Nekromanti Frakk, taktik och grepp

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Re: Frakk -uppföljning

Jag vill minnas att jag läst en sammanställning av olika taktiker och deras för- och nackdelar i Eon någonstans... Det råkar inte vara någon som kan ha den minsta aning om vart jag läst det? Jag vet inte om det varit i någon modul eller på internet någonstans.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Frakk -uppföljning

Det finns en sida i Spelarens bok, sidan 174 under rubriken "Att överleva strider", är det den du menar?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Frakk -uppföljning

Sista sidan i kapitlet om strid har en rubrik som heter "Sköld eller undvika?". Har inte boken här, men har som sagt för mig att det var sista sidan innan det kom något nytt, så troligtvis efter alla stridsregler och innan skadekapitlet. Möjligtvis efter de enkla stridsreglerna, innan de avancerade.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Frakk -uppföljning

Spelarens bok, sid 174: Att överleva strider

Innehåller underrubrikerna Stridstaktiker för den snabbe, Stridstaktiker för den långsamme, samt Sköld eller Undvika.

Kan det vara den som efterfrågas?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Re: Frakk -uppföljning

De sidorna känner jag till, men de är ju faktiskt ganska intetsägande egentligen. De taktiska möjligheterna i Eon är ju som sagt väldigt omfattande, om man väljer att ta med alla frivilliga regler. Skulle vara intressant med en mer utförlig sammanställning av olika sätt att slåss, handlingars svårigheter i olika situationer, chanser att träffa osv.

I min spelgrupp använder vi inte så mycket av de olika undvika-varianterna, till exempel. Det skulle utan tvekan berika spelet att göra det, men vi har inte orkat sätta oss in i dem än (vi har ju bara spelat Eon sen första upplagan, trots allt...)

Vi har däremot snabbt kommit på fördelen med tekniken Två Vapen i stridskonster. Det kvittar nästan vad man använder för vapen, så är denna teknik överväldigande användbar ändå. Man kan ägna en handling åt att parera/undvika/blockera och göra ett motanfall med den andra. De flesta motståndare kommer att nötas ut ganska snabbt, för att den extra handlingen det innebär för dem att parera/undvika/blockera betyder Ob4T6 i svårighet.

När vi ändå håller på har jag för mig att det bara är Ob2T6 i svårighet att blockera med sköld, men läggs "fel hand"-modifikationen till detta sedan?
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Frakk -uppföljning

poniz said:
När vi ändå håller på har jag för mig att det bara är Ob2T6 i svårighet att blockera med sköld, men läggs "fel hand"-modifikationen till detta sedan?
ob2t6 för att blocker med sköld, ja. Man tränar att använda sköldar i "fel hand" så en ytterligare svårighetsökning för detta behövs inte. Nackdelen med sköld är att det är svårt/omöjligt att använda sig av tvåhandsvapen och att det finns en risk att bli tillbakaknuffad eller till och med slås till marken.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Frakk -uppföljning

[citat]De sidorna känner jag till, men de är ju faktiskt ganska intetsägande egentligen. De taktiska möjligheterna i Eon är ju som sagt väldigt omfattande, om man väljer att ta med alla frivilliga regler. Skulle vara intressant med en mer utförlig sammanställning av olika sätt att slåss, handlingars svårigheter i olika situationer, chanser att träffa osv.[/citat]

Det är nog det här som är problemet med guider; det finns så jäkla många specialregler att det nog mest skulle bli "används regel X i kombination med regel Y, händer detta och då kan du göra såhär, men om du även använder regel Z...".

Men det skulle vara intressant att se ett försök :gremsmile:

[citat]Vi har däremot snabbt kommit på fördelen med tekniken Två Vapen i stridskonster. Det kvittar nästan vad man använder för vapen, så är denna teknik överväldigande användbar ändå. Man kan ägna en handling åt att parera/undvika/blockera och göra ett motanfall med den andra. De flesta motståndare kommer att nötas ut ganska snabbt, för att den extra handlingen det innebär för dem att parera/undvika/blockera betyder Ob4T6 i svårighet.[/citat]

Jag har faktiskt blivit mer och mer tveksamt mot den här tekniken, inte bara för att den är "obalanserad" på alla sätt och vis, utan främst för att jag starkt funderar på om du verkligen kan utöka till två helt oberoende attacker; det känns mer som att man gått på det gamla etablerade än att verkligen ta reda på vad som händer (speciellt som det är så bisarrt svårt utan tekniken). Men det är ju bara min syn och det är svårt säga något mer specifikt utan att ha prövat det själv IRL.
 
Top