Nekromanti Frågor om Kickstartern för Magi-boken

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
gorillotaur;n313330 said:
Hur planerar ni hålla fansens entusiasm uppe i 19 kickstarters, eller vad det blir?

Och vad händer om tex del 12 inte blir fundad?
Vi hoppas kunna ta fram ett kickstarter-upplägg som mer har likheter mer förhandsköp snarare än en fullskalig kickstarter. Vi vill även använda kickstarter så länge det är det bästa sättet att nå ut med våra böcker. Om det visar sig att intresset för kickstarter minskar kommer vi så klart att utvärdera detta och testa andra sätt. På så sätt hoppas vi kunna undvika en situation där en produkt inte blir fundad.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Staffan;n313308 said:
Jag ser hellre att man beskriver ett fåtal aspekter i detalj, som här, än att man gör en överskådlig men i praktiken oanvändbar presentation av alla 25 (som i tidigare versioner, och som vore alternativet). Om det sedan kommer fler aspekter framöver så kan man se det som en bonus.

Säg t ex att jag vill spela en geomantiker (eller vad man nu kallar en magiker bevandrad i geotropi). I gamla Eon så fanns det följande geotropiska effekter:
  • Fotfäste (lättare med Akrobatik och Klättra, svårare att Hoppa och Undvika).
  • Förstena
  • Gräva
  • Jordharmoni (används tillsammans med den icke geotropiska effekten Gestalta för att frammana en golem)
  • Jordskalv
  • Kontrollera Golem
  • Krossa (bonus på krosskada)
  • Skärpa (bonus på hugg- och stickskada)
  • Varsebli Metall
Det var fler än jag mindes, men det är fortfarande en rätt mager samling på sju egentliga saker (Jordharmoni och Kontrollera Golem är båda del av att frammana en elementarvarelse, och Krossa och Skärpa är samma sak men på olika mål). Att spela en geomantiker med det där i grunden (heh!) känns inte så spännande - vi snackar inte Toph Beifong, direkt! Nu kommer jag istället att ha en bok på 50 sidor med besvärjelser och annat skoj. Det är mycket mer lockande att spela en geomantiker nu!
Jag ville bara konstatera att detta inlägg i stort överensstämmer med hur vi resonerade när vi valde att fördjupa oss i ett fåtal aspekter istället för alla.

Ännu tunnare blir det om man jämför med pyrotropi som har en (1) effekt som inte handlar om sin elementarvarelse. Då vi nu valt att fördjupa oss i pyrotropins aspekt kommer vi istället att kunna presentera över över 30 pyrotropiska effekter.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Minimoni;n313405 said:
Problemet med upplägget är att många, har hoppats och trott på en bok om Jargien sedan stenåldern. Om målet blir att inte bara göra en utan flera böcker om samma sak så finns det en stor risk att det helt enkelt inte blir av alls. Det finns liksom fortfarande inte en bok om Jargien och det landet är EONs mest centrala kultur och fokus för EON IV. EON IV är inte direkt ett nytt spel längre och Jargien finns fortfarande inte att hitta, så mina förhoppningar om flera böcker om Jargien är för mig en orealistisk vision.
Jag vill bara betona att det är olika personer som arbetar med aspektböckerna än Jargien. Utgivningen av aspektböckerna kommer alltså inte påverka när en modul om Jargien kan tänkas komma.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Mundo;n313411 said:
Om tidigare tidsplan har varit fem år = en landsmodul, hur ser ni på framtidens releasehastighet?
Vi är väldigt väl medvetna om detta och ett av våra största fokus för Eon är att öka releasehastigheten. Det är delvis därför som vi valt upplägget med aspektböckerna så att vi kan ge en ny bok så fort varje aspekt blir klar.

I år kommer vi trots allt att ge ut minst 7 böcker (Strid, Magi, fem aspektböcker) vilket vi ser som en stor förbättring mot tidigare år.

Missförstå mig rätt här, för mig har Eon alltid betytt kvalité (mja, okey, inte den gamla religionsboken, men för det mesta...) så jag vill inte på något sätt vara den där typen av kund som tjurar för att jag inte får en perfekt produkt direkt när jag vill ha den. Jag fattar att det här tar tid. Men fem år för en bok, och sedan en kickstarter där det hintas att ni ska göra nitton böcker till för att täcka *endast magi*... Ni förstår varför jag blir lite fundersam, hoppas jag?
Vi hoppas att de aspekter vi valt att fokusera på kommer att intressera spelare som vill vara magiker och vi hoppas även att djupet vi erbjuder kommer att imponera på dem. Det är trots allt ett djup som aldrig tidigare funnits för magi i Eon.

Vi har valt att fördjupa oss i fem aspekter istället för att ytligt presentera ett 20-tal. Som ett exempel har vi fem aspekter med omkring 50 besvärjelser var istället för ett 20-tal aspekter med drygt tio besvärjelser var.

Vi är helt med på att en del hade föredragit en bred presentation av Eons magi istället för en djup presentation. Det är rimlig kritik och vi förstår att man har invändningar mot detta. Det är dock inte vår vision av Eon. Vi vill istället nå ett nytt djup med Eon jämfört med tidigare då vi ser så otroligt stor potential i spelvärlden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Därtill kan man ju säga att snart sagt alla aspekter nu har såväl fysiska som psykologiska och metafysiska associationer. En geotropiker kan manipulera sten och jord, påverka folks sinnen genom att till exempel göra dem ståndfasta eller melankoliska, eller kontakta esoteriska jordrelaterade elementarväsen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Kaigon;n313421 said:
Vi är väldigt väl medvetna om detta och ett av våra största fokus för Eon är att öka releasehastigheten. Det är delvis därför som vi valt upplägget med aspektböckerna så att vi kan ge en ny bok så fort varje aspekt blir klar.
Det är betryggande att höra.

Kaigon;n313421 said:
Vi är helt med på att en del hade föredragit en bred presentation av Eons magi istället för en djup presentation. Det är rimlig kritik och vi förstår att man har invändningar mot detta. Det är dock inte vår vision av Eon. Vi vill istället nå ett nytt djup med Eon jämfört med tidigare då vi ser så otroligt stor potential i spelvärlden.
Jag respekterar det väldigt mycket. Fortsätt så. Jag tror det var Luc Besson som i en intervju blev tillfrågad vad han tyckte om hur kritiker och publik såg på hans film, och han svarade i grova ordalag att han skiter i dem - han gör filmen för att han tycker den är bra.


Därtill kan man ju säga att snart sagt alla aspekter nu har såväl fysiska som psykologiska och metafysiska associationer. En geotropiker kan manipulera sten och jord, påverka folks sinnen genom att till exempel göra dem ståndfasta eller melankoliska, eller kontakta esoteriska jordrelaterade elementarväsen.
Verkar som om ni tog det bästa från Svavelvinters magisystem då med andra ord.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
I vart fall, för den som oroar sig för power creep och liknande kan jag kanske ge en liten insikt i designprocessen. Det finns något som kallas "Rakhoritestet". Som bekant har magikratin Thalamur en såväl skrupel- som fördomsfri hemlig polis kallades Rakhori. Närhelst ett nytt övernaturligt fenomen introduceras behöver skribenten förklara varför Rakhori inte använt detta för att ta över Mundana. Detta funkar som ett sätt att kolla av så att man inte skapar för mäktiga saker utan motmedel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kaigon;n313419 said:
Jag vill bara betona att det är olika personer som arbetar med aspektböckerna än Jargien. Utgivningen av aspektböckerna kommer alltså inte påverka när en modul om Jargien kan tänkas komma.
Låter bra, hoppas att det också blir något resultat av det. Jag har spelat EON sen första utgåvan och spelet ligger mig väldigt nära hjärtat samt att jag har enormt mycket nostalgi kopplat till spelet. Därför önskar jag att det blir så många spännande och bra böcker som möjligt. Magi är dock den delen av världen som jag kanske tycker är tråkigast, jag gillar mystik men är inte såld på ”magiinflationen”.

Jag uppskattade Damarien modulen väldigt mycket då den kombinerat med de äldre böckerna om Soldarn etc ger en bra och komplett bild av just den delen av Mundana. Jag önskar Helmgast lycka till och jag kommer i vanlig ordning köpa alla böcker, med aspektböckerna som undantag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n313411 said:
Det här är väl egentligen min största oro. I love Eon to the end of times, men snabb release är inte deras grej.

Case in point.

Officiella regler för lamior kom i Ödesväven, 2015. Mitt påstående som du citerar var alltså inte felaktigt överhuvudtaget.

Eon IV släpptes alltså 2014 tror jag, och det enda extramaterialet som kräver en hel bok som utgivits sedan dess är en landsmodul.
Vad menar du med det? Jag arbetade i princip heltid en hel sommar för att producera material till Codex Mundana, som förvisso var en bonus till crowdfundern, men fullkomligt massiv, och sedan har vi Ödesväven och Äventyrets väg. Ja, utgivningen har inte gått jättefort, men vi har producerat 4 eller 3 böcker - inte 1.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad Eons magisystem anbelangar är det viktigt att komma ihåg det unika konceptet transformering, som fortfarande är en grej i Eon IV. Transformering gör magiker oerhört flexibla och ger en en mycket stor verktygslåda även om man bara sysslar med en enda aspekt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,450
Location
Stockholm
Kaigon;n313421 said:
Det är delvis därför som vi valt upplägget med aspektböckerna så att vi kan ge en ny bok så fort varje aspekt blir klar.
”Så fort den blir klar” är dock ingen utgivningsplan. Det betyder ju ingenting. Eller rättare sagt, det betyder väldigt olika saker beroende på om du är, säg, George RR Martin eller Brandon Sanderson.

Så hur ser planen för aspektböckerna ut, rent konkret? När ser ni att de kommer publiceras? Jag fattar att det är tidigt än, men har ni någon preliminär skiss?

Jag undrar också hur ni kommer lägga upp arbetet. Skrivs böckerna en i taget, eller jobbas det med flera aspekter parallellt? Om det senare: skulle bok 7 bli klar före bok 6, väntar ni då med att ge ut sjuan eller prioriterar ni upp den?
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Att ni väljer och ha en djup presentation av aspekterna tycker jag låter bra. Men jag förstår fortfarande inte varför aspekterna inte skulle kunna släppas i samlingsvolymer i stället, som jag nämnde tidigare.

Låt oss säga att man hade valt 4 samlingsvolymer med 6 aspekter i varje. Är inte insatt, men 50 sidor i G5-format skulle jag gissa blir runt 35 sidor i A4-format. Så 6 aspekter blir runt 210 sidor. Har sett att ni nämnt att Aspektböckerna kan bli runt 70 sidor med nästa stretch goal. Vilket då skulle motsvara cirka 50 sidor i A4-format, vilket då skulle göra att en samlingsvolym skulle hamna på runt 300 sidor. Har jag tolkat det rätt att vi har nått dit nu, eftersom Kickstartern nått stretch goalet på 300.000?

Då hade det bara blivit tre Kickstarters till, en varje gång sex nya aspekter var färdigskrivna. Tidsmässigt hade det inte tagit längre tid att skriva och få ut alla aspekter, kanske till och med något snabbare då det hade blivit betydligt färre kickstarters att fixa, färre tryck, osv.

Det hade varit en bättre lösning enligt mig. Dels prismässigt, fraktkostnader, betydligt färre kickstarters, plats på hyllan, lagerhållning, osv.

Läste nu att ni svarat i kommentarerna på Kickstartern att det är möjligt att det blir aktuellt med samlingsvolymer, efter att alla aspektböcker har släppts…
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
För den som vill använda aspektböckerna vid spelbordet tror jag flera mindre är en betydligt behändigare lösning än feta samlingsvolymer.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
gorillotaur;n313450 said:
”Så fort den blir klar” är dock ingen utgivningsplan. Det betyder ju ingenting. Eller rättare sagt, det betyder väldigt olika saker beroende på om du är, säg, George RR Martin eller Brandon Sanderson.

Så hur ser planen för aspektböckerna ut, rent konkret? När ser ni att de kommer publiceras? Jag fattar att det är tidigt än, men har ni någon preliminär skiss?
Eon skrivs på hobbybasis. Utgivningen beror därmed i allra högsta grad på hur mycket fritid varje författare kan spendera på Eon.

Därför kan vi heller inte ge några prognoser som sträcker sig mer än några månader i framtiden. Vi kan alltså inte ge en mer konkret plan än att vi tänker släppa fem aspektböcker i september.

Arbetet med en sjätte aspektbok har nyligen påbörjats och kommer att kunna bli en relativt bra måttstock på hur lång tid det tar att skriva en sådan bok.

gorillotaur;n313450 said:
Jag undrar också hur ni kommer lägga upp arbetet. Skrivs böckerna en i taget, eller jobbas det med flera aspekter parallellt? Om det senare: skulle bok 7 bli klar före bok 6, väntar ni då med att ge ut sjuan eller prioriterar ni upp den?
Böckerna kommer att skrivas parallellt.

De är inte heller numrerade och har ingen inbördes ordning (förutom de tre som röstas fram av Magikraterna på kickstartern som så klart får högsta prioritet).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ymir;n313445 said:
Officiella regler för lamior kom i Ödesväven, 2015. Mitt påstående som du citerar var alltså inte felaktigt överhuvudtaget.
Min fråga gällde regler för att kunna lira lamior, inte bara banka ned dem (vi snackade om blodskulter i Jargien). Jag kanske skulle varit tydligare där.


Ymir;n313445 said:
Vad menar du med det? Jag arbetade i princip heltid en hel sommar för att producera material till Codex Mundana, som förvisso var en bonus till crowdfundern, men fullkomligt massiv, och sedan har vi Ödesväven och Äventyrets väg. Ja, utgivningen har inte gått jättefort, men vi har producerat 4 eller 3 böcker - inte 1.
Codex Mundana var som sagt med Crowdfundern, och jag trodde Äventyrets väg var därifrån också, sorry.

Ödesväven är dock del fyra i en äventyrsserie som släpptes till tidigare utgåvor av Eon (Ja, jag vet att man kan spela den fristående).

Men du har helt rätt, ska vi vara helt korrekta har Helmgast släppt tre böcker sedan spelet släpptes år 2014.

Vill också förtydliga här att jag inte la upp den bilden för att på något sätt ösa skit på dig som person eller Helmgast i allmänhet, bara en allmän observation att snabb-spammande utgivning inte är Helmgasts grej - vilket är helt okey (det är som sagt bra grejer ni släpper).

Men det får mig också att undra hur det egentligen ska gå till med 19 mer magi-böcker.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Björn Wärmedal;n313452 said:
För den som vill använda aspektböckerna vid spelbordet tror jag flera mindre är en betydligt behändigare lösning än feta samlingsvolymer.
Jag berättade glatt för min spelgrupp hur jäkla bra den idén är faktiskt. Jag ogillar starkt att sitta med en 300 sidors bok i mitt knä (som SL också behöver då och då) för att jag behöver läsa tre sidor om mina eldbollar jag vill skjuta på folk.
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Även om jag också har mina tvivel på hurvida det är värt att lägga ~5k på en magisamling och framför allt så ser det dystert ut vad gäller aspekböckernas släpp, ( och jag utgår ifrån att de aspekterna jag är mest intresserad av kommer att släppas sist av alla), så kan jag inte undgå att se fram emot att ha ett välutvecklat magisystem som ryms i ett bokstavligt bibliotek med okkulta böcker och esoteriska samlingar.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Personligen ser jag fram emot alla aspektböcker, och tror att de kommer kunna publiceras snabbare eftersom de släpps oberoende av varandra.

Annars så måste man vänta tills hela samlingen är klar innan den släpps, här kan vi få de aspekter som är klara när de är klara.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n313503 said:
Jag berättade glatt för min spelgrupp hur jäkla bra den idén är faktiskt. Jag ogillar starkt att sitta med en 300 sidors bok i mitt knä (som SL också behöver då och då) för att jag behöver läsa tre sidor om mina eldbollar jag vill skjuta på folk.
Jag ser också den poängen då jag själv som SL ogillar att bläddra i ”spellbooks”. Men ser fortfarande en del stora frågetecken kring EONs framtida ton och stämning. Spelet blir nu 90% magi, ja jag överdriver men det är för att få fram en poäng. Även om det hävdas att alla olika böcker till EON skrivs oberoende av varandra och magiböckerna inte kommer påverka andra böckers utgivning och produktion så har jag ändock svårt att tro på det. Det låter inte förenligt med verkligheten att kunna producera så mycket och samtidigt få det att fungera så snabbt som det borde.

Bara för att förtydliga, jag älskar EON och jag är en fanboy av gamla Neo Games samt Helmgast. Jag älskar allt som Marco Behrmann varit inblandad i och många av modulerna till äldre EON versioner används fortfarande flitigt av min spelgrupp till flera spel än just EON. Så det finns absolut inget ondskefullt uppsåt eller illvilja från min sida när jag ogillar fokuset eller tycker att hela upplägget låter absurt. Jag kan inte i närheten lika mycket om att ge ut böcker som de delaktiga i Helmgast gör men jag anser mig vara mer än normalt bildad och har lång erfarenhet av den akademiska världen med studier i Sverige, Japan och Mellanöstern med mig. Så jag är inte helt naken när jag tycker något, jag kan förhoppningsvis förklara mina åsikter någorlunda förståeligt.

En olustig tanke som slagit mig är att min och kanske andras ”fanboyism” ibland gör oss blinda i en del vinklar och gärna endast ser det positiva, jag är ofta sådan även om jag egentligen vet bättre. Av den anledningen funderar jag på om det upplägget Helmgast nu gjort skulle vara lika ok om ett snarlikt gällde Riotminds?

Jag vill inte skapa någon konflikt så svara inte i tråden på den retoriska frågan utan tänk mer hur ni själva skulle uppleva det som nämnts. Och jag vill vara övertydlig, jag anklagar ingen för att vara en fanboy då bara en själv kan svara för just sig själv. Jag vet att jag är en fanboy av ovan nämnda saker och jag tänker ofta på att jag är ledsen på riktigt att det inte tycks finnas någon framtid för NOIR som också är ett av mina absoluta favoriter.

Om ni lyckas med att producera alla aspektböcker ni åtagit er Helmgast samtidigt som ni kan ge ut annat material (Jargien och Västländerna!!!) under en inte allt för lång tid så blir jag mer än imponerad. Jag är en trogen kund och som jag sa innan så kommer jag att köpa allt som släpps till era spel förutom aspektböckerna då jag gillar magi som tar lite regelplats och inte halva mitt bibliotek i utrymme. Älskar er artwork i alla era spel sedan ni blev Helmgast och texten i sig är också av bästa kvalitet.

Ursäkta stavfel, skriver på iPad samtidigt som jag har starkare morfindos och benzo än normalt(lagligt på grund av kronisk sjukdom).
 
Top