Nekromanti Frågor om färdigheter

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Sitter och funderar lite om färdigheter.. Jag försöker göra färdigheterna mer generella, ta bort de som är för specifika samt hitta på enkla regler för alla.. Det har kommit upp några saker..

Muta
Vad är en lämplig muta? En dagslön.. Om vi säger i dagsläget, säg 100 kronor/timme för att det ska vara enkelt att räkna.. 800 spänn.. Vad skulle man tänka sig göra för det? Böja lite på vissa regler?
En veckolön? 4000 spänn.. Nu skulle man kanske kunna släppa ut lite känslig information och därmed riskera sitt jobb?
En månadslön? 16 000 kronor.. Här är det nästan upp till personens samvete och behov av pengar som spelar in.. Här kan man börja riskera sitt jobb och kan dessutom få rättliga efterspel om det upptäcks?

Vad tycker ni?
En dagslön för att kunna slippa förbi stadsvakten (3-4 sm) utan packning och utan besvär?
En veckolön för att kunna slippa förbi stadsvakten (15-20 sm) med märkbart smuggelsgods?
En månadslön för att kunna slippa förbi stadsvakten (60-80 sm) och vara en känd mördare?
Dessa siffror är enligt EDD (ta ×5 om DoD4-6), där en bonde (enligt grundreglerna) får in 1000 km per år (byteshandel ej inräknat)..

Änterhake
Är detta en nödvändig färdighet? Jag har visserligen inte kastat en änterhake, men hur svårt kan det vara? Dessutom har jag tagit bort Stavhopp (finns numera i Akrobatik) och jag tycker Änterhake är precis lika specialiserad som den färdigheten.. Visserligen är det rätt vettigt att man kan bli bättre i att kasta änterhake..

Massage
Borde inte detta tillhöra Läkekonst? Själv tycker jag det verkar logiskt.. Särskilt som Massage kan läka KP medan Läkekonst mest bara kan snabba på läkningen och förhindra blödning..

För er nyfikna så har jag kommit på följande färdigheter:
<HR NOSHADE COLOR=000000>
Berättarkonst
Kunna fängsla lyssnare. För att kunna berätta historiska händelser så behövs Historia.

Vältalighet (ersätter både Övertala och Förföra)
Förmågan att kunna föra sig väl i tal. Används när man vill charma eller övertyga folk. Kan också användas för att smäda eller hyckla en person så att denne tappar sin koncentration. Denne måste då göra ett färdighetsslag eller SJÄ-slag för att inte påverkas. Misslyckas slaget så får utövaren antingen lika mycket minus som hycklarens Nivå eller så misslyckas färdigheten helt, beroende på situation. (Nivå är ungefär hur bra man slår tärningen)

Kunskapsfärdigheter:
inriktning: drakkunskap, sjökunskap, demonkunskap, andeplanskunskap, armékunskap.
Någorlunda specifika kunskapsområden som de listade färdigheterna inte täcker. Sjökunskap har jag tagit upp i en egen färdighet då den är relativt viktig. (Denna färdighet tog jag härifrån fast jag kommer inte på vem som skrev det)

Teknologi (ersätter bland annat Hantera fällor)
Kunskapen om att bygga saker och ting som borgar, fällor, et cetera.

Teologi:
inriktning: [religion]
Kunskapen om sin egen religion. För andra religioner så krävs ett Svårt slag och Extremt Svårt slag om det gäller små kulter. (Svårt = FV/2, Extremt Svårt = FV/5)

Kreativitet:
inriktning: recitation, diktning, målning, författa, teckning, skulptering, låtskrivning
Denna färdighet innefattar en av alla konstformer som finns.

Retorik
Konsten att kunna föra fram argument trovärdigt vid debatter. Innefattar också kunna hålla tal. Kan användas för att sporra sina lyssnare.

Jaga (ersätter Hantera fällor och är ett snabbare sätt att få mat än Överlevnad)
Kunna gillra snaror, nedlägga ett byte, flå och salta in eller röka det. Säg hur många dagsransoner som eftersträvas och slå slag tills det målet uppfylls. Varje timme Jagandes ger Nivå dagsransoner.

<HR NOSHADE COLOR=000000>
Finns det några färdigheter som ni har kommit på som ni kan dela med er av?

~Precis när [color:448800]Han</font color=448800> skrivit den sista frågan kommer [color:448800]Han</font color=448800> på att det har frågats om det förut
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Finns det några färdigheter som ni har kommit på som ni kan dela med er av?"

Min tanke är oftast tvärt om. Varför finns det så eländigt många färdigheter i DoD? Finns det egentligen någon mening med att skilja på Drogkunskap, Giftkunskap och Örtkunskap?

Kan inte Bluffa, Övertala och dina egna Retorik och Vältalighet sammanfattas med en färdighet istället? Det är ju skillnader mellan dem, javisst, men de är ändå besläktade på sätt och vis (kanske inte bluffa då, men jag tänker mig Chaosiums variant, Fast Talk).

Känns dumt att behöva köpa i Drogkunskap, Örtkunskap och Giftkunskap när de ofta är beroende av varandra för att fungera.

Nej, jag skulle hellre skära bort alla slaggfärdigheter, på det viset blir alla lite bättre på sina färdigheter också (kanske inte nödvändigtvis en fördel, iofs). Att göra NYA färdigheter är något som jag gör ytterst sällan.

Finns det förresten inte redan någon slags variant på Teologi? Annars är det en suverän färdighet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Min tanke är oftast tvärt om. Varför finns det så eländigt många färdigheter i DoD?"
Det var det jag försökte med och när jag ändå är igång så kunde jag få in nya färdigheter.. En (av) nackdel(arna) med många färdigheter är att man får mindre poäng att spendera, då det finns så många färdigheter..

Jag tycker att Drogkunskap, Giftkunskap och Örtkunskap har för stor brännvidd för att kunna sammanfattas i en enda färdighet.. Fast jag kanske är hemmablind? Själv gillar jag inte Stadskännedom eller Undre värld då jag tycker de är för specialiserade..

"Nej, jag skulle hellre skära bort alla slaggfärdigheter,"
Färdigheter jag tagit bort:

Anfall bakifrån, Bordning, Fly, Knopar, Ljuga, Smyga osedd, Stavhopp, Hypnotisera, Bryta grepp.

Bärsärkargång: Bärsärksvärdena i EDD ersätter färdigheten.
Fallteknik: Akrobatik ersätter den.
Hantera fällor: Ersätts utav Jaga, Överlevnad och/eller Teknologi.
Havsgeografi: Navigering och Geografi ersätter den.
Häleri: Undre värld ersätter den.
Kunskap om takvägar: Stadskännedom, undre värld ersätter den.
Magiskt pergament: Ingår i magiskolan. Samma FV som den magiskolan med högst FV.
Magistudier: Ingår i magiskolan. Samma FV som den magiskolan med högst FV.
Minimagi: Ingår i magiskolan. Samma FV som den magiskolan med högst FV.
Lyssna: undergrundegenskapen "Hörsel" ersätter den.
Slåss till häst: Ersätts utav Rida.
Strid i luften: Ersätts utav Rida flygdjur.

~Det är säkert några till då [color:448800]Han</font color=448800> inte tagit med alla som är borttagna från grundreglerna
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Först och främst: Är pengarna i EDD värda 5x mer än i DoD4? Det förklarar den stora drös med mynt man samlar på sig om man spelar efter reglerna. Vi har iallafall löst problemet med att ta allt kapital x10. Ett km är alltså värt 1 sm i vår(a) värld(ar).

Visserligen är det rätt vettigt att man kan bli bättre i att kasta änterhake..
Jo, men det är rätt vettigt att man kan bli bättre på ungefär varenda egenskap som du plockat bort också. Detta är väl inget argument för att inte plocka bort den? Det var väl onödiga färdigheter du var ute efter, och inte sådana som inte går att förbättra?

Varför har du färdigheter som retorik och vältalighet. Dessa två ord betyder ju i princip samma sak, och även om betydelsen på färdigheterna är något olika tycker man ju att med dina hopklumpningssystem kunde klumpa ihop dem också :gremwink:
Möjligtvis kunde berättarkonst plockas dit också, om du vill vara riktigt generell.

Angående kunskapsfärdigheterna är det rätt onödigt att lista fler. Man tar bara det som behövs när man gör sin gubbe.

/Black Dwarf som har haft Kunskap om Jordbruk som viktigaste färdighet för en bonde.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Finns det förresten inte redan någon slags variant på Teologi? Annars är det en suverän färdighet.
Det närmaste man kommer är antagligen Kulturkännedom: xxx. Men nu när jag tänker efter finns det kanske färdigheten Teologi, då vi spelat med den ett par gånger.

/Black Dwarf, som trodde han hade något viktigt att säga
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det några färdigheter som ni har kommit på som ni kan dela med er av?"

Faktum är att jag tvärtom skulle vilja gallra rätt hårt bland färdigheter. Jag skulle definitivt inte stoppa in nya. Det är jobbigt nog som det är att DoD har drabbats av färdighetsdödsnischering sedan Expert och framåt, med nya och smalare färdigheter som ersätter delar av gamla med brutalare effekt.

Vad DoD skulle behöva, enligt min åsikt, är en genomarbetad lista med färdigheter uppspecificerade, som sedan inte ändras. En regel om specialisering kan avhjälpa eventuella tvångstankar i stil med "men lönnmördare måste ju vara bättre på att hugga folk i ryggen", i och med att man då kan specialisera färdigheten Dolk till "i ryggen", varvid problemet är löst.

Istället skulle jag nog hellre lägga mer krut på för- och nackdelar eller motsvarande system.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Muta

Jag har helt strukit muta. Vad den färdigheten gör som inte kan göras med Övertala och/eller Köpslå förstår jag inte. Man försöker övertala en person att göra något med hjälp av någon typ av ersättning (som man kan köpslå sig fram till). Enkelt :gremsmile:

Hur stor en muta skall vara är nog omöjligt att sätta upp regler för. Det är för mycket som väger in. En stadsvakt kanske just fått barn och behöver pengar desperat, någon annan kanske är genomhederlig som sätter en ära i att göra sitt jobb enligt boken... o.s.v.

Om det är något svårt och farligt så borde man kräva mer än ett färdighetsslag. För att få t.ex. en palatsvakt att låna ett sigill från överste skattmästarens personliga kammare krävs det mer än en några väl valda ord och en påse guldpengar.

För enklare saker kan man nöja sig med Mutfaktor och en typisk muta :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nu är muta en rätt oanvänd färdighet hos oss... men när den används så kollar jag ibland i utrustningstabellerna. Vad kan den som bli mutad köpa för pengarna han får.
50 sm = en kniv.
100 sm = en mantel
osv.
Sen ändrar man det värdet lite så att det passar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"kanske inte bluffa då, men jag tänker mig Chaosiums variant, Fast Talk"

I Elric! (som är det enda Chaosiumspel jag spelat) finns ju även Bargain och Oratory.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Färdigheterna ger ju karaktär

Jag håller inte med alls om att man ska banta ned mängden olika färdigheter! Det är ju för sin egen skull man har valt de olika färdigheterna. Visst, det kan bli lite väl mycket om det finns färdigheter för allting, t ex Änterhake. Men jag tycker att man borde kunna kasta änterhake fastän man inte har det som färdighet, man är bara ganska kass i det och det är lättare att man missar, att den faller ner på en eller att man råkar släppa repet så att den ovetande vakten får änterhaken rakt i planeten. :gremgrin:

Men har man som spelare valt att ha ett högt värde i änterhake betyder ju det att det är sånt han har tränat på och det ger ju honom mer karaktär. Likadant som Matlagning.
De flesta kan ju fräsa till lite kött eller rensa en fisk något sådär bra. Men en person som har Matlagning kan ju skapa oerhört fina maträtter, vilket som sagt, ger honom mer karaktär.

Med ett mer generaliserande utbud av olika färdigheter kommer de flesta rollspersoner se likadana ut till slut och då spelar vi helt plötsligt D&D istället för DoD :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inlägg 30000 [ANT+OT]

Ville bara gratulera för att du skrivit det 30000:e inlägget på DoD-forumet!

Ett fyrfaldigt leve för Rajr0t; hurra! hurra! hurra! hurra!



Grattis!

/Rising
som fäster stor vikt vid sån't här
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej, nu missförstod du mig, jag menar att Bluffa hade passat bättre in i sammanhanget om den hade varit lite mer som Fast Talk och inte bara Bluffa. Jag menar alltså inte att Fast Talk täcker upp för allt.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Inlägg 30000 [ANT+OT]

hmm *tackar och bockar* Det är ju inte var dag man skriver det 30000:e inlägget! Hjältepoäng på den kanske? :gremgrin:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Först och främst: Är pengarna i EDD värda 5x mer än i DoD4? Det förklarar den stora drös med mynt man samlar på sig om man spelar efter reglerna."
Näe, men ungefär.. Jag tycker det är konstigt att värdepapper (sedlar) inte förekommer i DoD4-6 då man får bära med sig så himla mycket pengar.. Jag har gjort om alla priser på vapnen till EDD:s prissättning. Jag tog ett medelvärde av alla vapen (jämförde EDD och DoD4) och fick fram att priset var 3,-någonting gånger mindre i EDD.. Jag tycker att EDD:s priser är lite för höga, även dem.. 7 sm per natt för ett enkelrum.. 300 för en medelstor häst (har jag för mig) och om det ska vara en stridstränad häst? Oj, oj, oj.. Gosse! Fram med myntvågen, killar! (Den kostar 3000 sm)

"Vi har iallafall löst problemet med att ta allt kapital x10. Ett km är alltså värt 1 sm i vår(a) värld(ar)."
Vi har gjort precis samma sak, fast tvärtom.. :gremsmile: Vi delade alla priser i boken med 10.. Man kan tolka det som att alla priser som står i boken är i km och inte sm..

"Jo, men det är rätt vettigt att man kan bli bättre på ungefär varenda egenskap som du plockat bort också."
Fast dessa har jag bara ersatt eller snarare bakat in i andra färdigheter.. Stavhopp ingår numera i Akrobatik..

"Varför har du färdigheter som retorik och vältalighet."
För att Vältalighet är något som lärs naturligt under uppväxten. Retorik är mer saker man bör tänka på och hur man ska lägga upp sina argument eller tal.. Nu kanske det är knas eftersom jag har läst retorik och själv tycker att det är en självklar gräns mellan de två..

När jag tänker efter.. Jaga och Överlevnad kan jag lika gärna dra ihop.. Om man vill ha mat i Överlevnad så kan man lika gärna inkludera jaga där i som att leta efter ätbara örter. Man kan även slänga dit Orientering där.. Massage och Läkekonst kan man dra ihop, Djurhelning och Djurträning, Drogkunskap och Giftkunskap kan man slänga ihop och göra Örtkunskap till Botanik där det innefattar alla växter (precis som Zoologi omfattar alla djur).. Vapenfärdigheterna har jag dragit ihop till vapengruppen (enhandssvärd, dolkar, pilbågar, osv.)..

"Angående kunskapsfärdigheterna är det rätt onödigt att lista fler. Man tar bara det som behövs när man gör sin gubbe."
Det är därför jag har just Kunskapsfärdigheter.. Jag tror att det var [color:\\"blue\\"]Hasse[/color] som skrev att han använde sig av drakkunskap istället för Kunskap om drakar.. Vissa kunskapsfärdigheter tycker jag är så pass viktiga att man ska ha de i egna färdigheter.. Sjökunskap, Språkkunskap (fast denna är kanske inte såå viktig), Teologi, Teknologi, Drogkunskap, Örtkunskap..

~Tänkte först sätta OT då [color:\\"green\\"]Han[/color] mest talade om priser i detta inlägg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Det är jobbigt nog som det är att DoD har drabbats av färdighetsdödsnischering sedan Expert och framåt,"
Det får stå för dig.. Själv tycker jag DoD2-3 har för några och DoD4 har för många.. EDD kan man visserligen lika gärna kunna ta bort några färdigheter (Provsmaka, t.ex.).. Det som är dumt med DoD4 är att man har primära färdigheter.. Det gör ju att man måste ha några grundfärdigheter som alla kan.. Övertala kan ju de flesta men sitta i debatter är något som man inte direkt gör naturligt under sin uppväxt.

"Vad DoD skulle behöva, enligt min åsikt, är en genomarbetad lista med färdigheter uppspecificerade, som sedan inte ändras. En regel om specialisering kan avhjälpa eventuella tvångstankar i stil med..."
Som Eon, menar du? Själv tycker jag det är lite knas med specialiseringar (särskilt Eons).. Dock så ser jag inget fel på inriktningar.. Värdera smycken eller Värdera mattor.. Det blir lite mer antingen eller, då..

"Istället skulle jag nog hellre lägga mer krut på för- och nackdelar eller motsvarande system."
Hur menar du? Som i Särskilda förmågor eller som i dina Egenskaper i Västmark?

~Visserligen har [color:\\"green\\"]Han[/color] mest bara snabbt bläddrat igenom Västmark men har nog ändå fått en sorts uppfattning hur dess egenskaper funkar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Jag har helt strukit muta. Vad den färdigheten gör som inte kan göras med Övertala och/eller Köpslå förstår jag inte. Man försöker övertala en person att göra något med hjälp av någon typ av ersättning (som man kan köpslå sig fram till)."
Sant, helt sant.. Tänkte inte på det.. Jag tror nog att jag får sitta och diskutera med mina spelare om färdigheterna.. Förhöra är en annan färdighet som jag inte gillar, liksom Skugga.. Dessa känns lite lama..

"Hur stor en muta skall vara är nog omöjligt att sätta upp regler för."
Visst är det, men man kan ändå ta med riktlinjer.. Det är ju omöjligt att sätta en pris på en häst, också.. Hästen kan vara oumbärlig då den hjälper till och plöjer åkern eller drar ved. Den kan också vara misskött eller vanligt förekommande..

~Men Muta ska [color:\\"green\\"]Han[/color] allt ta en funderare på
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det får stå för dig."

Klart det får stå för mig. Jag kan ju inte gärna stå för någon annan, eller hur?

"Som Eon, menar du?"

Eller som Ars Magica, eller Star Wars d6, eller... det finns rått många system med specialiseringar.

"Hur menar du? Som i Särskilda förmågor eller som i dina Egenskaper i Västmark?"

Som i till exempel GURPS, TORG, Ars Magica mfl spel. Ta bort de rena grundegenskapsegenskaperna från Västmark (de som motsvarar STY, STO mfl) och lägg till Särskilda förmågor så har du nog en rätt bra grund.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Vapenfärdigheterna har jag dragit ihop till vapengruppen (enhandssvärd, dolkar, pilbågar, osv.)..
Precis detsamma har jag gjort, tyckte det var löjligt hur dålig en Rp var på bredsvärd även om han var på långsvärd. Så stor är ju inte skillnaden dem emellan, och inte är ju heller alla långsvärd exakt likadana. Följden av detta blev att jag fick omdefiniera färdigheterna Två Vapen, Dra Vapen m.fl. och anpassa dem till det nya systemet. Nu väljer man t.ex. Två Vapen för en kombination mellan två vapengrupper, istället för två vapen.

En annan följd av detta system är att jag som SL inte är lika försiktig med att stjäla en Rp:s alla vapen, när han inte behöver hitta sin exakta favorit för att kunna hantera det. :gremgrin:
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
Jag har helt strukit muta. Vad den färdigheten gör som inte kan göras med Övertala och/eller Köpslå förstår jag inte. Man försöker övertala en person att göra något med hjälp av någon typ av ersättning (som man kan köpslå sig fram till). Enkelt
Jag tycker att man kan kombinera de båda färdigheterna och göra så att om man lägger till en muta så kan man få en modifikation beroende på hur stor mutan är. Så gör jag då vi spelar.

Jag håller med om att det är väldigt många onödiga färdigheter, hur ofta behöver man egentligen använda sig av provsmaka eller rida flygande djur till exempel? Då kan man istället slå ett int slag för att se om han känner om det är ett gift eller slå ett rida slag med dåliga modifikationer för att se om man håller sig kvar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sant, helt sant.. Tänkte inte på det.. Jag tror nog att jag får sitta och diskutera med mina spelare om färdigheterna.. Förhöra är en annan färdighet som jag inte gillar, liksom Skugga.. Dessa känns lite lama.

Mjo, generella tydliga färdigheter är bättre än specifika litat svårförståliga dito. Ta mina sociala färdigheter t.ex. Just nu kör jag med:
Övertala, Bluffa och Insikt (som folk i forumet tyckte jag borde kalla Empati)
Övertala hanterar all form av manipulering och vinnande snack.
Bluffa hanterar ens förmåga att dölja sina verkliga känslor.
Insikt hanterar hur väl man genomskådar andra varelser

Skall man muta stadsvakten att släppa igenom ens vagn utan kontroll använder man övertala (hjälpt av pengar :gremsmile: ). Vet man om att det finns livsfarliga droger dolda där som gör det till ett allvarligt brott får man använda bluffa för att vakten inte skall känna på sig att det är något mer lurt än bara tull-smitning. Vakten använder insikt för att genomskåda, precis som man själv gör för att klura ut om bluffen verkligen tog skruv.

Skillnader som om man använder vinnande retorik, en charmig personlighet eller en vädjan till vaktens manliga (eller kvinnliga) fåfänga lämnar jag upp till spelarna. Folk brukar försöka rollspela efter sina förutsättningar i.a.f. Flåbusen kommer inte lägga ut texten om människans rätt att vara fri. Politikern kommer inte försöka förföra vakten och den unga flickan kommer inte hota honom med stryk... inte om de vill slippa avdrag i.a.f. :gremsmile:

Nu när jag beskriver det inser jag f.ö. att jag inte är helt med "övertala" eftersom det riktar in det för mycket på just den verbala biten. "Övertyga" vore nog bättre.

Visst är det, men man kan ändå ta med riktlinjer.. Det är ju omöjligt att sätta en pris på en häst, också.. Hästen kan vara oumbärlig då den hjälper till och plöjer åkern eller drar ved. Den kan också vara misskött eller vanligt förekommande..

Jo, det stämmer nog. En bra riktlinje är kanske "andel av förtjänst". Om mutan innebär en uppenbar vinst för den som mutar kommer den mutade minst vilja ha en rimlig andel av denna. För att släppa förbi en sändning yllebalar utan tull (ca 100km) så vill man ha en slant av detta. (10km: svårt, 50km: lätt, 200km: något är lurt!).
Annars är det nog en fråga om vad man tror folk är villiga att betala. Spelledaren kan fundera på hur mycket spelarna _är_ villiga att betala och låta den mutatde gissa detta olika bra beroende på ett "värdera"-slag eller något ("insikt" i mitt fall). Det gör det till ett självreglerande system...
 
Top