Nekromanti Frågor om Utmark

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Hejsan.
Jag har just kört i gång äventyret i Utmark som kom med Fenix nr2 i år, och har lite frågor om förslag från andra spelledare som kört detta.

* Kan man få tag på en karta över Utmark (med alla byar) från annanstans än från tidningen?
* Kartan i tidningen har ingen avståndsmätare. Är det som jag kör att 1cm = 2 mil?
* Hur är klimatet i Utmark (verkar inte stå med i äventyret)?
* Vilken slags drake är Golbrandh, refererat till modulen 'Drakar'?
* Räknas bakgrundslag till primitiv eller civiliserad kultur fall man kommer från Utmark?

Tackar för svar.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Jag har själv tänkt köra ett äventyr i Utmark senare i min kampanj, där rollpersonerna reser ända från Soldarn för att söka efter en gammal vän. När de väl finner denne vän ber han dem om hjälp med att få lite ordning på situationen i Utmark.

Kan man få tag på en karta över Utmark (med alla byar) från annanstans än från tidningen?
Inte vad jag vet. Men det finns nog inte så värst många fler byar och bosättningar än de som är utsatta på kartan. Utmark är ju inte direkt nåt tätbefolkat område, och Góhlbrandh har bränt ner ett antal byar redan.

Kartan i tidningen har ingen avståndsmätare. Är det som jag kör att 1cm = 2 mil?
Det låter ganska rimligt med 1cm = 2 mil ja.

Hur är klimatet i Utmark (verkar inte stå med i äventyret)?
Enligt kartan med klimatzoner (i karthäftet som följer med i atlasboxen) är de största delarna av Utmark fuktigt kalltempererat klimat, dvs. det regnar ganska mycket året om, det är sällan över 20 grader varmt på sommaren och ofta under noll grader på vintern. I södra Utmark är det lite varmare.

Vilken slags drake är Golbrandh, refererat till modulen 'Drakar'?
Góhlbrandh är en mortuach (tänk på att dessa är extremt farliga, en direkt strid mot draken är inte att rekommendera, om inte rollpersonerna är typ mäktigast i Mundana).

Räknas bakgrundslag till primitiv eller civiliserad kultur fall man kommer från Utmark?
Hmm, knepig fråga. Någonstans mittemellan. :gremtongue:
Näe, det är civiliserad kultur, men vissa resultat på tabellerna får man nog slå om ifall rollpersonerna ska komma från Utmark.

//Boboliwsy
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kartan i tidningen har ingen avståndsmätare. Är det som jag kör att 1cm = 2 mil?
Annars kan du ju försöka använda längdangivningen på de vanliga kartorna om du har dem, även om det kanske kan bli lite krångligt :gremsmile:

Góhlbrandh är en mortuach (tänk på att dessa är extremt farliga, en direkt strid mot draken är inte att rekommendera, om inte rollpersonerna är typ mäktigast i Mundana).
Kan ju även tillägga att han är större än genomsnittet... [bit av meddelande borttaget pga. faktafel]
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ajdå... :gremblush: ber tusen gånger gånger om ursäkt för mitt bristande minne och verifieringsvana...
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Spelar själv i Utmark just nu. Min spelgrupp är drunokier som fått uppdrag av kungen att spåra de legosoldater som tagit sig till Utmark istället för att vara i kungens armé. De har precis rest över trollåsen och har tagit värvning som legosoldater själva för att förstå vad som händer.

De ska i nästa spelmöte tvingas utstå ett mycekt emotionellt komplicerat uppdrag för att bli legosoldater. De felsta av rollpersonerna är hederliga människor så jag tror de kommer misslyckas.

Har någon någon idé vad ett introuppdrag som nyvärvda legosoldater skulle kunna få för att visa sin lojalitet. Gärna något riktigt elakt så att de tvingas stå inför ett knepigt val?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
En klassiker är väl att tvingas samla in mat från byar och gårdar för att kunna föda soldaterna. Problemet är bara att detta leder till att byborna med all säkerhet kommer att svälta.

En annan anledning kan ju vara att infånga och statuera ett exempel genom att avrätta en tjuv - en tjuv som kanske visar sig vara en hungrande bonde eller liknande.

En akt som gör dem respekterade av sina överordnader och avskydda av folket på landsbyggden.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Mercs

...sedan kan man ju slänga in sedvanliga plundringar av små bondbyar med efterföljande våldtäkter och lustmord. De kan till och med få tillåtelse att plundra runt lite av sin överordnade om de är missnöjda, så att de inte skall göra myteri (eventuellt stöldgods behåller de själva, som en del av betalningen eller inte).
Legosoldater är sällan några hjältar.

- Danne, som läst Macchiavellis "Fursten" vilken avråder från att anlita legosoldater.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mercs

Plundring av bondgårdar är en nödvändighet för att föda en medeltida armé. Logistiken är inte särskilt utvecklad (särskilt i ett primitivt område som Utmark), så trupperna måste leva av landet. Detta gör att det snabbt blir väldigt påfrestande att ha en armé stående på en plats. Om man vill vara grisodlarskitig får vi också räkna med att Utmark har mycket tunnsått med folk, så soldaterna kommer snabbt att utarma de områden de rör sig i, samtidigt som de själva inte har särskilt gott om mat. Låt rollpersonerna vara hungriga, skitiga och avskydda av lokalbefolkningen, med dålig sprit och köpta kvinnor som enda sätt att döva vardagens små plågor. Den sistnämnda förlustelsen kommer också att vara en fin källa till smittospridning.

För övrigt rekommenderar jag filmen "Flesh & Blood" för denna typ av historier. Grov, blodig och rätt porrig, innehåller de flesta ingredienserna nämnda ovan.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Mercs

Tack för tipsen.

Jag har hittils påpekat för dem att de har en månadslön på 100 silver vardera men något sådant kanske inte borde finnas. De kanske bara lever på plundringen som nog kan bli rejäl på vissa orter. Den onde befälhavaren måste både blöna sina udnersåtar rikligt när de gör något br aoch straffa dem hårt ifall de misslyckas så vad för morot kan ha lockat legosoldater ända från Drunok för att istället slåss för drakfursten.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mercs

så vad för morot kan ha lockat legosoldater ända från Drunok för att istället slåss för drakfursten.
Pengar, vad annars? :gremsmile: Moróga brandskattar ju för närvarande hela Utmark genom sin drake, och räknar väl med att inom en rimlig tidsperiod ha fått tag i bergstrollens skatt, vilket förmodligen kommer göra honom ekonomiskt oberoende det närmaste seklet eller så, beroende på hur mycket han slösar och hur stor du gör skatten :gremwink: Dessutom har han väl inte fått så många legosoldater än; den riktiga rekryteringen kommer nog igång då trollen är borta och skatten hans...

Sen är ju en anställning i Utmark ett mycket bra sätt att komma undan om man tillhör ett gäng lite mer ökända legosoldater eller är banditer som just bytt yrke. Guld och säkerhet från rättvisan för att plundra lite avlägsna byar och vakta slavar som bygger mubräckor, vad mer kan man begära?

Och vill du ställa till med mer moraliska obehag för dina spelare har jag fler tips
*kör händelseförslaget om avrättningen och låt dem vara vakter (släng gärna in någon eller några släktingar/vänner som ber för familjens liv också)
*låt dem sammarbeta med Morógas tiraker, gärna Mral och Fugakk (tror det var så de hette; äcklet och den fd. slaven). Frakktiraker har väl heller inga problem med att äta människokött?
*låt dem se hur de stackars hormzerna dör i drivor utan att Moróga försöker göra något åt det :gremfrown:

Så, hoppas det var till någon hjälp.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Känns rätt givet att du måste ha med en legosoldats-slp med en slug misstänksam blick. En kille som hela tiden tycks misstro rollpersonerna av någon anledning och dyker upp på olämpliga platser vid olämpliga tidpunkter bara för att titta lite slugt, föraktfullt och/eller misstänktsamt på rollpersonerna. Genom att denna inte konfronterar rollpersonerna - om det inte blir att för uppenbart att rollpersonerna är något annat än vad de uppger sig för att vara - torde en sådan karaktär driva spelarna till vansinne. Kanske de känner att de måste likvidera honom...
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Schysst karta! Vem har gjort den? Finns det fler!

Riktigt schysst karta. Vem är upphovsmannen och finns det fler där denna kommer ifrån. Det är sådana kartor som gör att man blir inspirerad att spela i Utmark...

/D
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Schysst karta! Vem har gjort den? Finns det fler!

Det är jag som knåpat ihop den på papper och i Photoshop - fast är inte riktigt nöjd med den, tyckte bland annat att sjön uppe till höger blev anskrämlig.
Men är rätt så nöjd med bergen, satt och ritade av gamla MERP-kartor för att se hur de hade gjort.
 
Top