Re: Efter lite spånande
Det hela blev bara att historieberättaren blev även var bra på att övertala eller bluffa
Jag tycker det låter ganska rimligt. Han eller hon måste ju kunna agera, hålla ihop en historia och kontrollera sina nerver (scenskräck). Klart man blir bra på i.a.f. bluffa då
alla sjömän kunde navigera,
Mjo, det är ju mysko...
fysiska krävande färdigheter lika gärna kunde täckas med grundegenskapsslag et c..
Egentligen kan de ju det. Frågan är vad man gör när man blir bättre på dem. Amatören kan klättra i träd med sin smidighet men när han gjort det ett tag, är det då inte rimligt att han får en färdighet i det?
Det stora problemet är de primära färdigheterna.. De är för specifika.. Funderar faktiskt på att ta bort de helt.. Särskilt nu när jag sett till att man ändå i stort sett får ta vilka färdigheter som helst. Jag tänker nu bara slå ihop ett fåtal färdigheter och inte få dem att spänna över för stora områden.. Kanske bara begränsa mig till 60 färdigheter..
Det jag vill ha av ett färdighetssystem för DoD är en liten mängd någorlunda generella färdigheter som täcker in det mesta. (Hoppa, Klättra, Smyga, Övertala, Bluffa, Leta, Slagsmål o.s.v.). Dessa är de färdigheter som används mest och det är här det är viktigt att man har tydliga definitioner.
Resten känns mindre viktigt att ha en uttömmande lista över. Kunskap om X och Hantverk Y täcker in ganska mycket om man är fantasifull med sina X och Yn.
Om de generella färdigheterna är någorlunda täckande så kommer det mesta gå att hantera med dem och kanske en liten fotnot om vad det innebär för karaktären. [color:\\"blue\\"]Smyga 13 (varit ficktjuv)[/color] är mycket bättre än [color:\\"blue\\"]Smyga 7, Skugga 13, Stjäla föremål 7[/color] IMHO.
Jag är dock ruskigt lat när det gäller sådant här så lyssna inte på mig