönar framgångsrikt våld. Att det numera belönar litet annat också ändrar inte detta faktum.
Naturligtvis går det att spela annat än HnS i D&D, men det säger inte så mycket... man kan spela vilken spelstil man vill i vilket spel som helst; givet rätt anpassinigar och vilja.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: xp för dödade monster (ot)

Det är ju svårt att ändra på? Eller?

Nej, det är inte svårt att ändra på. Man kan med lätthet skrota D&Ds xp-system och i stället ge ut XP efter vad man tycker folk förtjänar. Det ändrar dock inte hur systemet i sitt grundutförande ser ut (eller vad det systemet uppmuntrar).
 
Top