Nekromanti Framgångsslag

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
När man Gör sin rollperson och ska välja yrke tycker jag att det är lite konstigt. På framgångsslaget ska man ju slå mot PSY, Cool, och undre världen (eller vad man nu ska ha för yrke) men hur ska jag veta vad jag har i undre världen, jag har ju inte slagit det änu, det står ju inte för en senare.
P.s Det här är första gånen jag gör en rollperson.

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"På framgångsslaget ska man ju slå mot PSY, Cool, och undre världen (eller vad man nu ska ha för yrke) men hur ska jag veta vad jag har i undre världen, jag har ju inte slagit det änu, det står ju inte för en senare."

Har man inget i den Undre världen och framgångsslagen för perioden omfattar Undre världen så kan man heller inte lyckas med minst ett framgångsslag. Visst är livet hårt?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
ett litet tilläg vid perfekt genomförd handling (sid 60)står det att om alla tärningar utom en utfaller som 1:or så är det automatiskt lyckat med chans till perfekt vet inte om det gäller om man inte har något värde i färdigheten

men anars kan man köra med den frivilliga regeln "pengar och kontakter" på sidan 33
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Klart det ska gälla. Du har ju 0 i färdigheten och två ettor är två ettor...

Så visst kan man klara av Undre världen slaget. Meningen med att ha en färdighet som framgångsslag är att simulera att man mycket sällan blir väldigt framgångsrik direkt i en brasch.

Men den smarte (powergamer?) använder fria uppväxtenheter till att höja Undre världen och därefter höjer man Undre världen till femton under sin första karriärsrunda.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Sånt ska förhindras...

Själv lät jag inte mina spelare titta i boken när vi gjorde deras RP. Allt för att de inte skulle ha chansen till sånna saker (och för att se hur stor chansen är att de väljer en så för dom "onödig" färdighet som Undre Världen...) /images/icons/wink.gif

Vi kör väldigt mycket sånt i våran spelgrupp. Är man inte spelledare får man titta begränsat mycket i regelboken...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Sånt ska förhindras...

Men det är ju också D&D. Det är menat att för evigt vara det ultimata powergaming-spelet. En del jag känner trivs som fisken i vattnet i den miljön :)

// Douggie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Sånt ska förhindras...

Det är inte riktigt sant. Man kan göra DnD så djupt att en flytväst behövs om man vill. Vi spelar det mest som hack n slash, men kolla bara på storyn i datorspelet Baldurs Gate. Det är inte riktigt DnD men man kan göra storyn så så at det blir mera rollspelande...

/Martin Ohlsson
Ge aldrig råd för den dumme tar de inte och den vise behöver de inte
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Men den smarte (powergamer?) använder fria uppväxtenheter till att höja Undre världen...</I>

Ledsen att säga det, men det finns inga fria uppväxtenheter :) Däremot kan man som hemlös och underklass höja Undre världen redan under uppväxten, men inte högre än till 10.

/RipperDoc - har regelboken här för en gångs skull

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det får man i CoC också

Det innebär inte nödvändigtvis att spelet blir sämre.
Det kan ju vara bättre att alla har samma möjligheter än att enbart ge det fåtal som tjuvläst regelboken extra privilegier...
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Inte alls.

Regelsystemet till D&D har ingenting med själva storyn att göra. Inget du mixar med din karaktär spelar någon som helst roll för utvecklingen av spelet. Du går bara runt och pratar med folk. Sedan när det är dags för strid så drar man fram D&Ds totalt värdelösa stridssystem. Så själva historien i BG1 skulle funka lika bra med vilka andra regler som helst. Striderna skulle bara se lite annorlunda ut.

Ge eloge till D&D genom att BG1 och BG2 har en bra story? Skulle inte tro det.

Zaiber - Religion är coolt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Sånt ska förhindras...

Är inte det extremt löjligt?

Jag känner flera personer som på sin fritid pluggar eller tränar på saker för att de vill arbeta med sakerna i frågan..

och om jag vill spela en klassisk Cosa Nostra gangster så vill jag kanske redan ha varit springpojke åt en gangster när jag var liten.. då är det väl extremt naturligt att jag har fv i undre världen?

eller som flera av mina rollpersoner som under uppväxten blir GRAVA missbrukare.. borde inte de ha lite i undre världen? .. trots allt har han handlat med illegala substanser i flera år.. utan att åka dit en enda gång..
en sån person SKA ha FV i undre världen..

varför ska man inte kunna få planera sin rollperson? .. jag planerar mitt liv...


jag uppmanar mina spelare till att lusläsa n2 boken.. då har alla koll på världen.. inget av det som står i n2 boken är hemligt..

på så sätt slipper man också problemet med att spelledarna i gruppen kan världen mycket bättre än de som bara är spelare..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
5/10/15?

för misslyckad uppväxt/lyckad uppväxt respektiva framgångsrik uppväxt då eller?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Liten rättning...

Jag menade förståss att de inte får kika på regler/detaljer så värst mycket... De får ju gärna läsa allt som har med världen att göra. De brukar vara just då som spellustan frodas som bäst bland spelarna... /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Det vet jag inget om...

För jag är inte spelledare för DoD 6... /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jo... MEN...

I en spelgrupp där alla litar på att ingen annan ska läsa i boken (som i våran) så funkar våran metod JÄKLIGT bra... Dessutom är det också bara spelledaren som har ett exemplar av regelboken till "sitt" spel hemma hos sig... (+ att han brukar ha finansierat det själv...)

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Baldurs gate [OT, såklart...]

jag tycker annrs att Bg1 o 2 har en rätt tunn story. well, inte tunn men den genomförs på ett kasst sätt. min upplevelse är att uppdragen är som 'å min mamma är borta' å så går man tille n elak grotta och dödar lite monster och räddar mamman. sen får man 'min ring e borta' och får gå till en annan elak grotta och döda lite monster och ta hem ringen.
nån som håller med mig?

Jag vet att jag har rätt!
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Stämmer precis... [jäkla OT]

Därför tycker jag också att det är lika bra att spela Diablo direkt istället... Mycket bättre! (Nästan lika bra story också... nästan... okej, inte det då...)

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 
Top