Nekromanti Frågor om Kickstartern för Magi-boken

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Efter att ha kollat igenom Kickstartern för Magi-boken så har man en hel del frågor om hur det hela är tänkt att fungera.

(Jag har inte någon tidigare erfarenhet av hur magi fungerade i tidigare versioner av Eon.)

Har jag tolkat det hela rätt, att det är tänkt att det ska släppas totalt 24 Aspektböcker, då det nämns att det finns 24 kända aspekter? Så för att få en komplett samling Magi- och Aspektböcker så blir det totalt 25 böcker!? Detta nämns ingenstans vad jag kan se.

Hur lång tid är det tänkt och ta innan man kan tänkas ha en komplett samling med alla dessa 24 Aspektböcker? Hur ska de Aspektböcker som ska göras efter denna Kickstarter, släppas? Ska det bli flera Kickstarters till för nya omgångar av Aspektböcker? Eller kommer de komma direkt ut i handeln? Kommer de släppas i någon slags paket eller kommer de släppas styckvis?

Är det så att det kan bli ”enklare” utgåvor av kommande Aspektböcker? Med enklare menar jag utan lässnöre, med mjukpärm, utan eventuella upplåsta stretch goals, osv. Då antingen kommande Kickstarters kanske inte går lika bra eller att man väljer en annan lösning för och ge ut dem.

Det nämns även att Aspektböckerna har ett mindre format. Vilket format har Magiboken och Aspektböckerna egentligen?

Blir inte heller klok på prissättningen av pledgarna Adept och Magus. Adept har en kostnad på 530 kronor + frakt. I den får man endast själva Magiboken i tryckt format och Aspektböckerna får man då bara i PDF-format. Magiboken kommer vara på minst 130 sidor. Även om en viss kostnad tas ut för Aspektböckerna i PDF-format, så låter det ändå väldigt dyrt.

Magus pledgen har en kostnad på 980 kronor + frakt. Här får man både Magiboken och Aspektböckerna i tryckt format. Men man vet inte hur kostnaden är fördelad på den tryckta Magiboken och de tryckta Aspektböckerna.

Ser även att de 25 som valt den dyraste, limiterade pledgen Magikrat, ska få rösta fram de tre första Aspektböckerna som ska släppas efter denna Kickstarter. Intressant och se hur 25 personer ska rösta fram vilka tre av de nitton resterande Aspektböcker som ska göras härnäst.

Allt detta gör ju att man undrar vad en komplett Magi- och Aspektboks samling kommer kosta i slutändan. Och vad är det tänkt att böckerna ska kosta i butik? Vad kommer alla de Aspektböcker som släpps efter kickstartern kosta? Är det tänkt att Magiboken ska kosta runt 500 kronor i butik, medan alla Aspektböckerna ska kosta runt 100-150 kronor stycket, eller kanske mer, eller mindre? Men om vi räknar med de priserna så kommer en komplett samling kosta mellan 2900 - 4100 kronor. Kommer butikerna ens vilja ta in alla dessa böcker?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag har styckat upp svaret så att man lättare kan se varje fråga.

Har jag tolkat det hela rätt, att det är tänkt att det ska släppas totalt 24 Aspektböcker, då det nämns att det finns 24 kända aspekter?
Ja, nästan. Några aspekter kan endast alstras av vissa varelser i sådana fall att täckas på andra sätt (exempelvis teotropi för gudar och daimotropi för demoner). Exempelvis täcker religionsreglerna i Damarien två varianter av teotropi.

Så för att få en komplett samling Magi- och Aspektböcker så blir det totalt 25 böcker!? Detta nämns ingenstans vad jag kan se.
Det stämmer och vi är så klart väldigt peppade att ha en sådan aggressiv plan för framtiden!

Hur lång tid är det tänkt och ta innan man kan tänkas ha en komplett samling med alla dessa 24 Aspektböcker?
Bästa svaret på detta är att se hur lång tid det tar att få ut den sjätte aspektboken eller de efter den och sedan räkna med en liknande utgivningstakt därefter.

Hur ska de Aspektböcker som ska göras efter denna Kickstarter, släppas? Ska det bli flera Kickstarters till för nya omgångar av Aspektböcker? Eller kommer de komma direkt ut i handeln? Kommer de släppas i någon slags paket eller kommer de släppas styckvis?
Vi kommer att vilja ha ut dem så snart som möjligt och kommer inte att samla ihop dem i paket om det skulle senarelägga utgivningen med flera månader. Vi hoppas kunna släppa dem som små och enkla Kickstarters.

Är det så att det kan bli ”enklare” utgåvor av kommande Aspektböcker? Med enklare menar jag utan lässnöre, med mjukpärm, utan eventuella upplåsta stretch goals, osv. Då antingen kommande Kickstarters kanske inte går lika bra eller att man väljer en annan lösning för och ge ut dem.
För oss är det väldigt viktigt att alla aspektböcker får ett enhetligt utseende. Därför kommer alla framtida aspektböcker att följa samma format som de i Kickstartern. Vi kommer alltså inte ha några framtida stretch goals som förändrar aspektböckernas utseende och kvalité.

Det nämns även att Aspektböckerna har ett mindre format. Vilket format har Magiboken och Aspektböckerna egentligen?
Magiboken följer samma format som tidigare Eon-moduler, vilket är A4. Vårt favoritformat för aspektböckerna är just nu G5 (169 × 239 mm) men det kan komma att ändras om vi hittar ett format som passar bokens innehåll ännu bättre.

Blir inte heller klok på prissättningen av pledgarna Adept och Magus. Adept har en kostnad på 530 kronor + frakt. I den får man endast själva Magiboken i tryckt format och Aspektböckerna får man då bara i PDF-format. Magiboken kommer vara på minst 130 sidor. Även om en viss kostnad tas ut för Aspektböckerna i PDF-format, så låter det ändå väldigt dyrt.

Magus pledgen har en kostnad på 980 kronor + frakt. Här får man både Magiboken och Aspektböckerna i tryckt format. Men man vet inte hur kostnaden är fördelad på den tryckta Magiboken och de tryckta Aspektböckerna.
Grundpriset för alla sex böcker i PDF-format är 330 kronor (snittpris 55 kronor per PDF). Att få Magiboken tryckt kostar 200 kronor extra. Att få ytterligare fem aspektböcker kostar 450 kronor (alltså 90 kronor per aspektbok). På det tillkommer frakten som är samma oavsett antalet böcker.

Vi älskar tryckta böcker och vill gärna premiera att man köper alla sex böcker. Att få dessa sex böcker (samt PDF:er) för 980 kronor innebär en snittkostnad per bok på omkring 160 kronor.

Ser även att de 25 som valt den dyraste, limiterade pledgen Magikrat, ska få rösta fram de tre första Aspektböckerna som ska släppas efter denna Kickstarter. Intressant och se hur 25 personer ska rösta fram vilka tre av de nitton resterande Aspektböcker som ska göras härnäst.
Håller helt med, det ska bli väldigt intressant att se hur detta blir. Det är inte helt omöjligt att vi använder röstningsresultatet för att prioritera Aspektböckerna bortom de tre första!

Allt detta gör ju att man undrar vad en komplett Magi- och Aspektboks samling kommer kosta i slutändan. Och vad är det tänkt att böckerna ska kosta i butik? Vad kommer alla de Aspektböcker som släpps efter kickstartern kosta? Är det tänkt att Magiboken ska kosta runt 500 kronor i butik, medan alla Aspektböckerna ska kosta runt 100-150 kronor stycket, eller kanske mer, eller mindre? Men om vi räknar med de priserna så kommer en komplett samling kosta mellan 2900 - 4100 kronor. Kommer butikerna ens vilja ta in alla dessa böcker?
Till en början kommer butikerna att välja om de vill köpa in Magiboken och de fem första aspektböckerna. Därefter antar jag att deras framtida inköp av aspektböcker beror på hur mycket de fem första säljer i butik.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Så det kan eventuellt bli upp till nitton kickstarters till, bara för och få ut alla Aspektböcker?

Den frågan som var viktigast för mig och få veta, är vad alla kommande Aspektböcker (alltså de resterande efter de första fem) kommer tänkas kosta i fysiskt format.

Ser att ni uppgett på Facebook att de här fem första Aspektböcker som är med i den här första kickstartern har ett paketpris. Vilket får mig att undra ännu mer vad de efterföljande Aspektböckerna kan tänkas komma kosta per styck.

Nu blev jag inte heller klokare på hur mycket av pengarna i de olika pledgarna som går till själva Magiboken respektive Aspektböckerna, då jag antar att Magiboken kommer var dyrare än en Aspektbok, både i fysiskt samt PDF-format?

Med tanke på att alla kommande Aspektböcker också ska göras med hårdpärm, lässnöre och liknande så kan jag tänka mig att de inte blir allt för billiga. Skulle det bli ett pris på 200 kronor per styck ute i butik, och om då Magiboken kommer ha ett pris på 500 kronor, då skulle en komplett Magi- och Aspektboks samling kosta 5300 kronor.

Känns också konstigt att det inte finns en mer klar plan på hur lång tid det ska ta innan alla Aspektböcker ska vara släppta. Bara som ett exempel, så om man skulle säga att det tar 3 månader mellan varje bok, så kommer det ju ta nästan 5 år innan alla Aspektböcker är släppta.

Måste säga att jag inte förstår varför man inte istället valde och släppa alla Aspekterna i tre eller fyra samlingsvolymer i A4-format istället (med då antingen 8 eller 6 aspekter i varje delvolym). Dels prismässigt, färre kickstarters, färre fraktkostnader, men också då alla har inte plats med eller vill ha 25 böcker i bokhyllan, bara för och få en komplett Magi samling till Eon IV.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag representerar inte Helmgast på något sätt, utan det jag skriver här bör ses som någon sorts genomtänkt spekulation.
Den Gamle;n313273 said:
Den frågan som var viktigast för mig och få veta, är vad alla kommande Aspektböcker (alltså de resterande efter de första fem) kommer tänkas kosta i fysiskt format.
Min gissning är 150-200 kr per bok. Även om man inte ska dra för stora växlar på böckers fysiska utformning kontra deras pris så är det där Hjältarnas Tid-böcker i motsvarande format och längd hamnar. Magins Väv ligger t ex på 64 sidor utan hårdpärm, och kostar 199 kr. Förmodligen hamnar aspektböckerna på 48 eller 64 sidor (tryckta böcker är i princip alltid N*16 sidor långa, eller N*32 för större saker, på grund av hur tryckprocessen fungerar).

Känns också konstigt att det inte finns en mer klar plan på hur lång tid det ska ta innan alla Aspektböcker ska vara släppta. Bara som ett exempel, så om man skulle säga att det tar 3 månader mellan varje bok, så kommer det ju ta nästan 5 år innan alla Aspektböcker är släppta.
Helmgasts affärsmässighet ligger någonstans strax över hobbyprojektsnivån. Det är inte en bedöming av kvaliteten på det de gör, utan deras affärsmässighet. Företaget har vad jag kan utröna en anställd, resten jobbar som frilans. Det betyder att om någon av författarna får ett mer lukrativt uppdrag så kanske nästa aspektbok får vänta - det är därför det har tagit fem år från att Eon 4 släpptes till att magireglerna kommer.

Måste säga att jag inte förstår varför man inte istället valde och släppa alla Aspekterna i tre eller fyra samlingsvolymer i A4-format istället (med då antingen 8 eller 6 aspekter i varje delvolym). Dels prismässigt, färre kickstarters, färre fraktkostnader, men också då alla har inte plats med eller vill ha 25 böcker i bokhyllan, bara för och få en komplett Magi samling till Eon IV.
För att det alltid är trevligare för ett företag att ha en stadig inkomstström än en storsäljare om året. Jag antar också att författarna har delat upp aspekterna mellan sig, så om det tar längre tid än tänkt att få ordning på avsnittet om Hydrotropi så behöver inte det försena en massa andra aspekter för det, utan varje avsnitt kan komma allt eftersom de är klara.

Man ska inte heller underskatta möjligheten att som spelare ha just de bitar man själv behöver utan att släpa runt på en massa extramaterial. Det är också trevligt att, om man t ex har en kampanj där flera rollpersoner spelar magiker, kunna låta en spelare ha böckerna med Pyrotropi och Ataxatropi och en annan spelare ha böckerna med Biotropi, Psykotropi, och Kosmotropi.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen skulle jag aldrig köpa så många böcker endast för att få ett komplett magisystem till ett spel. Tycker hela upplägget låter konstigt och inte vidare kundvänligt. Men slutligen är det marknaden som styr och jag kan ha helt fel, fast i detta fallet tror jag att jag har rätt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Minimoni;n313284 said:
Personligen skulle jag aldrig köpa så många böcker endast för att få ett komplett magisystem till ett spel. Tycker hela upplägget låter konstigt och inte vidare kundvänligt. Men slutligen är det marknaden som styr och jag kan ha helt fel, fast i detta fallet tror jag att jag har rätt.
Jag tror Helmgast här till viss del är bundna av val gjorda i 90-talets mitt när första utgåvan av Eon gavs ut, och 20+ aspekter definierades Den utgåvan innehöll även en del besvärjelser, men i och med att det fanns så många aspekter så hade de flesta bara några få besvärjelser var. När sedan de expanderade magireglerna (Mystik & Magi) kom så fortsatte problemet, i att det är svårt att täcka alla 20+ aspekter i en enda bok (tillsammans med regler för att göra magiska föremål, egna besvärjelser, improvisera magi, en massa magisällskap, osv). Den tidens Eon hade även en väldigt ingenjörsmässig approach till magi - man bygger besvärjelser av effekter, och så får de bli som de blir.

Hade jag designat spelet hade jag förmodligen gjort avsevärt färre aspekter och istället gjort dem mer heltäckande. Ars Magica klarar sig med tio (jord, luft, eld, vatten, kropp, sinne, bild, djur, växt, magi), så det känns som om något sådant hade räckt. Eller kanske sex som Jim Butcher använder i Codex Alera: Jord, luft, eld, vatten, metall, och växter. Där låter han även elementen täcka mindre uppenbara saker - metallmagi låter en t ex slåss bättre, härda ut, stålsätta sitt sinnee, och liknande. Vatten används för helande magi. Eld kan hetta upp folks känslor.

Men Eon är inte byggt på det sättet, utan har sina 25 aspekter, där man gör skillnad på textmagi och symbolmagi, och på eldmagi och värmemagi. Om man då ska få vettiga magiker så tror jag sättet Helmgast gör det på är det enda vettiga.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En annan tanke som slog mig angående formatet: G5 har ungefär 2/3 av en A4:s yta (65%). Man kan inte göra en direkt översättning mellan sidyta och textmängd (pga marginaler och sånt), men vi kan låtsas det. Så 48 sidor i G5-format motsvarar 32 sidor i A4-format. 32-sidorsböcker tenderar att vara rätt sladdriga.

Däremot undrar jag om de verkligen tänkt genom stretchgoalet med hårdpärm på böckerna, då hårdpärm på en 48-sidorsbok känns lite overkill. För den som vill ha en referens så motsvarar 48 sidor i G5-format t ex den gröna Magi-boken som ingick i Drakar och Demoner Expert, eller Spelarboken i DoD'91. Det känns som om det blir mer pärm än bok vid det laget.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Staffan: Jag äger allt som gjorts till Eon, alla utgåvor med alla moduler. Jag tycker fortfarande inte att en miljon böcker endast tillägnade magi är befogat till ETT spel. Andra gör som de vill och jag har absolut inget problem med det. Jag tror dock fortfarande att det är ett dåligt beslut rent affärsmässigt att fokusera så stenhårt på magi samt att det kommer ta så lång tid att EON IX har släppts lagom till att alla aspektböcker blivit klara.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Den Gamle;n313273 said:
Så det kan eventuellt bli upp till nitton kickstarters till, bara för och få ut alla Aspektböcker?
Ja. Vi kommer att använda kickstarter så länge det är det bästa alternativet för oss att nå ut med böckerna. Dessa kickstarters kommer också vara mycket mindre än de vi haft tidigare (då det rör sig om en mindre produkt).

Den frågan som var viktigast för mig och få veta, är vad alla kommande Aspektböcker (alltså de resterande efter de första fem) kommer tänkas kosta i fysiskt format.

Ser att ni uppgett på Facebook att de här fem första Aspektböcker som är med i den här första kickstartern har ett paketpris. Vilket får mig att undra ännu mer vad de efterföljande Aspektböckerna kan tänkas komma kosta per styck.
Vi kommer sätta rekommenderat butikspris när vi är närmare tryck men 150-200 kronor är en god gissning (och på samma nivå som liknande rollspelsböcker). Paketpriser kan även förekomma.

Nu blev jag inte heller klokare på hur mycket av pengarna i de olika pledgarna som går till själva Magiboken respektive Aspektböckerna, då jag antar att Magiboken kommer var dyrare än en Aspektbok, både i fysiskt samt PDF-format?
Ja. Som en grov uppskattning är Magiboken ungefär dubbelt så dyr som aspektböckerna.

Med tanke på att alla kommande Aspektböcker också ska göras med hårdpärm, lässnöre och liknande så kan jag tänka mig att de inte blir allt för billiga. Skulle det bli ett pris på 200 kronor per styck ute i butik, och om då Magiboken kommer ha ett pris på 500 kronor, då skulle en komplett Magi- och Aspektboks samling kosta 5300 kronor.

Känns också konstigt att det inte finns en mer klar plan på hur lång tid det ska ta innan alla Aspektböcker ska vara släppta. Bara som ett exempel, så om man skulle säga att det tar 3 månader mellan varje bok, så kommer det ju ta nästan 5 år innan alla Aspektböcker är släppta.
Helmgast har inga anställda författare, projektledare eller liknande utan allt material skapas på vår fritid. Det innebär att vi inte kan binda oss till en långtgående produktplan. Jag tror även att aspektböckernas utgivningstakt primärt kommer bero på hur många vi kan skriva samtidigt. Om vi under detta år får tag på frilansare för samtliga aspektböcker kommer det gå oerhört snabbt.

Måste säga att jag inte förstår varför man inte istället valde och släppa alla Aspekterna i tre eller fyra samlingsvolymer i A4-format istället (med då antingen 8 eller 6 aspekter i varje delvolym). Dels prismässigt, färre kickstarters, färre fraktkostnader, men också då alla har inte plats med eller vill ha 25 böcker i bokhyllan, bara för och få en komplett Magi samling till Eon IV.
Vi kollade på olika alternativ att ge ut materialet för aspekterna och kom fram till att enskilda aspektböcker var den bästa. Dels kan vi få ut enskilda aspekter snabbare (så fort de är klara, istället för att behöva "vänta in" övriga aspekter i samlingen). Dels tror vi att enskilda aspektböcker är mycket mer populärt kring spelbordet då varje rollpersonsmagiker kan ha sin egen bok. En spelledare kan även välja att hemlighålla eller begränsa tillgången på vissa aspekter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag ser hellre att man beskriver ett fåtal aspekter i detalj, som här, än att man gör en överskådlig men i praktiken oanvändbar presentation av alla 25 (som i tidigare versioner, och som vore alternativet). Om det sedan kommer fler aspekter framöver så kan man se det som en bonus.

Säg t ex att jag vill spela en geomantiker (eller vad man nu kallar en magiker bevandrad i geotropi). I gamla Eon så fanns det följande geotropiska effekter:
  • Fotfäste (lättare med Akrobatik och Klättra, svårare att Hoppa och Undvika).
  • Förstena
  • Gräva
  • Jordharmoni (används tillsammans med den icke geotropiska effekten Gestalta för att frammana en golem)
  • Jordskalv
  • Kontrollera Golem
  • Krossa (bonus på krosskada)
  • Skärpa (bonus på hugg- och stickskada)
  • Varsebli Metall
Det var fler än jag mindes, men det är fortfarande en rätt mager samling på sju egentliga saker (Jordharmoni och Kontrollera Golem är båda del av att frammana en elementarvarelse, och Krossa och Skärpa är samma sak men på olika mål). Att spela en geomantiker med det där i grunden (heh!) känns inte så spännande - vi snackar inte Toph Beifong, direkt! Nu kommer jag istället att ha en bok på 50 sidor med besvärjelser och annat skoj. Det är mycket mer lockande att spela en geomantiker nu!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,445
Location
Stockholm
Hur planerar ni hålla fansens entusiasm uppe i 19 kickstarters, eller vad det blir?

Och vad händer om tex del 12 inte blir fundad?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Jämför med hur Fria Ligan har jobbat med Mutant: i stället för att släppa en grundbok med regler för att spela alla sorters rollpersoner valde man först att fokusera på muterade människor, därefter muterade djur, och så vidare. Solida regler för varje typ i stället för att göra allt på en gång. Samma sak med aspektböckerna: de är matiga produkter som ger magiker långt mycket mer unik karaktär än tidigare och dyker djupt in i sin aspekts historia och mysticism, levererar stora mängder besvärjelser och effekter, och så vidare. Eon har alltid varit ett djupdykningsspel, och det här är ett renodlande av det konceptet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Svarte Faraonen;n313345 said:
Jämför med hur Fria Ligan har jobbat med Mutant: i stället för att släppa en grundbok med regler för att spela alla sorters rollpersoner valde man först att fokusera på muterade människor, därefter muterade djur, och så vidare. Solida regler för varje typ i stället för att göra allt på en gång. Samma sak med aspektböckerna: de är matiga produkter som ger magiker långt mycket mer unik karaktär än tidigare och dyker djupt in i sin aspekts historia och mysticism, levererar stora mängder besvärjelser och effekter, och så vidare. Eon har alltid varit ett djupdykningsspel, och det här är ett renodlande av det konceptet.
Mjo, fast nu heter ju spelet EON... Det bör rymmas lite mer än bara böcker om magi i en någorlunda realistisk utgivningsplan. Jag hoppas Helmgast kommer lyckas men jag personligen är inte intresserad av så många böcker med endast magi som fokus. Jag tror inte heller att speciellt många rollspelsgrupper är det heller. Än en gång, jag kan mycket väl ha fel och jag önskar att jag har det eftersom EON har varit och fortfarande delvis är mitt go to rollspel.

Jag hade dock hellre sett en rejäl modul om Jargien, men nu kanske det kommer en hårdpärmsbok om varje provins i Jargien, utspritt på sju år och en total kostnad om 5000 kr!?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Låter märkligt att släppa så många magi-böcker, men desto mer desto bättre.

Hoppas verkligen på sju böcker om Jargien.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,445
Location
Stockholm
Svarte Faraonen;n313345 said:
Jämför med hur Fria Ligan har jobbat med Mutant: i stället för att släppa en grundbok med regler för att spela alla sorters rollpersoner valde man först att fokusera på muterade människor, därefter muterade djur, och så vidare. Solida regler för varje typ i stället för att göra allt på en gång. Samma sak med aspektböckerna: de är matiga produkter som ger magiker långt mycket mer unik karaktär än tidigare och dyker djupt in i sin aspekts historia och mysticism, levererar stora mängder besvärjelser och effekter, och så vidare. Eon har alltid varit ett djupdykningsspel, och det här är ett renodlande av det konceptet.
Det blir säkert kanon. Men det kan också bli som alla andra satsningar av liknande slag (vampires clanbooks, ad&ds kitbooks, mutant chronicles corporations mm): power creep, sensationalism, ogenomtänkta påhitt som ritar om hela spelvärlden och sä vidare.

För att hoppa på ett sånt här jätteprojekt vill jag veta mer om hur helmgast tänkt ro det i land i praktiken.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Jag vet inte heller hur ni ska hålla intresset uppe inför eventuellt upp till 19 Aspektsboks-Kickstarters till.

Undrar även om alla de som gått med i Kickstartern har förstått hur många Aspektböcker det ska komma till, innan de har en komplett Magi-samling. Då detta anges ingenstans i Kickstartern. Utan jag fick gissa mig till det av beskrivningen av Magibokens kapitel 1.

Ser även att ni angett på Kickstartern att ni har massor av Eon-saker i pipelinen, vilket kan påverka hur ni prioriterar Aspektböckerna. Vilket får mig och undra ännu mer hur många år det kommer och ta tills alla 24 Aspektböcker är släppta och man kan ha en komplett Magi-samling.

Det ska alltså komma 19 Aspektböcker till, i eventuellt 19 kickstarters till. Med antagligen högre pris per bok än i den här första kickstartern. Dels då det ska bli fina utgåvor med hårdpärm, lässnöre, osv. Dels då det inte blir några paketpriser, eller lika bra paketpris som nu då det inte blir lika många Aspektböcker per gång. Samt ett antal fraktkostnader, en för varje Kickstarter. Nuvarande Kickstarter har en fraktkostnad på 91 kronor inom Sverige, men låt oss säga att framtida Aspektboks-Kickstarters kan ha en lägre fraktkostnad då det är mindre paket. Så om vi bara som exempel gissar att det blir en fraktkostnad på 50 kronor i genomsnitt, per Kickstarter, 20 Kickstarters totalt, då har vi även en fraktkostnad på 1000 kronor som tillkommer.

Sedan ska ni då hålla 25 Magi-och Aspektböcker i lager. Dels kommer få vilja betala mellan 4000 - 5300 kronor för en komplett Magi-samling (plus eventuella fraktkostnader). Sedan kanske det vara svårt och lagerhålla alla böcker också, då vissa Aspektböcker kanske kommer vara mer populära än andra. Ja, du kan köpa vår Magi-samling, men sju av de 24 Aspektböckerna är slut i lager.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Evokee;n313392 said:
Låter märkligt att släppa så många magi-böcker, men desto mer desto bättre.

Hoppas verkligen på sju böcker om Jargien.
Problemet med upplägget är att många, har hoppats och trott på en bok om Jargien sedan stenåldern. Om målet blir att inte bara göra en utan flera böcker om samma sak så finns det en stor risk att det helt enkelt inte blir av alls. Det finns liksom fortfarande inte en bok om Jargien och det landet är EONs mest centrala kultur och fokus för EON IV. EON IV är inte direkt ett nytt spel längre och Jargien finns fortfarande inte att hitta, så mina förhoppningar om flera böcker om Jargien är för mig en orealistisk vision.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
gorillotaur;n313397 said:
Det blir säkert kanon. Men det kan också bli som alla andra satsningar av liknande slag (vampires clanbooks, ad&ds kitbooks, mutant chronicles corporations mm): power creep, sensationalism, ogenomtänkta påhitt som ritar om hela spelvärlden och sä vidare.

För att hoppa på ett sånt här jätteprojekt vill jag veta mer om hur helmgast tänkt ro det i land i praktiken.
Med viss insikt inifrån: anledningen till att Eonprodukter ibland tar lång tid på sig är ett skrupulöst begrundande av spelvärldens inre sammanhang och vad (till exempel) olika besvärjelser innebär för spelvärlden, åtminstone under Helmgasteran. Att tilläggsböcker ibland lägger till övermäktiga och osammanhängande saker är vid det här laget ett allom bekant fenomen bland spelskribenter, så jag upplever att medvetenhet om dessa fallgropar är mycket större nu än powercreepets gyllene era på 90- och tidigt 00-tal.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Minimoni;n313405 said:
Problemet med upplägget är att många, har hoppats och trott på en bok om Jargien sedan stenåldern. Om målet blir att inte bara göra en utan flera böcker om samma sak så finns det en stor risk att det helt enkelt inte blir av alls. Det finns liksom fortfarande inte en bok om Jargien och det landet är EONs mest centrala kultur och fokus för EON IV. EON IV är inte direkt ett nytt spel längre och Jargien finns fortfarande inte att hitta, så mina förhoppningar om flera böcker om Jargien är för mig en orealistisk vision.
Det här är väl egentligen min största oro. I love Eon to the end of times, men snabb release är inte deras grej.

Case in point.



Det är lätt att bli svettig och nervös inför tanken att Helmgast ska alltså göra över ett dussin till kickstarters innan man kan skapa magiker som kan använda sig av vilken magiskola man vill.

Det känns som om det kan ta en väldigt lång tid innan Helmgast hinner bli klara med de här magi-böckerna, möjligtvis ännu längre om ni tänker släppa andra böcker därimellan (landsmoduler, en ny alv/dvärg/tirak-bok vore rätt trevligt, samt den där Rumlarens Handbok som nämdes i er blogg för ett antal år sedan, etc).

Eon IV släpptes alltså 2014 tror jag, och det enda extramaterialet som kräver en hel bok som utgivits sedan dess är en landsmodul.

Om tidigare tidsplan har varit fem år = en landsmodul, hur ser ni på framtidens releasehastighet?


-----------------------------------------------------------------------

Missförstå mig rätt här, för mig har Eon alltid betytt kvalité (mja, okey, inte den gamla religionsboken, men för det mesta...) så jag vill inte på något sätt vara den där typen av kund som tjurar för att jag inte får en perfekt produkt direkt när jag vill ha den. Jag fattar att det här tar tid. Men fem år för en bok, och sedan en kickstarter där det hintas att ni ska göra nitton böcker till för att täcka *endast magi*... Ni förstår varför jag blir lite fundersam, hoppas jag?
 
Top