Nekromanti Frågor om Förmågor

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
Rangertheman;n256768 said:
Använder man Akrobatik för att undvika frislag när man dyker ur en närstrid, känns det rätt märkligt om man skulle kunna ge sig in i striden direkt igen och dessutom få långt vapen-fördel. Jag hade betraktat den fördelen som förverkad. Då kan stavkämpen fortfarande få till några snygga riposter men kan inte anfalla, varken med långt vapen-fördel eller med ordinarie attack.

Visst går det att hitta kombinationer som gör rollpersonen till en veritabel dödsmaskin, men ofta går det att resonera sig fram till en vettig avvägning som ändå ger valuta för XP:n utan att knäcka systemet.
Jag håller med, Långa vapen-frislaget kör jag att det bara gäller när någon annan går in i närstrid med spjutanvändaren. Så om spelaren hoppar ur närstrid och hoppas på frislag och låter jag motståndaren stå kvar och använda kaststål eller annat tillgängligt kul.
 

ragi

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
2
PjåtrimKaj;n259325 said:
Tjyvknep

Aktiv: Tjyvknep kommer naturligt till rollpersonen i pressade lägen. Ett sådant tjyvknep gör 1T6 skada och om fienden tar skada får rollpersonen ett frislag mot målet.

_____

Hur tolkar jag det?

1. Är tjyvknepet en automatisk träff? Alltså, behöver inga slag slås för att se hur vida tjyvknepet träffar, utan endast ett skadeslag?
2. Har "i pressade lägen" någon faktiskt innebörd? Är det ett försök till balans för att RP får en automatisk träff, eller är det bara fluff?

1. Inget i förmågan säger att själva tjyvknepet är helt gratis, bara att det kommer naturligt för rollpersonen. Jag får intrycket av att detta bara är ett alternativ till ett vanligt närstridsanfall.
2. Ett "pressat läge" skulle jag säga bara är ett annat ord för strid - vilket normalt sett faktiskt är ett rätt pressat läge :)

Min tolkning av förmågan är:
Steg 1 - Slå för att träffa med ett närstridsanfall (tjyvknepet)
Steg 2 - Slå skada (1T6)
Steg 3 - Slå för att träffa med frislaget (om skadan gick igenom rustning/annat försvar)
Steg 4 - Slå skada för frislag (detta gör ju dock skada med RPs vanliga vapen-skada)

Det som lockar med förmågan är väl mest att man kan få chans till frislag utan att man behöver göra mer skada än fiendens Smärtgräns.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Anledningen till att jag är fundersam är för att många förmågor annars uttrycker att ett anfallslag krävs, om så är fallet. Men "templating" är väl inte Symbaroums starka sida. Jag får komma överens med min spelare, tills Järnringarna ger ett svar!
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
ragi;n259419 said:
1. Inget i förmågan säger att själva tjyvknepet är helt gratis, bara att det kommer naturligt för rollpersonen. Jag får intrycket av att detta bara är ett alternativ till ett vanligt närstridsanfall.
Precis, det är en Aktiv förmåga dvs om du använder Tjuvknep så är det din stridshandling.

Jag skulle inte låta den lyckas automatiskt, utan man får slå för att träffa som vanligt.
 

Bogmoll

Veteran
Joined
11 Dec 2000
Messages
18
Inte en fråga om en förmåga men.
Om en spelare har två vapen med balanserat får han då +1 på försvar från varje vapen eller stackar inte dom bonusarna ?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Bogmoll;n259678 said:
Inte en fråga om en förmåga men.
Om en spelare har två vapen med balanserat får han då +1 på försvar från varje vapen eller stackar inte dom bonusarna ?
Jag har för mig att det officiella svaret på den frågan är att man kan få en försvarsbonus per hand, så om du har ett balanserat vapen i varje hand så får du +2 försvar, men du kan inte ha två balanserade vapen och en bucklare t.ex.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vet inte om det pratats i denna tråden tidigare, men vad händer om man lyckas höja en stat över 20?
Just nu har min spelkaraktär möjlighet att genom att bli exceptionell mästare i Diskret komma upp till 18. Med de förmågor och bonusar jag har just nu (har inte hunnit kolla vidare vad jag kan skaffa/använda mer) innebär det i så fall att jag har 19 i både attack och försvar. Känns inte som en omöjlighet att hamna på 20-21 i varje fall.
20 är alltid fummel oavsett. Och visst får man minusavdrag nästan alltid. Vilket gör att ditt faktiska värde hamnar under 20. Men om inte så? Vad händer då?
Vad innebär 1 eller flera + över 20?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Vad betyder ”exceptionell” mästare? Mästare känner jag till, men inte den exceptionella varianten.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Platon;n260350 said:
Vad betyder ”exceptionell” mästare? Mästare känner jag till, men inte den exceptionella varianten.
Exceptionellt Karaktärsdrag, i Mästar-nivå. Är min gissning i alla fall.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Exceptionellt karaktärsdrag - mästare - Diskret.
Novis = +1 på karaktärsdraget
Gesäll = +2 (totalt) på karaktärsdraget
Mästare = +3 (totalt) på karaktärsdraget
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Lightshy;n260352 said:
Exceptionellt karaktärsdrag - mästare - Diskret.
Novis = +1 på karaktärsdraget
Gesäll = +2 (totalt) på karaktärsdraget
Mästare = +3 (totalt) på karaktärsdraget
Aha ok, då fattar jag vad du menar.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Lightshy;n260324 said:
Vet inte om det pratats i denna tråden tidigare, men vad händer om man lyckas höja en stat över 20?
Just nu har min spelkaraktär möjlighet att genom att bli exceptionell mästare i Diskret komma upp till 18. Med de förmågor och bonusar jag har just nu (har inte hunnit kolla vidare vad jag kan skaffa/använda mer) innebär det i så fall att jag har 19 i både attack och försvar. Känns inte som en omöjlighet att hamna på 20-21 i varje fall.
20 är alltid fummel oavsett. Och visst får man minusavdrag nästan alltid. Vilket gör att ditt faktiska värde hamnar under 20. Men om inte så? Vad händer då?
Vad innebär 1 eller flera + över 20?

Well dels är det lite svårt att hamna över 20 men tror ändå att vissa kombinationer skapar det. Precis som du säger innebär det att på normala slag så kan du endast fumla och kanske inte så konstigt om du nu är en sådan mästare liksom. Fördelen med att vara över 20 är som jag tolkar det, att du även kommer kunna klara svårare slag mer ofta.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
daflum;n260451 said:
Well dels är det lite svårt att hamna över 20 men tror ändå att vissa kombinationer skapar det. Precis som du säger innebär det att på normala slag så kan du endast fumla och kanske inte så konstigt om du nu är en sådan mästare liksom. Fördelen med att vara över 20 är som jag tolkar det, att du även kommer kunna klara svårare slag mer ofta.
Jag håller med daflum. Det gör bara att du klarar negativa modifikationer bättre. Andra får ju givetvis också högre modifikationer för att övervinna ditt höga värde.

Har du Stark 22 och mäter din styrka mot någon med Stark 15 så slår du mot 17. Om du har Stark 15 och mäter din styrka mot någon med Stark 22 slår du mot 8.
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Har Fint (gesäll), Svärdshelgon (gesäll) och Tvillingattack. När man blir mästare på Fint eller Svärdshelgon och får göra sitt frislag är det bara med huvudvapnet man får det med eller båda vapnen för jag har Tvillingattack?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Moridin;n261438 said:
Har Fint (gesäll), Svärdshelgon (gesäll) och Tvillingattack. När man blir mästare på Fint eller Svärdshelgon och får göra sitt frislag är det bara med huvudvapnet man får det med eller båda vapnen för jag har Tvillingattack?
Spontant, utan att läsa förmågorna i detalj: Frislag tillåter inte användandet av Aktiva Förmågor, utan endast vanliga anfall. Passiva förmågor får räknas in (Knivgöras dubbelstöt till exempel) men inte Aktiva. Tvillingattack är en Aktiv förmåga, och får därför inte användas vid Frislag.

... tror jag.

Alltså, för att svara på frågan: Vid ett Frislag får du endast anfalla med huvudvapnet.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
PjåtrimKaj;n261443 said:
Spontant, utan att läsa förmågorna i detalj: Frislag tillåter inte användandet av Aktiva Förmågor, utan endast vanliga anfall. Passiva förmågor får räknas in (Knivgöras dubbelstöt till exempel) men inte Aktiva. Tvillingattack är en Aktiv förmåga, och får därför inte användas vid Frislag.

... tror jag.

Alltså, för att svara på frågan: Vid ett Frislag får du endast anfalla med huvudvapnet.
Korrekt. Tvillingattack är en Aktiv handling och därmed kan du inte använda den på Frislag (förutom om du har Opportunist och då bara på frislag när en fiende rör sig från dig i närstrid).
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Lönnstöt. Är den förmågan kompatibel med projektilvapen så länge spelarkaraktären har ett övertag?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Samuel;n265508 said:
Lönnstöt. Är den förmågan kompatibel med projektilvapen så länge spelarkaraktären har ett övertag?
Ja.

Argument för: Till skillnad från andra förmågor så saknar Lönnstöt en formulering som begränsar den till närstrid eller särskilda typer av vapen. Det gör tjuvar och jägare mer flexibla, och öppnar för en spelstil som krypskytt. Det är dessutom något svårare att få Övertag med avståndsvapen än i närstrid eftersom du inte kan flanka.

Argument mot: Förmågans fluff pekar mot att det handlar om att kniva folk. Flankerande och diskreta Övertag är relativt lätta att kontra, medan avståndsvapnens Övertag från höjd position är väldigt svårt att motverka.

Personligen tycker jag att den extrema krypskytts-karaktären är så cool att jag gärna skulle låta en spelare stacka Prickskytt, Giftbrukare, och Lönnstöt för att göra galen skada mot ett mål.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Samuel;n265508 said:
Lönnstöt. Är den förmågan kompatibel med projektilvapen så länge spelarkaraktären har ett övertag?
Ja.

Argument för: Till skillnad från andra förmågor så saknar Lönnstöt en formulering som begränsar den till närstrid eller särskilda typer av vapen. Det gör tjuvar och jägare mer flexibla, och öppnar för en spelstil som krypskytt. Det är dessutom något svårare att få Övertag med avståndsvapen än i närstrid eftersom du inte kan flanka.

Argument mot: Förmågans fluff pekar mot att det handlar om att kniva folk. Flankerande och diskreta Övertag är relativt lätta att kontra, medan avståndsvapnens Övertag från höjd position är väldigt svårt att motverka.

Personligen tycker jag att den extrema krypskytts-karaktären är så cool att jag gärna skulle låta en spelare stacka Prickskytt, Giftbrukare, och Lönnstöt för att göra galen skada mot ett mål.
 
Top