Nekromanti Frakk, taktik och grepp

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Det här är lite av en resonerande tråd. Så om det inte verkar hänga ihop är det mitt fel. Jag vill dock ha synpunkter och förslag.

Jag har under en tid försökt få min spelargrupp att använda eons stridsregler på ett bättre och mer intressant sätt. Varför spela som om det är DoD '91 när det finns andra, regelstödda, möjligheter? Det har blivit bättre. Men för att utveckla stridsdynamiken ytterligare har jag tänkt om jag inte som SL skall försöka använda mina SLP:n på ett intressantare sätt i strid.

För tillfället finns det en utmärkt möjlighet för detta. Spelarna befinner sig inne i en skog och har råkat i konflikt med en stam av frakk-tiraker av anledningar som är allt för omständiga för att ens försöka förklara. De har redan råkat i strid ett par gånger. Det finns många gûrder och även om de inte är så bra en och en är de oftast fler än rollpersonerna. Det finns också tiraker och thurker förstås, men inte så värst många.

Spelarna märker förstås efter ett tag att gûrderna med sina svärd är fullständigt livsfarliga när de får ett övertag. Nu tänkte jag att jag kanske skulle ändra deras taktik lite och göra dem mera ettriga än vildsinta.

Bort med deras bästa vapen (gûrdersvärd) och in med kastvapen, klubbor och knivar. Istället skall de små djävlarna slänga sig på rollpersonerna, greppa dem med en eller två händer (beroende på om de har något vapen) och kanske bitas och klösas lite.

Anledningen till att jag tänkte ge dem lite sämre vapen överlag är att jag tror att med gûrdersvärd och greppningar (tänk två som greppar med ena handen och sticker med den andra; någon tar tag i ditt spjut medan en annan biter dig i foten) kommer rollpersonerna dö som flugor.

Men för att detta nya grepp skall bli jobbigt för spelarna, som är rätt vana vid reglerna så länge man står rakt upp och ner och bankar varandra i skallen, så måste det hela verka lite genomtänkt. Om man blir greppad finns det förstås en massa nackdelar, inga konstigheter med det. Men om man greppar och en tredje person anfaller? Borde jag inte få svårighetsökningar på försvarshandlingar så länga jag håller kvar greppet även om den jag greppar inte greppet tillbaka? Jag vill ju inte göra de små pälsingarna allt för jobbiga för mina spelare. Låter det rimligt att samma regler gäller för den som greppar som den som är greppad visavi tredje part så länge denna inte frivilligt (utan att det räknas som en handling) släpper sin första motståndare?

Några åsikter eller synpunkter på intressanta stridstaktiker för att göra det hela mer intressant?
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Absoult, båda parter i en greppduell borde anses vara ungefär lika hämmade när det gäller att försvara sig. Eventullet kan man låta anfalleren avbryta sitt grepp och få försvara sig normalt (eller med modifikation).

jag gillar din vinkel med 'dirty brawling' har försökt få till något liknande att man blandar in bankandet med sparkar i skrevet, slagord och greppande av motståndaren och motsåndarens vapen. Tyvärr är det oftast regelmässigt mer effektivt att bara fokusera på svärdsfejandet. man kan ju alltid blanda in det ettriga och fula som ett slags rollspelsmoment till de vanliga striderna.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Inkdot said:
jag gillar din vinkel med 'dirty brawling' har försökt få till något liknande att man blandar in bankandet med sparkar i skrevet, slagord och greppande av motståndaren och motsåndarens vapen. Tyvärr är det oftast regelmässigt mer effektivt att bara fokusera på svärdsfejandet. man kan ju alltid blanda in det ettriga och fula som ett slags rollspelsmoment till de vanliga striderna.
Min tanke är förstås delvis att om spelarna märker av hur fienden försöker använda reglerna på nya sätt så kommer de också att ta efter.

En rollperson är stor som ett hus och har ett spjut. Kanske han borde testa att vräka omkull eller tackla sina motståndare? Gûrder är som bekant rätt små.

Två andra har endast enhandssvärd. Om Gûrderna greppar dem, varför inte testa att få grepp om en av dem som direkt får svårare Vinit, ob4t6 om striden är man mot man, och sedan sticka honom två gånger? Ob3t6*2 mot någon som har ob5t6 och ob6t6 på att undvika eller ob4t6 och ob5t6 att parera och ännu högre om det lilla monstret får för sig att göra ett motanfall. Kanske till och med kan våga sig på kraftiga anfall då gûrden inte skulle få bättre än ob3t6 på Vinit alla fall. Eller kanske snabba och ob5t6 på Vinit!

Det finns ju trots allt en poäng att tänka igenom sin strategi en smula. Ibland är det lika väl att stå och utdela kraftiga anfall mot varandra tills den ene svimmar av utmattning, men är det en vettig strategi om motståndaren börjar hålla på med massa hyss?
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
En annan skön grej man kan använda om man är mer vapenskicklig än motståndaren är att finta, då slås både anfall och försvar med ob4T6 vilken kan vara bra mot en stor fet tirak som lätt kan krossa en med sin styrka men bara har 11-13 i sin vapenfärdighet.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Den intressantaste taktiken är väl att ta ettrigheten till en än högre nivå och köra in de där kastvapnen ordentligt; frakk bor ju mest i jungler, skogar och berg, så lägg dem i bakhåll! Är du riktigt elak låter du några gömda gûrder med slungor och kastvapen ligga och peppra RP, och ytterligare några med andra vapen vara beredda att anfalla dem i ryggen om de försöker anfallar "skyttarna". Eller för den delen rulla sten/stockar på dem...

Att leja in en eller två ulvar sedan är ju ett bra grepp om de verkligen vill bli av med RP (spjut kan ju användas som primitiva lansar).
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Det borde stå i Tirakboken att Gurdernas främsta stridstaktik är att skjuta drivor av giftspindlar med slangbellor!
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Regmolar said:
Den intressantaste taktiken är väl att ta ettrigheten till en än högre nivå [...], så lägg dem i bakhåll! [...] Att leja in en eller två ulvar sedan är ju ett bra grepp om de verkligen vill bli av med RP...
Ja, min avsikt är faktiskt inte i första hand att ha ihjäl rollpersonerna. Det är liksom för lätt, speciellt med deras nuvarande taktik. Gift - i alla fall dödligt gift - går därför bort och även ulvar som blir lite mycket för de små liven. Kastvapen är dock något som jag inte använd mycket förut och det kunde vara roligt. En kastklubba fungerar ju både som kastvapen och närstridsvapen.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Tänk på att frakk använder i månt o mycket primitiva vapen.. dvs, vapen av sten, koppar osv.. vaäldigt osanorlikt att gurderna har vapen av stål. En intressant detalj är att se till o peppra RPna med en massa vapen som oftast inte går igenom rustningen.. då skrattar de medans deras smärta byggs upp.. sen blite +ob1t6.. =) och då börjar man bli nervös.. kastklubbor funkar as bra här.. =)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vapen (ganska OT)

[citat]vaäldigt osanorlikt att gurderna har vapen av stål[/citat]

Jag började också fundera på det i samband med den här tråden; vem är det egentligen som tillverkar gûrdersvärden? Varken genomsnittliga Frakk eller Bazirk har väl den centralisering (eller respekt) som skulle krävas för att masstillverka ett ändå så pass effektivt vapen (det har ju ett bryt som t.o.m. är bättre än en del "civiliserade" svärd), och manarkh saknar såväl gûrdpopulationen som inklinationen att tillverka dem...

I och för sig är väl tirakerna i Kiaz organiserade och kanske mäktiga och avancerade nog att utöva rejäl gruvdrift och smide, och strategiska nog att inse värdet av hundratusen adekvat beväpnade gûrder... någon som kan se några fler rimliga anledningar?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vapen (ganska OT)

Bazirk i mitt Mundana åtminstone är inte särskilt oorganiserade alls, på sina håll är de nog helt i klass med marnakh åtminstone. Visst är väl stamsamhällen inte state of the art i en feodal värld på gränsen till renässans, men en hel del organisation och disciplin är ett måste om man skall fungera ihop som en bra besättning till havs.

Om frakk skulle tillverka gûrdersvärd så skulle jag säga att de är av brons eller järn med allt vad det innebär rent regeltekniskt. Undantaget är Kiaztirakerna, som genom stulen dvärgisk och mänsklig kunskap kan framställa föremål av stål.

Det där med att marnakh har lägre gûrdpopulation än de andra stammarna, stämmer det verkligen? Låter lite skumt bara tycker jag.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag är spelaren med den stora RPn....som helt saknar rustning och har kass VINIT. Min taktik kommer nog vanligtvis vara att köra totalförsvar (eftersom jag sällan vinner initiativet) och trötta ut motståndarna med min enorma uthållighet...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vapen (ganska OT)

Läste in mig lite i tirakboken och jo, bazirk smider nog gûrdersvärden för att slippa utrusta gûrderna med dyrare tirakkrokar. Att de sedan används trots att de enligt boken kostar mer än kortsvärden får väl förklaras med att det är importkostnaden som beskrivs, eller något...

[citat]Om frakk skulle tillverka gûrdersvärd så skulle jag säga att de är av brons eller järn med allt vad det innebär rent regeltekniskt.[/citat]

Det är förresten en grej jag saknar i Eon; regler för vapen av vanligt järn (vilka typ är sämre än bronsvapen, by the way), som blir svagare än brons men är lättare att få vasst, enligt Wiki.

[citat]Det där med att marnakh har lägre gûrdpopulation än de andra stammarna, stämmer det verkligen? Låter lite skumt bara tycker jag.[/citat]

"[Marnakhs] antal uppgår till ca 90.000 individer, varav endast ca 5 % är gûrder och ännu färre är trukher", Tiraker, sid 28. Troligen finner man förklaringen om man ser på hur Marnakh uppstod; eftersom de var tiraker som valde att leva ett civiliserat liv brydde de sig väl knappast om att hämta med gûrderna, och antalet som följde med på eget bevåg är av förklarliga skäl (de är korkade och passar inte in) litet. Trukherna är ju få till att börja med, och vill väl knappast lämna sin position som stammens mest vördade medlemmar i första taget.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Danno said:
Jag är spelaren med den stora RPn....som helt saknar rustning och har kass VINIT. Min taktik kommer nog vanligtvis vara att köra totalförsvar (eftersom jag sällan vinner initiativet) och trötta ut motståndarna med min enorma uthållighet...
Se där, eventuell överraskningseffekt är ute ur bilden. Måste försöka komma ihåg att några av spelarna är både läs- och skrivkunniga samt har tillgång till internet. :gremsmirk:

Får la se hur mycket uthållighet Guster har kvar när det där tiotalet gûrder och tiraker som satte efter dig i skogen hinner ifatt dig... :gremgrin:
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Man får ta o skriva ***SPOILER*** i topicen, o börja inlägget med att dina spelare ska sluta läsa NU.. :p men men.. =)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Hah! Aldrig har jag vart med om att det fungerar att trötta ut någon. NÅGONSIN!! Sen får du fan tänka på att alla tiraker är enormt uthålliga också, de dividerar ju enbart med tre där vi dividerar med fyra, vi stackars människor :p

En taktik som går ut på kraftiga, höga hugg? Hur fan fungerar det? Slänger de iväg flertalet hugg per runda? Stora killen har ett spjut, gud vad kul, alla motståndare undviker genom att kliva åt sidan och får således alltid en nivå lättare på undvikningar. Jag har spelat EON i cirka 5-6 år och med tiden har vi helt rationaliserat bort liknande taktiker (Kraftiga höga hugg) Nu blir det nästan utan undantag snabba anfall, för det är det enda man har någon vettig chans att träffa med.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Vapen (ganska OT)

Regmolar said:
Det är förresten en grej jag saknar i Eon; regler för vapen av vanligt järn (vilka typ är sämre än bronsvapen, by the way), som blir svagare än brons men är lättare att få vasst, enligt Wiki.
Eftersom du redan har börjat, tycker jag att du borde läsa in dig lite mer på området, peta ihop några rimliga modifikationer för järnvapen och släng dem i ett PM till mig, Ymir eller Eleas, så ska jag se till att det hamnar på Drunoks Drängar (vilket kanske orsakar en lavineffekt och leder till en större uppdatering).

/Joel
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Vapen (ganska OT)

Man får ta o skriva ***SPOILER*** i topicen
Njae, så farligt är det inte. Det är inte som om något relevant för deras del diskuteras.
Hah! Aldrig har jag vart med om att det fungerar att trötta ut någon. NÅGONSIN!! Sen får du fan tänka på att alla tiraker är enormt uthålliga också, de dividerar ju enbart med tre där vi dividerar med fyra, vi stackars människor :p
Dannos karaktär Guster (som han kallas) ÄR en marnakh-tirak, ett tjänstehjon från Chadarians hopp som följer med sin husbonde, den minst sagt tankspridde magikern och historikern Ejgast Broger.
En taktik som går ut på kraftiga, höga hugg? Hur fan fungerar det?
Ingen vidare skulle jag säga, men jag är ju bara SL.
Stora killen har ett spjut, gud vad kul, alla motståndare undviker genom att kliva åt sidan och får således alltid en nivå lättare på undvikningar.
Vi har aldrig orkat köra med de specialreglerna för undvika. Tänker att det inte är någon idé innan de börjat bli lite mer sofistikerade i övrigt. det är dock rätt mycket grisodlare över det hela, så att bli sofistikerade är kanske lite mycket begärt.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Frakk -uppföljning

För de som måhända kan vara intresserade:
Som resultat av rollspelsgruppens infernaliska vana att dela upp sig av missriktade taktiska skäl eller interna konflikter kom två strider till mot frakk där jag minskade deras förmåga men förbättrade deras taktik.

Strid 1:
Två rollpersoner med svärd kommer i strid med fyra gûrder beväpnade med klubbor (Kob1t6+2!!), varav två av dessa genast slänger iväg dessa som kastvapen. Trots att det i princip är rollpersonerna som lockat dem i en fälla går det åt helvete. En rollperson kommer i en jämn envig med en ensam gûrd medan den andra öveersvämmas av tre stycken, två som känger fast och biter honom och en - som han tidigare slagit ner och lämnat för död (T:10, S:2) står och bankar på honom med sin klubba, vilket ger ytliga skador men mycket smärta. Rollpersonerna hittas senare sönderslagna och delvis uppätna på en liten holme vid en vassbeväxt sjöstrand.

Strid 2:
Det mest udda paret - en marnakhtirak (signaturen Danno) och en pyaralv - lägger sig i bakhåll längst med en stig (stammen har två läger, en i uppe bland kullar och ett fiskeläge nere vid en sjö) med bågar. En tirak (frakkspjut) och en gûrd (klubba). De beskjuter dem på håll, motståndarna är dumma nog att storma och även om alven får sig en rätt rejäl kyss av den framrusande tiraken nedgörs de tämligen enkelt. Här använde sig motståndarna av en mer traditionell teknik och förlorade då.

Efter tidigare erfarenheter mot livsfarliga gûrder visade det sig förvånande nog att flera spelmötens 'slutstrid' mot ett par ilskna grottroll förvånandsvärt enkelt till. Delvis för att jag spelade trollen dumma, men delvis för att rollpersonerna använde sig av en någorlunda vettig strategi. (nu åt i och för sig ena trollet upp två rädda bondpojkar som tvingats med som milismän och stod och vaktade hästarna, men det var ett mer stämningsskapande inslag).
 
Top