Nekromanti Frågor om Kickstartern för Magi-boken

bobbo

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
11
Helmgasts planer för kommande moduler är säkert välgrundade och helt rätt för en stor del av kunderna. Men för mig blir nog ändå slutet på min Mundana-tripp. Omkring 4000 kr och en väldigt stor textmängd för ett komplett magisystem (om jag räknat rätt så borde bara aspektböckerna bli ungefär lika många sidor som allt hittills utgivet EON IV material) blir helt enkelt väldigt mycket för ett spel som spelas med gamla vänner några gånger per år. Men jag får nog gå några duster mot min inre hoarder-demon för att övertyga mig själv att hoppa av först.

Är helt med på att Eon inte skrivs för mig, och avvägningen mellan bredd och djup är säkert helt riktig ur Helmgasts perspektiv. Men jag hade helt klart föredragit ett tightare magisystem (och fler utgivna äventyr/kampanjmoduler).
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Visst, om det varit 4000-5000kr jag skulle betala på ett bräde så hade det varit ganska saftigt. Nu tror jag däremot att aspektböckerna kommer att komma ut under ett antal års tid och att då betala 400-600kr per år är klart överkomligt. Nu vill jag ha allt till Eon, då spelgruppen till 75% av tiden spelar just Eon, men annars hade jag väl övervägt vilka aspekter som är mest ”spelbara” och köpt dem. Rollspel är väl trots allt en ganska billig hobby? Allt är väl relativt men det är inte många öre per timme jag betalar för den tid jag använder mina rollspel (vi spelar 4-5 olika som vi växlar mellan i perioder).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
bobbo;n313513 said:
Helmgasts planer för kommande moduler är säkert välgrundade och helt rätt för en stor del av kunderna. Men för mig blir nog ändå slutet på min Mundana-tripp. Omkring 4000 kr och en väldigt stor textmängd för ett komplett magisystem (om jag räknat rätt så borde bara aspektböckerna bli ungefär lika många sidor som allt hittills utgivet EON IV material) blir helt enkelt väldigt mycket för ett spel som spelas med gamla vänner några gånger per år. Men jag får nog gå några duster mot min inre hoarder-demon för att övertyga mig själv att hoppa av först.

Är helt med på att Eon inte skrivs för mig, och avvägningen mellan bredd och djup är säkert helt riktig ur Helmgasts perspektiv. Men jag hade helt klart föredragit ett tightare magisystem (och fler utgivna äventyr/kampanjmoduler).
Tycker nära exakt som du.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
En sak jag tycker är intressant i diskussionen är att alla verkar förutsätta att de behöver allt till sin samling.
Är samlar suget verkligen så starkt för de flesta? För egen del kommer jag skaffa magiboken och de fem aspektböckerna som pdf, och kommer förmodligen inte känna ett jättesug inför att skaffa allt annat. Jag får ett fungerande magisystem, som även om det inte täcker allt i settingen kommer täcka tillräckligt för mig.

Jag förstår inte riktigt alla kommentarer som att folk inte vill ha 25 böcker i sin bokhylla eller inte vill lägga 4000på bara magiregler.
Om ni inte vill det så gör det inte, jag tror ni kommer klara er ändå.

Jag menar det inte som att ni har fel och jag har rätt, utan snarare att jag tycker det är spännande hur olika vi verkar se på det hela.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Angående produktionstakt och vilka moduler som kommer ut när, så hänger det nästan helt på enskild skribent. Jag fick frågan om att skriva till Eon för 4 år sedan - dvs att skriva det som nu blivit Strid. Med heltidsjobb, fru, tre barn och hus så tar det sin lilla tid. Skrivandet sker då under någon timme, någon dag i veckan, mellan det att sista barn är lagt och man själv ska lägga sig inför nästa arbetsdag. Alltså kan det ta längre tid om en skribent får mycket att göra på andra fronter (jobb, familjeliv m.m), samtidigt som arbetet kan gå framåt på flera täter då det ofta är olika personer som skriver på olika moduler. Min erfarenhet är också att det är de sista 10% av jobbet som är klart tyngst att göra, så en del projekt kan stanna där då man behöver göra ”tråkigt” arbete med att få ihop de sista procenten av en modul. Hm, detta blev kanske lite OT..? ????
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lukas;n313517 said:
En sak jag tycker är intressant i diskussionen är att alla verkar förutsätta att de behöver allt till sin samling.
Är samlar suget verkligen så starkt för de flesta? För egen del kommer jag skaffa magiboken och de fem aspektböckerna som pdf, och kommer förmodligen inte känna ett jättesug inför att skaffa allt annat. Jag får ett fungerande magisystem, som även om det inte täcker allt i settingen kommer täcka tillräckligt för mig.

Jag förstår inte riktigt alla kommentarer som att folk inte vill ha 25 böcker i sin bokhylla eller inte vill lägga 4000på bara magiregler.
Om ni inte vill det så gör det inte, jag tror ni kommer klara er ändå.

Jag menar det inte som att ni har fel och jag har rätt, utan snarare att jag tycker det är spännande hur olika vi verkar se på det hela.
Det här är en ganska bra poäng. Vi på Helmgast hoppas givetvis att folk vill köpa många aspekter, men tro mig, man kan göra jääävligt koola magiker bara med de fem som kommer med magiboken. Vi har speltestat dem mycket.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ymir;n313533 said:
Det här är en ganska bra poäng. Vi på Helmgast hoppas givetvis att folk vill köpa många aspekter, men tro mig, man kan göra jääävligt koola magiker bara med de fem som kommer med magiboken. Vi har speltestat dem mycket.
Hur skulle du säga kraftmässigt besvärjelserna är, jämfört med tex. Daak magi? Även offensiva magier från Daak gör långt mindre skada än en snubbe med ett långsvärd, tex.

Kommer besvärjare behöva springa runt med ett armborst och sina besvärjelser, eller kommer dina eldbollar vara mer än tillräckligt för att besegra motståndare?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag undrar om framtida aspektblcker kommer släppas som pdf? Jag tänker mig nog regelbok och sedan aspekter i pdf-format är min modell.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n313542 said:
Hur skulle du säga kraftmässigt besvärjelserna är, jämfört med tex. Daak magi? Även offensiva magier från Daak gör långt mindre skada än en snubbe med ett långsvärd, tex.

Kommer besvärjare behöva springa runt med ett armborst och sina besvärjelser, eller kommer dina eldbollar vara mer än tillräckligt för att besegra motståndare?
En gyllene regel har varit att magiker inte ska kunna överglänsa andra rollpersoner på deras grej. Dvs, en krigare med svärd är fortfarande bättre på sin grej, att slåss mot folk, än vad en magiker är. En dedikerad stridsmagiker kan vara effektiv, men bör kunna slåss med vapen också om han vill kunna hävda sig i ett spänt läge. En magiker i en stridssituation är bäst som mångsidig support till sin posse, snarare än dess dedikerade DPS. Hur mäktigt magi är dock väldigt avhängigt magikerns förberedelser. Aspekter ger väldigt olika starka bonusar vid olika tillfällen och omständigheter; en kosmomantiker blir tex extremt farlig om hans mentala hälsa är körd i botten och det är en stjärnlös natt när månen är som mörkast. Ladda upp med lite kongelat på det och han kan göra kaos med hela samhällen. Det är typ det som händer på omslaget till magiboken.

Generellt motsvarar 1 i alstringssvårighet 1 poäng skada, så en "typisk" fysisk attackspell med svårighet 16 gör 4T6 i skada. Ett svärd är givetvis mer effektivt i det läget, men attackspells använder ofta Eld- eller Fallskada, som är mer brutal än Hugg, Kross och Stick... De mest intressanta attackspellsen är dock kanske inte sådana som gör fysisk skada på det sättet, utan har helt andra effekter..."
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
I allmänhet gynnas magiker av klurighet och framförhållning. Öga mot öga med en person som är lika skicklig på att slåss som magikern är på att trolla så kommer det sannolikt att sluta med en däckad magiker. Magi glänser mer när den är indirekt och sker med slug planering. En pyromantiker som vill bidra till ett fältslag fokuserar inte nödvändigtvis på att kasta eldbollar som en annan fälthaubits, utan kanske är mer effektiv genom att göra motståndarens befäl koleriska och benägna till ogenomtänkta beslut grundade i aggression. Men det går inte att ersatta alla andra former av kompetens med magi.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Har det framgått nånstans hur omfattande var och en av dessa aspektböcker är?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Evokee;n313613 said:
Har det framgått nånstans hur omfattande var och en av dessa aspektböcker är?
På Kickstartersidan hoppas jag det framgår att aspektböckerna är på omkring 50 sidor (men kommer växa nu när vi lägger in effekterna/rotbesvärjelserna). Där står även att varje bok har 18 mysterier (nu 19) och omkring 50 besvärjelser. Är det vad du menar med omfattning?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Kaigon;n313619 said:
På Kickstartersidan hoppas jag det framgår att aspektböckerna är på omkring 50 sidor (men kommer växa nu när vi lägger in effekterna/rotbesvärjelserna). Där står även att varje bok har 18 mysterier (nu 19) och omkring 50 besvärjelser. Är det vad du menar med omfattning?
Tack!
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Ymir;n313575 said:
En gyllene regel har varit att magiker inte ska kunna överglänsa andra rollpersoner på deras grej. Dvs, en krigare med svärd är fortfarande bättre på sin grej, att slåss mot folk, än vad en magiker är.
Det høres ut som en veldig bra filosofi :)

Men et av "problemene" som vi har er at siden det ikke er noen begrensninger eller skiller på hva "krigeryrker" og "mystikeryrkene", så blir en mystiker omtrent alltid en bedre kriger enn en kriger, og bedre tyv enn en tyv osv.

Ønsker en for eksempel å lage en som er god til å slåss så er det bare til å sette maks erfarenhetspoeng på sverd og skjold, og så velge og være prest eller magiker i stedet for kriger. Og så er det bare å velge bønner/besvergelser som gir deg + på chockslag, pluss i skade og lignende. Og så bønner/besvergelser som du kan bruke på motstanderen når du er forsvarer. Den eneste fordelen en kriger har overfor en mystiker er at han kan begynne med litt større rustning eventuelt våpen når en starter, men det spiller jo minimal rolle, da det ikke er verdens vanskelig å skaffe det rett etter at en har startet å spille. Så siden det ikke er noen skiller, så blir en magiker akkurat like god som en kriger på alle "krigertingene", men blir mye bedre pga alle "boostene" som han kan få ved å bruke bønner/besvergelser. (Og en kan gjøre det samme hvis en for eksempel ønsker å være en annen klasse en kriger)

Men dette var en avsporing, for det har jo ikke noe med den nye magiboken og gjøre, hvis det da ikke finnes noen slags nye "begrensninger" der...

Sånn ellers så er jeg veldig positiv til magiboken! Og jeg synes at uansett om det kommer 5,10 eller 20 aspektbøker så er det bedre enn det gamle systemet hvor det kunne være ca 8 besvergelser i ett aspekt. Det jeg er mer redd for er at lovnaden og presset for å lage så mange aspekter vil ta fokuset, tiden og gleden fra de som skal skrive de, slik at det vil gå ut over andre prosjekter. Det ville være bedre med for eksempel kun de 10 mest populære aspektene, og så en bok om Jargien, Vandøde & Demoner, siste del av Sylfens vrede osv. enn å ha 20 forskjellige aspektbøker.
Ellers håper jeg at de kommer ut som "bundles" i kickstarterne og ikke enkeltvis (feks 3 eller 5 i hver kickstarter?). Det er rett over 220 kr i frakt til Norge, så fraktkostnaden vil jo bli særdeles høy, så kommer de ut enkeltvis så må en jo selvfølgelig bare droppe kickstarterne og så kjøpe de i flere omganger for å få ned frakten noe. Jeg hadde vært glad hvis noen hadde hatt noen innspill til det jeg skrev anngående balansen mellom mystikere og krigere, men i stedet for å spamme tråden her som skal handle om kickstarteren så starter jeg en ny angående det :grin:
 

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
37
Ser inget om magiska föremål i kickstarterns beskrivning av kapitlen. Hade varit nice med lite förslag på magiska föremål och vapen och hur man ska tänka kring dem.
Also: Ge oss Drezin dvärgar please :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Drafur;n314836 said:
Also: Ge oss Drezin dvärgar please :)
De finns, i alla fall i light-version, i Äventyrarens Handbok.

Tyvärr så är bakgrundstabeller och liknande i grundboken ganska Jargien-fokuserade, så det är nog där det skulle krävas lite krut för att kunna göra "bra" dvärgar och annat oknytt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Drafur;n314836 said:
Ser inget om magiska föremål i kickstarterns beskrivning av kapitlen. Hade varit nice med lite förslag på magiska föremål och vapen och hur man ska tänka kring dem.
Artefakter i Eon är ju tätt sammankopplat med Alkemi som istället får komma i en framtida modul.

Magiboken har dock fullt stöd för enklare förtrollade vapen, exempelvis flammande vapen eller vapen som lättare går genom pansar och dessa förtrollningar (besvärjelse lagda på vapen) kan fås att hålla flera år (dvs praktiskt sett för evigt).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Och där dök previewsen upp i mailen. Ska bli spännande att se vad pyrotropiker kan mer än bajsa napalm.
 
Top